Тема 18. Михайло Яцків – майстер психологічного аналізу                            



План

1. Життєвий і творчий шлях М. Яцківа.

2. Демократизм, проникливий психологізм – основні риси раннього доробку письменника. Тематичний і образний діапазон малої прози ранньої творчості.

3. Еволюція естетичного світовідчуття та багатство художньої палітри творчості М.Яцківа періоду “Молодої Музи. Збірки “Казка про перстень”, “Плазом меча”, “Чорні крила”, “Блискавиці”, “Смерть бога”. Синтез фольклорної умовності та філософічності в модерній новелістиці митця. Сюрреалістичні спроби в прозі. Жанрово-стильові особливості творів цього часу.

4. Пошуки письменника у великій прозі. Соціально-психологічна повість “Огні горять”. Модерністські тенденції повісті “Блискавиці” Проблема абсурдності світу і абсурдної людини у повісті “Горлиця”.

5. Трагедія таланту митця в 20-30-х рр.

 

                                        Література

1. Денисюк І.О. Розвиток української малої прози ХІХ – поч. ХХ ст. – Л., 1999. – 242-243.

2. Євшан М. Михайло Яцків // Критика; Літературознавство; Естетика. – К.1998. – С. 168-175.

3. Ільницький М. “Поетична концепція з музичним і малярським тлом…” // Яцків М.Ю. Муза на чорному коні: Оповідання і новели. Повісті, Спогади і статті. – К., 1989. – С. 5-28.

4. Кривуляк О. Поезія в прозі М.Яцківа: Розкриття можливостей синкретичного жанру // Слово і час. – 2002. - № 6. – С. 63-65.

5. “Молода Муза” і літературний процес к. ХІХ – поч. ХХ ст. в Україні і Європі: Тези доповідей наукової конференції. – Львів, 1992.

6. Олійник О. Феномен символізму в системі українського модерну// Слово і час. – 1998. - № 6. – С. 63-68.                             

7. Погребенник Ф. Михайло Яцків – український січовий стрілець // Слово і час. – 1999. - № 7. – С. 48-50.

8. Ткачук О. Наративна стратегія малої прози Михайла Яцківа // Слово і час. – 2003. - № 1. – С. 63-70.

 

                                         Тексти

В казармі; Гермес Праксітеля; Горлиця; Де правда?; Дитяча грудь у скрипці; Журавлі; Красуня; Мальований стрілець; У милосердної богині з кам’яним серцем; У наймах; Христос у гарнізоні; Шкапа.      

 

Контрольні питання:

1. Які збірки творів М.Яцків написав під впливом ідей “Молодої Музи”?

2. У чому полягає своєрідність естетичної концепції М.Яцківа?

3. Які ознаки символізму, натуралізму, сюрреалізму знаходимо в новелістиці письменника?

4. Яке місце і ієрархії художніх засобів у поетиці митця посідає символ? 

5.  Як трасформується у прозі М.Яцківа фольклорна символіка?

6. Які теми порушував автор у своїй прозі?

7. В яких творах звучить оскарження війни?

8. В якому творі розкрив М.Яцків механізм системи тогочасної освіти?

9. В якій повісті письменник спроектував погляд молодих митців на власне українські філософські і мистецькі досягнення і чому?

10. В якому творі проблема абсурдності світу і абсурдної людини є наскрізною?

11. Яка новела автора є декларацією модернізму самого автора?

 

 

         Тема 19. Багатогранність творчості Гната Хоткевича

План

1. Гнат Хоткевич – письменник, композитор, мистецтвознавець. Літературно-естетичні декларації письменника.

2.Художня проза митця. Зб. “Поезія в прозі” Гната Хоткевича.

3.Фольклоризм лірико-романтичної повісті “Камінна душа”.

4. Історична тема в прозі Г.Хоткевича. Авторська концепція образу гетьмана в романі-есе “Богдан Хмельницький”. Новаторський характер повісті “Довбуш”.

5. Філософізм роману “Авірон”.

6. Особливості драматургії письменника.

 

                                      Література

1. Болабольченко А. Гнат Хоткевич: Біографічні нариси. – К., 1996. – 272 с.

2. Дивосвіт Гната Хоткевича/ Матеріали науково-практичної конференції “Творча спадщина Гната Хоткевича”, присвяченої 120-річчю від дня народження Гната Хоткевича. – Харків, 1998. – 166 с.

3. Гундорова Т. ПроЯвлення Слова: Дискурсія раннього українського модернізму: Постмодерна інтерпретація. – Л., 1997. – С. 90-91.

4. Мельничук А.Ф. Революція 1905-1907 рр. у житті і творчості Гната Хоткевича // Українське літературознавство . – Л., 1978. – Вип. 31.

5. Нитченко Д. Універсальний талант Г.Хоткевича // Березіль. – 1994. - № 3-4. – С. 104-105.

6. Павличко С. Дискурс модернізму в українській літературі. – К., 1997. – С. 116-127.

7. Погребенник Ф. Повість “Авірон” Гната Хоткевича. - Українське слово: Хрестоматія укр. літ. та літ. критики ХХ ст. : В 4 кн. – Кн. 1. – К., 1994. – С. 73-78.

