Подготовка текста и комментарии А. Г. Сергеева, перевод А. А. Романовой 12 страница



Братъ нѣкый, именем Закхей, прииде къ преподобному, нося на себѣ мантию, лыком вязану, моля святаго Корнилиа, да повелит ему измѣнити на лучшую. Он же с себе снятъ мантию, дасть Закхеи, а его вязаную лыком на себе възложи, и много время в ней ходи.

Некий брат по имени Закхей пришел к преподобному в мантии, латанной лыком, и попросил св. Корнилия, чтобы тот разрешил ему сменить ее на лучшую. Корнилий снял с себя мантию и отдал Закхею, а латанную лыком мантию того взяв, надел на себя и долго потом еще носил ее.

Особнаго же стяжаниа заповѣда всѣм, еже никомуже свое что отнюдь имѣти, ниже глаголати: «се есть мое, оно же твое», но вся обща имѣти и сими довлѣтися, такоже кромѣ трапезы в келиах пища и питиа не имѣти никому же, развѣ немощных. На трапезѣ же сѣдѣти всѣм на своих мѣстех с молчанием, в себѣ молящеся. Такожде и ис трапезы кождо отходит въ свою келию, имѣа въ устѣх псалом или молитву Исусову. Хранити же очи от зрѣниа неподобна, такоже и уши от слышаниа, яже не суть на ползу, язык же от празднословиа, якоже Господь рече: «За всякъ празден глаголъ дати отвѣт Богу в день судный».[47] Сердце же хранити, елика сила, умною молитвою от скверных помыслъ, якоже рече: от сердца исходят помышлениа зла, и та сутъ сквернящаа человека. Тѣмже, братиа, аще кий помысль нечистъ от общаго всѣх врага нанесется, не облѣнитеся помолитися къ Богу прилѣжно, и постом и молитвою, бдѣнием же и слезами, еже наединѣ, въскорѣ изгоняти тощнѣ подвизающеся. Таже и рукы хранити же от дръзости и от лихоимства; ногы же наши научим ходити правым путем по заповѣдем Господним, не уклоняющеся ни на десно, ни на лѣво, но царскым шествуем покаяниа в пути спасеныа. К сим же поучаше — питиа, в немже есть пианство весма, никакоже в монастыри обрѣтатися повелѣ, то бо есть, рече, родителница всякой злобѣ. Да не Бога, рече, прогнѣваете, не токмо своа душа погибели предающе, но яко и ины многы съблажняюще, лютѣ истязани будете, и клятву и горе приобрящете. Горе бо, рече, человеку тому, имъже съблазнъ приходит.[48] И тако блаженый симъ уставом главу змиеву пианства отрѣза. Аще ли, рече, кто имет нѣчто от общаго житиа и чина разоряти, прочее изгонити таковаго, яко да и прочаа братиа страх имуть: не преступати законуположениа и своеа воля не имѣти, но подражати житиа святых отець, и пребывати в безмолвии, немятежно внимающе рукодѣлию и молитвам, и тружатися по еже по Бозѣ въ злострадании, потщевающеся кождо на службу свою, вси купно въ всѣх мирно пребывающе, друг друга честию болша себе творяще.[49] И аще тако въ страсѣ Божии пребудете, то не лишитГосподь всѣх благых мѣста сего, и не имат недостатка быти в мѣстѣ сем святѣм. Аще благочестно поживете здѣ съ страхом и трепетом свое спасение съдѣвающе,[50] и тако убо богоугоднѣ живуще, и зде ублажени будете, и вѣчнаа благая приимѣте.

