Які пам’ятки втілюють риси стилю модерн в архітектурі



На межі 19 і 20 ст. починається новий етап в архітектурі. Як протиставлення

відтворенню стилів минулого набуває поширення стиль модерн.

Утвердження модерну збіглося з добою індустріалізації. Саме на цей період

припадає масштабне будівництво приміщень індустріального й громадського

призначення – банків, бірж, театрів, народних будинків, клубів, пасажів, ринків,

прибуткових будинків, у яких використовують нові технології та матеріали.

Тож визначальною ознакою модерну стало застосування нових конструкцій з

металу й залізобетону, опоряджувальної скульптури з цементу. Архітектори ке-

рувалися принципами раціоналізму й уваги до функціональної організації про-

стору. Для модерну характерні примхливі, мінливі форми, асиметричність та

вільне планування, застосування символіки. У планах і фасадах переважають

криволінійні форми, об’ємні композиції часто бувають асиметричними, фасади

прикрашаються ліпленим декором і скульптурою, глазурованою керамікою

тощо.

Стиль модерн – явище надзвичайно складне й суперечливе. Твори «чистого»

модерну в архітектурі 20 ст. досить рідкісні.

Яскравим зразком архітектурного модерну в Києві є Будинок з химерами

архітектора Владислава Городецького. Раціонально розпланований і технічно

досконалий, збудований у 1902–1903 рр., він став перехідним типом між особ-

няком та прибутковим будинком. Зовнішній вигляд будинку утворює єдиний

ансамбль з вишуканими модерними інтер’єрами.

До відомих споруд архітектури модерну в Україні з елементами неоготики

належать бу дівля Державного банку в Києві, зведена 1902–1905 рр. за проек-

том О. Кобелєва й О. Вербицького, та «Ластівчине гніздо» в Ялті, створене__

Будинок з химерами

в Києві. 1902–1903

Фасад прикрашено колона-

ми, увінчаними компо зиці єю

з екзотичних зві рів, фігури

яких мали демон струвати пе-

реваги нових будівельних

матеріалів і технологій (усе

оздоблення виготовлено з

бетону). Фасади будинку

при кра шено скульптурними

зображеннями істот тва ринного наземного та під водного світів: морських міфічних

чудовиськ, сло нів, ящірок, жаб, косуль, морських дів верхи на рибах тощо, а також

атрибутами полювання та рибальства – головами оленів і носорогів, рибальськими

сітями й корабельними канатами. Фігури виконав італійський скульп тор, співавтор

усіх архітектурних творів Городецького в Києві Еліо Сала за кресленнями й шаблона-

ми Городецького. Саме оздобленню фасадів й інтер’єрів будинок Городецького завдя-

чує популярністю та назвою «Будинок з химерами».

 

архітектором Всеволодом Шервудом у 1912 р.

Взірцем так званого раціоналістичного модерну

став Бессарабський ринок у Києві, спроектований

архітектором Г. Гаєм у 1908–1912 рр. Це був пер-

ший критий ринок в Україні. У цій споруді поєдна-

но модерні, раціоналістичні форми з національними

мотивами.

У процесі розвитку модерну в Україні сфор-

мувався національний стиль в архітектурі, визна-

чальною рисою якого була стилізація під народну

архітектуру та відродження традицій українського

бароко. Найвидатнішою пам’яткою національного

стилю українського модерну є Будинок Полтав-

ського земства, зведений за проектом Василя Кри-

чевського в 1903–1908 рр.

 

«Ластівчине гніздо»

в Ялті. 1912

 

Будинок Полтавського

земст ва (нині – Полтав-

ський крає знавчий музей).

1903–1908

Зв’язок з українською на-

родною архітектурою за-

свідчують дві башти, що

завершуються ступінчастими пірамідальними дахами, як у дерев’яних дзвіницях.

Середній вхід із зрізаними кутами повторює традиційні вхідні одвірки в народному

житлі й дерев’яних церквах.

 

Будівля страхового товариства

«Дністер» у Львові. 1905–1906

 

У західноукраїнських землях

поєднання елементів модерну та

народної архітектури втілено в


Дата добавления: 2019-01-14; просмотров: 593; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!