Тема 11. Творча постать Василь Стефаника в контексті



                             українського та європейського модернізму             

                                               План

1. Своєрідність особистості В.Стефаника.

2. Літературно-естетичний світогляд епіка. Джерела новелістики. Періодизація творчості.

3. Жанр поезії в прозі в доробку прозаїка. Символізм та автобіографізм творів.

4. Екзистенційна концепція людини і світу у новелістиці 1897-1905 рр. Феномен монотематичності. Внутрішня драма людського існування як об’єкт дослідження. Специфіка нарації. Монументальність письма.

5. Післявоєнний період творчості В.Стефаника. Розширення проблематики, поглиблення психологізму у відтворенні трагедії людського існування.

6. Стильові особливості новелістики 1926-1933 рр. Мотив соціального та національного визволення. Традиції і новаторство у створенні образу матері.

7. В.Стефаник у контексті світової літератури.

                                                   

 

                                         Література

1. Букса І. Творчість та словник малозрозумілих слів В.Стефаника. – К., 1996. – 128 с.

2. Василь Стефаник у критиці та спогадах. Статті, висловлювання, мемуари / Упоряд. Ф.Погребенник. – К., 1970. – 482 с.

3. Василь Стефаник – художник слова /Ред. В.В.Грещук, В.Л.Кононенко, С.І.Хороб. – Ів.-Франківськ, 1996. – 272 с.

4. Гнідан О.Д. Василь Стефаник. Життя і творчість. – К., 1991. – 222 с.

5. Грицюта М.С. Художній світ В.Стефаника. – К., 1982. – 200 с.

6. Денисюк І.О. Розвиток української малої прози ХІХ – поч. ХХ ст. – Л. 1999. – С. 154-164.

7. Ємець-Доброносова Ю. Скін та плин. Два обличчя містеріального письма // Відлуння самотності: Кнут Гамсун та контекст українського модернізму / Упоряд. Ю.Ємець-Доброносова. – К., 2003. – С. 426- 435.

8. Історія української літератури. Кінець ХІХ – початок ХХ ст.: У 2 кн.: Підручник / За ред. проф. О.Д.Гнідан. – Кн. 1. - К., 2005. – С.411-475.

9. Історія української літератури кінця ХІХ – початку ХХ ст. / За ред. П.П.Хропка. – К., 1991. – С. 333-379.

10. Історія української літератури к. ХІХ – п. ХХ ст. / За ред. Н.Й.Жук, В.М.Лесина. – К., 1989. – С. 303-338.

11. Кучинський М. Стильові особливості новел В.Стефаника антивоєнного циклу // Дивослово. – 1995. - № 5-6. – С. 32-35.

12. Лепкий Б. Три портрети: І.Франко, В.Стефаник, В.Оркан. – Л., 1998. – 137 с.

13. Лесин В.М. Василь Стефаник – майстер новели. – К., 1970. – 82 с.

14. Лесин В.М. Василь Стефаник. – К., 1981. – 150 с.

15. Ляхова Ж. Національні й загальнолюдські ідеали в новелі В.Стефаника “Марія” // Українська мова і література в школі. – 1993. - № 11. – С. 3-6.

16. Погребенник Ф. Сторінки життя і творчості Василя Стефаника. – К., 1980. – 280 с.

17. Погребенник В. Від антимілітаристського до національно-патріотичного пафосу // Дивослово. – 1998. - № 3. – С. 62.

18. “Покутська трійця” й літературний процес к. ХІХ – п. ХХ ст. – Дрогобич, 2001. – 426 с.

19. Славутич Я. Поетика ранніх творів В.Стефаника // Славутич Яр Меч і перо. Вибрані дослідження. Статті та спогади. – К., 1992. – С. 223-232.

20. Ткачук Я. “Крізь призму чуття і серця”. – Слово і час. – 1994. - № 7.- С. 27-31.

21. Франко І. Старе й нове в сучасній українській літературі // І.Франко, Зібр. тв.: У 50 т. – Т. 35. – К., 1985. - С. 91- 111.

22. Черненко О. Імпресіонізм та експресіонізм // Українське слово. Хрестоматія укр. літ. та літ. критики ХХ ст.: У 4 кн. – К., 1994. – Кн. 1. – С. 204-215.

23. Черненко О. Експресіонізм у творчості В.Стефаника. – Мюнхен: Сучасність, 1989. – 280 с.

Тексти

Амбіції; Ангел; Виводили з села; Воєнні шкоди; Вона-земля; Городчик до бога ридав; Гріх (“Думає собі Касіяниха”); Діточа пригода; Дурні баби Мати; Камінний хрест; Катруся; Кленові листки; Лан; Лесева фамілія; Лист; Май; Марія; Моє слово; Морітурі; Новина; Сама-саміська; Святий вечір; Сини; Синя книжечка; Стратився; Палій; Побожна; У воздухах плавають ліси; У корчмі.               

         

 

Контрольні питання:

1. Які фактори вплинули на формування літературно-естетичного кредо письменника?

2. На які періоди поділяється творчість В.Стефаника?

