Інтерпретація ознак зображення в тесті «ДІМ»



Будинок старий, розвалений – іноді суб'єкт таким чином може висловити ставлення до самого себе.Дім вдалині – почуття знехтування.Будинок поблизу – відкритість, доступність і (або) відчуття теплоти та гостинності.План будинку (проекція зверху) замість самого будинку – серйозний конфлікт.Різні споруди – агресія, спрямована проти фактичного господаря будинку або бунт проти того, що суб'єкт вважає штучними і культурними стандартами.Віконниці зачинені – суб'єкт в змозі пристосуватися у міжособистісних відпосинах.Сходинки, що ведуть в глуху (без дверей) стіну – відображення конфліктної ситуації, яка завдає шкоди правильній оцінці реальності. Неприступність суб'єкта (хоча він сам може бажати вільного серцевого спілкування).

Стіни.Задня стіна, зображена з іншого боку, незвично, виявляє свідомі спроби самоконтролю, пристосування до конвенцій, але разом з тим і наявність сильних ворожих тенденцій.Контур задньої стіни значно товщій (яскравіший) в порівнянні з іншими деталями – суб'єкт прагне зберегти (не втратити) контакту з реальністю.Стіна при відсутності її основи – слабкий контакт з реальністю (якщо малюнок поміщений внизу).Стіна з акцентованим контуром основи – суб'єкт намагається витіснити конфліктні тенденції, відчуває труднощі, тривогу.Стіна з акцентованим горизонтальним виміром – погана орієнтація в часі (домінування минулого чи майбутнього). Можливо, суб'єкт дуже чутливий до тиску середовища.Бічний контур стіни дуже тонкий і неадекватний – передчуття (загроза) катастрофи.Контури стіни занадто акцентовані – свідоме прагнення зберегти контроль.Стіна зображена в одновимірної перспективі (тільки одна сторона будинку): якщо це бічна стіна, є серйозні тенденції до відчуження й опозиції.Прозорі стіни – неусвідомлюване потяг, потреба впливати (володіти, організовувати) на ситуацію, наскільки це можливо.Стіна з акцентованим вертикальним виміром – суб'єкт шукає насолоди насамперед у фантазіях і володіє меншою кількістю контактів з реальністю, ніж бажано.

Двері.Відсутність дверей – суб'єкт відчуває труднощі при прагненні розкритися перед іншими (особливо у домашньому колі).Двері (одні або декілька) задні або бічні – відступ, відчуженість, уникнення.Двері (одні або декілька) парадні – перша ознака відвертості, досяжності.Двері відкриті: якщо будинок жилою – це сильна потреба до тепла ззовні або прагнення демонструвати доступність (відвертість).Двері бічні (одна або декілька) – відчуження, усамітнення, уникнення реальності; значна неприступність.Двері дуже великі – надмірна залежність від інших або прагнення здивувати своєю соціальної комунікабельністю.Двері дуже маленькі – небажання впускати в своє «Я». Відчуття невідповідності, неадекватності і нерішучості в соціальних ситуаціях.Двері з величезним замком – ворожість, помисливість, скритність, захисні тенденції.

Вікна.Вікна: перший поверх багатоповерхового будинку був промальований в останню чергу – відраза до міжособистісних відносин, тенденція до ізоляції від дійсності.Вікна, сильно відкриті, розкриті – суб'єкт поводиться трохи розв'язно і прямолінійно. Безліч вікон показує готовність до контактів, а відсутність фіранок – відсутність прагнення приховувати свої почуття.Вікна, щільно закриті (завішені), – заклопотаність взаємодією з середовищем (якщо це значимо для суб'єкта).Вікна без шибок – ворожість, відчуженість.Відсутність вікон на першому поверсі – ворожість, відчуженість.Вікна відсутні на нижньому, але є на верхньому поверсі –«прірву» між реальним життям і життям у фантазіях.

