Karpylenko Valeriya. Notions of frame and framing in news texts of the Ukrainian mass media. 10 страница



реалізації портрета. Повнота психологізму зале-

жить від урахування того, що кожна особистість

зафіксована не лише у факті, а й у враженні. І

спогади сучасників як дзеркала подекуди дають

безліч зображень, об’єднаних певною домінан -

тою, яку й шукає портретист. Але і цими дво ма

площинами пізнання не вичерпується особис -

тість, яка мислить сама себе, ли шаючи свідоц тва

інтимного/щоденникового характеру. На пе ре -

тині фактів, вражень, цитат, свідчень і самореф-

лексії портрет знаходить ту невловиму сутність,

яка й становить духовний стрижень героя — його

характер. В. Шкляр визначав ха рактер у публі-

цистичному творі як «найточніший, субстанці-

альний засіб об’ємного відображення духовного

світу особистості», вдаючись до наукової образ-

ності як гаранта найбільш проникливого пізнан -

ня, зазначав, що характер є «психологічним

“профілем”», «ма люн ком особистості, її діяльно-

сті і життя» [1, 17].

Отже, під час біографічного, психологічного,

емоційного вивчення героя враховуються та -

кож: автобіографічна інформація (записні

книж ки, щоденники, листи; цитати з преси, як -

що йдеться про політичну, публічну фігуру);

твор ча спадщина (якщо вона є); професійна

діяльність (виражена у будь-яких матеріально-

духовних формах); мемуарні свідоцтва; історич-

на інформація (що допомагає відтворити хроні-

ку історичних подій та колорит і настрій епо -

хи); матеріали преси (аби відтворити те, як

герой оцінювався сучасниками й наступними

поколіннями).

Варто також зазначити, що сьогодні кожна

історично значуща персоналія має свій інформа-

ційний багаж інтерпретацій, закріплених у

масовій свідомості міфів і стереотипів. І ЗМІ

усві домлюють, що модель публіцистичного пор -

трета має змінюватися відповідно до стану соці-

альних масових комунікацій. Виникає нова

струк тура публіцистичного портрета, більш

ефективна і свідома щодо етичних засад жанру

та потреб сучасності. Широко використовується

метод колажування, який відтворюється як на

рівні композиції (набору й організації змістових

елементів), так і на графічному рівні (врізи,

«стакани», розбивка на підрозділи, використан-

ня ілюстративного матеріалу заради збереження

семантичної єдності й пластичності колажова-

ного матеріалу). Прикладом можуть бути корот-

кі політичні портрети журналів «Фокус» і

«Корреспондент», портрети-колажі журналу

«Личности» (наприклад комплексний портрет

М. Булгакова, модель якого склалася з: хро ніки

життя письменника, портрета першої дружини

Т. Лаппи, портрета третьої дружини Є. Бул -

гакової) [10].

Найбільш типовими (певною мірою, обов’яз-

ковими для деяких форматів ЗМІ) елементами

портретного колажу є:

біографічна довідка/хроніка;

портретний нарис/зарисовка (методи: опи -

су, узагальнення, інтерпретації, образного ос -

мис лення);

блок мемуарних свідчень;

блок автобіографічного матеріалу;

блок цитат (із супровідного документального

матеріалу: історичні матеріали, виписки з архівів,

соціальні, професійні анкети, атестати і т. п.);

блок із матеріалів преси.

Подібні композиційно-змістові модулі портре-

та характерні для журналів «Символ», «Еск -

вайр», «Україна», «Личности Украины».

Для сучасної моделі публіцистичного портре-

та характерно подекуди полярне співвіднесення

емоційно-образної та раціонально-аналітичної

складової, відповідно, одні зразки жанру тяжі-

ють до аналітичного джерела (політичний порт-

рет, літературно-критичний портрет), інші — до

художньо-образного (портрет політика, літера-

турно-біографічний, критико-біографічний і

твор чий портрети). Про важливість публіци-

стично-художнього образу писав В. Шкляр, ува-

жаючи, що він один із засобів «впливу на ху -

дожній досвід читача», наголошуючи на своє-

рідності публіцистики як виду творчості, зазна-

чав, що «її творець паритетно користується по -

няттєво-логічними та художньо-образними ме -

тодами» [1, 8]. У текстах сучасних публіцистич-

них портретів втілюється кілька модулів жанру

(за критерієм включеності образної системи), де

автори використовують різні засоби естетизації

персонажу:

1) занурюють образ героя в площину власної

образної системи (тут важливо, щоби образна

система автора мала самодостатню літературну

цінність, бо в іншому випадку, вона стає кри-

вим дзеркалом для персонажу); цей підхід цін-

ний не лише для літературних чи історичних

портретів, а й для політичних, де якість аналі-

тичної політичної метафори сприяє глибшому

пізнанню політичної фігури;