3. Що ви розумієте під визначенням “мовчазна творчість” прозаїка?

4. Визначте центральну тему творчості В.Стефаника.

5. Що нового вносить прозаїк у традиційну селянську тематику?

6. Чому саме селянин став центральним образом творчості В.Стефаника?

7. Які жанри культивував у своїй творчості прозаїк і чому?

8. Які твори В.Стефаника мають автобіографічну основу?

9. Дайте визначення експресіонізму як художній течії європейського модернізму.

10. Назвіть основні риси стилю В.Стефаника-експресіоніста.

11. Якими засобами письменник виражає внутрішній світ своїх героїв?

12. Яка функція кольору в новелах письменника?

13. В яких новелах звучать антивоєнні мотиви?

14. Як трактує В.Стефаник факт смерті?

15. В яких творах В.Стефаника звучить мотив смерті за Україну?

Тема 12. Марко Черемшина – співець Гуцульщини

                                         План

1. Формування естетичної парадигми творчості Марка Черемшини.

2. Періодизація творчості. Перший період (1895-1901). Жанрово-композиційні особливості, ідейно-тематичне спрямування поезій в прозі циклу “Листи”. Оцінка критики.

3. Художня панорама життя селян-гуцулів на зламі двох сторіч у збірці “Карби”.

4. Другий період творчості. Трагедія гуцульського села часів імперіалістичної війни. Ідейно-естетичні параметри циклу “Село за війни”.

5. Актуальність тематики, художня довершеність новел збірки “Верховина”. Особливості характеротворення в циклі “Парасочка”.

6. Місце Марка Черемшини в українському літературному процесі.

 

                                  Література

1. Гнідан О.Д. Марко Черемшина: Нарис життя і творчості. – К., 1985. – 167 с.

2. Гоян Я.П. Чистий, як душа українця: літ. портрет Марка Черемшини. – К., 2004. – 32 с.

3. Грицюта М.С. Селянство в українській дожовтневій літературі. – К., 1979. – С. 229-247.

4. Денисюк І.О. Розвиток української малої прози ХІХ – початку ХХ ст. – Л., 1999. – С. 191-195.

5. Живий у пам’яті народній: Відзначення сторіччя від дня народження Марка Черемшини / Упорядник Ф.П.Погребенник. – К., 1975, 165 с.

6. Засенко О. Марко Черемшина: Життя і творчість. – К., 1974. – 250 с.

7. Зеров М. Марко Черемшина і галицька проза. //Зеров М. Тв. у 2-х т. – Т. 2. – К., 1989. – С. 339-367.

8. Історія української літератури. Кінець ХІХ – початок ХХ ст.: У 2 кн.: Підручник / За ред. проф. О.Д.Гнідан. – Кн. 1. - К., 2005. – С.476-541.

9. Історія української літератури кінця ХІХ – початку ХХ ст. / За ред. П.П.Хропка. – К., 1991. – С. 411-439.

10. Історія української літератури к. ХІХ – п. ХХ ст. / За ред. Н.Й.Жук, В.М.Лесина. – К., 1989. – С. 352-367.

11. Лесин В.М. Марко Черемшина: До сторіччя з дня народження. – К., 1974. – 74 с.

12. Семанюк Н. Співець Гуцульщини: Спогади про Марка Черемшину. – Ужгород, 1974. – 119 с.

13. “Покутська трійця” й літературний процес к. ХІХ – п. ХХ ст. – Дрогобич, 2001. – 426 с.

14. Шумило Н. Василь Стефаник – модерніст // “Покутська трійця” й літературний процес в Україні кінця ХІХ – початку ХХ ст. (До 130-річчя від дня народження Василя Стефаника і Леся Мартовича): Матер. наук. конф. – Дрогобич, 2001. – С. 238-310.

15.  Яременко В. “…Аби люди читали…” // Українське слово: Хрестоматія української літератури та літературної критики ХХ ст. : У 4 кн. – Кн. 4. – К., 1996. – С. 55-65.

 

                                    Тексти

Збірки новел: “Карби”, “Верховина”; цикли: “Листки”, “Село за війни”, “Парасочка”; посвяти: “В.Стефаникові”, Добрий вечір, пане-брате!”; “Стефаникові мужики”.

 

Контрольні питання:

1. Яка центральна тема творчості Марка Черемшини?

2. В яких поезіях у прозі автор виклав свій погляд на призначення мистецтва і митця?

3. В чому виявилося новаторство письменника у розробці традиційних для української літератури тем?

4. В чому полягає своєрідність композиції та конфлікту новели “Святий Николай у гарті”?

5. Яка новела Марка Черемшини має автобіографічний характер?

6. В чому полягає новаторство циклу “Село вигибає”?

7. В яких новелах автор протестує проти національного гноблення українського народу?

8. Які морально-етичні проблеми порушив новеліст у циклі “Парасочка”?

9. В чому полягає специфіка авторського стилю?

10. Чому художній стиль Марка Черемшини має синкретичний характер?

11. Якими засобами і прийомами досягається ліризація прози письменника?

 


Дата добавления: 2018-06-27; просмотров: 469; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!