Українська філософія к. ХVІІІ – поч. ХХ ст.



(2 години)

ПЛАН:

  1. Філософія Григорія Савича Сковороди.
  2. Початок розробки філософії української ідеї (М. Костомаров, П. Куліш, Т. Шевченко).
  3. «Філософія серця» П. Юркевича.
  4. Українська філософська та соціально - політична думка на зламі ХІХ - ХХ ст. (О. Потебня, М. Драгоманов, І. Франко).

 

Питання для обговорення:

 

1. Який зв'язок філософії Г.С.Сковороди з філософією Платона?

2. Чи можна називати філософію Г.С.Сковороди "схоластикою"?

3. Чи можна беззастережно називати Т.Г.Шевченка "атеїстом" і "револю­ціонером", або навпаки "набожним" і "лібералом"?

4. На які філософські традиції переважно спирався П.Д.Юркевич?

5. В чому розходилися з марксизмом М.П.Драгоманов і І.Я.Франко, а в чому між собою?

6. Чому в усіх узагальнюючих працях, присвячених історії української філософії, автори пишуть про історію філософії «в» Україні, а не «про» українську філософію? Чи можлива взагалі історія української філософії?

7. Чи можуть бути об'єктом вивчення української філософії твори мислителів, які за етнічною приналежністю не є українцями або котрі писали свої твори не українською мовою, проживали за межами України?

8. У літературі, присвяченій Г.С. Сковороді, його називали «харківським Діогеном», «українським Сократом», «се­лянським просвітителем», «містиком», «пантеїстом», «не­послідовним матеріалістом». Які з цих визначень, на вашу думку, відповідають сутності філософії Г.С. Сковороди, а які - ні? Обгрунтуйте свою позицію.

7. Сковорода заповідав написати після його смерті таку епітафію: «Світ ловив мене, але не спіймав». Що, на вашу думку, в житті Г.С.Сковороди можна використеліуватн як приклад, а що - ні?

8. Спираючись на ідеї філософії мови О. Потебні, проаналізуйте мовну ситуацію в сучасній Україні. Як ви ставитесь до ідеї двомовності? Обґрунтуйте свою позицію.

Завдання для індивідуальної роботи студента дома:

- Підготувати повідомлення за темами:

* Біографія Г. Сковороди;

* Біографія П. Юркевича;

* Біографія М. Драгоманова;

* Біографія О. Потебні;

* Біографія І. Франка.

 

- Підготувати реферат:

1. Своєрідність філософії України в контекеті світової історії.

2. Християнетво і філософія у Київській Русі.

3. «Український дух» філософії Г. Сковороди.

4. Філософські принципи «Кобзаря» Т. Шевченка.

5. Національний характер філософії І. Франка.

6. Особливості міфології дохристиянської доби на території України та її вплив на формування філософії.

7. Філософські погляди Феофана Прокоповича.

8. Філософські, етичні та суспільно-політичні ідеї в поглядах Іл-ларіона, Володимира Мономаха.

9. Роль Києво-Могилянської академії у розвитку духовної куль­тури слов'янських народів.

10. Сутність «філософії серця» Г. Сковороди.

Визначення основних понять і категорій теми:

 

Антропоцентризм теїстичний – філософсько-світоглядна позиція відповідно до якої людина визнається вінцем процесу творіння Богом світу. Сам світ у цьому випадку сприймається як творіння, що постає задля задоволення потреб людини й повністю залежне від неї, її інтересів. 

Евдемонізм – з грец. – блаженство, щастя – вчення, що виникло у Стародавній Греції та відповідно до якого головним критерієм моральності, моральної поведінки людини є прагнення до щастя. Надає поняттю щастя загальнолюдський, надісторичний характер. Евдемоністичним змістом характеризувались погляди Демокріта, Сократа, Аристотеля, Гельвеція, Дідро та ін.

Антеізм – світоглядний мотив, який ґрунтується на змісті давньогрецького міфу про Антея, сина Посейдона (бога Океану) та Геї (богині Землі). Цей велетень був непереможним, але лише до тих пір, поки торкався матері-землі. Геракл переміг Антея, коли задушив його в повітрі, відірвавши від землі. Тож, антеізм утверджував ідею нерозривного зв’язку людини та рідної землі, яка надає їй силу життя.