2) намагаються відтворити образну систему

самого героя, коли йдеться про літераторів, ге -

роїв літературних портретів, про митців (вико-

ристовується принцип кінематографізму, якщо

персонажем є режисер; принцип графіки, якщо

персонажем є художник; стилістичної подібно-

сті, якщо персонажем є письменник; безумовно,

це вимагає літературної майстерності, смаку,

здатності художнього перевтілення;

3) дотримуються емоційно-образного викла-

ду, але не фіксують увагу на стилі викладу,

на голошуючи на логічно-раціональному підхо-

ді, семантиці біографічних інтерпретацій, ра -

ціо нальному вивченні особистості шляхом

аналітичного пізнання її характеру, психоло-

гічного типу.

Оптимальною є та модель публіцистичного

порт рета, яка дозволяє відтворити дух героя, ро -

бить його образ зримим і хвилюючим для чи тача,

спонукає його до самостійного пізнання Осо бис -

тості. Оскільки публіцистичний порт рет — жанр,

який свою неповноту має використовувати як засіб

доповнення, і це одна із його внутрішніх якос тей.

1. Шкляр В. І. Журналістська майстерність. Пое тика

журналістського твору (конспект лек цій для студентів

Інституту журналістики) / В. І. Шкляр. — К. : ВПЦ

«Київ. ун-т», 1995. — 22 с.

2. Стюфляева М. И. Поэтика публицистики /

М. И. Стюф ляева. — Воронеж : Изд-во Воронежского ун-

та, 1975. — 154 с.

3. Слабошпицький М. Її ім’я / М. Слабо шпи ць -

кий // Українська мова і література в школі. —

1990. — № 3. — С. 4—6

4. Соложенкіна С. У глибинах гармонії / С. Со -

ложенкіна // Українська мова і література в школі. —

1990. — № 3. — С. 3—4.

5. Андрухович Ю. Століття одинака (В. Набо -

ков) / Ю. Ан дру хович // День. — 1999. — № 73. — 22

квіт. — С. 3.

6. Гаранський С. Михайло Коцюбинський: сонцепо-

клонник і Муся / С. Гаранський // Личности Укра -

ины. — 2007. — № 1. — С. 34—48.

7. Окара А. «Украинский Гамлет» Виктор Ющенко /

А. Окара // Обозреватель. — 2007. — 28 верес.

8. Лазутина Г. В. Технология и методика журна лист -

ского творчества (методические указания) / Г. В. Ла -

зутина. — М. : Изд-во Москов. ун-та, 1988. — 79 с.

9. Беневоленская Т. Портрет современника. Очерк в

га зете / Т. Беневоленская. — М. : Мысль, 1983. — 134 с.

9. Личности. — 2007. — № 3 (7). — С. 4—9.

 

Максим’як О. С. Ефективність репортажу: наукові погляди та підходи // Наукові записки Інституту журналістики : науковий збірник / за ред. В. В. Різуна ; КНУ імені Тараса Шевченка. – К., 2010 . – Т. 40. – Липень–вересень. – 242 с. – С. 98

Актуальність теми. Інформація, її суть та

подача впливає на комуніката. Про ефек-

тивність журналістської інформації, її вплив

говорять в цілому. Репортаж — це жанр, у

якому відстань між комунікантом та комуніка-

том є найменшою, а тому аспект ефективності

репортажу, вплив його на комуніката надзви-

чайно важливий.

Мета наукового дослідження: проаналізува-

ти сучасні наукові погляди щодо ефективності

репортажу, сисематизувати фактори, які спри-

чиняють цей уплив.

Предметом дослідження є наукові погляди

на ефективність репортажу.

Наукова новизна випливає з того, що досі у

науковій літературі поняття ефективності медіа

розглядалося лишень у широкому контексті.

Питання ефективності репортажу у наукових

працях конкретно не розглядалося.

Методогічною базою для підготовки статті

стали праці Є. Проніна, В. Різуна, М. Кіма,

Б. Грушина, С. Цукасова, Г. Лазутіної, А. Мо -

ска ленка та інших.

Медійні тексти спричиняють вплив на різно-

манітні компоненти свідомості людини та її

поведінки, однак, головним лишається їх вплив

на систему цінностей особистості, перетворення

інформації в частину цієї системи.

