ЖИТИЯ ЗОСИМЫ И САВВАТИЯ СОЛОВЕЦКИХ 5 страница



Он же възрѣвъ на нь, и видѣ измѣнена лицемъ, и поразумѣ, понеже тъй мудръ бѣ и искусенъ от многолѣтнаго чернечества и добраго жития. И въпроси его: «Что ти бысть, о любимый? Егда что приключи ти ся, или зрак, или вид нѣкый възмяте сердце и душю твою?» Зосима же изрече ему все подробну: яже видѣ неизреченный он свѣтъ и церковь прекрасну. Герман же ражжеся духомь и рече: «Дерзай, любимый, тебе убо благоволи Богъ на место сие! То же и азъ реку ти: о бывшем чюдеси, яже и преже повѣдах ти, при блаженѣмь Саватии бывшее. Аггеломь Божиим изгнавшим из мѣста сего рыболовца и жену едину казнившим дубци. „Изыдѣта, рече, скоро отсюду, да не злою смертию умрета; се мѣсто острова в наслѣдие будет иноческаго пребывания". И се уже речение аггельско по малѣ времени всяко хощеть исполънитися. Рече бо сам владыка Христос: „Небо и земля преидет, словеса же Моя не преидуть".[77] Показа бо древле Богъ скынии образ в пустыни Моисѣови,[78] тако и тебѣ на мѣстѣ семъ яви страшное видение; се тобою имать въздвигнути мѣсто сие».

Тот же, взглянув на него и увидев, как он изменился в лице, догадался, (что произошло с ним что-то необыкновенное), ибо был он мудр и опытен (благодаря) многолетним монашеским трудам и праведной жизни. И спросил его: «Что случилось, любезный? Что-нибудь приключилось с тобой или, может быть, какой-нибудь образ или видение возмутили твое сердце и душу?» И Зосима подробно рассказал ему обо всем: как увидел он тот неизреченный свет и предивную церковь. Герман же воспламенился духом и сказал: «Дерзай, любимый, ибо тебя Бог благоволил (избрать) для места этого! О том же и я тебе скажу: о том чуде, о котором и прежде рассказывал тебе, случившемся (здесь) при блаженном Савватии. Ангелы Божии прогнали с этого места рыбака, а жену его наказали прутьями. „Уходите, — сказали, — скорее отсюда, а не то умрете злою смертью; место это на острове унаследуют иноки!” И вот спустя небольшое время ангельское пророчество должно исполниться. Ведь и сам Владыка Христос сказал: „Небо и земля прейдут, но слова Мои не прейдут”. Ибо, как в древности показал Бог образ скинии Моисею в пустыне, так и тебе явил здесь предивное это видение; значит, тобой Он хочет место это устроить».

И сия Герману рекшю кь блаженному Зосимѣ, укрѣпив и́ на подвигъ и дерзостна сътвори его. И тако устремися на подвиг, телесный и духовный: телесьнѣй убо еже о здании манастыря неотложно, кь духовным же — еже на невидимыя врагы въоружатися постомь и молитвами. И укрѣпляшеся от Германа и наипаче же от Бога, дающаго помощь рабом своим побѣдити съпостаты. И помолистася оба вкупѣ, глаголюще сице:

Сказанное Германом укрепило блаженного Зосиму на подвиг и исполнило его дерзновения. И устремился он на подвиг, телесный и духовный: телесный — в созидании монастыря непрестанном, духовный же — в вооружении на невидимых врагов постом и молитвой. И укреплялся он от Германа, а более всего — от Бога, дающего помощь рабам своим победить супостатов. И помолились они вместе, говоря следующее:

