Які пам’ятки втілюють характерні риси нових архітектурних стилів



У 40-х рр. 19 ст. класицизм поступився місцем іншому стильовому напряму,

що відповідав новим історичним умовам і мистецьким уподобанням.

Провідним напрямом в архітектурі став історизм – використання архітек-

турних стилів та декоративних елементів, що склалися в будівельній практиці

попередніх часів. Саме цим терміном характеризують поширення в архітектурі

другої половини 19 ст. – початку 20 ст. неороман ського, неоготичного, нео-

ренесансного, необарокового, неокласицистичного стилів тощо (нео- – новий).

Утілення в архітектурі рис згаданих стилів у більш

чи менш чистому вигляді і називають історизмом,

або стилізацією. Стиль архітектурних споруд, у

яких змішано елементи згаданих стилів, визначають

як еклектику.

До пошуку відповідних віянням часу методів

проектування та будівництва архітекторів спону-

кали:

􀁫􀁫 нові потреби містобудування (бурхливе зрос-

тання міст);

􀁫􀁫 розвиток архітектурної науки;

􀁫􀁫 досягнення будівельної техніки (почали вико-

ристовувати нові конструкції, нові будівельні

матеріали – залізо, скло, кераміку і, найваж-

ливіше, залізобетон);

􀁫􀁫 поява нових, не розроблюваних раніше в архі-

тектурі типів будівель – промислових, громад-

ських, житлових (замість особняків у містах

почали будувати багатоквартирні багато-

поверхівки – т. зв. прибуткові будинки для

здавання в оренду).

Характерною особливістю архітектури доби була

певна спеціалізація стилів: для церков обирали ві-

зантійський стиль, театри будували в ренесансному,

особняки – у романському, синагоги – у мавритан-

ському. Приміром, у Києві у стилі французького

ренесансу споруджено будівлю Національної опери

(за проектом петербурзького архітектора Віктора

Шретера). Споруду було закладено восени 1897 р.

Будівельні роботи очолив відомий київський ар-

хітектор Володимир Ніколаєв. У 1899–1909 рр.

архітектор Владислав Городецький у нео готичному

стилі спорудив Миколаївський костьол.

 

Еклектика – формальне

поєднання різних стилів.

 

Миколаївський костьол

у Києві. 1899–1909

 

Володимирський собор

у Києві. 1862–1882

􀃍 Віктор Васнєцов. Бого-

матір з немовлям. Розпис у

Володимирському соборі

Васнєцову належить най-

більший доробок у розпи-

сах храму – до 3 тис. м2

стін. Він виконав 15 тема-

тичних композицій і 30 окремих постатей святих на повний зріст. Також він створив

монументальні сюжетні картини на теми вітчизняної історії, зокрема «Хрещення Во-

лодимира» та «Хрещення Русі».

 

За зразок для Володимирського собору в Києві правив візантійський стиль.

Храм було закладено в 1862 р. Його будівництво затяглося на два

десяти ліття (завершено в 1882 р.). Над проектом працювало кілька відомих ар-

хітекторів. Завершував проектування син Вікентія Беретті – Олександр Беретті.

Внутрішнім опорядженням Володимирського собору керував професор Київ-

ського університету Адріан Прахов. Він запросив найкращих живописців того

часу: Віктора Васнєцова, Михайла Нестерова, Миколу Пимоненка, Михайла

Врубеля. Виконання настінних розписів тривало понад десять років. У 1896 р.

відбулося відкриття та освячення собору.

Архітектори Львова другої половини 19 ст. найчастіше зверталися до неоре-

несансного стилю, хоча у деяких спорудах простежуються риси класицизму.

Йдеться, зокрема, про будівлю Національного університету «Львівська полі-

техніка» (1873–1877), спроектовану архітектором Юліаном Захарієвичем – за-

сновником й організатором Львівської архітектурної школи. Інший приклад –

колишній будинок Галицького сейму (1877–1881), архітектором якого був

Юліуш Гохбергер (тепер головний корпус Львівського національного університе-

ту ім. Івана Франка). У неоренесансному стилі споруджено будинок Львівсько-

го оперного театру (1897–1900 рр., архітектор Зигмунт Горголевський).

Будівля театру опери

і балету в Одесі. 1884–1887

 

Шедевр світової архітектури

та одна з найкрасивіших спо-

руд у Європі. Це перша у

Південній Україні будівля,

оснащена електрикою і паро-

вим опаленням. Фасади при-

крашають лоджії, балкони,

алегоричні скульптурні ком-

позиції, що символізують усі

види театрального мисте-

цтва.

Будинок резиденції пра-

вославних митрополи тів

Буковини і Далмації у Чер-

нівцях. 1862–1882

У червні 2011 р. цю споруду

внесено до списку Світової

спадщини ЮНЕСКО.

 

Характерною спорудою тих часів є театр в Одесі, зведений за проектом віден-

ських архітекторів Германа Гельмера та Фердинанда Фельнера у 1884–1887 рр.

одеським архітектором Феліксом Гонсіоровським у стилі нео ренесансу та не-

обароко. Ці самі архітектори розробили проект, за яким у 1904–1905 рр. збудо-

вано театр у Чернівцях.

У Чернівцях у 1864–1882 рр. споруджено Будинок резиденції митрополита

Буковини і Далмації (нині – один з корпусів Чернівецького національного уні-

верситету імені Ю. Федьковича) – символ буковинської столиці та її найбільша

окраса. Проект архітектурного ансамблю розробив чеський учений, архітектор

Йозеф Главка, поєднавши елементи візантійського та романського стилів.


Дата добавления: 2019-01-14; просмотров: 263; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!