Тема 16. Петро Карманський – естет передсимволістського періоду
План
1. Активна життєва позиція поета як основа національного світогляду поета.
2. Модифікація романтичних зразків у ранніх ліриці поета. Мотив самотності Образна спільність першої збірки П.Карманського “З теки самоубійця” (1899) з романом Й.Гете “Страждання молодого Вертера” та Франковим “Зів’ялим листям”.
3. Смуток, меланхолія, безнадія - домінуючі настрої молодомузівського періоду. Поривання до містичних осяянь. Ототожнення суб’єкта ліричного переживання з образами-символами: Туги, Матері, України. І.Франко про творчість поета.
4. Філософізм циклів “З тюрми”, “В ярмі”, гротескність образів.
5. Синтез фольклорних традицій та неоромантичних гуманістичних ідеалів у поезії 20-х рр. Громадянський зміст збірки “За честь і волю”.
6. Віртуозність форми поезії П.Карманського.
7. Особливості лірики останнього періоду творчості.
Література
1. Боньковська О. Духовна лірика Петра Карманського // “Молода Муза” і літературний процес к. ХІХ – поч. ХХ ст. в Україні і Європі: Тези доповідей наукової конференції. – Львів, 1992. – С. 64-66.
2. Гузар З. Слово Петра Карманського і його контекст // Дзвін. – 1997. - № 2. – С. 144-147.
3. Зеров М. Нова книжка Карманського // Зеров М. Українське письменство. – К., 2003. – С. 229-233.
4. Історія української літератури. Кінець ХІХ – початок ХХ ст.: У 2 кн.: Підручник / За ред. проф. О.Д.Гнідан. – Кн. 2. - К., 2006. – С.429-438.
|
|
5. Історія української літератури ХХ ст.: У 2 кн. – К., 1998. – Кн. 1. – С. 87-91.
6. Ляшкевич П. Петро Карманський: Нарис життя і творчості. – Л., 1998. – 72 с.
7. Прісовський Є.М. Національно-патріотичне і загальнолюдське начала в поезії П.Карманського // “Молода Муза” і літературний процес . – С. 61-61
8. Погребенник В. Поети-молодомузівці і фольклор// Слово і час . – 1990. - № 9. – С. 56-61.
9. Рильський М. Про Петра Карманського // Петро Карманський. Поезії. – К., 1992. – С. 8-12.
10. Салига Т. “…Така праця не йде марно…”: Спроба літературознавчого нарису про Петра Карманського на тлі “молодомузівців” // Салига Т. Продовження: Літературно-критичні студії. – Л., 1991. – С. 5-33.
11. Франко І. Петро Карманський. Ой люлі, смутку // Зібр. тв.: У 50 т. – К., 1982. – Т. 37. – С. 137-140.
12. Хоменко Г. Трансформація романтичних традицій у творчості П.Карманського // Українське літературознавство. – Вип. 51. – Л., 1988. – С. 32-41.
13. Шаховський С. Смуток і радість поета // Жовтень. – 1969. - № 8. – С. 66-69.
14. Шкандрій М. Невдала революція: “Кільця рожі” (1921) Петра Карманського // Шкандрій М. В обіймах імперії: Російська і українська літератури новітньої доби. – К., 2004. – С. 319-328.
Тексти
|
|
Поет. зб.: З теки самовбивці; Пливем по морі тьми; Ой люлі, смутку; За честь і волю.
Контрольні питання:
1. Чому збірку “З теки самовбивці” П.Карманського порівнюють з “поетичним романом” Й.Гете “Страждання молодого Вертера” та ліричною драмою “Зів’яле листя” І.Франка?
2. Які духовні пошуки поета стали основою поетичної збірки “Ой люлі смутку?
3. Який мотив домінує в ліриці П.Карманського?
4. Якою постає Україна в поезіях письменника?
5. Чому П.Карманський є типовим представником естетики передсимволістського періоду?
6. Які елементи символізму наявні в ліриці поета?
7. Розкрийте філософські проблеми поетичних циклів “З тюрми” і “В ярмі”.
8. Якими національно-патріотичними мотивами наповнена збірка “За честь і волю”?
Тема 17. Художній світ поезії Василя Пачовського
План
1. Філософсько-естетичні шукання поета.
2. Еротизм як філософський мотив єдності людини і природи, конфлікту вічного і дочасного (зб. “Розсипані перли”). Трансформація здобутків модерних течій модернізму та їх синтез з народнопісенною традицією в поетиці Карманського. Франко про ранню лірику поета.
3. Новаторство символіки та ритмомелодики збірки “На стоці гір”.
|
|
4. Мотиви слов’янського язичництва, амбівалентність любовної лірики (“Сміється луг і річка”, “В обіймах твоїх забуваю”).
5. Тема України в поетичній спадщині В.Пачовського. Опозиція “матері України” та “жінки-коханки” - основа національної трагедії України в поетичному світогляді лірика.
