РОЗДІЛ 2. АНАЛІЗ НОВИННИХ СЮЖЕТІВ ПРО ТЕРАКТИ,



ЕКСТРЕМАЛЬНІ ПОДІЇ ТА КАТАСТРОФИ

НА УКРАЇНСЬКОМУ ЦЕНТРАЛЬНОМУ ТЕЛЕБАЧЕННІ

Чималої кількості етичних помилок під час висвітлення екстремальних подій припускаються журналісти в засобах масової інформації різних країн. Щоб визначити рівень якості висвітлення терактів, катастроф та стихійних лих на українському телебаченні, ми проаналізували сюжети про найгучніші техногенні та природні трагедії світу, що транслювалися в випусках новин за період 2000-2012 рр.

Стихійні лиха в ЗМК

У серпні 2005 року метеорологи зафіксували наймасштабніший ураган за всю історію Сполучених Штатів «Катріна». Дана катастрофа стала провідною темою світових новин на українському телебаченні того періоду. Щодня протягом декількох тижнів телеканал «Інтер» передавав нові цифри з місця трагедії. Жоден з українських журналістів та операторів не відбув у відрядження до США, тому всі телекомпанії почергово випускали в ефір один і той же відеоряд, однакові інтерв’ю Президента Сполучених Штатів Джорджа Буша та речника з Міністерства надзвичайних ситуацій із зверненнями до громадян держави, закликами та попередженнями, лише змінюючи порядок планів. Відзначилися у висвітленні стихійного лиха лише журналісти «ICTV», які віднайшли в Інтернеті любительське відео американців з епіцентру урагану та першими випустили в ефір ці кадри.

Деякі українські журналісти ледве не дійшли до інформаційного садизму під час висвітлення даної катастрофи, коли майже з захватом та в подробицях описували страждання та втрати американських сімей. Певну категорію людей, вразливих і ранимих, така інформація травмує та сенсибілізує, знижуючи поріг психічної травматизації.

У жовтні 2012 року на території північно-східної Америки зафіксували ще один масштабний ураган «Сенді». Стихійне лихо стало провідною темою новин, після виборів у Верховну Раду,у нашому медійному просторі. Сюжети про масштаби стихійної катастрофи на території північно-східної Америки на таких телеканалах як «1+1», «СТБ», «Новий», «ICTV», «Новини 24» тощо базувалися на інформації та відео, що було представлене американськими інформагентствами.До речі, лише тільки «ICTV» позначили, з якого джерела надійшов відеоматеріал для сюжету.

Телеканал «СТБ» майже не щодня сповіщав нові подробиці надзвичайного становища в Америці. Журналісти протягом кількох днів використовували майже однаковий відеоряд, вибираючи «найсмачніші» кадри відзнятого американцями відео, не позначаючи його плашкою «архів», що викликало в глядачів телеканалу «СТБ» ілюзію незмінного становища американського народу протягом великого проміжку часу, не дивлячись на те, що телевізійники передавали в ефірі інформацію про поліпшення метеорологічних умов у більшості штатів США.

Згідно з етичними нормами, журналісти мають подавати лише перевірену інформацію без здогадок та припущень. Цей пункт стосовно економічних збитків після урагану «Сенді» на території США, порушили майже всі українські телеканали, до того ж кожний із них оперував абсолютно різними цифрами, розбіг яких вимірювався десятками мільярдів доларів.

Замість того, щоб проінформувати українське населення про масштабність стихійного лиха, «5 канал» пішов іншим шляхом, і більшість своїх новинних сюжетів присвятив темі вигоди урагану для американської влади підчас виборчої кампанії. Телеканал «UBR» взагалі екстремальну подію стушував, зробивши сенсаційну заяву про те, що ураган «Сенді» став причиною падіння НЛО, що, до речі, безпідставно може викликати серйозну хвилю паніки серед певних верств населення.

Телеканал «Новини 24» на відміну від конкурентів не лише проінформував про критичне становище американців, але й продемонстрував шляхи вирішення проблем, що з’явилися після негоди: гуманітарну допомогу, ремонтні роботи метрополітену, журналісти показали інтерв’ю людей, які живуть в умовах евакуації та не покладають надій на покращення метеорологічної ситуації на батьківщині. Таким чином, телевізійник уникнув нав’язування глядачам та потерпілим від урагану стану безпорадності, натомість вселивши в людей надію на краще майбутнє.

Загалом усі українські центральні телеканали уникали в новинних сюжетах синхронів з постраждалими від урагану, але якщо такі й мали місце («Новий», «5 канал», «Новини 24»), висловлювання людей не були занадто негативними та емоційними, що є безперечним плюсом для телеаудиторії.

26 грудня 2003 року на території Ірану стався землетрус, в якому загинуло 43 тисячі людей.Про трагедію сповістили всі українські телеканали, висловивши лише припущення про матеріальні збитки для країни та вказуючи приблизні цифри загиблих. Лише журналісти «1+1» оприлюднили декілька варіантів цифр: версію, надану офіційними джерелами і версію місцевих ЗМІ.

Опісля трьохтижневої пошуково-рятувальної операції, оновлені дані пустили ефір тільки «Новини 24», «UBR» та «5 канал». Загалом, оновлену інформацію майже не щодня подавав телеканал «Новини 24», щоправда, змінюючи в сюжетах лише декілька речень.

Телеканал «UBR» використав інтерв’ю з потерпілим, відзняте місцевим телебаченням. Воно відповідало всім етичним нормам: інтерв’юер надавав лише фактичну інформацію – врівноважено та беземоційно. Недоліком роботи журналістів над даною темою було використання у відеоряді крупних планів із неповнолітніми постраждалими.