«Господи Исусе Христе, Сыне Божий, Слово безначалнаго Отца, рекый правдивому Аврааму: „Изыди от земля твоея и от дому отца твоего и вселися в землю, юже ти аще покажу, — и тамо реку ти, яже подобаеть творити”,[79] — тако и бысть. Изведыи Иякова от Лавана с женами и дѣтицами и съ имѣниемъ животным многым[80] и сътворивыи его обрѣсти благодать пред Исавом,[81] и преложи его вь язык въ Египтѣ.[82] Иосифа праведнаго положи царя страстемъ и князя всему Египту и пшеницодавца на вселеную.[83] И Моисѣя руководителя и наставника всему Израилю далъ еси, правителя и законодавца.[84] И Аарона пречюднаго жреца сътворилъ еси, служителя законным жертвам.[85] И Исуса Наввина причастодавца съдѣлав земли обѣтования.[86] И Давида пророка и царя сътвори праведна роду еврѣйскому,[87] и обѣщаниемь с клятвою извѣща ему Христу Господу от сѣмени сѣсти на престолѣ его, на нь же языци уповаютъ,[88] — се убо прииде, ему же щадѣся. О сих всѣх дерзающе и уповающе, молим Тя, всемилостиваго Владыку Христа Бога, да сътвориши на нас по милости твоей, а не по нашего недостоиньства недоумѣнию! Но щедротами человеколюбия твоего направи нас на твоего хотѣния волю, да и мы, немощнии, смирении и недостойнии, сподобимся слышати кроткых глас оного: „Се цѣлъ еси и ктому не съгрешай”,[89] или: „Вѣра твоа спасет тя, иди с миром”.[90] Утверди ны, Господи Владыко Христе, на мѣстѣ семъ прославити имя твое святое — Отца и Сына и Святаго Духа, нынѣ и присно и в вѣкы вѣком. Аминь».

«Господи Иисусе Христе, Сыне Божий, Слово Безначального Отца, сказавший праведному Аврааму: „Выйди из земли твоей и из дома отца твоего и поселись в земле, которую Я укажу тебе, — и там скажу тебе, что подобает творить", — так и произошло. Ты изведший Иакова от Лавана — с женами и детьми и со многими животными — и давший ему обрести благодать прежде Исава, и сделавший его одним из народов в Египте! Праведного Иосифа Ты поставил царем над страстями и князем над всем Египтом и пшеницедателем для всего мира. И Моисея Ты дал руководителем и наставником всего Израиля, правителем и законодателем; и Аарона сотворил предивным жрецом, служителем законных жертвоприношений. И Иисуса Навина соделал наследником земли обетованной. И Давида сотворил пророком и царем праведным для еврейского народа, и обещал ему с клятвою, что от семени его сядет на престоле его Господь Христос, на которого уповают народы, — и вот, настало то, что было обещано. Подобно всем этим, дерзая и уповая, молим Тебя, всемилостивого Владыку Христа Бога, да сотворишь и с нами по милости твоей, а не по неразумию нашего недостоинства! Но щедротами Твоего человеколюбия направь нас на исполнение воли Твоей, чтобы и мы, немощные, смиренные и недостойные, удостоились услышать тот кроткий глас: „Вот, ты выздоровел, и больше не согрешай”, — или: „Вера твоя спасла тебя; иди с миром”. Утверди нас, Господи Владыко Христе, на месте этом — прославить Имя Твое Святое, Отца и Сына и Святого Духа, ныне и присно и во веки веков. Аминь».

И по молитвѣ начаста древеса сѣщи и кѣлия здати.[91] И въскорѣ совершиста благодатию Христовою. И оттоле преподобный Зосима начатъ къ трудом труды прилагати, радуяся о Господѣ и «умъ свой к вышнимъ вперяя».[92] Тело убо духови покаряя, вдааше себе на всенощная стояниа, и молитвы беспрестанныя възсылааше к Богу, присно поучаяся в псалмѣхъ и пѣниих духовныхъ, поя Господеви[93] непрестанно, рече: «На тя, Господи, уповахъ, спаси мя[94] по милости твоей! Буди нам помощник на противника нашего дьявола, яко благословенъ еси въ вѣкы! Аминь».

