САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ З ДИСЦИПЛІНИ



"ПЕДАГОГІЧНА МАЙСТЕРНІСТЬ"

Самостійна робота №1

Тема "Сутність педагогічної діяльності вчителя"

Завдання:

1. Опираючись на рекомендовану літературу, написати твір-роздум.

2. З рекомендованої літератури виписати крилаті вислови про вчителя, які можуть увійти до професійного кодекса педагога.

3. Сформулювати власне педагогічне кредо – символ віри, переконання, використовуючи такий зачин: "Для мене як педагога найголовнішим буде…", занотувати його.

4. Дайте відповіді на питальник.

Рекомендації до виконання самостійної роботи

До завдання №1

Література до завдання:

1. Все начинается с учителя. – М.: Просвещение, 1983. ("Словесник Селиханович", "Преподаватель словесности", "Фотография, на которой меня нет", "Классный", "Добрые зерна", "Савва Ильич").

2. Соловейчик С. Час ученичества. – М.: Дет. лит., 1986. (розд. 3 про Сковороду, с. 26–32; розд. 12 про К.Д. Ушинського, с. 109–120; розд. 19 про А.С.Макаренка, с. 181–197; розд. 20 про В.О.Сухомлинского, с. 197–210).

3. Львова Ю.Л. Педагогические этюды. – М.: Просвещение, 1990.

4. Амонашвили Ш.А. Здравствуйте дети! – М.: Просвещение, 1983.

5. Большой педсовет. – М.: Мол. гвардия, 1986.

При написанні твору-роздуму зверніть увагу на висвітлення таких запитань:

- Які особливості професії вчителя спонукали автора написати ці історії?

- З якими вчителями Ви спілкувалися, коли читали ці оповідання? Що приваблює вас у цих учителях?

- Чим допомагав учитель дитині в описаних ситуаціях?

- Яке місце посідають уподобані Вами якості в цих розповідях у системі професійних вимог до вчителя?

- Чи були у Вашому житті такі вчителі, і як вони вплинули на Вашу долю?

До завдання №2

Література до завдання:

1. Слово про вчителя. – К., 1983;

2. Учитель: Статьи. Документы. – М., 1991. – С. 70-199

До завдання №4

Вивчення особливостей сприйняття педагогічного артистизму

1. Дайте, будь ласка, визначення такої якості, як педагогічний артистизм.

2. У якому співвідношенні перебувають такі поняття, як артистизм і акторсько-режисерські вміння?

3. Артистизм даний людині від природи або його можна сформувати протягом життя?

4. Чи має бути артистичним педагог або для нього цілком достатньо знати свій предмет, його методику й любити дітей? Якщо повинен, то чому?

5. Назвіть можливі плюси й мінуси артистизму педагога.

6. Чи треба у ВНЗ учити майбутніх педагогів артистизму? Якщо ні, то чому; якщо так, якими саме методами?

7. Можете Ви назвати себе артистичною людиною?

Питальник для оцінки ступеня артистичності педагога

1. Як часто Ви відчуваєте стан творчості (стан щиросердечного підйому, натхнення, повної мобілізації сил)?

2. Чи багато Вам треба часу, щоб "зібратися" перед відповідальним заходом (відкритим уроком, педрадою, батьківськими зборами)?

3. Чи часто Ви відчуваєте почуття зніяковілості, незручності перед великою аудиторією?

4. Чи подобається Вам бути в центрі уваги?

5. Чи легко Вам вдається схилити людей до своєї думки?

6. Чи любите ви малювати, танцювати, чи граєте на музичному інструменті?

7. Коли Ви слухаєте музику, чи уявляєте її колір, якісь образи?

8. Чи часто Ви ділитеся своїми відчуттями з оточуючими?

9. Чи можете Ви уявити себе актором?

10. Чи часто Ви бачите себе з боку?

11. Чи говорили Вам, що від Вас можна зарядитися енергією?

12. Чи здатні Ви приховати свій поганий настрій?

13. Якщо на більшість запропонованих питань ви відповіли позитивно, це свідчить про те, що початок розвитку педагогічного артистизму вже покладено.

