Інтерпретація ознак зображення в тесті «ДЕРЕВО»



Інтерпретація по К. Коху виходить з положень К. Г. Юнга (дерево – символ стоїть людини):коріння – колективне несвідоме;стовбур – імпульси, інстинкти, примітивні стадії;гілки – пасивність або протистояння життю. Інтерпретація малюнка дерева завжди містить постійне ядро (корені, стовбур, гілки) і елементи прикрас (листя, плоди, пейзаж).Інтерпретація К. Коха спрямована в основному на виявленюня патологічних ознак і особливостей психічного розвитку, однак у ній мають місце ряд протиріч і використання понять, які важко конкретизувати. До того ж тлумачення ознак містить надмірне вживання звичайних визначень. У цьому зв'язку пропонується варіант інтерпретації, описаний в сучасній літературі, який можна використовувати в повсякденній практиці психологічних консультацій.

Коріння.Коріння менше стовбура – бажання бачити заховане, закрите.Коріння рівні стовбуру – більш сильна цікавість, яка вже представляє проблему. Коріння більше стовбура – інтенсивна цікавість, може викликати тривогу. Коріння позначене рискою – дитячу поведінку у відношенні того, що тримається в секреті.Коріння у вигляді двох ліній – здатність до розрізнення і розсудливість в оцінці реального. Різна форма коренів може бути пов'язана з бажанням пригнічувати або висловлювати деякі тенденції в незнайомому колі або близькому оточенні.Симетрія – прагнення до злагоди із зовнішнім світом. Виражена тенденція стримати агресивність. Коливання у виборі позиції по відношенню до почуттів, амбівалентність як можливе джерело внутрішнього конфлікту. Загальмовані моральні проблеми.Розташування на аркуші двоїсте – ставлення до минулого, до того, що зображує малюнок, тобто до свого вчинку. Подвійне бажання: незалежності та захисту в рамках оточення.Центральна позиція – бажання знайти згоду, рівновага з оточуючими. Свідчить про потребу в жорсткій і неухильної систематизації з опорою на звички.Розташування зліва направо – збільшується спрямованість на зовнішній світ, на майбутнє. Потреба в опорі на авторитет; пошуки згоді з зовнішнім світом; честолюбство, прагнення нав'язувати себе іншим, відчуття покинутості; можливі коливання в поведінці.

Форма листя.Кругла крона – екзальтованість, емоційність.Кола в листі – пошук заспокійливих і винагороджується відчуттів, почуття покинутості й розчарування.Гілки опущені – втрата мужності, відмова від зусиль.Гілки вгору – ентузіазм, порив, прагнення до влади.Гілки в різні боки – пошук самоствердження, контактів; саморозпилення; метушливість, чутливість до навколишнього, відсутність протистояння йому.Листя-сітка, більш-менш густа, – більша або менша спритність в уникненні проблемних ситуацій.Листя з кривих ліній – сприйнятливість, відкрите прийняття навколишнього.Відкрита і закрита листя на одному малюнку – пошуки об'єктивності.Закрита листя – охорона свого внутрішнього світу дитячим способом.Закрита густа листя – не виявляються агресивність.Деталі листя, що не пов'язані з цілим, – судження, що приймають малозначні деталі за характеристику явища в цілому.Гілки виходять з однієї ділянки на стовбурі – дитячі пошуки захисту; норма для семирічної дитини.Гілки намальовані однією лінією – втеча від неприємностей реальності, її трансформація і прикрашання.Товсті гілки – гарне розрізнення дійсності.Листя-петельки – воліє використовувати свою чарівність.Зигзаги в листі – обережність і скритність.Листя, схоже на візерунок, – жіночність, привітність, чарівність.Пальма – прагнення до зміни місць.Плакуча верба – нестача енергії і запалу, прагнення до твердої опори і пошуку позитивних контактів; повернення до минулого і досвіду дитинства; труднощі у прийнятті рішень.

Штрихування.Використання штрихування – напруга, тривожність. Стовбур заштрихований – внутрішня тривога, підозрілість, страх бути покинутим; прихована агресивність.