Заповедал же всем: никому не иметь никакого собственного имущества, не говорить никогда: «это мое, то же твое», но все иметь сообща и этим довольствоваться, также никому, кроме больных, не держать в кельях пищи и питья помимо трапезы, на трапезе же сидеть всем на своих местах молча, молясь про себя. Также и из трапезной каждому уходить в свою келию, имея на устах псалом или молитву Иисусову. Беречь же глаза от того, чтобы смотреть на неподобающее, и уши от того, чтобы слушать то, что не на пользу, язык же от празднословия, как говорит Господь: «За всяк празден глагол предстоит дать ответ Богу в день судный». Сердце же хранить, насколько хватит сил, умной молитвой от скверного помысла, как сказано: от сердца исходят злые помышления, и они оскверняют человека. Потому, братия, если кому от общего <для> всех врага придет помысел нечистый, не поленитесь помолиться к Богу прилежно, и постом, и молитвой, бдением и слезами в одиночестве, <и> вскоре избавятся от него старательно подвизающиеся. Также и руки хранить от дерзости и лихоимства: ноги же наши научим ходить верным путем по заповедям Господним, не уклоняясь ни вправо, ни влево, но царским путем шествуем, показанным в пути спасения. Затем же поучал — питье, от которого исходит пьянство, никоим образом не разрешил в монастыре держать, ибо происходит от него, сказал, всякое зло. Да не прогневаете, сказал, Бога, губя не только свои души, но и многих других соблазнив, люто испытаны будете, и проклятье, и горе найдете, ибо горе, сказано, тому человеку, через которого приходит соблазн. Так блаженный этим уставом отсек змиеву главу пьянства. Если же, сказал, кто станет нарушать что-либо из общежитийного <уклада> и чина, да изгонят такого, чтобы и прочая братия страх имела: не преступать законоположения и своей воли не иметь, но подражать житию святых отцов и пребывать в безмолвии, невозмутимо занимаясь рукоделием и молитвами и трудиться для Господа в злострадании, каждому стараясь сделать свою работу, всем вместе в мире жить, друг друга честию больше себя ставя. И если так в страхе Божием пребудете, то не лишит Господь всего благого место это, и не будет недостатка в этом святом месте. Если благочестно поживете здесь со страхом и трепетом, заботясь о своем спасении, то так, богоугодно живя, и здесь ублажены будете, и вечные блага примете.

Сиа убо вся положим братиа въ сердцих наших и съхранити потщимся, да не будут нам въ осужение словеса в день Суда. Но молю вы, братие, азъ, недостойный, поживете въ братолюбии и смирении, въ кротости, покаряющеся брат брату, и любовь имѣйте съ истиною и миръ от сердца. И Богъ мира да будет с вами, и Тъй да съхранитъ вы и утвердит в любви Его, молитвами Преславныа Богородица и преподобнаго и богоноснаго отца нашего Антониа Великаго и всѣх святых. Аминь.

Все это сложим, братья, в сердцах наших и постараемся сохранить, да не осудят нас словеса <эти> в день Суда. Но молю вас, братия, я, недостойный, живите в братолюбии и смирении, в кротости, каясь брат брату, и любовь имейте истинную и мир в сердце. И Бог мира да будет с вами, и Тот да сохранит вас и утвердит в любви Своей, молитвами Преславной Богородицы и преподобного и богоносного отца нашего Антония Великого и всех святых. Аминь.