Самостійна робота №2

Тема: "Педагогічна майстерність і особистість учителя"

Завдання:

1. Вибрати та проаналізувати з "Педагогічної поеми" А.С. Макаренка ситуацію, яка, на ваш погляд, найбільше виявила педагогічну майстерність видатного вихователя.

2. Підготуватися до моделювання ситуації: самопрезентація вчителя під час першої зустрічі з класом.

3. Підготувати щоденник професійного становлення.

4. Виконайте завдання щодо зовнішнього вигляду викладача.

Рекомендації до виконання самостійної роботи

До завдання №1

Проаналізуйте ситуацію відповідно до питань:

- Як педагог аналізує ситуацію, що склалася? Які об’єктивні умови він враховує?

- Яку педагогічну задачу розв’язував у цій ситуації А.С.Макаренко?

- Яку ситуацію створює педагог для досягнення визначеної мети?

- Чи можна назвати діяльність педагога в описаній ситуації мета-діяльністю?

- Які риси особистості А.С.Макаренка як педагога-майстра виявилися в наведеній ситуації?

До завдання №2

Кроки виконання:

1. Ознайомтеся з вимогами до зовнішнього вигляду учителя за книжкою Б. Буяльського "Поезія усного слова". Розробити на підставі цих вимог програму вдосконалення власного зовнішнього вигляду (ходи, постави, поз, жестів) як засобу посилення емоційно-естетичного впливу в публічному спілкуванні.

2. Ознайомитися зі вправами, поданими у навчальному посібнику "Основы педагогического мастерства". Вибрати ті, що дадуть Вам змогу вдосконалити володіння зовнішнім виглядом як інструментом впливу.

3. Ознайомитися з критеріями "правильного одягу", розробленими в теорії менеджменту (М.Вудкок, Д.Френсис), – відповідності ситуації, практичності, охайності, органічності.

4. Продумати особливості свого зовнішнього вигляду, мовлення, організації простору класу.

5. Психологічно налаштувати себе на бажану емоційну хвилю спілкування.

6. Проаналізувати ефективність цих засобів у встановленні контакту з аудиторією, створенні передумов для майбутнього діалогу з нею.

До завдання №3

Заповніть щоденник професійного становлення за такою моделлю:

Якості та вміння особистості

Чинний рівень сформованості якостей і вмінь

Запланований рівень

сформованості якостей і вмінь

Самооцінка

Оцінка експерта

тепер І курс ІІ курс ІІІ курс тепер наприкінці ІІІ курсу І курс ІІ курс ІІІ курс
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

 

У першу графу з поданого нижче переліку записуються якості та вміння особистості.

1. Культура зовнішнього вигляду:

а) постава: пряма; вміння сидіти прямо; підтягнутість, зібраність;

б) одяг: охайність; гармонія кольорів; відповідність одягу вікові, особливостям занять і роботі; відповідність моді, почуття міри у використанні прикрас;

в) грим (помірність);

г) зачіска (охайність);

д) міміка: вираз обличчя доброзичливий, спокійний; погляд під час спілкування спрямовано на співрозмовника; емоційна виразність; відповідність виразу обличчя характерові мовлення;

е) пантоміміка: жести природні; хода пружна, ритмічна, легка; рухи гнучкі, невимушені; стриманість у рухах, відсутність зайвих рухів; уміння безшумно вставати й сідати.

2. Культура педагогічного спілкування:

а) дотримання спокійного та доброзичливого тону в спілкуванні: уміння слухати співрозмовника; уміння ставити запитання; уміння аналізувати виступ; уміння першому встановлювати контакт з іншою людиною; уміння розуміти іншу людину; уміння імпровізувати в ситуації спілкування;

б) прагнення до встановлення зорового контакту: уміння бачити та розуміти реакцію слухачів;

в) зацікавлення виступом, розповіддю, повідомленням: зовнішній вигляд виражає готовність та бажання спілкуватися; уміння передавати своє ставлення до того, що повідомляється; уміння передавати повідомлення, не користуючись конспектом.

3. Саморегуляція:

а) уміння знімати зайве напруження, хвилювання;

б) уміння мобілізувати робоче самопочуття;

в) уміння стримувати себе у стресових ситуаціях;

г) уміння створювати потрібний настрій.