Стовбур– бажання бути схожим на матір, робити все, як вона, або бажання бути схожим на батька, помірятися з ним силою; рефлексія невдач.Стовбур зламаний (верхівка стосується землі) – гостре відчуття зовнішнього примусу і неможливість йому протистояти.Розділяє лінія в листі – пасивність, м'якість, податливість.Стовбур з однієї лінії – відмова реально дивитися на речі.Стовбур намальований тонкими, а крона товстими лініями – може самостверджуватися і діяти вільно.Листя намальоване тонкими лініями – тонка чутливість, сугестивність.Стовбур намальований лініями з натиском – рішучість, активність, продуктивність.Лінії стовбура прямі – спритність, винахідливість, не затримується на тривожать фактах.Лінії стовбура криві – активність загальмована тривогою і думками про нездоланність перешкод. «Вермішель»– тенденція до скритності заради зловживань, непередбачені атаки, прихована лють.Гілки не пов'язані зі стовбуром – відхід від реальності, що не відповідає бажанням, спроба втекти від неї в мрії та ігри.Стовбур відкритий і пов'язаний з листям – хороший інтелект, нормальний розвиток, прагнення зберегти свій внутрішній світ.Стовбур відірваний від землі – брак контакту із зовнішнім світом; життя повсякденна і духовна пов'язані мало.Стовбур обмежений знизу – відчуття нещастя; пошук підтримки.Стовбур розширюється донизу – пошук надійного положення у своєму колі.Стовбур звужується донизу – відчуття безпеки в колі, який не дає бажаної опори; ізоляція і прагнення зміцнити своє «Я» проти неспокійного світу.

Загальна висота.Нижня чверть аркуша – залежність, брак віри в себе, компенсаторні мрії про владу.Нижня половина аркуша – менш виражена залежність і боязкість.Три чверті аркуша – гарне пристосування до середовища. Лист використаний цілком – хоче бути поміченим, розраховувати на інших, самостверджуватися.

Висота листя.Сторінка ділиться на вісім частин:1/8 – недолік рефлексії і контролю (норма для чотирирічної дитини);1/4 – здатність осмислювати свій досвід і гальмувати свої дії;3/8 – хороші контроль і рефлексія;1/2 – інтеріоризація, надії, компенсаторні мрії;5/8 – інтенсивне духовне життя;6/8 – висота листя знаходиться в прямій залежності від інтелектуального розвитку та духовних інтересів;7/0 – листя займає майже всю сторінку – втеча в мрії.

Манера зображення.Гостра вершина – захищається від небезпеки, справжньої чи уявної, яка сприймається як особистий випав; бажання діяти на інших, атакувати або захищатися; труднощі в контактах; хоче компенсувати почуття неповноцінності, прагнення до влади; пошук безпечного притулку проти почуття покинутості для твердого положення, потреба в ніжності.Множинність дерев (кілька дерев на одному аркуші) – дитячу поведінку. Два дерева можуть символізувати самого випробуваного та іншу близьку йому людини (тут важливі положення на аркуші й інші моменти інтерпретації).Додавання до дерева різних об'єктів трактується в залежності від конкретних об'єктів. Пейзаж – сентиментальність.Перевертання листа – незалежність, ознака інтелекту, розсудливість.

Земляпідводиться до правого краю аркуша – завзяття, ентузіазм.Земля опускається до правого краю аркуша – занепад сил, недостатність прагнень.Земля зображена однією рисою – зосередженість на цілі, прийняття деякого порядку.Земля зображена кількома різними рисами – дії відповідно зі своїми власними правилами, потреба в ідеалі.Кілька спільних ліній, що зображують землю в сукупності, стосуються краю аркуша – спонтанний контакт, раптове видалення, імпульсивність, примхливість.

Інтерпретація ознак зображення в тесті "ЛЮДИНА"

Голова – сфера інтелекту (контролю), сфера уяви.Голова велика – неусвідомлене підкреслення переконання про значення мислення в діяльності людини.Голова маленька – переживання інтелектуальної неадекватності.Нечітка голова – сором'язливість, боязкість.Голова зображується у самому кінці – міжоосбистісний конфлікт.Велика голова біля фігури протилежної статі – уявна перевага протилежної статі і більш високий його соціальний авторитет.

Шия – орган, що символізує зв'язок між сферою контролю (головою) і сферою потягів (тілом). Таким чином, це їх координаційний ознака.Підкреслена шия – потреба в захисному інтелектуальному контролі.Надмірно велика шия – усвідомлення тілесних імпульсів, прагнення їх контролювати.Довга тонка шия – гальмування, регресія.Товста коротка шия – поступки своїм слабкостям і бажанням, вираз неподавленной імпульсу.

Плечі – ознака фізичної сили або потреби у владі.Плечі надмірно великі – відчуття великої сили або надмірної стурбованості силою і владою.Плечі вузькі - відчуття малоцінності, нікчемності.Плечі занадто незграбні – ознака надмірної обережності, захисту.Плечі похилі – смуток, відчай, відчуття провини, недолік життєвості.Плечі широкі – сильні тілесні імпульси.

