Жанр драми ідей у творчості В.Винниченка



                                          План

1. Розвиток жанру драми ідей у драматургії початку ХХ ст. (О.Олесь “По дорозі в Казку”, С.Черкасенко “Про що тирса шелестіла”, Леся Українка “Одержима”, В.Винниченко “Щаблі життя”).

2. Парадоксальність змісту та модерність проблематики драм В.Винниченка:

а) викриття лицемірства нової моралі (“Базар”)

б) особливості реалізації екзистенційних проблем життя і смерті, самотності і божевілля, свободи і вседозволеності (“Закон”, “Memento”);

в) проблема “чесності з собою” (“Чорна пантера і Білий Медвідь”).

3. Специфіка конфлікту драм. Внутрішній світ людини як поле експерименту в драматургії В.Винниченка (“Брехня”).

4. “Між двох сил” В.Винниченка – художнє осмислення української національної революції.

 

Завдання: 1) законспектувати статтю: Харчук В. Герой-експериментатор у В.Винниченка //Слово і час. - 1998.- №11.- С.62-66.

                  2) написати реферат на обрану тему:

1. Світоглядні та естетичні суперечності творчості В.Винниченка.

2. Особливості поетики малої прози В.Винниченка.

3. Наскрізні філософські ідеї В.Винниченка.

4. “Щоденник” В.Винниченка – документ трагедії українства у націоборчих змаганнях ХХ ст.

5. Образний світ малої прози В.Винниченка.

6. Контраст як основний прийом розкриття суперечностей дійсності в оповіданнях В.Винниченка.

7. Конфлікт особистості і юрби як філософський концепт у малій прозі В.Винниченка.

8. Функція пейзажу в повісті “Краса і сила” В.Винниченка.

9. Образ дитини в малій прозі В.Винниченка.

10. Специфіка конфлікту роману “Хочу!”.

11. Роман “Хочу!” як дзеркало душі В.Винниченка, його дуалізму, амбівалентності у прагненні поєднати соціалістичне вчення й національні ідеали.

12. Образ революціонера в прозі В.Винниченка.

13. Морально-етична проблематика в драматичних творах В.Винниченка.

14. Багатоаспектність проблеми щастя в драмах В.Винниченка.

15. Творча реалізація теорії “чесності з собою“ в драматургії В.Винниченка.

16. П’єса “Чорна Пантера і Білий Медвідь” як драма “живих символів”.

17. Тема самогубства і смерті в творчості В.Винниченка.

18. Образ Софії – символ трагедії нації у драмі “Між двох сил”.

19. Втілення ідей “конкордизму” в романі “Сонячна машина”.

20. Елементи утопії і антиутопії в жанровій структурі роману “Сонячна машина”.

21. Специфіка жанру та стилю роману “Сонячна машина”.

22. Ідейна спрямованість роману “Сонячна машина”.

23. Утопічний дискурс роману “Слово за тобою, Сталіне!” В.Винниченка.

24. Роман “Слово за тобою Сталіне!” як політична концепція в образах.

                        

                                               Література

1. Блохіна Н. Драматургія Володимира Винниченка: феміністичне                                                                 прочитання // Слово і час .- 2002.- №4.- С.33-38.

2. Бойко-Блохін Ю. Драма “Між двох сил” В.Винниченка як відображення української національної революції // Слово і час . – 1992. - № 7. – С. 17-24.

3. Бондаренко А. Художнє мовомислення п’єси: дар інстинкту й інстинкт дару // Дивослово. – 2005. - № 8. – С. 51-53.

4. Грищенко В. Істинні настанови в оповіданнях Володимира Винниченка // Українська література в загальноосвітній школі. - 2000. - №1. - С.10-14.

5. Гуменюк В.І. Високість трагедійності. Особливості поетики п’єси Володимира Винниченка “Між двох сил”. – 26 с.

6. Гуменюк В.І. Сила краси: Проблеми поетики драматургії Володимира Винниченка. – Сімферополь, 2001. – 338 с.

7. Гусак Н.І. Проблема морального вибору у світоглядній орієнтації В.Винниченка. – К.: “Знання”, 1998. – 22 с.

8. Гусак Н. «Заглянемо в себе»: Чесність з собою у контексті психоаналізу З.Фрейда // Українська мова та література. - 2002.- №3.- С.8-10.

