Karpylenko Valeriya. Notions of frame and framing in news texts of the Ukrainian mass media. 8 страница



рати банк, в якому бажає отримувати пенсію.

Цей вибір обов’язково буде вдалим, якщо підій-

ти до обрання усвідомлено і заздалегідь ознай-

омитися з банком, і з тими умовами, які він про-

понує» [15]. Журналіст заздалегідь вибудовує

свої запитання, судження про банк, можливі

аспекти зацікавлення пенсіонерів, варіанти їх

реакції на запитання. Для створення позитивної

реакції автор застосовує фактичний матеріал,

власні спостереження, статистику.

Рубрика «Политикум» у запорізькій газеті дає

можливість ознайомитися з протокольним інтер -

в’ю. В газеті від 3 лютого 2010 р. у публікації під

назвою «Пароль — “паспорт”, явка — 99 процен-

тов» висвітлюються питання щодо передвиборних

перегонів. Ігор Іванченко провів інтерв’ю з керів-

ником міського комітету виборців Романом

П’ятигорцем з метою роз’яснення аспектів вну-

трішньої і зовнішньої політики виборів Пре -

зидента України. Подібна мета і передбачає відне-

сення такого інтерв’ю до протокольного. По -

ставлені запитання стандартизовані й заздалегідь

відомі для респондента: «Що робити виборцям,

які в першому турі не знайшли себе в списках?»

або «Хто і як складав держреєстр з такими

помилками?» [15].

Журналіст протягом інтерв’ю не доповнює, не

перепитує, не визначає власну позицію, а ставить

лише ті запитання, які висвітлюють події першо-

го туру виборів. Співрозмовник Ігоря Іванченка

зацікавлений у тому, щоб розкрити аудиторії

найширшу картину політичної ситуації. Так, від-

повіді керівника містять статистичні дані щодо

фальсифікацій реєстру виборців тощо. Журналіст

на свої запитання отримує не короткі однозначні

відповіді, а розгорнутий, досить обґрунтований

коментар, що й робить інтерв’ю протокольною

аналітичною публікацією.

З метою глибшого вивчення певної події або

проблеми, проводять інтерв’ю-розслідування.

Такий різновид жанру презентує руб рика

«Открытая трибуна» в № 6 від 17 лютого 2010 р.

Пред мет дослідження «Будівництво століття, або

Чи бути запорізьким мостам?» складний та

дискусійний.

Автор приділяє належну увагу меті та попе-

редній роботі з матеріалами. У ліді журналіст ста-

вить запитання: «Коли в нашому місті з’явиться

довгоочікувана переправа через Дніпро, й де тре -

ба поставити кому в реченні «Будувати не можна

консервувати?», «Куди зникли 144 мільйона,

виділених на мости?» [15]. Також для інтерв’ю-

розслідування необхідно ретельно вивчити офі-

ційні джерела та усні свідчення щодо зазначеної

проблеми. Автор не ухиляється від цієї жанрової

особливості й на запитання: «Чому влада прихо-

вує від городян, хто будує мости і за якою варті-

стю?» подає матеріали розслідувань, цитує депу-

тата Євгена Черняка та заступника голови облра-

ди Анатолія Светлицького щодо крадіжки гро-

шей, виділених на будівництво мостів.

Однією з найважливіших характеристик тако-

го інтерв’ю є залучення кількох осіб із різними

соціальними ролями та темпераментами. Так,

жур наліст репрезентує думки власкора «Дзер -

кала тижня» Володимира Піскового, голови комі-

сії з питань соціального й економічного розвитку,

бюджету і фінансів міськради Віктора Великого,

заступника голови Запорізької облдержадмініс -

трації Геннадія Фукси.

Отже, інтерв’юер добре обізнаний з темою,

оскільки зміг відібрати думки посадових осіб і

викласти їх у формі «допиту» співрозмовників,

які готові відповідати на запитання. Вони пере-

важно уточнювальні («Чому влада приховує від

городян, хто будує мости і за якою вартістю?»)