Тулуб кутами або квадратне – мужність.Тулуб занадто великий – наявність незадоволених, гостро усвідомлюваних суб'єктом потреб.Тулуб ненормально маленький– почуття приниження, малоцінності.

Особа.Риси обличчя включають очі, вуха, рот, ніс. Це рецептори зовнішніх стимулів, що забезпечують сенсорний контакт з дійсністю.Особа підкреслено – сильна заклопотаність відносинами з іншими, своїм зовнішнім виглядом.Підборіддя занадто підкреслять – потреба домінувати.Підборіддя занадто великий – компенсація відчутною слабкості і нерішучості.Вуха занадто підкреслені – можливі слухові галюцинації. Зустрічається у особливо чутливих до критики.Вуха маленькі – прагнення не приймати ніякої критики, заглушити її.Очі закриті або заховані під полями капелюха – сильне прагнення уникати неприємних візуальних впливів.Очі зображені як порожні очниці – значиме прагнення уникати візуальних стимулів. Ворожість.Очі вирячені – грубість, черствість.Очі маленькі – заглибленість у себе.Підведені очі – грубість, черствість.Довгі вії – кокетливість, схильність зваблювати, спокушати, демонструвати себе.Повні губи на обличчі чоловіка – жіночність.Рот клоуна – вимушена привітність, неадекватні почуття.Рот запалий – пасивна значимість.Ніс широкий, видатний, з горбинкою – зневажливі установки, тенденція мислити іронічними соціальними стереотипами.Ніздрі – примітивна агресія. Зуби чітко намальовані – агресивність. Особа неясне, тьмяне – боязливість, сором'язливість. Вираз обличчя подобострастное – незахищеність. Обличчя, схоже на маску, – обережність, скритність, можливі почуття деперсоналізації і відчуженості.Брови рідкі, короткі – презирство, витонченість.Волосся – ознака мужності (хоробрості, сили, зрілості і прагнення до неї).Волосся сильно заштриховані – тривога, пов'язана з мисленням або уявою.Волосся не заштриховані, що не зафарбовані, обрамляють голову – суб'єктом управляють ворожі почуття.

Кінцівки.Руки – знаряддя більш досконалого і чуйного пристосування до оточення, головним чином у міжособистісних відносинах.Широкі руки (розмах рук) – інтенсивне прагнення до дії.Руки ширше у долоні або у плеча – недостатній контроль дій та імпульсивність.Руки, зображення не злито з тулубом, а окремо, витягнуті в сторони – суб'єкт іноді ловить себе на діях або вчинках, які вийшли у нього з-під контролю.Руки схрещені на грудях – ворожо-недовірлива установка.Руки за спиною – небажання поступатися, йти на компроміс (навіть з друзями). Схильність контролювати прояв агресивних ворожих потягів.Руки довгі і м'язисті – суб'єкт потребує фізичній силі, спритності, хоробрості як в компенсації.Руки занадто довгі – надмірно амбітні прагнення.Руки розслаблені і гнучкі – хороша пристосовність в межперсональних відносинах.Руки напружені і притиснуті до тіла – неповороткість, ригідність.Руки дуже короткі – відсутність прагнень разом з почуттям неадекватності.Руки занадто великі – сильна потреба до кращої пристосовності в соціальних відносинах в поєднанні з почуттям неадекватності й схильністю до імпульсивної поведінки.Відсутність рук – відчуття неадекватності при високому інтелекті.Деформація або акцентування руки або ноги на лівій стороні – соціально-рольовий конфлікт.Руки зображені близько до тіла – напруга.Великі руки і ноги у чоловіка – грубість, черствість.Звужуються руки і ноги – жіночність.Руки довгі – бажання чогось досягти, заволодіти чим-небудь.Руки довгі і слабкі – залежність, потреба в опіці.Руки, повернені в сторони, дістають щось, - залежність, бажання любові, прихильності.Руки витягнуті з боків – труднощі в соціальних контактах, страх перед агресивними імпульсами.Руки сильні – агресивність, енергійність.Руки тонкі, слабкі – відчуття недостатності досягнутого.Рука, як боксерська рукавичка, - витіснена агресія.Руки за спиною або в кишенях – почуття провини, невпевненість у собі.Руки неясно окреслені – брак самовпевненості в діяльності і соціальних відносинах.Руки великі – компенсація відчутною слабкості і провини.Руки відсутні в жіночій фігуре – материнська фігура сприймається як нелюблячий, що відкидає, що не підтримує.Пальці відокремлені (обрубані) – витіснена агресія, замкнутість.Великі пальці – грубість, черствість, агресія.Пальців більше п'яти – агресивність, амбіції.Пальці без долонь – грубість, черствість, агресія.Пальців менше п'яти – залежність, безсилля.Пальці довгі – відкрита агресія.Пальці стиснуті в кулаки – бунтарство, протест.Кулаки притиснуті до тіла – витіснений протест.Кулаки далеко від тіла – відкритий протест.Пальці великі, схожі на цвяхи (шипи) – ворожість.Пальці одномірні, обведені кисті– свідомі зусилля проти агресивного відчуття.Ноги непропорційно довгі – сильна потреба до незалежності і прагнення до неї.Ноги дуже короткі – почуття фізичної або психологічної незручності.Малюнок початий зі ступень і ніг – боязливість.Ступні не зображені – замкнутість, боязкість.Ноги широко розставлені – відверта зневага (непокора, ігнорування або незахищеність).Ноги неоднакових розмірів – амбівалентність в прагненні до незалежності.Ноги відсутні – боязкість, замкнутість.Ноги акцентовані – грубість, черствість.Ступні – ознака рухливості (фізіологічної або психологічної) в міжособистісних відносинах.Ступні непропорційно довгі – потреба в безпеці. Потреба демонструвати мужність.Ступні непропорційно дрібні – скутість, залежність.

