Розвиток синестезичних здібностей
Асоціацію можна розповісти,
але її не можна передати. Я можу
зробити свою асоціацію зрозумілою
вам, але я не можу зробити так,
щоб хоч у одного з вас моя приватна
асоціація теж стала
незаперечним механізмом...,
який спрацьовує завжди однаково.
Г. Гессе («Гра в бісер»)
Людина має п'ять сенсорних каналів (органів сприйняття):
1. Візуальний (зоровий) - око.
2. Аудіальний (слуховий) - вухо.
3. Осмічний (нюховий) - ніс.
4. Тактильний (дотиковий) - аналізатори м'язової і шкірної чутливості.
5. Смакової (смакової) - язик.
Сьогодні на рівні розвитку сенсорних каналів у більшості людей присутній так званий феномен «спеціалізації»: у одного переважає сприйнятливість до кольору, в іншого - до запахів, третій - володіє абсолютним слухом і таке інше. Адже багато культурних пам'ятків свідчать про наявність у людини комплексного світовідчуття (синестезії), коли зір, дотик, нюх та ін. одночасно і в рівній мірі «беруть участь» у сприйнятті навколишнього світу.
Синестезія (від греч. synaishesis) - спільне відчуття, одночасне відчуття. В психології цей термін вживається для позначення гармонійного, цілісного сприйняття в одночасності різних асоціацій: з запахами можуть бути пов'язані стійкі смакові відчуття, зі звуками - колірні та ін. Доведено, що синестезія притаманна кожній людині (можна лише говорити про ступінь її виразності), і сінестезичні відчуття можна викликати у будь-якої людини або відразу, або при невеликому творчому зусиллі.
|
|
Одна з найважливіших цілей валеологічного розвитку дитини в ДНЗ - розвиток його синестезичних здібностей. Це дозволить кожній дитині:
• розкрити внутрішній потенціал свого організму;
• навчитися сприймати навколишній світ цілісно, задіюючи всі сенсорні канали;
• збільшити об’єм пам'яті (доведено, чим більш комплексно сприймається об'єкт, тим більш чіткий «слід» він залишає в пам'яті).
Усвідомлене формування та розвиток своїх синестезичних здібностей - це шлях до самопізнання і саморегуляції.
Загальні рекомендації:
1. При роботі з даного комплексу дотримуйтесь наступної послідовності:
1) формування слухових образів;
2) формування зорових образів;
3) формування зорово-слухових образів;
4) формування тактильних образів;
5) формування тактильно-зорово-слухових образів;
6) формування нюхових образів;
7) формування нюхово-тактильно-зорово-слухових образів;
8) формування смакових образів;
9) формування нюхово-тактильно-зорово-слухо-смакових образів (синестезичних).
2. Головною умовою для правильного виконання всіх вправ цього комплексу є їх емоційне переживання. Виникнення образу (зорового, слухового, тактильного) повинно приносити дитині радість, стати для нього захоплюючою грою, казкою на перевтілення, а не нудним завданням.
|
|
3. Кожен образ має стати стійким в уяві дитини, тому важливо зафіксувати на ньому увагу протягом декількох хвилин. Для цього після виконання вправи дитині пропонується спробувати передати іншим свій образ: розповісти про нього, намалювати, зобразити в русі тощо.
4. При виконанні вправ (особливо на формування комплексних образів) важливо звернути увагу дітей на те, що кожна дитина в групі унікальна і неповторна - адже у кожної вийшов свій образ, не схожий на образ іншого.
|
|
Дата добавления: 2016-01-05; просмотров: 14; Мы поможем в написании вашей работы! |
Мы поможем в написании ваших работ!