Тема 21. Трагізм життя як основа творчості Архипа Тесленка



План

1. Життєвий і творчий шлях письменника-педагога. Літературно-естетичні погляди.

2. Оповідання 1904-1906 рр.

3. Викривальний характер прози 1907-1910 рр.

а) антиклерикальні твори (“Любов до ближнього”, “У схимника”);

б) сатира на антидемократичність імперських інституцій (“Радощі”, “Истинно русский человек”, “Свій брат”, “Дід Омелько”, “В тюрмі”);

в) екзистенційність як домінанта творів (“В пазурах у людини”, “Поганяй до ями!”, “Немає матусі”, “Прощай життя”);

г) трагічна доля талановитої людини (“Страчене життя”).

 

                                       Література

1. Тесленко А. Прозові твори. Драматичні твори. Вірші. Листи. – К., 1988. – 480 с.

2. Грицюта М. Чари недоспіваної пісні // Тесленко А. За пашпортом. – К., 1982. – С. 4 – 10.

3. Єфремов С. Страчене життя // Єфремов С. Літературно-критичні статті. – К., 1993. – С. 244-253.

4. Історія української літератури. Кінець ХІХ – початок ХХ ст.: У 2 кн.: Підручник / За ред. проф. О.Д.Гнідан. – Кн. 1. - К., 2005. – С.596-617.

5. Історія української літератури кінця ХІХ – початку ХХ ст. / За ред. П.П.Хропка. – К., 1991. – С. 440-455.

6. Історія української літератури к. ХІХ – п. ХХ ст. / За ред. Н.Й.Жук, В.М.Лесина. – К., 1989. – С. 390-401.

7. Історія української літератури ХХ ст. У 2 кн. – Кн. 1.: 1910-1930 –ті роки: Навч. посібник / За ред. В.Г.Дончика – К., 1993. – С. 3-70.

8. Костюченко В. Крізь терни // Українське Слово: Хрестоматія укр. літ. та літ. критики ХХ ст.: У 4 кн. – К., 1995. – Кн. 4. – С. 101-106.

9. Михайловська Н. Трагічні оптимісти: Екзистенційне філософування в українській літературі ХІХ – першої половини ХХ ст. – Львів, 1998. – 212 с.

10. Півторадні В. Архип Тесленко: Життя і творчість. – К., 1982. – 171 с.

11. Смілянська В.Л. Архип Тесленко // Тесленко А. Прозові твори. Драматичні твори. Вірші. Листи. – К., 1988. – С. 5-24.

12. Смілянська В. Архип Тесленко. Літературний портрет. – К., 1971. – 105 с.

13. Фащенко В.В. У глибинах людського буття: Етюди про психологізм літератури. – К., 1981. – 278 с.

                                                 Тексти

В пазурах у людини; В тюрмі; Дід Омелько; За пашпортом; “Истинно русский человек”; Любов до ближнього; На дощі; Немає матусі; Немає життя; Поганяй до ями!; Свій брат; Страчене життя; У схимника; Хуторяночка; Школяр.

 

Контрольні питання:

1. Під впливом яких обставин формувались літературно-естетичні погляди А.Тесленка?

2. Що стало основою екзистенційного мислення автора?

3. Які основні теми творчості митця?

4. Що характерно для оповідань письменника 1904-1906 рр.?

5. Як синтезується традиційне й новаторське в оповідній манері А.Тесленка?

6. У яких творах прозаїка розкривається антинародна суть церкви та її служителів?

7. Які художні засоби використав автор, викриваючи шовінізм в оповіданні “Истинно русский человек”?

8. Що є основою трагічного в малій прозі письменника?

9. Що характерно для автобіографічної прози А.Тесленка?

10. Що спричинило до трагедії молодої вчительки у повісті “Страчене життя”?

 

 

Тема 22. Лірична проза Степана Васильченка

План

1. Формування літературно-естетичного світогляду письменника-педагога.