6. Фольклоризм символіки драматичної поеми “Сон української ночі”. Мотив історичної трагедії України, зумовленої довгочасною недержавністю.
7. Монументальність видіння долі України у драматургії В.Пачовського (драма “Золоті Ворота”). Містична та міфологічна основа твору. Символіка образу Марка Проклятого.
Література
1. Балла Е.. До питання про специфіку українського модернізму (на матеріалі творчості Василя Пачовського) // Науковий вісник Ужгородського університету : научное издание Ужгородський нац. ун-т, 2003. - 144 с. - С. 75-77.Барка В. Лірик-мислитель // Українське слово: Хрестоматія укр. літ. та літ. критики ХХ ст. : В 4 кн. – Кн. 1– К., 1994. – С. 286-294.
2. Василь Пачовський у контексті історії та культури України: Наук. зб. – Ужгород: Закарпаття, 2001. – 420 с.
3. Ільницький М. Від “Молодої Музи” до “Празької школи”. – Львів, 1995. - 318 с.
4. Історія української літератури. Кінець ХІХ – початок ХХ ст.: У 2 кн.: Підручник / За ред. проф. О.Д.Гнідан. – Кн. 2. - К., 2006. – С.415-427.
|
|
5. Історія української літератури ХХ ст. – Кн. 1 . – К., 1993. – С. 9-33, 69.
6. Калиновська О. Творчість Василя Пачовського в контексті модерністської свідомості // “Молода Муза” і літературний процес кінця ХІХ – початку ХХ століття в Україні і Європі. – Л., 1992.
7. Коваленко О. Українська муза // Поетична антологія. Од початку до наших днів. – Вип. 10. – К., 1983.
8. Козак М. Конференція на Закарпатті // Слово і час. – 1998. - № 9-10. – С. 30-32.
9. Кононенко О. Творчість Василя Пачовського і становлення українського символізму // Український модернізм зі столітньої відстані: Зб. наук. пр. - Рівне, 2001. – С. 144-151.
10. Мушировська Н. Національна історія як основа творчих пошуків Василя Пачовського: Містичний епос “Золоті Ворота” // Український модернізм зі столітньої відстані: Зб. наук. пр. - Рівне, 2001. – С. 151-165.
11. Павличко С. Дискурс модернізму в українській літературі. – К., 1997. – С. 111-116.
12. Пачовський В. Українська богема // Молода Муза: Антологія західноукраїнської поезії поч. ХХ ст. – К., 1989.
13. Пачовський В. Конструктивні ідеї державності та космічна місія української нації: Реферат, виголошений в “Молодій громаді” в Перемишлі 22 січня 1933 р. // Хроніка 2000. – Вип. 5(7). – К., 1993. – С. 184-197.
14. Піхманець Р. За золотий вінець України // Хроніка 2000. – Вип. 5 (7). – К.: Довіра, 1993. – С. 175-183.
15. Рубчак Б. Пробний лет // Розсипані перли. Поети “Молодої Музи”. – К.: Рад. письменник, 1991. – С. 18-41.
16. Соболь В. Державницькі інтереси у творчості В. Пачовського // Дивослово. – 1998. - 7. – С. 5-7.
17. Тарнавський О. Поет Василь Пачовський // Пачовський В. Зібрані твори: В 2 т. – Т. 1. – Філядельфія, Нью-Йорк, Торонто, 1984. – С. 11-26.
18. Чопик Р. Індивідуалістський бунт Василя Пачовського // “Молода Муза” і літературний процес к. ХІХ – поч. ХХ ст. в Україні і Європі: Тези доповідей наукової конференції. – Л., 1992.– С. 42-43.
Тексти
Лірика: поет. зб. Розсипані перли; На стоці гір; Ладі й Марені терновий вінок мій; Огні месті; Розгублені звізди; Дзвін слави князям. Поеми: Сон української ночі; Сонце Руїни, Золоті ворота.
Контрольні питання:
1. На яких принципах нового модерністичного мистецтва побудована збірка “Розсипані перли” В.Пачовського?
2. Які мотиви домінують в поезії лірика?
3. Які концепції Ф.Ніцше і Шопенгауера поет втілював у своїх творах?
4. Яка образність превалює в збірці “На стоці гір”?
5. В чому полягає новаторський підхід до інтимної лірики в поезії В.Пачовського?
6. В яких творах поета звучить опозиція “матері-України” та “жінки-коханки”?
7. Що нового вніс письменник в звукову організацію та форму поезій?
8. В чому полягає філософське осмислення минулого в драматичній поемі В.Пачовського “Золоті Ворота”?
9. Як переосмислює автор образ Марка Проклятого?
Дата добавления: 2018-06-27; просмотров: 469; Мы поможем в написании вашей работы! |
Мы поможем в написании ваших работ!