Поза.Обличчя зображено так, що видно потилицю, – тенденція до замкнутості.Голова в профіль, тіло анфас – тривога, викликана соціальним оточенням і потребою в спілкуванні.Людина, що сидить на краєчку стільця, - сильне бажання знайти вихід із ситуації, страх, самотність, підозру.Людина, зображена в бігу, - бажання втекти, сховатися від кого-небудь.Людина з видимими порушеннями пропорцій стосовно правої або лівої сторони – відсутність особистого рівноваги.Людина, зображена без певних частин тіла, вказує на відкидання, невизнання людини в цілому або її відсутніх частин (актуально або символічно зображених).Людина в сліпій втечі– можливі панічні страхи.Людина в плавному легкому кроці – хороша пристосовність.Людина зображений в профіль – серйозна відчуженість, замкнутість і опозиційні тенденції.Профіль амбівалентний: певні частини тіла зображені з іншого боку по відношенню до решти, дивляться в різні боки – особливо сильна фрустрація з прагненням позбутися неприємної ситуації.Неврівноважена стояча фігура – напруга.Лялька – поступливість, переживання домінування оточення.Робот замість чоловічої фігури – деперсоналізація, відчуття зовнішніх контролюючих сил.Фігура, складена з паличок, може означати ухилення і негативізм.Фігура Баби-Яги – відкрита ворожість до жінок. Клоун, карикатура – властиве підліткам переживання неповноцінності і знехтуваним. Ворожість, самопрезирство.

Фон, оточення.Хмари – боязка тривога, побоювання, депресія.Паркан для опори, контур землі – незахищеність.Постать людини на вітрі – потреба в любові, прихильності, турботливій теплоті.Лінія основи (землі) – незахищеність. Являє собою необхідну точку відліку (опори) для конструювання цілісності малюнка. Надає малюнку стабільність. Значення цієї лінії іноді залежить від придаваемого їй суб'єктом якості, наприклад, хлопчик катається на тонкому льоду. Основу частіше малюють під будинком або деревом, рідше – під людиною.Зброя – агресивність.

Багатопланові критерії.Розриви ліній, стерті деталі, пропуски, акцентування, штрихування – сфера конфлікту.Ґудзики, пряжка ременя, підкреслена вертикальна вісь фігури, кишені – залежність.Комбінація твердих, яскравих і легких ліній; великі пальці руки; акцентовані очі, пальці, волосся; пози з широко розставленими ногами – грубість, черствість.

Контур, натиск, штрихування, розташування.Мало вигнутих ліній, багато гострих кутів – агресивність, погана адаптація.Закруглені (округлені) лінії – жіночність.Комбінація впевнених яскравих і легких контурів – грубість, черствість.