О отшествии святаго в Кирилов монастырь

Об отшествии святого в Кириллов монастырь

По сих же блаженный Корнилие видѣвъ себе старостию прекланяема и недугом отягчеваема, и к концу приближающася. Братии же число прибывающе, и требующе поучениа от него, и любимое ему безмлъвие пресѣцаху, и молитвам и слезам спону творящим, и смертное поучение забавляющем. Святый же старець ино ничтоже помышляа, развѣ смерть и всего человеческаго съжитиа ошаятися. Оставль монастырь, и все строение, и отиде в свое пострижение, в Кирилов монастырь, и приат бысть тамо от игумена[51] и всеа братии с великою любовию, и затворися ту в келии, да скончает течение духовнаго подвига. Но аще онъ сице створи, Богъ же о нем лучшаа промышляа, да въ его монастыри мощи его положини будут. Ученици же его послаша братиа старѣйших пять с великым молением къ отцу своему, дабы их не оставил сирых, яко овца, не имущих пастыря. И молим бывает ими, да, възвратився, въ своем монастыри безмлъствует, он же не хотяше послушати их. Яко видѣша непреклонна его к ним, моляхут убо игумена и старцев Пречестныа тоа обители, еже способствовати им и молити старца Корнилиа, да възвратится в дом Пречистыа, в свою ограду. Игумен же и старци молиша преподобнаго утѣшити братию, да некако стужив си, разыдутся. Блаженный же не могый преслушатися их, рек им глаголя: «Поставите себѣ игумена, и азъ възвращуся к вам». Они же глаголаша: «Нарци, отче, имя, егоже хощеши». И глагола им: «Лаврентие да будет игуменъ.[52] Вѣдый его извѣстно яко велика в добродѣтелех и разсудителна суща в духовных и житийскых, и могущу ему строити монастырь». Они же слышавше от святаго и отидоша в монастырь и повѣдаша братии, яко блаженный глаголеть: «Аще не будет у вас Лаврентие игумен, то ни азъ възвращуся к вам».

Потом же блаженный Корнилий почувствовал, что одолевает его старость и отягощает недуг, и конец его приближается. Братии же число прибывало, и нуждались они в поучении от него, и любимое им безмолвие нарушали, и молитвам и слезам мешали, и смертное поучение забывали. Святой же старец ни о чем ином не помышлял, только о смерти, и сторонился всякого человеческого общения. Оставил монастырь и все устроенное <им> и отошел в место своего пострижения, в Кириллов монастырь, и был принят там игуменом и всей братией с великой любовью, и затворился там в келии, дабы завершить течение духовного подвига. Но, хоть он и сделал так, Бог же ему лучшее предопределил, чтобы были положены его мощи в его монастыре. Ученики же его послали старейших из братии, числом пять, с великим молением ко отцу своему, дабы не оставил их сирот, как овец, не имеющих пастуха. И они молили его, чтобы он, возвратившись, безмолвствовал в своем монастыре. Он же не хотел слушать их. Увидев, что его решение непреклонно, молили они игумена и старцев пречестной той обители, да помогут им и молят старца Корнилия, чтобы возвратился в дом Пречистой, в свою ограду. Игумен же и старцы молили преподобного утешить братию, да не впадут в уныние и не разойдутся. Блаженный же не мог перечить им и сказал: «Поставьте себе игумена, и я вернусь к вам». Они же сказали: «Назови, отец, имя, кого хочешь». Он же сказал: «Лаврентий да будет игумен. Знаю хорошо, что велик он в добродетелях и рассудителен в духовных и житейских <делах> и может строить монастырь». Они же, слышав это от святого, вернулись в монастырь и поведали братии, что блаженный говорит: «Если не станет у вас игуменом Лаврентий, то не вернусь к вам».

О възвращении святаго ис Кирилова в монастырь свой

О возвращении святого из Кириллова в свой монастырь

Братиа же едва умолиша Лаврентиа и поставиша его игуменом. Ученик же блаженнаго игумен Лаврентие съвѣт сътвори з братиею и иде в Кириловъ к преподобному и моли его много, еже не оставити их, чадъ своих сирых. Блаженный же не презрѣ молениа и слез ученикъ своих, паче же игумена Лаврентиа, възвратися в дом Введениа Пречистыа и преподобнаго Антониа Великаго, въ ограду свою, идѣже преже Богом наставлен бысть и Пречистаа Богородица изволи. Ученици же его с великою радостию приаша его честно.

Братия же едва умолила Лаврентия, и поставили его игуменом. Ученик же блаженного игумен Лаврентий созвал совет с братией и пошел в Кириллов к преподобному, и долго молил его, да не оставит их, чад своих, осиротевших. Блаженный не презрел моления и слез учеников своих, особенно же игумена Лаврентия, возвратился в дом Введения Пречистой и преподобного Антония Великого, в ограду свою, где прежде Богом наставлен был и где Пречистая Богородица явила свою волю. Ученики же его приняли его с большой радостью.