Текстова діяльність журналіста по створенню

інформаційного продукту, на думку вчених, пред-

ставляє собою «самостійну діяльність із власним

надзавданням і безпосередньою метою, як діяль-

ність із самостійним мотивом, предметом і про -

дуктом» [1, 49]. Надзавда нням може бути праг-

нення автора через створений текст, а у нашому

випадку, через репортаж, налагодити комуніка-

ційну взаємодію зі своєю аудиторією, а метою —

реалізація конкретного задуму твору.

При підготовці репортажу найбільш важливою

є авторська концепція. Поняття «концепція» озна -

чає систему поглядів, те чи інше розуміння явищ

та процесів; єдиний, провідний задум, провідну

думку якогось твору чи наукової праці і т. д.

Вироблення авторської концепції — це поетап-

ний процес, у ході якого спершу формується

основна думка твору, потім висуваються гіпотези

для її реалізації, на цій основі виникає основна

ідея, а потім і робоча ідея твору. У цілому цей

процес можна визначити як змістову реалізацію

тексту, у ході якої «будь-яка дум ка прагне

з’єднати щось з чимось, встановити стосунки між

чимось і чимось» [2, 127].

Завдяки категорії авторського «я» репортер

сигналізує читачу про те, що він як учасник

(очевидець) події, всю відповідальність за досто-

вірність фактів бере лише на себе, що він відоб-

ражає тільки те, що сам бачить та чує, відчуває

та переживає.

Так званий ефект присутності, що є визна-

чальною рисою репортажу, прямо залежить від

особистості репортера, від того, що і як він

бачить. Репортер описує те, що постає перед

його очима, те, що він бачить сам, а отже, допо-

магає побачити події читачу.

У репортажі позиція автора є домінуючою,

адже саме через його особисте сприйняття чита-

чу передається весь колорит того, що відбува-

ється. Емоційно-оцінюючий спосіб представлен-

ня інформації у репортажі дозволяє автору по-

своєму інтерпретувати те, що відбувається, ви -

сувати власні оцінки та судження, зображати

події через призму індивідуального сприйняття.

Все це має виключно прагматичний сенс: долу-

чити читача до переживання описаної події і

наочно обґрунтувати ціннісні відносини, покла-

дені в його основу. Цьому також сприяють і різ-

номанітні форми авторського самовиявлення,

починаючи від активного використання автор-

ського «я» і закінчуючи створенням образу опо-

відача-очевидця.

Репортаж, як правило, ведеться від першої осо -

би. Використовуючи категорію авторського «я»,

репортер може прикрасити авторський текст осо-

бистими нотками, створити визначений емоційний

настрій, різноманітні стилістичні відтінки (від

особливої ліричності викладу до пристрасної пуб-

ліцистики). «Така участь автора, його прямого,

безпосереднього «я» у викладі має величезне зна-

чення: визначає сутність стилю жанру, розвиває

сюжет, прикрашає емоційний виклад, скріплює в

одне ціле різнорідні елементи репортажу» [3, 47].

Предмет репортажу — це хід подій, який поєд-

нує візуальну та усну форму вираження його змі-

сту. Тому автор репортажу повинен організувати

збір матеріалу таким чином, аби мати можли-

вість особисто спостерігати за подією. У репорта-

жі події відтворюються послідовно та динамічно.

Для газет репортаж є тим жанром, який най-

легше зменшує відстань між комунікантом та

комунікатом. «Отже, писемна мова долає дистан-

ції; проте й вона створює дистанцію, оскільки

реципієнти не можуть увійти в безпосередній кон-

такт з автором: писемна мова ховає комуніканта

від його аудиторії. Використовуючи свої стильові

засоби, репортаж запрошує пережити та відчути

щось, а отже, робить ближчим до читача не лише

те, що зображується, а й того, хто це зображує»

[4, 250—251].

Вплив журналістської інформації на комуні-

ката досліджував російський науковець Є. Про -

нін. Він вважає, що цей вид інформації харак-

теризується певним комплексом властивостей,

які викликають визначені типи реакції на пуб-

лікації. Згідно із Є. Проніним, таких реакцій є

три види: 1) реакції втягування — дії (внутріш-

ні чи зовнішні), у яких проявляється ставлення

одержувача інформації щодо описаних реалій;

2) реакції виконання — дії, які являють собою

безпосереднє виконання рекомендацій чи варі-

антів поведінки, що пропонує журналістський

текст; 3) реакції соціальної гарантії — дії (готов-

ність до дій), у якій проявляється відпо -

відальність визначених соціальних сил за необ-

хідні наслідки публікації [5].