Кордоцентризм (від лат. «кордос» - серце). - означає домінанту серця, переважання почуття, емоцій над логічним міркуванням, а образу - над поняттям.

Споріднена праця – в філософії Г. Сковороди цепраця  яка відповідає здібностям людини, її нахилам. Тільки заняття такою працею приносить людині щастя.

Питання для самоконтролю:

 

1. У чому полягає суть «філософії серця» та «сродної праці» в філософії Г. С. Сковороди?

2. Назвіть найбільш відомих вам українських філософів XVIII та початку XIX століття і дайте коротку характеристику їх поглядів?

3. Розкрийте зміст розуміння «серця» в філософії П.Юркевича. В чому відмінність цього розуміння від сковородинського?

4. Національна ідея в поглядах кириломефодіївців. Як вирішували проблему звільнення людини та нації діячі Кирило-Мефодіївського товариства?

5. У чому полягає зв 'язок мислення і мови в розумінні О. О.Потебні?

6. Яке місце посідає М.П.Драгоманов в філософії України другої половини XIX ст.?

7. Чому раціоналізм і «економізм» західноєвропейської філосо­фії знаходить свій грунт в Україні кінця XIX століття ?

8. Назвіть основні риси української філософії.

Контрольні тести до теми:

1. Української філософії властиві такі риси як:

А) Гносеологізм;                Г) Кордоцентризм;     Ж) Індивідуалізм.

Б) Деїзм;                             Д) Раціоналізм;          

В) Антропоцентризм;       Є) Екзистенційність

 

2. Вважали, що сутність людини полягає в її серці:

А) М. Драгоманов;    Г) Г. Сковорода;             

Б) П. Юркевич;          Д) В. Липинський;

В) О. Потебня;           Є) І. Франко.

 

3. Автором вчення про дві натури та три світи є:

А) П. Куліш;               Г) Г. Сковорода;          Ж) Т. Шевченко;

Б) П. Юркевич;          Д) М. Драгоманов;        З) В. Липинський;            

В) О. Потебня;           Є) М. Костомаров.        І) І. Франко.                       

 

4. Започаткували тему національної ідеї в українській філософії:

А) П. Куліш;               Г) Г. Сковорода;          Ж) Т. Шевченко;

Б) П. Юркевич;          Д) М. Драгоманов;        З) В. Липинський;            

В) О. Потебня;           Є) М. Костомаров.        І) І. Франко.                   

 

 

5. Проблему взаємозв'язку мови й мислення досліджував:    

А) П. Куліш;               Г) Г. Сковорода;          Ж) Т. Шевченко;

Б) П. Юркевич;          Д) М. Драгоманов;       З) В. Липинський;            

В) О. Потебня;             Є) М. Костомаров.        І) Д. Донцов.  

 

ЛІТЕРАТУРА:

Основна:16 - С. (126 – 365), 52 - С. (215 – 223, 229 – 239), 54 - С. (225 – 230, 235 – 244),70 - С. (254 – 313), 69 - С. (175 – 180), 79 - С. (195 – 199),87 - С. (90 – 100).

Додаткова: 11- С. (362 – 364, 366 – 368), 25 - С. (614 – 638), 60 - С. (119 – 139), 74 - C. 268.

 

Семінарське заняття № 10

Українська філософія ХХ ст.

(2 години)

 

ПЛАН:

1. Історіософія М. Грушевського.

2. Етика «конкордизму» В. Винниченка.

3. Філософські підстави інтегрального націоналізму (Д. Донцов,

Ю. Липа, М. Сціборський).

       4. Історіософська концепція В. Липинського.

Питання для обговорення:

 

1.На основі аналізу ідейного спадку Д. Донцова та В. Липинського, що спирались на теоретичні основи філософії волі (Шопенгауер, Ніцше), проаналізуй­те характер зв'язку між філософією та політикою.