О вручении монастыря игумену Лаврентию з братиею и о безмлъвии святаго

О вручении монастыря игумену Лаврентию с братией и о безмолвствовании святого

Святый же пришед в монастырь свой и вручает монастырь и строение монастырьское игумену Лаврентию и всей братии, учеником своим. Сам же крайнее безмлъвии любомудрьствовати начят и затворяшеся в келии и пребывая в безмлъвии, подвизаася постом и молитвами, и ничтоже земного в себѣ помышляа, ниже к тому о строении монастыръстѣм печашеся, и весь умъ к Богу простирая, помышляа от съюза тѣлеснаго разрѣшении. Вѣдый бо извѣстно от Божественых Писаний, яко велие бывает истязание от духовъ воздушных въ время разлучениа душам от тѣла, не токмо лѣнивым, но и подвижником, сего ради плачася день и нощь, проливаа слезы непрестанно. И ничтоже от правила остави, и на съборном пѣнии всегда обрѣташеся.

Святой же, прийдя в монастырь свой, вручил монастырь и монастырское устройство игумену Лаврентию и всей братии, своим ученикам, а сам стал жить в крайнем безмолвии и любомудрии, затворился в келье и в безмолвии углубился в пост и молитвы, и не думал ни о чем земном, ни об устройстве монастырском больше не заботился, и, весь ум устремив к Богу, размышлял об избавлении от телесных уз. Хорошо же знал из Божественных Писаний о том, что страшные испытания терпят от духов воздушных во время разлучения души с телом не только ленивые, но и подвижники, а потому плакал день и ночь, беспрестанно проливая слезы. И не оставил ничего из келейного правила, и ходил всегда на богослужение.

О нашествии татаръ

О нашествии татар

Егда же блаженному Корнилию безмлъствующу, и Божиим попущением, грѣх ради наших, бысть нашествие безбожных татаръ,[53] и многа мѣста плѣниша, даже и до вологоцкых предѣлъ доидоша. И от нашествиа поганых православнии, не токмо мирьская чадь, но и вси монастыри, разбегошася. Братиа же сиа повѣдаша блаженному, он же глагола им: «Сътворим человеческаа, бѣжим и мы, да не в гордость вмѣнится нам, аще не бѣжим, сѣдяще зде, избудем, но тщеславнаго бѣса не избудем. Нѣсть бо добро кому самому вметатися в бѣду. Якоже и Христос от Ирода телеснѣ бѣжа въ Египетъ,[54] иже вся могый, да накажутся дръзии не вметатися в напасть». Тако и блаженный сътвори, уклонися в бѣлозерскиа предѣлы на Ухтому[55] и тамо моляшеся Господу Богу и Пречистой его Матери о тишинѣ и о умирении всего мира, и о съхранении обители его. Безбожнии же татарове окрестъ ту многиа мѣста и честныа обители пожгоша[56] и множество православных в плѣнъ поимаша. И по языком устремишася въ обител Пречистые Корнилиева монастыря. И приидоша близ монастыря на поле и показася им обитель Пречистые яко град великъ, окрестъ же его множество вои, въоруженных на брань. Они же, видѣвше сие, начаша водящих их избивати, глаголюще, яко «на град к людем приведосте нас». И убоявшеся страхом велиим, отбѣгоша, и тако помощию Пречистыа и молитвами святаго съхранена бысть обитель его. Слышано же бысть блаженному Корнилию, яко безбожнии татарове отидоша, и възвратися въ обитель свою. Мнози же плѣннии избѣгоша из руку поганых татаръ и сия повѣдаша игумену Лаврентию, мы же слышавше от него и писанию предахом.