Дах.Дах – сфера фантазії.Дах, зірваний вітром, або зруйнована димова труба символічно виражають почуття суб'єкта, що ним керують незалежно від його власної сили волі.Дах промальована жирним контуром, не властивим всьому іншому малюнку, – фіксація на фантазіях як джерелі задоволень, зазвичай супроводжувана тривогою.Незвично тонкий контур краю даху – переживання ослаблення контролю над фантазіями.Незвично товстий контур краю даху – надмірна заклопотаність контролем над фантазією (її приборканням).Дах погано поєднується з нижнім поверхом – погана особистісна орієнтація.Карниз даху акцентований яскравим контуром або продовженням за стіни – посилена захисна (зазвичай з підозрілістю) установка.

Труба.Дим з труби дуже густий – значне внутрішнє напруження (інтенсивність по густоті диму).Дим тоненькою цівкою – почуття нестачі емоційної теплоти дому.Відсутність димової труби – суб'єкт відчуває брак психологічної теплоти дому.Труба майже невидима (захована) – небажання мати справу з емоційними впливами.Труба намальована косо по відношенню до даху – норма для дитини і значна регресія, якщо виявляється у дорослих.Водостічні труби – посилений захист і зазвичай недовірливість.Водопровідні труби (або водостічні з даху) – посилені захисні установки (і, як правило, підвищена недовірливість).

Кімната.Можуть виникнути асоціації:1) з людиною, які проживають в кімнаті;2) з міжособистісними відносинами в кімнаті;3) з призначенням цієї кімнати (реальним або приписуваним їй).Асоціації можуть мати позитивну чи негативну емоційне забарвлення.Кімната, не помістилися па аркуші, – небажання суб'єкта зображати певні кімнати через неприємних асоціацій з ними або з їх мешканцем.Суб'єкт вибирає найближчу кімнату – недовірливість.

Ванна.Ванна виконує санітарну функцію: якщо манера зображення ванни значима, то можливе порушення зазначених функцій.

Додатки.1. Прозорий («скляний») ящик символізує переживаннявиставлення себе на загальний огляд, супроводжуване бажанням демонструвати себе, обмежуючись лише візуальним контактом.2. Дерева символізують різні особи. Якщо вони, ніби ховають будинок, можлива сильна потреба залежності при домінуванні батьків. 3. Кущі іноді символізують людей. Якщо вони тісно оточують будинок – ймовірно сильне бажання захистити себе захисними бар'єрами.Кущі, хаотично розкидані по простору або по обидві сторони доріжки, вказують на незначну тривогу в рамках реальності і свідоме прагнення контролювати її.4. Доріжка. Правильні пропорції, легкість малюнка показують, що індивід в контактах з іншими виявляє такт і самоконтроль.Доріжка дуже довга – зменшена доступність, часто супроводжувана потребою в більш адекватної соціалізації.Доріжка, дуже широка спочатку і сильно звужується біля будинку, – спроба замаскувати бажання бути самотнім, що поєднується з поверхневою дружелюбністю.5. Сонце. Символ авторитетної фігури. Часто сприймається як джерело тепла і сили.6. Погода (яка погода зображена). Відображає пов'язані з середовищем переживання суб'єкта в цілому. Швидше за все, чим гірше, неприємніше погода зображена, тим імовірніше, що суб'єкт сприймає середовище як вороже 7. Колір. Звичайне його використання: зелений – для даху, коричневий – для стін. Жовтий, якщо вживається, – тільки для зображення світла всередині будинку, тим самим відображаючи ніч або все наближення; висловлює почуття суб'єкта:1) ворожість середовища;2) необхідність приховати дії від сторонніх очей.

Добре адаптований, сором'язливий і емоційно НЕ обділений суб'єкт звичайно використовує не менше двох або не більше п'яти кольорів. Суб'єкт, розфарбовуючи будинок 7-8 кольорами, в кращому випадку є дуже лабільним. Використовує всього один колір – боїться емоційного збудження.