2. У чому полягає принципова відмінність напрямку фор­мування національної ідеї, що запропонував В. Липинський, від закликів Д. Донцова до національної меншості, які він висловив у своєму вченні «вольового націоналізму»?

3. Чому представники української діаспори ХХ ст.. акцентували свою увагу на національному питанні?

 

Завдання для індивідуальної роботи студента дома:

 

- Підготувати повідомлення за темами:

· БіографіяМ. Грушевського.

· Біографія В. Винниченка.

· Біографія Д. Донцова.

 

- Підготувати реферат:

 

*Історіософія В'ячеслава Лшшпського та «вольовий націоналізм» Дмитра Донцова: держава, нація, національна ідея.

* В. Липинський і Д. Донців про роль української еліти в державотворенні.

* Історіософія М. Грушевського.

* Проблема національної еліти в історіософії Д. Донцова.

* Ю.Липа та Л.Ребет як теоретики українського націоналізму.

 

Визначення основних понять і категорій теми:

 

Конкордизм (фр. згода) - соціальна й етична концепція В. Винниченка згідно з якою справжнім спрямуванням філософського пошуку має стати обґрунтування шляхів до щасливого життя людини.

Ірраціоналізм (лат. несвідомий, нерозумовий) — вчення, згідно з яким основою світу є щось нерозумне (воля, інстинкт), а джерелом пізнання — інтуїція, почуття.

Нація (лат.— народ) —духовно-соціальний різновид стійкої люд­ської спільност і, що склалась історично на певній території і характеризуєть­ся глибоким внутрішнім відчуттям, самоусвідомленням власної належності до певної етнічної групи та спільністю мови, культури, побуту й звичаїв, істо­ричних переживань, психічного складу, антропологічних особливостей, еко­номічних інтересів утворенні матеріальних цінностей, території («життєвого простору»).

Філософія історії— сфера філософського знання про загальність і сут-нісність історичного процесу, іманентну логіку розвитку суспільства.

 

Питання для самоконтролю:

 

1. У чому полягає історична концепція М.Грушевського?

2. У чому полягає сутність філософських ідей В. Винниченка,?

3. У чому своєрідність розвитку філософії в Україні у ХХ ст.

4. Назвіть та розтлумачте головні підстави обґрунтованого Донцовим ін­тегрального націоналізму.

Контрольні тести до теми:

1. Створив концепцію історії укра­їнського народу, рішуче заперечивши офіційну доктрину "загальноруської" історії:

А) П. Куліш;              Г) В. Винниченко;       Ж) Т. Шевченко;

Б)М. Грушевський;   Д) М. Драгоманов;       З) Д. Донцов;            

В) О. Потебня;           Є) М. Костомаров.       І) І. Франко.

 

2. Автором соціальної й етичної концепції, яка отримала назву конкордизм був:

А) П. Куліш;              Г) В. Винниченко;       Ж) Т. Шевченко;

Б)М. Грушевський;   Д) М. Драгоманов;       З) Д. Донцов;        

В) О. Потебня;           Є) М. Костомаров.       І) І. Франко.

 

3. Ідеологом інтегрального націоналізму був:

А) П. Куліш;              Г) В. Винниченко;       Ж) Т. Шевченко;

Б)М. Грушевський;   Д) М. Драгоманов;       З) Д. Донцов;            

В) О. Потебня;           Є) М. Костомаров.       І) І. Франко.

 

4. Українська філософія у ХХ ст.. :

А) припинила свій розвиток;

Б) розвивалась кількома течіями: в діаспорі, в радянській Україні та в Західній Україні;

В) успішно розвивалась лише за межами радянської України.

 

5. Д. Донців базував свою філософську концепцію на засадах філософії:

 

А) Г. Гегеля;          Г) Ф. Ніцше;

Б) А. Шопенгауера; Д) З. Фрейда.

В) І. Канта;

 

ЛІТЕРАТУРА:

Основна:16 - С. (303 -319,337 – 349), 54 - С. (244 – 251), 70 - С. (254 – 313).

Додаткова: 25 - С. (634 – 635), 52 - С. (239 – 242).

 

Семінарське заняття № 11


Дата добавления: 2018-05-02; просмотров: 1137; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!