2. Ранні оповідання Васильченка. Цикл творів про учительство. Тема трагічної долі талановитої молоді.

3. Новаторські тенденції у прозі Васильченка. Майстерність художнього синтезу в новелістиці 1910-1915 рр.

4. Творчість письменника 20–30-х рр. Особливості творів для дітей.

5. Рецепція традицій української драматургії в творчості С.Васильченка.

 

                                   Література

1. Васильченко С. Оповідання. Повісті. Драматичні твори. – К., 1988. – 600 с.

2. Деркач Б. Степан Васильченко // Васильченко: Оповідання, повісті, драматичні твори. – К., 1988. – С. 5-28.

3. Дуб Р.Й., Поліщук В.М. Вивчення творчості Степана Васильченка в школі. – К., 1984. – 86 с.

4. Гончар О. Учитель з Ічні // Українське Слово: Хрестоматія укр. літ. та літ. критики ХХ ст.: У 4 кн. – К., 1995. – Кн. 4. – С. 83-90.

5. Історія української літератури. Кінець ХІХ – початок ХХ ст.: У 2 кн.: Підручник / За ред. проф. О.Д.Гнідан. – Кн. 2. - К., 2006. – С.3-57.

6. Історія української літератури кінця ХІХ – початку ХХ ст. / За ред. П.П.Хропка. – К., 1991. – С. 456-491.

7. Історія української літератури к. ХІХ – п. ХХ ст. / За ред. Н.Й.Жук, В.М.Лесина. – К., 1989. – С. 402-411.

8. Історія української літератури ХХ ст. У 2 кн. – Кн. 1.: 1910-1930–ті роки: Навч. посібник / За ред. В.Г.Дончика – К., 1993. – С. 25-27.

9. Костюченко В.А. Степан Васильченко: Життя і творчість. – К., 1978. –155 с.

10. Краснова Л. Напівзабутий драматург (“На перші гулі” С.Васильченка) // Слово і час. – 1999. - № 1. – С. 43-45.

11. Майстер прози поетичної. Степан Васильченко /Упор. М.С.Грицюта. – К., 1983. – 125 с.

12. Нестер З. Гумор і сатира у творчості С.Васильченка. – К., 1962. – 70 с.

13. Олійник В.П. Творчість Степана Васильченка. – К., 1979. – 124 с.

14. Хропко П. З виру народного життя: До сторіччя з дня народження С.Васильченка – К., 1979.

15. Шевчук В. Теплий талант Степана Васильченка // Шевчук В. Дорога в тисячу років: Роздуми, статті, есе. – К., 1990. – С. 322-328.

16. Шумило Н.М. Проза Степана Васильченка: Питання поетики. – К., 1986.

17. Шумило Н.М. Малознаний Степан Васильченко // Укр. мова і літ. в школі. – 1993. - № 4. – С. 34-37.

18. Шумило Н.М. Модернізм в художній інтерпретації традиціоналістів// Ш конгрес МАУ: Літературознавство. – К., 1996. – С. 430-448.

 

                                                Тексти

Авіаційний гурток; Басурмен; В бур’янах; Вечеря; Волошки; Дощ; За мурами; Мужицька арифметика; На чужину; На перші гулі; Над Россю; На хуторі, Не співайте, півні, не вменшайте ночі; Олив’яний перстень; Осінній ескіз; Приблуда; Свекор; Талант; Циганка, Чайка.                        

   

Контрольні питання:

1. Який життєвий досвід С.Васильченка став матеріалом для художніх творів?

2. Яка центральна тема творчості письменника?

3. До якого типу прози належить творчість митця?

4. Схарактеризуйте особливості індивідуального стилю прозаїка?

5. Що є основою ліризації прози С.Васильченка?

6. Які сатиричні засоби використав автор у оповіданні “Мужицька арихметика”?

7. Яку трагедію людини відтворив С.Васильченко в повісті “Талант”?