або провокаційні («За мости платити городя-

нам?»), які становлять один із основних параме-

трів для інтерв’ю-розслідування.

Центром уваги в інтерв’ю можуть стати харак-

теристики внутрішнього світу особи, у такому ра -

зі йдеться про портретне інтерв’ю. Соці аль но-пси-

хологічна, емоційна характеристика співрозмов-

ника репрезентована в матеріалі «Борис Петров:

“Я — антикризисный руково ди тель”» (від 24 бе -

рез ня 2010 р. № 11), в якому героя інтерв’ю жур-

налістка Аліна Городецька змальовує через став-

лення до людей Запорізької області. Поставивши

кіль ка запитань до респондента, наприклад:

«Яким ви бачите еконо міч ний розвиток Запо різь -

кої області?», авторка прагне почути його пози-

цію щодо проблем буття. Ця тактика є досить

вдалою, і моральні принципи, висловлені у відпо-

віді, привертають увагу читача. Утвердження

принципів анти кризового керівника щодо сіль -

ського госпо дарства: «Пер шо чергова моя ме та —

вивчити си туацію у сіль ському господарстві ре -

ґіону і зробити все можливе для його розвитку»

забезпечує йому роль «господарника». Не уникає

Аліна Горо децька запитань, які формують ціліс-

не уявлення про систему цінностей реґіонала. Він

планує підтримати культурний розвиток суспіль-

ства, відродити національні й культурні святині —

запо від ники «Хортиця», «Ка м’яна могила», а

також «Са ди ба Попова», оскільки це його

батьківщина, її роз витку він зобов’язаний приді-

ляти належну увагу.

Центром уваги людина, якою цікавиться

публіка: «Багато хто пов’язує ваше призна чен -

ня з ре зультатами виборів у області. Будете ви

надалі очо лювати обласну організацію реґіона-

лів?» [15]. Особливе навантаження формує мов-

лення керівника, що передано читачеві, зазви-

чай, воно виважене, позбавлене емоцій, особли-

вих рис характеру голови облдержадміністрації.

У цьому прикладі своєї мети журналіст досягає

за допомогою уточнювальних запитань до люди-

ни, яка розповідає про свої плани в найближчі

10 років правління, завдяки чому і формується

цілісний образ керівника.

У газеті «Остров Свободы» презентовано ши -

рокий діапазон жанрових різновидів інтер в’ю:

бліц-інтерв’ю, інтерв’ю-монолог, інформацій-

не, аналітичне опитування, інтерв’ю-анкети,

інформаційне, аналітичне, протокольне, порт-

ретне інтерв’ю, інтерв’ю-розслідування. Отже,

інтер в’ю в запорізькій пресі — один із найпо-

ширеніших жанрів, в основі якого лежить

намагання правдоподібно, із достовірних дже-

рел, з перших уст повідомити найважливішу

інформацію, всебічно, з посиланням на спів-

розмовника висвітлити будь-який факт, суттє-

ву подію, відобразити суспільну думку з важ-

ливих питань соціального життя.

1. Ахмадулин Е. В. Краткий курс теории журнали-

стики / Е. В. Ахмадулин. — М. : Март, 2006. — 272 с.

2. Ворошилов В. В. Журналистика. Базовый курс :

учебник / В. В. Ворошилов. — С.Пб. : Изд-во Михай ло -

ва В. А., 2006. — 640 с.

3. Здоровега В. Й. Теорія і методика журналістської

творчості : підручник / В. Й. Здоровега. — [2-ге вид.,

перероб. і доп.]. — Львів : ПАІС, 2004. — 268 с.

4. Ким М. Н. Жанры современной журналисти-

ки / М. Н. Ким. — С.Пб. : Изд-во Михайлова В. А.,

2004. — 336 с.

5. Кройчик Л. Е. Система журналистских жанров.

Основы творческой деятельности журналиста /

Л. Е. Кройчик. — С.Пб. : Питер, 2000. — 289 с.