8. Погребенник Ф. Гнат Хоткевич і його історична проза // Хоткевич Г. Авірон. Довбуш. Оповідання . – К., 1990. – С. 539-553.

9. Супрун Н.О. Гнат Хоткевич – теоретик і практик кобзарського мистецтва // Народна творчість та етнографія. – 1989. - № 2 . – С. 30-76.

10. Суровцева Н. Спогади про Гната Хоткевича та Олеся Досвітнього // Слово і час. – 1990. - № 3. – С. 76-79.

11. Шумило Н. Гнат Хоткевич: еволюція художнього пошуку // Дивослово. – 2003. - № 11. – С. 11-17.

                             

                                          Тексти

Добром все переможеш, Гірські акварелі, Гуцульські образки, Камінна душа, Авірон.

 

Контрольні питання:

1. Які грані таланту Г.Хоткевича розкрилися за його творче життя?

2. Розкрийте мотиви ранньої творчості письменника.

3. Що є спільним і відмінним між творами кримсько-татарської тематики М.Коцюбинського та оповіданнями “Добром все переможеш”, “Гірські акварелі”, “Гуцульські образки” Г.Хоткевича?

4. Якими засобами автор розкрив внутрішній світ героїв?

5. До якого жанру належить твір “Камінна душа” письменника?

6. Як інтерпретує митець образ гетьмана в романі “Богдан Хмельницький”.

7. Що нового вносить письменник в трактуванні образу народного вожака (за романом “Довбуш”)?

8. В чому полягає актуальність роману “Авірон” Г.Хоткевича на час написання твору?

9. Які біблійні оповідання і притчі використав автор при написанні роману “Авірон”?

10. В чому різниця у трактуванні образу Мойсея у романі “Авірон” Г.Хоткевича та поеми “Мойсей” І.Франка?

11. Які події спричини до написання драми “Лихоліття”?

 

 

         Тема 20. Своєрідність творчої манери Грицька Чупринки та

Миколи Філянського

План

1. Життєвий і творчий шлях Грицька Чупринки. Специфіка богемного існування.

2. Своєрідність лірики поета, її роль і місце в українській модерній літературі.

3. Життя і творча доля Миколи Філянського.

4. Тематика та жанрово-стильові риси його поезій.

 

                                    Література

1. Бетко І. Біблійні сюжети і мотиви в українській поезії ХІХ – початку ХХ ст.: (моногр. дослідження) – Zielona Gora, Kijów, 1999.

2. Богданович М. Грицько Чупринка // Вітчизна . – 1988. - № 7. – С. 164-169.

3. Стех Я. “Треба щастя після муки…” 80 років тому не стало поета Григорія Чупринки // Літерат. Україна. – 2001. – 14 черв. – С. 7.

4. Бойко (Блохін) Ю. “Я знаю, я вірю – життя переможе” // Дивослово. – 1995. - № 10-11. – С. 9-15.

5. Голомб Л. Концепція модернізму в літературно-критичних статтях Григорія Чупринки // Четвертий Міжнародний конгрес україністів. Літературознавство. – К., 2000. – Кн. 1. – С. 405-406.

6. Жулинський М. Григорій Чупринка // Жулинський М. Із забуття - в безсмертя. – К., 1990.- С. 108-127.

7. Зеров М. Гр. Чупринка ( З приводу нового видання творів) // Зеров М. Українське письменство. – К., 2003 – С. 238-246.

8. Калинець І. Останній вірш Грицька Чупринки // Слово і час. – 1992. - № 10. – С. 73-73.

9. Кудряшова О. Огнецвіт поезій Грицька Чупринки // Літерат. Чернігів. – 2003. - № 1. – С 79-87.

10. Миронець Н. Грицько Чупринка та Микита Шаповал: на перехресті доль // Миронець Н. На тлі трагічної історії К.: Вид-во ім. О.Теліги, 2003. – С. 117-132.

11. Чумак Р. Кілька слів про Григорія Чупринку // Літерат. Україна. – 1995. – 4 травня. – С. 3.

12. Шевчук В. “Хатяни” і український неоромантизм // Українська хата. – К. 1990.

13. Сковорода – Філянський і явище необароко // Шевчук В. Дорога в тисячу років: Роздуми, статті, есе. – К., 1990. – С. 336-348.

14. Яременко В. Спалахнув метеором і згорів // Українське слово: Хрестоматія української літератури та літературної критики: У 4 кн. – Кн. 1. – К., 1994. – С. 300- 303.

 

Контрольні питання:

1. В чому полягає богемність способу життя Г.Чупринки?

2. Чому М.Вороний назвав Г.Чупринку “найбільш типовим виразником індивідуалістичного модерну”?

3. З якими журналами співпрацював Г.Чупринка?

4. Розкрийте настрої та поривання ліричного героя Г.Чупринки?

5. В чому полягає новаторство версифікації Г.Чупринки?

6. Як трактує поет образ Байди в однойменній поемі?

7. Яким постає образ природи в ліриці М.Філянського?

8. Які філософські мотиви домінують у творах М.Філянського?

9. Які риси необарокової поезії митця можете виділити?

 

 


Дата добавления: 2018-06-27; просмотров: 1398; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!