8. Який основний характер драматичних конфліктів С.Васильченка?

9. Чому творчість С.Васильченка є переходовим явищем між реалізмом та модернізмом?

 


            П Л А Н И П Р А К Т И Ч Н И Х З А Н Я Т Ь

Практичне заняття № 1

Ранній український модернізм

1. Модернізм як естетична система. Поняття модернізму, основні ознаки та

2. Особливості розвитку української літератури кінця ХІХ – початку ХХ ст. 

3. Специфічні риси українського модернізму доби помежівʼя. 2 школи української літератури цієї доби.

4. Декларації українського модернізму.

5. Естетичні течії українського модернізму. Взаємодія, синкретизм художньо-стильових напрямів цього періоду.

6. Жанрова палітра українського модернізму кінця ХІХ — початку ХХ ст.

 

 

Завдання: законспектувати статті:

1. Гундорова Тамара. Ранній український модернізм: до проблеми естетичної свідомості / Т. Гундорова // Радянське літературознавство, 1989. – № 12. – С. 3–7.

2.

 

Література

1. Барабаш Ю. Про дифузійні процеси і явища в історії українського письменства. // Слово і час. – 2001. – С. 18-21.

2. Гундорова Т. ПроЯвлення слова. Дискурс раннього українського модернізму. Постмодерна інтерпретація. – Львів: Літопис, 1997. – С. 73-104.

3. Гундорова Т., Шумило Н. Тенденції розвитку художнього мислення початку ХХ ст. // Слово і час. – 1993. - № 1.- С. 55-56.

4. Денисюк І.О. Розвиток української малої прози ХІХ – поч. ХХ ст. – Л.: Наук. вид. тов-во “Академічний експрес”, 1999. – С. 145-265.

5. Євшан М. Боротьба генерацій і українська література // Українське слово: Хрестоматія: У 4 кн.. – Кн. 2. – К.: Либідь, 1998. – С. 13-20.

6. Жулинський М. Традиція і проблема ідейно-естетичних пошуків в українській літературі кін.19 — поч.20 ст. // Записки НТШ. — Львів, 1992.

7. Затонский Д. Модернизм и постмодернизм. – Харьков, 2000.

8. Історія української літератури ХХ ст. У 2 кн. – Кн. 1.: 1910-1930 –ті роки: Навч. посібник / За ред. В.Г.Дончика – К.: Либідь, 1993. – С. 3-70.

9. Історія української літератури кінця ХІХ – початку ХХ ст. / За ред. П.П.Хропка. – К.: Вища школа, 1991. – С. 7-32.

10. Історія української літератури к. ХІХ – п. ХХ ст. / За ред. Н.Й.Жук, В.М.Лесина. – К.: Вища школа, 1989. – С. 5-48.

11. Калениченко Н.Л. Українська література кінця ХІХ – початку ХХ СТ. Напрями, течії. – К.: Наукова думка, 1983. – 255 с.     

12. Карась А.М., Скринник А.Ф. Філософське осмислення світу в українській літературі поч. ХХ ст. // Історія філософської думки на Україні. – К., 1994.- С. 55-69.

13. Ковалів Ю. Історія української літератури: кінець ХІХ — поч. ХХI ст. Том перший. У пошуках iманентного сенсу – К.: "Академія", 2013. – 512 с.

14. Мельник В. Модернізм української прози: генеза, розвиток, історичне значення// Ш Міжнародний конгрес україністів: Літературознавство. – К., 1996. – С. 430-439.

15. Миронюк Л.В. Українська література в загальній структурі культурного процесу: ранній модернізм / Л.В. Миронюк [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://archive.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/Npifznu/2007_21/21/myronyuk.pdf

16. Моклиця М.В. Модернізм у творчості письменників ХХ ст. Ч. І. Українська література. – Луцьк: РВВ “Вежа”, 1999. – С. 3-15.