4. Культура мовлення:

а) граматична правильність мовлення;

б) виразність мовлення;

в) лексичне багатство;

г) техніка мовлення.

Після заповнення першої графи у другій проставте оцінку рівня сформованості в себе елементів педагогічної майстерності за п’ятибальною системою.

До завдання №4

Вправа 1. Контроль і корекція постави. Станьте біля стіни й доторкніться до неї спиною. Ноги зімкніть, руки опустіть, голова торкається стіни. Якщо Ваша долоня не проходить між попереком і стіною, – постава гарна. В іншому разі у Вас слабкий черевний прес і живіт відтягають хребет уперед. Щоб зміцнити м'язи спини й прес, необхідно 2-3 рази в день (перед їжею) ставати до стіни так, як описано вище. Щоб не було великої щілини (більше 4 см) між стіною й попереком, втягніть живіт, а якщо існує схильність до сутулості, зігніть руки так, щоб пальці рук торкалися плечей, а лікті – тулуба (при цьому щілина між стіною й попереком не повина збільшуватися). Вправа виконується 1-3 хв. Дихання вільне.

Закінчивши вправу, пройдіться кімнатою, струшуючи по черзі руками й ногами. Потім пройдіться з гарною поставою (неначе стоїте біля стіни).

Вправа 2. Контроль і корекція пози. Перед дзеркалом прийміть пози, характерні для вас; здійсніть різні рухи (рук, ніг, голови, тіла), властиві Вам при спілкуванні. Проаналізуйте особливості своєї постави, жестів, положення корпусу – наскільки вони доречні, виразні, естетичні. Відзначте, над чим потрібно попрацювати, щоб домогтися естетики пози.

Вправа 3. Робоча поза викладача. Прийміть характерну для педагогів позу на занятті, уроці (працюйте перед дзеркалом). Ноги поставте на відстані 12-15 см між носками, одну ногу висуньте вперед; натисніть на одну ногу трохи сильніше. Плечі розправте, зніміть м'язові "затиски". Постава пряма, нижня частина живота підтягнута. Шию тримайте вертикально, підніміть підборіддя.
У руці – розкрита книга. Уважно огляньте себе (постава, вираз обличчя, положення тіла). Зробіть крок назад, потім уперед, ліворуч і праворуч. Повторіть ці ж рухи, але в процесі читання, імпровізованої розповіді. Стежте за ритмічністю ваших рухів, прагніть до природності міміки, жестів.

Вправа 4. Спробуйте кілька разів сісти за стіл і встати, зробивши це безшумно, легко, без опори на руки. Зверніть увагу на правильний вибір точки опори для ніг.

Вправа 5. Контроль і корекція ходи. Пройдіться перед дзеркалом, намагаючись виконати такі вимоги до ходи. Вона повинна бути легкою, з гнучкими розміряними рухами. Потрібно уникати розбовтаної, хиткої, дрібно танцюючої ходи. Ширина кроку повинна відповідати зросту і статі людини. Чим вона вища, тим довше її крок. Мужність, розгонистий крок і широкі рухи, властиві чоловікові, не пасують жінкам. Некрасиво при ходьбі розмахувати руками й гойдати плечима, втягувати голову в плечі, горбитися. Проаналізуйте свій темп ходьби, довжину кроку, положення тіла, рук, рух стегон і поясу при ходьбі.

З’ясуйте, чого слід позбутися, щоб хода була гарною та легкою. На основі результатів виконання цих вправ складіть звіт і самохарактеристику, використовуючи для цього щоденник професійного становлення.

Самостійна робота №3

Тема: "Педагогічна техніка вчителя"

Завдання:

1. Ознайомитися з системою вправ на розвиток фонаційного дихання й голосоутворення, підготуватися до їх демонстрації у групі.

2. Ознайомтеся з системою вправ на розвиток дикції. Вивчіть технологію їх виконання.

3. Ознайомтеся з прийомами правильного слухання, викладеними в книзі І.Атватера (Атватер И. Я вас слушаю: Советы руководителю, как правильно слушать собеседника. – М., 1989. – С. 94–98). Розробіть рекомендації з удосконалення техніки слухання.

4. Завдання на психотехніку.


Дата добавления: 2019-02-13; просмотров: 271; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!