6. Лизанчук В. В. Основи радіожурналистики : під -

ручник / В. В. Лизанчук. — К. : Знання, 2006. — 628 с.

7. Михайлин І. Л. Основи журналістики : підруч-

ник / І. Л. Михайлин. — [3-тє вид., доп. і поліпш.]. —

К. : ЦУЛ, 2002. — 284 с.

8. Москаленко А. З. Теорія журналістики: навч.

посіб. / А. З. Москаленко. — К. : Експрес-об’ява,

2002. — 333 с.

9. Бажай В. Інтерв’ю. Репортаж. Коментар / В. Ба -

жай // Телерадіокур’єр. — 2005. — № 1. — С. 91—93.

10. Кодола Н. В. Интервью. Методика обучения.

Практические советы : учеб. пособ. для студ. вузов /

Н. В. Кодола. — М. : Аспект Пресс, 2008. — 174 с.

11. Лукина М. Технология интервью : учеб. пособ.

для вузов / М. Лукина. — [2-е изд., доп.]. — М. : Аспект

Пресс, 2005. — 192 с.

12. Слободян С. Інтерв’ю як об’єкт авторського

права / С. Слободян // Інтелектуальна власність. —

2006. — № 3. — С. 15—18.

13. Апалат Г. П. Структура, семантика і прагма-

тика текстів-інтерв’ю (на матеріалі сучасної англо-

мовної преси) : автореф. дис. ... канд. філол. наук:

10.02.04. / Г. П. Апалат. — К., 2003. — 20 с.

14. Миронченко В. Я. Основи інформаційного

радіомовлення / В. Я. Миронченко. — К. : ІЗМН. —

1996. — 440 с.

15. Остров Свободы. — 2010. — № 1—10.

 

Віщук О. Ю. Жанри й тематика сучасної шкільної преси // Наукові записки Інституту журналістики : науковий збірник / за ред. В. В. Різуна ; КНУ імені Тараса Шевченка. – К., 2010 . – Т. 4 1 . – Липень–вересень. – 242 с. – С.  134

У статті здійснено спробу дослідження жанрів і тематики шкільних видань. Визначено психологічне

підґрунтя вибору дітьми різного віку жанрів і тематики журналістських матеріалів; співвідношення

використаних жанрів та обраних тем. З'ясовано жанрові та тематичні вади шкільних газет і розроблено

рекомендації з їх усунення для редакторів.

Ключові слова: шкільна преса, дитяча журналістика, автори-діти, редагування дитячих текстів.

Дитяча шкільна преса — яви -

ще не нове, проте як матеріал для дослід-

жень воно рідко привертає увагу науковців-

журналістів. Серед видань, повністю присвяче-

них дитячій журналістиці, можемо зазначити

навчальний посібник А. Гостомислова «Ди тяча

журналістика: госпрозрахункові газета і жур-

нал у школі» [1] та збірник порад для представ-

ників шкільної преси «Путівник в медіа-просто-

рі шкільної преси» (укладач Ю. Ско робогач) [2].

Натомість у педагогіці функціонуванню шкіль-

них видань присвячено не одну наукову роботу:

зокрема дитячу журналістику розглядають як

фактор соціального виховання підлітків

(А. Школьник) [3] та як засіб самоактуалізації

підлітків (С. Єжова) [4]. Але вивчення дитячої

шкільної преси не може бути однобічним (педа-

гогікою чи журналістикою), — оскільки ця

сфера дитячої творчості вимагає комплексного

підходу журналіста, педагога та психолога.

Найбільшу перешкоду у вивченні дитячої

шкільної преси становить те, що переважна

більшість подібних видань виходить надзвичай-

но малими тиражами (від 10 примірників) і не

є офіційно зареєстрованими ЗМІ. Тож, на відмі-

ну від «дорослих» видань, шкільна преса не

доступна для науковців ні в бібліотеках, ні в

архівах навчальних закладів. А те, що склад уч -

нівської редакції шкільної газети постійно змі-

нюється через щорічний випуск старшокласни-

ків, призводить до того, що підшивок номерів

немає навіть у редакції видання. Таким чином,

єдиним джерелом вивчення шкільної преси за -

лишаються матеріали різноманітних фестивалів

дитячої журналістики та центри координування

шкільної преси при управліннях освіти.