17. Моренець В. Національні шляхи модерну першої половини ХХ ст.: Україна і Польща. – К.: Основи, 2002. – 327 с.

18. Наєнко М. Українське літературознавство. Школи, напрями, тенденції. – К.: ВЦ Академія, 1997. – С. 130-154.

19. Наливайко Д.С. Искусство: направления, течения, стили. – К.: Мистецтво, 1989. – 360 с.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

20. Пархомик Р.Л. По дорозі в казку українського модернізму. - К., 1996.

21. Поліщук Я. Міфологічний горизонт українського модернізму. – Івано-Франківськ: Лілея-НВ, 2002. – 392 с.

22. Павличко С. Дискурс модернізму в українській літературі. – К.: Либідь, 1997. – С. 9-166.

23. Рисак О.О. Найперше – музика у слові: Проблеми синтезу мистецтв в українській літературі к. ХІХ – п. ХХ ст. – Луцьк: РВВ “Вежа, 1999.- 340 с.

24. Франко І. З останніх десятиліть ХІХ в. // Тв.: В 50 т. – К., 1984. – Т. 41. С. 471-529.

25. Шумило Н. Під знаком національної самобутності: Українська проза і літературна критика кінця ХІХ – поч. ХХ ст. – К.: Задруга, 2003. - 354 с.

 

                           Практичне заняття № 2 

                             Лірика Лесі Українки

1. Естетичне кредо Лесі Українки. Основні засади неоромантизму як стильової домінанти творчості мисткині.

2. Принципи циклізації поезій.

3. Мотиви лірики:

        а) мотив неволі й непокори їй у поезії Лесі Українки;

б) поетична реалізація теми поета і поезії;

в) інтимно-пейзажна лірика;

г) біблійні та античні мотиви поезії.

4. Жанрова багатогранність лірики.

5. Риси індивідуального стилю поетеси.

 

Завдання: 1. Законспектувати статті: 1) І.Франко. Леся Українка// Зібр. тв.: У 50 т. – К., 1981. – Т. 31. – С. 254-274.

26.                     2). Франко І. З останніх десятиліть ХІХ в. // Франко І. Зібр. тв.: У 50 т. – К., 1984. – Т. 41. – С. 471-529.

                    2. Написати письмову роботу на тему: “Мариністична поезія Лесі Українки“.

                               Література

1. Агеєва В. Поетеса зламу століть. Творчість Лесі Українки в постмодерній інтерпретації: Монографія. – К., 2001. – 264 с.

2. Бичко А. Леся Українка Світоглядно-філософський погляд. – К., 2000. – 186 с.

3. Бойко Ю. Естетичні погляди Лесі Українки та її стильові шукання // Бойко Ю. Вибрані праці. – К.: Медекол, 1992. – С. 110 – 160.

4. Вишневська Н.О. Лірика Лесі Українки: Текстологічне дослідження. – К., 1976. – 140 с.

5. Гундорова Т. Проявлення слова: Дискурс раннього українського модернізму. Постмодерна інтерпретація. – Львів, 1997.

6. Донцов Д. Поетка українського рісорджіменту (Леся Українка) // Українське слово: Хрестоматія укр. літ. та літ. критики ХХ ст. – С. 149 – 183.

7. Зеров М. Леся Українка // Зеров М. Твори: В 2-х т. – К.: Дніпро, 1990. – Т. 2. – С. 359 – 401.

8. Камінчук О. Неоромантичний дискурс української поезії кінця ХІХ - початку ХХ ст. // Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах. - 2004. - № 5-6. - С. 142-148

9. Ковальова О. Леся Українка: вибір модернізму // Дивослово. - 2005. - № 10. - С. 51-54.

10. Козак С. Неоромантична концепція слова Лесі Українки // Сучасність. – 1996. - № 2. – С. 138-144.

11. Камінчук О. Неоромантичний дискурс української поезії кінця ХІХ – початку ХХ ст. // Укр. мова і літ. в школі. – 2004. - № 5-6. – С. 142-148.