Дослідниця Г. Мельник у своїй праці «Massmedia:

психологические процессы и эффекты»

розкриває суть когнітивної теорії, яка пояснює

вплив медіа. «Когнітивістська інтерпретація

предмету дозволяє поглянути на журналіст ський

вплив не лише як на процес донесення ідео -

логічного знання в масову свідомість, але і як на

процес взаємодії свідомостей, при якій установки

перетворюються у переконання, по чу т тя, волеви-

явлення, процес стійкої організації «почуттів,

знань, мотивів, які виражають від повідне став-

лення до суспільних явищ» [6, 23].

Науковець Б. Грушин зазначає: «Ефектив-

ність — це не просто результат, не всякий резуль-

тат, а лише те, що збігається з намірами джере-

ла інформації, свідчить про досягнення цілей,

які ставилися перед інформацією у процесі її

створення і розповсюдження» [7, 40].

Дослідник Є. Пронін наголошує, що ефектив-

ність журналістського тексту виникає тоді,

коли автор зміг встановити контакт з реципієн-

том, а останній у свою чергу почав переосми-

слювати інформацію відповідно до свого інте-

лектуального рівня та психологічних особливос-

тей [8, 35].

Професор В. Різун вважає, що «під ефектив-

ністю масової комунікації слід розуміти відпо-

відність отриманого ефекту (результату) цілям,

що ставилися професійним комунікантом в про-

цесі спілкування» [9].

Науковець С. Цукасов розглядає ефективність

медіа, насамперед, як результат поширення

інформації. «Розрізняють дві форми ефективно-

сті — духовну та практичну, які виражаються у

зміні свідомості і поведінки людей, ефективність

на рівні окремої особистості й на рівні соціальної

групи чи суспільства в цілому» [10, 91].

У колективній монографії за редакцією Я. За -

сурського «Социальная практика и журналист-

ский текст» її автори говорять про те, що ідея

журналістського тексту — це робоча ідея і саме во -

на зіставляється з майбутньою практичною дія -

льністю читача. «У цьому і полягає ефективність

журналістського впливу на аудиторію, що робочі

ідеї журналістських текстів стають переконливими

планами поведінки і діловими програмами лю дей,

колективів, організацій та інститутів» [11, 21].

Дослідник В. Владимиров пише, що ефектив-

ністю варто називати ті зміни, які відбулися у

суспільній свідомості під впливом засобів масо-

вої інформації, окремих редакцій і навіть публі-

кацій [12, 103].

Ефективність журналістського тексту багато-

гранна, і його вплив повинен бути різноплано-

вим. На думку С. Цукасова, ефективність преси

проявляється у таких площинах: «безпосеред-

ній вплив на вирішення проблем економічного,

соціального та культурного будівництва, тобто діє-

вість у тому розумінні, яке використовують най-

частіше; вплив на формування суспільної думки,

реакція масового читача й ступінь міжосо -

бистісного спілкування щодо матеріалів пре си, те -

ле бачення та радіо в трудових колективах, сім’ях

та інших суспільних групах; особисте сприйняття

читачем друкованого слова і вплив на його соці-

альну позицію» [13, 42—43].

«Журналістський текст, зазвичай, розгорта-

ється як інтерпретація суті справи, тобто тієї

реальної проблеми суспільного життя, яка є без-

посереднім предметом публікації» [8, 20]. А

якісним репортажем є той, який висвітлює акту-

альні проблеми соціальної групи, для якої пра-

цює журналіст, тобто для певної аудиторії. «Ви -

хо дить, що читач звертається до тексту, а всту-

пає в контакт з реальною дійсністю. Через пери-

петії репортажного сюжету читач вловлює досто-

вірні деталі об’єктивних суспільних процесів»

[8, 33]. Цей процес Є. Пронін називає «внутріш -

ньотекстовим контактом з реальністю».

Терміни «ефект» та «ефективність» пов’язані

між собою, однак, мають різне значення. У ко -

лективному підручнику «Основи масово-інфор-

маційної діяльності» зазначається, що «ефект —

це результат будь-якої діяльності засобів масо-

вої інформації, процесу споживання інформації

населенням. Ефективність — не просто резуль-

тат, не будь-який результат, а лише той, що

співпадає з наміром джерела інформації, свід-

чить про досягнення цілей, які ставляться

перед інформацією в процесі її створення та

поширення» [14, 240].

Журналіст у своєму репортажі зображає важ-

ливі проблеми соціального плану. А тому жур-

налістський образ включає у себе не лише пред-

мет відображення (ситуацію, яку описує автор),

а й суб’єкт відображення (тобто самого автора

з його соціально санкціонованою позицією), а

також і суб’єкт сприймання (комуніката з його

індивідуальними поглядами та психологічними

установками).

«У журналістських текстах образ автора — це

реальний автор (журналіст, письменник, суспіль-


Дата добавления: 2020-01-07; просмотров: 85; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!