9. Дем’янівська Л. Художні пошуки в українській драматургії початку ХХ ст. // Українська література: Матеріали 1-го конгресу МАУ . – К., 1995. – С. 133-150.

10. Ковалик М. «Це болюче «жіноче питання» в драматургії Лесі Українки та Володимира Винниченка // Українська мова й література в школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах. - 2007.- № 2.- С.122-129.

11. Красильникова О.Драматургія В.Винниченка у сценографічній інтерпретації М.Бойчука //Слово і час. – 1996. - № 7. – С. 65-70.

12. Кудрявцев М.Г. Драма ідей в українській новітній літературі ХХ ст. – Кам.-Подільський, 1997. 

13. Кудрявцев М. Національна трагедія 1918 р. в інтерпретації В.Винниченка-драматурга // Дивослово. – 1994. - № 5-6. – С. 3-5.

14. Лохіна Є. Пошуки морального абсолюту (ранні драми В.Винниченка) // Слово і час. – 2001. - № 10. – С. 43-50.

15. Михида С.П. Слідами його експериментів: Змістові домінанти та поетика конфлікту в драматургії Володимира Винниченка. – Кіровоград, 2002. – 192 с.

16. Мороз Л.З. “Сто рівноцінних правд”: Парадокси драматургії В.Винниченка. – К., 1998.

17. Мороз Л.З. Загадки Винниченка // Слово і час. – 1993. - № 5. – С. 40-46.

18. Свербілова Т. Персонажі Винниченкових п’єс – кати чи жертви? // Слово і час. – 1993. - № 5. – С. 32-39.

19. Хархун В. Герой-експериментатор у В.Винниченка // Слово і час. – 1998. - № 11. – С. 62-65.

     

 

                               Практичне заняття № 13

  В.Стефаник – майстер соціально-психологічної новели                                   

План

1. Експресіонізм як стильова течія модернізму.

2. Автобіографізм та ліризм поезій у прозі та новел (“Вечірня година”, “Моє слово”, “Дорога”, “Ользі присвячую”).

3. Художнє відтворення дитячої психології в новелах “Діточа пригода”, “Кленові листки” та ін.

4. Жанрово-стильові особливості новел антивоєнного спрямування.

5. Експресія та символічність новели “Камінний хрест”.

6. Тема жіночого гріха у творчості В.Стефаника (“Гріх” (“Думає собі Касіяниха”), “Мати”).

7. Мотив смерті в новелах В.Стефаника. Ідея смерті за Україну (“Марія”, “Сини”).

 

Завдання:   1. Законспектувати статтю: Черненко О. Імпресіонізм та експресіонізм // Українське слово. Хрестоматія української літератури та літературної критики ХХ ст.: У 3 кн.— Кн.1.— С.204—214.

                  2. Зробити письмовий літературознавчий аналіз новели “Новина” В.Стефаника.

 

Література

1. Букса І. Творчість та словник В.Стефаника. – К.: Смолоскип, 1996. – 128 с.

2. Гнідан О.Д. Психологізм української новели кінця ХІХ – початку ХХ ст. (Спроба типологічного аналізу) // Гнідан О.Д. Історія української літератури ХІХ – початку ХХ ст.: Практичні заняття . – К.: Вища школа. – С. 92-123.

3. Григоровська С. Поезії в прозі Василя Стефаника та Марка Черемшини // “Покутська трійця” й літературний процес в Україні кінця ХІХ – початку ХХ ст. (До 130-річчя від дня народження Василя Стефаника і Леся Мартовича): Матер. наук. конф. – Дрогобич: Вимір, 2001. – С. 64-75.

4. Ляхова Ж. Національні й загальнолюдські ідеали в новелі Василя Стефаника “Марія” // Укр. мова і літ. в школі. – 1993. - № 11. – С. 3-6.

5. Кучинський М. Стильові особливості новел Василя Стефаника антивоєнного циклу // Дивослово. – 1995. - № 5-6. – С. 32-35.

6. Погребенник В. Від антимілітаристського до національно-патріотичного пафосу // Дивослово. – 1998. - № 3. – С. 62.

7. Ткачук Я. “Крізь призму чуття і серця”. – Січ. – 1994. - № 7.- С. 27-31.

 

                                 Практичне заняття № 14


Дата добавления: 2018-06-27; просмотров: 760; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!