Контур неяскравий, неясний - боязкість, боязкість. Енергійні, упевнені штрихи – наполегливість, безпека. Лінії неоднаковою яскравості – напруга. Тонкі подовжені лінії – напруга.Чи не обривається, підкреслений контур, що обрамляє фігуру – ізоляція.Ескізний контур – тривога, боязкість. Розрив контура – сфера конфліктів. Підкреслена лінія – тривога, незахищеність, регресія (особливо по відношенню до підкресленою деталі).Зубчасті, нерівні лінії – зухвалість, ворожість. Упевнені, тверді лінії – амбіції, завзяття. Яскрава лінія – грубість.Сильний натиск –енергійність, наполегливість. Велика напруженість.Легкі лінії – брак енергії.Легкий натиск – низькі енергетичні ресурси, скутість.Лінії з натиском – агресивність, наполегливість.Нерівний, неоднаковий натиск – ціклотимічність, імпульсивність, нестабільність. Тривога, незахищеність.Мінливий натиск – емоційна нестабільність, лабільні настрою.Довжина штрихів: якщо пацієнт збудливий, штрихи коротшають, якщо ні – подовжуються.Прямі штрихи – упертість, наполегливість, завзятість. Короткі штрихи – імпульсивна поведінка.Ритмічна штрихування – чутливість, співчуття, розкутість.Короткі, ескізні штрихи – тривога, невпевненість.Штрихи незграбні, скуті – напруженість, замкнутість.Горизонтальні штрихи – підкреслення уяви, жіночність, слабкість.Неясні, різноманітні, мінливі штрихи – незахищеність, недолік завзятості, наполегливості.Вертикальні штрихи – упертість, наполегливість, рішучість, гіперактивність.Штрихування справа наліво – інтроверсія, ізоляція.Штрихи зліва направо – наявність мотивації.Штрихування від себе – агресія, екстраверсія.Стирання – тривожність, боязко. Часті стирання – нерішучість, невдоволення собою.Стирання при перемальовуванні, якщо перерисовка більш досконала, – хороший знак.Стирання з подальшою псуванням (погіршенням) малюнка свідчить про наявність сильної емоційної реакції на мальованої об'єкт або на те, що він символізує для суб'єкта.Стирання без спроби перемалювати, тобто поправити, – внутрішній конфлікт або конфлікт власне з цією деталлю (або з тим, що вона символізує).Великий малюнок – експансивність, схильність до марнославства, зарозумілості. Маленькі фігури – тривога, емоційна залежність, почуття дискомфорту і скутості.Дуже маленька фігура з тонким контуром – скутість, відчуття власної малоцінності і незначності.Недолік симетрії – незахищеність.Малюнок у самого краю листа – залежність, невпевненість у собі.Малюнок на весь аркуш – компенсаторне звеличення себе в уяві.

Деталі.Тут важливо знання деталей, здатність оперувати ними і пристосувати до конкретних практичних умов життя. Дослідник повинен помітити ступінь зацікавленості суб'єкта такими речами; ступінь реалізму, з яким він їх сприймає; відносну значимість, яку він їм додасть; спосіб з'єднання цих деталей у сукупність.

Істотні деталі - їх відсутність у малюнку суб'єкта, який характеризувався середнім або вищим інтелектом, часто показує інтелектуальну деградацію небудь серйозне емоційне порушення.Надлишок деталей –«неминучість тілесності»  (невміння обмежити себе) вказує на вимушену потребу налагодити всю ситуацію, на надмірну турботу про оточення.Характер деталей (істотні, несуттєві або дивні) може послужити для більш точного визначення специфічності чутливості.Зайве дублювання деталей свідчить про те, що суб'єкт, швидше за все, не вміє входити в тактовні і пластичні контакти з людьми.Недостатня деталізація – тенденції до замкнутості. Особливо педантична деталізація – скутість, педантичність.

Орієнтація в завданні.Здатність до критичної оцінки малюнка при проханні розкритикувати його – критерії не загубленого контакту з реальністю.Прийняття завдання з мінімальним протестом – гарний початок, за яким слідують втома і переривання малювання.Вибачення за малюнок – недостатня впевненість.По ходу малювання зменшуються темп і продуктивність – швидке виснаження.Назва малюнка – екстраверсія, потреба в підтримці. Дріб'язковість.Підкреслена ліва половина малюнка – ідентифікація з жіночою статтю.Завзято малює, незважаючи на труднощі, – хороший прогноз, енергійність.

Опір, відмова від малювання – приховує проблеми, не бажає розкрити себе.

(Опис методики http://stud.com.ua/17601/psihologiya/test_budinok_derevo_lyudina)

 

 


Дата добавления: 2018-02-28; просмотров: 276; Мы поможем в написании вашей работы!







Мы поможем в написании ваших работ!