Во время же, когда безмолвствовал святой Корнилий, из-за наших грехов и Божьим попущением приключилось нашествие безбожных татар, и захватили они многие земли, и дошли даже до вологодских пределов. И от нашествия поганых православные, не только миряне, но и все монастыри, разбежались. Братья же сказали об этом блаженному, он же ответил им: «Поступим как люди, бежим и мы, да не вменится нам гордыня, если не бежим, сидя здесь, <от беды> избавимся, то от тщеславного беса не избавимся. Это не добродетель самому стремиться навстречу напастям. Так и Христос, который мог все, от Ирода бежал телом в Египет, дабы и другие не бросались навстречу напастям». Так и сделал блаженный и отправился в белозерские пределы на Ухтому, и там молился Господу Богу и Пречистой его Матери о тишине и о умирении всего мира, и о сохранении обители его. Безбожные же татары там вокруг многие места и честные обители пожгли и множество православных взяли в плен. И по услышанному от пленных, устремились в обитель Пречистой Корнилиева монастыря. И пришли к монастырю на поле, и показалась им обитель Пречистой, словно огромная крепость, вокруг же нее <увидели они> множество воинов, вооруженных для битвы. Они же, видя это, начали убивать приведших их, говоря им, что «в крепость к людям привели нас». И испугались они очень, и отбежали, и так помощью Пречистой и молитвами святого сохранена была обитель его. Услышал же блаженный Корнилий, что отошли безбожные татары, и возвратился в свою обитель. Многие же пленные, вырвавшись от поганых татар, поведали об этом игумену Лаврентию, мы же слышали от него и записали.

О болѣзни святаго

О болезни святого

Корнилию же пакы безмлъствующю и от премногыя старости и множайших трудов телеснѣй крѣпости изнемогши, и впаде блаженный в болѣзнь, огнем обиатъ бысть, иже душею крѣпкый, благодаря Бога, трьпяше крѣпцѣ. И всего человечьскаго съжитиа ошаася, в молитвѣ же и внимании к Богу умъ свой присно имѣа, зрителное очищаа и свѣтъ божественаго разума събирая в сердци своемъ и чистотою сего съзерцаа славу Господню, тѣм съсуд избранъ бысть Святому Духу. И по малех днех изнемогающу блаженному, и разумѣ конечнѣ свое отхожение. И концу уже приближающуся, призывает к себѣ игумена Лаврентиа и всю братию, и к ним молебнаа наказаниа завѣщавает, и свѣдетеля Бога предлагаа им, яко да ничтоже разорится от законололожениа общаго житиа, много бо велми печаашеся о сем.

Корнилий же вновь безмолвствовал, и от глубокой старости и многих трудов изнемог телесно, и впал в болезнь, был объят огнем, но, крепкий душой, благодаря Бога, стойко претерпевал. И избегал всякого общения с людьми, в молитве же и внимании к Богу все время держал ум, и то, что видел, <от внешнего> очищал, и свет божественного разума собирал в сердце своем, и чистотой этого созерцал славу Господню, потому сосуд избран был для Святого Духа. И через некоторое время изнемог блаженный, и почувствовал, что отходит в последний путь. И в то время, когда уже приблизился конец, призывает к себе игумена Лаврентия и всю братию и завещает им с мольбою и призывая в свидетели Бога, да не испорчено будет ничто от законоположения общежитского, ибо сильно радел о том.

2 поучение святаго къ братии послѣднее

Второе и последнее поучение святого к братии

И сице начат поучати их, глаголя: «Блюдѣте, братие, и внимайте, заповѣди Божиа съхраняйте и моа преданиа, яже написах вам своею рукою, дръжите и сиа начастѣ прочитайте на въспоминание к ползѣ и на спасение душам. Изряднѣе же чина церковнаго службу без лѣности творите, съ благоговѣнием, Богови бо подобает страхом и трепетом служити, а не смѣхом и шептом, но съ вниманием мнозѣм и сътрахом Божиим въ святѣй церкви достоит предстояти, якоже на небеси мнѣти себе стояща, молящеся Богу о своих съгрѣшениих и о умирении всего мира». И по мнозѣ наказании приложи и сие, глаголя: «Да егда творите память мою, и оставшаа останцы братскыа трапезы, сиа подавайте братии Христовѣ нищим».