12. Мірошниченко Л. Над рукописами Лесі Українки: Нариси з психології творчості та текстології. – К., 2001. – 263 с.      

13. Міщенко Л.І. Леся Українка. – К.: Рад. школа, 1986. – 303 с.

14. Рильський М.Т. Лірика Лесі Українки // Рильський М.Т. Статті про літературу. – К.: Дніпро, 1980. – С. 250 – 272.

15. Козак с. Неоромантична концепція слова Лесі Українки // Сучасність. – 1996. - № 2. – С. 138-144.

16. Онуфрієнко О. Головні світоглядно-філософські засади поезії Лесі Українки // Літературознавство. ІV міжнародний конгрес україністів (Одеса 26-28 серпня 1999 року).– К., 2000.– С. 572-579.  

17. Соловей Е. Українська філософська лірика. – К.: Юніверс, 1999. – С. 103 –107.

18. Филипович П. Образ Прометея в творчості Лесі Українки // Филипович П. Літературно-критичні статті. – К.: Дніпро, 1991. – С. 109-116.

 

                              Практичне заняття № 3 

Інтерпретація світової версії про Дон Жуана Лесею Українкою        

План 

1. Інтертекстуальність драми Лесі Українки “Камінний господар“. Образ Дон Жуана у світовому мистецтві слова та українській літературі поч. ХХ ст. (“Еспанський кабалєро Дон Хуан і Розіта” С.Черкасенка).

2. Леся Українка про задум твору. Ідейно-філософська концепція драми.

3. Специфіка конфлікту п’єси.

4. Система дійових осіб. Герої як символи ідей.

5. Поетика символу (образи камінності, гори, функція кольору). Характер ремарок.    

6. Жанрово-стильові особливості драми.

 

      Завдання: 1. Законспектувати статтю: М.Вороний. Драма живих символів // Вороний М. Твори. К.: Дніпро, 1989. – С. 495-411.

                       2. Написати реферат на одну з тем:

1. Джерела драми-феєрії “Лісова пісня“. Міфологічна основа драми (поганство, космогонія, хліборобський міф, міф смерті і воскресіння, есхатологічний міф).

2. Багатоаспектність філософських проблем у драмі-феєрії “Лісова пісня“ Лесі Українки.

3. Жанрово-композиційна оригінальність драми-феєрії “Лісова пісня“. Специфіка конфлікту драми.

4. Образна система та символіка образів драми-феєрії “Лісова пісня“ Лесі Українки.

5. Функції пейзажу в драмі-феєрії “Лісова пісня“ Лесі Українки. Трансформація фольклорного образу калини в драмі.

6. Синтез і гра музики, кольору і слова у драмі-феєрії “Лісова пісня“ Лесі Українки.

 

                                                Література

1. Агеєва В. Чому торжествує камінний господар? // Поетеса зламу століть. Творчість Лесі Українки в постмодерній інтерпретації . – К., 2001. - С. 112-133.

2. Бабишкін О.К. Драматургія Лесі Українки. – К., 1964. –

3. Баранова В. Неоромантичне двосвіття "Лісової пісні" Лесі Українки // Українська мова і література в школі. - 2005. - № 3. - С. 30-35.

4. Боженко М. Драматичні поеми Лесі Українки // Українська мова і література в школі. – 1996.– № 9. – С. 10-15.

5. Борисюк Т. “Лісова пісня” Лесі Українки і “Затоплений дзвін“ Гергарта Гауптмана // Слово і час.— 1990.— №3. – С. 15-20.

6. Дон Жуан у світовому контексті /Упоряд. В.Агеєва. – К., 2002. – 448 с.

7. Дем’янівська Л. Українська драматична поема: Проблематика, жанрова специфіка. – К., 1984.

8. Давидюк В. Позатекстова міфологічна символіка “Лісової пісні” // Дивослово.— 1994.— №2.— С.6—9.