Чим довше, невпевненіше і важче суб'єкт підбирає кольори, тим більша ймовірність наявності особистісних порушень. Чорний колір – сором'язливість, лякливість.Зелений колір – потреба мати почуття захищеності, захистити себе від небезпеки. Це положення є не настільки важливим при використанні зеленого кольору для гілок дерева або даху будинку.Помаранчевий колір – комбінація чутливості і ворожості.Пурпурний колір – сильна потреба влади.Червоний колір – найбільша чутливість; потреба теплоти з оточення.Жовтий колір – сильні ознаки ворожості.Колір, штрихування трьох чвертей аркуша – брак контролю над вираженням емоцій.Штрихування, що виходить за межі малюнка–тенденція до імпульсивної відповіді на додаткову стимуляцію.

Розташування малюнку на краю листа – генералізоване відчуття невпевненості, небезпеки, часто поєднане:а) з певним часовим значенням (права сторона – майбутнє, ліва – минуле);б) із зазначенням на специфіку переживань (ліва сторона – емоційні, права – інтелектуальні переживання).

Перспектива «над суб'єктом» (погляд знизу вгору) – почуття, що суб'єкт відкинутий, відсторонений, що не визнаний будинком або відчуває потребу в домашньому вогнищі, який вважає недоступним, недосяжним.Малюнок зображений вдалині – бажання відійти від суспільства. Почуття ізоляції, знехтуваним. Явна тенденція відмежуватися від оточення. Бажання відкинути, не визнати цей малюнок або те, що він символізує. Ознаки «втрати перспективи» (індивід правильно зображує один кінець будинку, але в іншому малює вертикальну лінію даху і стіни, тобто не вміє зображати глибину) сигналізують про починаються складнощі інтегрування, страху перед майбутнім (якщо вертикальна бічна лінія знаходиться праворуч) або бажанні забути минуле (лінія зліва).Перспектива потрійна (тривимірна, суб'єкт малює щонайменше чотири окремі стіни, з яких навіть двох немає в тому ж плані) – надмірна заклопотаність думкою оточуючих про себе. Прагнення мати на увазі (дізнатися) всі зв'язки, навіть незначні, всі риси.

Розміщення малюнка над центром листа – чим більше малюнок над центром, тим більша ймовірність, що:1) суб'єкт відчуває тягар боротьби і відносну  недосяжність мети;2) суб'єкт шукає задоволення у фантазіях (внутрішня напруженість);3) суб'єкт схильний триматися осторонь.Розміщення малюнка точно в центрі листа – незахищеність і ригідність (прямолінійність). Потреба турботливого контролю заради збереження психічної рівноваги.Розміщення малюнка нижче централістами – чим нижче малюнок по відношенню до центру аркуша, тим менш безпечно і комфортно відчуває себе суб'єкт, що викликає у нього депресивний настрій; тим більш обмеженим і скутим реальністю він відчуває себе.Розміщення малюнка по лівій стороні аркуша – акцентування минулого, імпульсивність.Розміщення малюнка в лівому верхньому куті аркуша – схильність уникати нових переживань, бажання піти в минуле або заглибитися в фантазії.Розміщення малюнка на правій половині аркуша – суб'єкт схильний шукати насолоди в інтелектуальних сферах. Контрольоване поведінку. Акцентування майбутнього.Малюнок виходить за лівий край листа – фіксація на минулому і страх перед майбутнім, надмірна заклопотаність вільними відвертими емоційними переживаннями.Вихід за правий край листа – бажання «втекти» в майбутнє, щоб позбутися від минулого, страх перед відкритими вільними переживаннями, прагнення зберегти жорсткий контроль.Вихід за верхній край листа – фіксування на мисленні і фантазії як джерелах насолод, яких суб'єкт не відчуває в реальному житті.Контури дуже прямі – ригідність.Контур ескізний, застосовуваний постійно, – в кращому випадку дріб'язковість, прагнення до точності, в гіршому – вказівка на нездатність до чіткої позиції.

Примітка. Для обробки малюнків у гестах «Дерево» і «Людина» складаються аналогічні схеми з виділенням відповідних ознак.


Дата добавления: 2018-02-28; просмотров: 219; Мы поможем в написании вашей работы!






Мы поможем в написании ваших работ!