И так начал поучать их, говоря: «Блюдите, братия, и внимайте, заповеди Божии храните и мои предания, что написал вам своей рукой, соблюдайте и часто их читайте как напоминание на пользу и спасение душам. В особенности же чина церковного службу без лени совершайте, с благоговением, ибо Богу подобает страхом и трепетом служить, а не смехом и шепотом, со многим вниманием и страхом Божиим в святой церкви подобает стоять и представлять себя словно находящимся на небе, молясь Богу о своих прегрешениях и о умирении всего мира». И, долго наставляя их, добавил и это, сказав: «Да когда будете меня поминать и будут остатки братской трапезы, то подавайте их братии Христовой, нищим».

О преставлении святаго

О преставлении святого

И пакы ослабу приимаше от болѣзни и на съборном пѣнии обрѣташеся. И по Пасцѣ четвертыа недели в пяток позна свое конечное отшествие къ Господу и повелѣ себе вести въ церковь на Божественую литургию. И съвершившеся служъбѣ, причастися блаженный Святых и Животворящих тайнъ, и пакы в суботу начат конечнѣ изнемогати тѣлом, иже душею крѣпкый. Прихожаху бо к нему игуменъ Лаврентие и вся братиа, видяху его изнемогающа и къ Господу хотяща отити, скорбяще зѣло, аще бы им мощно от великаго усердиа и любве, еже къ святому имуще, съумрети с ним тогда. Глаголаху же нѣции от ученикъ его, плачющеся: «Понеже, отче, нас оставляеши и къ Господу отходиши и тебе не сущу с нами, мнози преселници будем от мѣста сего». Святый же, утѣшаа их, глаголаше: «Не скорбите, братиа и чада, уже бо мнѣ приспѣ время почити о Господѣ, предаю же вас Богови и того Пречистой Богоматери, Тъй да съхранит вас от всѣх искушений лукаваго. И ученикъ мои Лаврентие игуменъ, сей да будет вам в мое мѣсто, и сего имѣйте яко мене, сей ваши недостаткы исполнит». Сиа и ина многа, утѣшаа их, глаголаше, и о сем моля, да не будет в них никоторые же раздоры или свары, о сем бо много и здравъ сый печашеся. Вся же братиа к нему прихождаху, и целоваху его съ слезами, послѣдняго от него благословениа просяще. Тъйжде яко чадолюбивый отець всѣх облобызаше, всѣх миловаше, всѣм послѣднее благословение оставляше, от всѣх прощениа и сам прошаше. И моля их, глаголя: «И о мнѣ грѣшнѣм, господие мои, Бога молите, яко да вашими молитвами получю от Христа Бога милость в день славнаго его пришествиа». И повелѣ нѣкым от братии глаголяти часы и канон Исусовъ и Пречистой благодарьствен канон акафистъ, приложи же и великомученицѣ Екатеринѣ канон. По съврьшении же правила въста, вземъ кадилницу съ фимианом, и покади святыа иконы и братию всю ту пришедших. И пакы възлегъ, о исхожени своем моляся и никоеа же печали имяше, но паче надежею будущих благъ веселяшеся. И святую свою и трудолюбную душу мирно и тихо Господеви предасть, еще молитвѣ въ устѣх его суще, и тако от сущих здѣ преиде въ вѣчную жизнь. Братиа же тогда лишение отца умилно зряще, учителя отаятие рыдаху, вся болѣзнена тогда предлежаху. Бяше же лице его видѣти свѣтло и рещи, яко не умре святый, но спит, понеже непорочно имѣ житие.


Дата добавления: 2018-11-24; просмотров: 113; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!