9. Демська Л. “Лісова пісня” Лесі Українки (спроба естетичного аналізу) // газ. Українська мова та література.— 1999.— №45.— С.12.

10. Їм промовляти душа моя буде: "Лісова пісня" Лесі Українки та її інтерпретації / Уп. В.Агеєва. – К., 2000.

11. Кудрявцев М. Драма ідей в українській літературі ХХ ст. – Кам.-Подільський, 1997. – 222 с.

12. Масенко Л. Тема національної зради в драматичних поемах Лесі Українки // Ш Міжнародний конгрес україністів. – К., 1996. – С. 412-419.

13. Ненадкевич Є. Українська версія світової теми про Дон Жуана в історико-літературній перспективі // Леся Українка. Твори: У 12 т. - Нью-Йорк, 1954. – Т. ХІ. – С. 9 – 45

14. Ніковський А. Екзотичність сюжету і драматизму у творах Лесі Українки. // Укр. мова та література. - 2005. - № 7. - С. 3-8.

15. Нямцу А. Легенда о Дон Жуане в мировой литературе . – Чернівці, 1998.

16. Розумний Я. Українськість Дон Жуана в “Камінному господарі” // Дивослово . – 1995. – № 2. – С. 24 – 26.

17. Плітка В. Образ Килини з погляду екзистенціальних проблем життя („Лісова пісня” Лесі Українки) // Слово і час. – 2005. - № 9. – С. 20-25.

18. Поліщук Я. Міфологічний горизонт українського модернізму. Монографія. – Івано-Франківськ, 2002. – С. 353-377.

19. Поліщук Я. Догмат ритуалу і містерія волі Дон Жуана // Міфологічний горизонт українського модернізму . – Івано-Франківськ, 2002. – С. 331–352.

20. Пронкевич О. Дон Хуан крізь призму національного міфу // Слово і час. – 2003. - № 4. – С. 56-62.

21. Рисак О.О. У вимірах самітності і спокусі владою: Три драматичні поеми Лесі Українки – “ У пущі”, “Кассандра”, “Камінний господар”: Луцьк, 1999. – 88 с.

22. Скупейко Л. Міфопоетика Лісової пісні” Лесі Українки. – К.,, 2006. – 416 с.

23. Скупейко Л. Пролог як прообраз світу ab originе у ”Лісовій пісні” Лесі Українки // Слово і час. – 2003. - № 2. – С. 22-31.

24. Скупейко Л. Казка і міф у драмі Лесі Українки "Лісова пісня" // Слово і час. – 2000. - № 8. – С. 55-65.

25. Сушевський Б., Слоньовська О. “Лісова пісня” Лесі Українки — гімн красі рідного Полісся, шедевр нової драматургії. Два світи в драмі // газ. Українська мова та література.— 2001.— №6.— С.10—11.

26. Турган Ольга. Міфопоетична семантика зооморфних образів у художній системі Лесі Українки // Слово і час. – 2005. - № 8. – С. 9-15.

27. Хороб С. Неоромантизм у драматургії Лесі Українки // Українська драматургія: крізь виміри часу (Теоретичні та історико-літературні аспекти драми). - Івано-Франківськ, 1999.- С. 69 – 81.

28. ХоробС. Неоромантична концепція “волі” в драматургії Лесі Українки // Вісник Львівського університету. Вип.. 35: Літературознавство. – Л., 2004.

29. Ціпко А. Неоромантична драма Лесі Українки "Лісова пісня" // Українська мова та література. - 1999. - 6 лютого. - С. 4-5.

30. Шкандрій М. Фемінізм: “Бояриня” (1910) і “Камінний господар” (1912) Лесі Українки // Шкандрій М. В обіймах імперії: Російська і українська літератури новітньої доби. – К., 2004. – С. 308-318.

                             

 

 

                              Практичне заняття № 4 


Дата добавления: 2018-06-27; просмотров: 950; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!