Масштабний поштовх землі у Китаї в провінції Сичуань стався 12 травня 2008 року. Найбільш детально цю тему висвітлив «5 канал», використавши відеоряд, наданий світовими інформаційними агентствами. Журналісти зупинилися на кількості жертв, матеріальних збитках країни, висвітлили питання щодо відсутності загиблих українців тощо. Єдиним недоліком сюжетів є порушення етичного кодексу стосовно використання крупних планів на відео поранених дітей.

Телеканали «Інтер» та «1+1» обмежилися лише констатуванням факту землетрусу та кількості його жертв, не використовуючи жодних коментарів фахівців в галузі сейсмології, чим позбавили людей необхідної інформації щодо причин та можливих поштовхів у майбутньому.

Землетрус у східного узбережжя острова Хонсю в Японії, також відомий, як Великий східнояпонський землетрус магнітудою у 9,0 відбулося 11 березня 2011 року.

Любительську зйомку першого стихійного лиха випустив в ефір «5 канал», залишивши кадри будівель, що осипаються прямо на людей. «Новини 24» використали у сюжеті запис із автомобільного відеорегістратора у самому епіцентрі цунамі, випустивши заразом кадри тонучих дітей у машинах на автомагістралях.

«5 канал» та «1+1» були найоперативнішими серед вітчизняних конкурентів у інтерв’ю з постраждалими українцями на території Японії. Через кілька годин після землетрусу обидва канали зв’язалися за допомогою скайпу зі студентами, які детально описали перебіг подій.

Повідомлення про цунамі, яке стало наслідком землетрусу, всі українські телеканали підкріпили відеорядом, відзнятим японськими журналістами з гелікоптеру, на якому якомога краще видно масштаби катастрофи.

Як відомо, цунамі спричинило ще одне лихо для японців – вибух на АЕС Фукусіма-1. Українські журналісти («5 канал», «1+1», «Перший») за відсутності коментарів місцевих фахівців стосовно аварії оперативно знайшли вихід зі становища і звернулися до експертів з НАН України за припущеннями науковців щодо можливого перебігу подій із радіаційною ситуацією на території Японії та держав-сусідів.

Питання щодо матеріальних збитків країни через цунамі першим підняв телеканал «Новий». На жаль, знов відбулася розбіжність у цифрах на різних українських телеканалах, хоча всі вони посилалися на одне джерело – інформаційне агентство «Інтерфакс».

Провідне місце у висвітленні наслідків трагедії зайняли два українські телеканали – «5 канал» та «1+1». Останній був єдиним, хто відправив у Японію спеціального кореспондента Олександра Романюка за ексклюзивним відео та інтерв’ю з постраждалими. Журналіст «Телевізійної служби новин» зібрав невичерпний матеріал для сюжету з місця катастрофи. Треба віддати належне репортеру за те, що не дивлячись на трагічність події у власному сюжеті він використав більш нейтральні, а місцями й позитивні інтерв’ю з потерпілими. «У нас, звичайно, немає газу, немає води, немає тепла, але я щасливчик, що залишився живий», – розповідає один із інтерв’юерів кореспонденту.

30 серпня 2012 року на території Еквадору сталося виверження вулкану Тукурахуа. Воно подавалося на українських телеканалах переважно у вигляді ВМЗ. Це, очевидно, було викликано недостатністю інформації для більш детального висвітлення стихійного лиха. Лише декілька телеканалів («Інтер», «ICTV» та «Перший») підкріпили закадровий текст синхронами. До речі інтерв’ю з науковцями-сейсмологами використали лише журналісти «Інтеру» та «Першого», кореспонденти «ICTV» надали перевагу враженням свідків виверження вулкану. Таким чином телеглядачам журналісти не надали повної інформації щодо перебігу подій на Еквадорі та можливих наслідків стихійного лиха. Жоден з кореспондентів навіть не обмовився про об’єм матеріальних збитків та необхідність жителів найближче розташованих сіл в евакуації.

Гірш за всіх дану подію висвітив телеканал «UBR», використавши тип подачі матеріалу «без коментарів». «Екстремальні» події даного характеру обов’язково мають бути підкріплені інформацією щодо кількості загиблих, постраждалих, евакуйованих місцевих жителів та туристів. В іншому випадку краще зовсім не видавати даний матеріал в ефір.

22 листопада 2012 в Новій Зеландії також ознаменовано датою виверження вулкану. До висвітлення в ефірі даної природної катастрофи журналісти українських телеканалів підійшли більш виважено та серйозно. Це видно з наданого відеоряду та викладу інформації з наукового погляду, а не, як дуже часто відбувається на нашому ТБ, зі сторони лише побаченого. Не дивлячись на те, що відео, використане в сюжетах було, очевидно, взяте в інформаційних агентствах, інтерв’юерами на телеканалах виступали зовсім різні люди: від науковців-сейсмологів до цілого апарату Міністерства надзвичайних справ у Новій Зеландії. Кореспондент телеканалу «24 Новини» також заручився синхронами свідків, які, до речі, не заглиблюючись у трагічність події, просто переповіли історію того, як вони дізналися про виверження вулкану. «Головне, що всі живі та здорові», – закінчив турист.

Журналіст «5 каналу» окрім викладеного вище використав у сюжетах рекомендації місцевим жителям та туристам, надані фахівцями в галузі безпеки життєдіяльності, на випадок якщо в радіусі небезпеки знаходитимуться жителі країн СНД.


Дата добавления: 2018-02-18; просмотров: 167; ЗАКАЗАТЬ РАБОТУ