Газети та журнали, створені дітьми (або та -

кі, в яких більшість матеріалів пишуть ді ти),

окрім загальновідомих функцій, властивих

усім ЗМІ, виконують ще одне надзвичайно

важ ливе завдання: вони готують нову зміну

фахівців-журналістів і виступають стартовим

майданчиком для майбутніх письменників та

суспільних діячів. На сьогодні лише в Києві

по над 328 шкіл мають власні видання та прес-

центри [5], деякі престижні навчальні заклади

навіть випускають якісні повноколірні газети.

На жаль, при створенні подібних видань орга-

нізатори та редакційні колегії (якщо такі є)

рідко враховують загальноприйняті вимоги до

друкованих видань і теоретичну базу сучасної

журналістики. З од ного боку, це пояснює низь-

ку професійну якість дитячої преси, з іншого —

дозволяє спостерігати самобутнє дитяче уяв-

лення про журналістику.

Жанрове та тематичне розмаїття шкільних

ви дань досі залишалося поза увагою дослідни-

ків, хоча воно суттєво відрізняється від анало-

гічних аспектів дорослих видань і, вірогідно,

по в’язане не лише з роботою окремих редакцій

шкільних газет, а й із загальними тенденціями

розвитку та функціонування шкільної преси.

Об’єкт дослідження: дитячі видання окре-

мих навчальних закладів м. Києва за 2006—2007

рр., подані редакціями до центру координування

шкільної преси при Інфор маційно-творчому

агентстві «Юн-прес» Київ ського Палацу дітей та

юнацтва.

Предмет дослідження: жанри та тематика

ди тячих матеріалів.

Мета дослідження: визначити найуживаніші

в шкільній пресі жанри, окреслити тематику ди -

тячих матеріалів, з’ясувати передумови їхнього

вибору, створити рекомендації щодо вибору

жанрів та тем для редакторів шкільних ви дань.

Вибір жанрів і тематики журналістських ма -

теріалів значною мірою залежить від віку юних

авторів, і, відповідно, від психологічних особли-

востей, властивих цьому періоду дитинства.

Практичною журналістикою діти починають

цікавитися у віці 9—12 років, у той пе ріод, коли

в них виникає потреба мати, а головне, висло-

влювати, свої погляди з будь-якого при воду [6].

Утім їхня творчість, з огляду на на буті протягом

шкільного навчання навички на писання творів-

роздумів, ближча до художнього, ніж до публі-

цистичного стилю. У цей період захоплення пуб-

ліцистикою є поверховим і значною мірою зале-

жить від реакції оточення на на писані дитиною

матеріали. Як результат, перші журналістські

спроби обмежуються найпростішими інформа-

тивними матеріалами та опитуваннями. Обрана

тематика пов’язана з най ближ чим колом оточен-

ня та висвітлює шкільне й позашкільне життя,

стосунки в родині та з друзями.

Серйозніший підхід до журналістської твор-

чості спостерігаємо в підлітків 13—16 років. У

цьому віці для дітей критичною є потреба в са -

мореалізації та визнанні, тож випуск газети

стає ідеальною можливістю виявити свій та -

лант. Значну роль у зацікавленні учнів серед -

ньої та старшої школи публіцистикою відігра -

ють питання майбутньої профорієнтації. Старші

підлітки становлять основу редакцій шкільних

видань і до сфери їхніх інтересів потрапляють

теоретичні засади журналістської майстерності,

організаційні проблеми та питання технічного

характеру, як-от: верстка та розробка дизайну

видання. У цей період дитина вже здатна врахо-

вувати при написанні матеріалу жанрову специ-

фіку, вона активніше цікавиться професійними

ЗМІ. Окремі підлітки можуть створювати пов -

ноцінні та якісні публіцистичні тексти. Зва жа -

ючи на більш активне залучення старших шко-

лярів до суспільного життя, тематика їхніх ма -

теріалів стає ширшою і виходить за межі

шкіль них подій. Підлітки роблять спроби напи-

сання окремих аналітичних матеріалів, нама-

гаються висвітлити критичні для молоді про-

блеми й питання. У цілому ж, вибір жанрів у

цьому віці залежить від наявності теоретичних

знань з основ журналістики, які можуть надава-

ти різноманітні гуртки та майстер-класи, або

від особливостей видань чи окремих авторів,

обраних дитиною як приклад для наслідування.

Жанрове розмаїття дитячих газет є значно

вужчим, порівняно з професійними виданнями.

Зумовлено це тематичною обмеженістю, необіз-

наністю з основами поділу матеріалів на жанри

в журналістиці, незнанням особливостей підго-

товки кожного з жанрів. Проте навіть поверхо-

ве ознайомлення юних журналістів із сучасною

публіцистикою й інтуїтивний вибір способу по -

дання інформації забезпечують появу на сторін-

ках дитячої газети окремих жанрово витрима-

них матеріалів. Водночас у непрофесійних ви -

даннях значно підсилена загальножурналіст -

ська тенденція до змішування жанрів.

Крім журналістських жанрів, у шкільній

пре сі часто трапляються літературні — вірші та

маленькі оповідання. На сторінках дитячих ви -

дань редакції часто розміщують також психоло-

гічні тести, анекдоти, вітання іменинникам і

переможцям різноманітних олімпіад і конкур-

сів, оголошення від шкільної адміністрації.

Аналіз жанрового розмаїття 40 шкільних ви -

дань Києва, виданих у 2005—2007 рр. (добірка

са ме за цей період доступна в архіві агентства

«Юн-прес» КПДЮ), дозволяє зробити висновок,

що в дитячих виданнях надають перевагу ін -

формаційним жанрам (за класифікацією А. Тер -

тичного [7]), серед яких найуживанішими вия-

вилися замітка, бліц-опитування, репортаж, ін -

формаційний звіт, інформаційне ін тер в’ю. По -

пулярним у журналістів-підлітків є ху дожньо-

публіцистичний жанр есе, не зазначений у пода-

ній класифікації. Таким чином, без ува ги дитя-

чі редакції залишають більш складні жанри —

ті, що потребують глибшого аналізу ін формації

та досвідченого використання основних журна-

лістських умінь.

Тематика дитячих шкільних газет теж вида-

ється обмеженою, у порівнянні з будь-яким про-

фесійним виданням, — це висвітлення подій, по -

в’язаних з функціонуванням навчального зак -

ладу, який ініціював видання, а також тих сфер

суспільного життя, які мають безпосереднє від-

ношення до життя дітей, як-от: освіта, розваги,

окремі соціальні проблеми тощо [5, 26]. Така

тематична бідність пов’язана, з одного боку, з

низьким рівнем залучення школярів до суспіль-

ного життя, з іншого — з прагненням керівниц-

тва навчального закладу висвітлювати у виданні

виключно шкільні та пов’язані зі школою події.

Для того, щоб звертатися в шкільній газеті до

більш складних й актуальних тем, юні кореспо-

нденти потребують досвідченого в журналістиці

наставника, який міг би не лише обирати цікаві

для школярів інформаційні приводи, а й допо-

магав би їм правильно будувати ма теріал, обира-

ти жанр, здобувати необхідну ін формацію.

Для підтвердження викладеного, пропонуємо

детальний аналіз жанрів та тематики журна-

лістських матеріалів 10 з розглянутих шкільних

газет. Вибір саме цих видань зумовлений наявні-

стю в архіві щонайменше двох номерів, тобто

свідченням періодичності їх виходу, і, відповідно,

наявності шкільної редакції газети. Аналіз пока-


Дата добавления: 2020-01-07; просмотров: 93; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!