И, после молитвы, начали они рубить деревья и строить келии. И, благодатью Христовой, вскоре завершили. С того времени начал блаженный Зосима к трудам труды прилагать, радуясь о Господе и «ум свой устремляя к горнему». Тело же повинуя духу, предавался он всенощным стояниям и воссылал беспрестанные молитвы к Богу, всегда поучаясь в псалмах и пении духовном и поя Господу непрестанно: «На Тебя, Господи, уповаю, спаси меня по милости Твоей! Будь помощником нам на противника нашего — дьявола! Ибо благословен Ты во веки! Аминь».

И тако бяху с Германом: копаху землю мотыками и от того питахуся — и «в потѣ лица, по глаголющему, снѣдаху хлѣбъ свой».[95] И Бог бѣ питая их.

И так они жили с Германом: землю копали мотыгами и от земли питались — и, как сказано, «в поте лица ели хлеб свой», — и Бог питал их.

По нѣкоему же времени Германъ съвѣщеваетъ съ блаженным Зосимою отити на брег моря къ христолюбивым людем, потребъ ради еже на съзидание обители. И приим молитву, отиде в путь свой на брег. Старцу же Зосимѣ единому оставшу на островѣ. Герману же тамо пребывшу нѣколико времени, и умедли. И пакы на брег моря прииде, въсхотѣ ити къ острову Соловецкому, и не възможе, бѣ бо уже осень, и въздух небесный к стюдению премѣнися, и бяху снѣгове велиции, и волнение морьское неукротимо бѣ, ледовом многым по морю плавающим. И томяшеся с нуждею, хотяаше доити къ острову, и не возможе. И тако Герману озимѣвшю на брезѣ, нѣсть бо мощно никомуже преити къ острову; бѣша бо на мори ледове снѣжнии велици и естество водное неукротимо: преходит сѣмо и онамо съ устремлениемъ, быстряся зѣло. Сие бо и Давидъ пророкъ писа въ Псаломъской книзѣ, глаголя: «Духомъ устъ Его вся сила их, събираа яко мѣхъ воды морьскыя, полагая въ скровищахъ бездны».[96] И пакы море възвращаяся съ устремлениемь, быстряся велми. Такоже и ледове преходят, с водою обращающеся, испроверзая их быстрина и истирая. Да сего ради нѣсть мощно кому преити на островь или со острова.

Через некоторое время спросил Герман совет у блаженного Зосимы о том, чтобы отправиться ему на побережье к христолюбивым людям ради нужд монастырского строительства. И, получив напутственную молитву, отправился в путь свой — на берег. Старец же Зосима один остался на острове. Пробыл там Герман некоторое время и задержался. А когда вернулся к морю, желая плыть на Соловецкий остров, то уже не смог, потому что наступила осень и погода переменилась на стужу, выпало много снега, а на море было неукротимое волнение и плавало множество льдин. И томился он поневоле, желая добраться до острова, но не мог. И остался Герман зимовать на побережье, потому что невозможно было переправиться на остров: плавали по морю огромные снежные льдины и морская стихия была неукротима, устремляясь то в одну, то в другую сторону с огромной скоростью. О6 этом и пророк Давид написал в Книге Псалмов, говоря: «Духом уст Его вся сила их; собрал Он, словно мех, воды морские, положил в хранилищах бездны». А на море был сильный прибой. И в волновой круговерти носились льдины вращаясь, швыряемые течением и стираемые одна о другую. Потому и невозможно было переплыть на остров или с острова.

Блаженному же Зосимѣ единому на островѣ пребывающу. И сперва убо мыслию поскорбѣ о старци Германѣ, потомъ же, възложив упование на Господа Бога, и рече: «Господи Боже мой, на Тя уповахъ, спаси мя![97] Яко „к Тебѣ приверженъ есмь от юности моея и от чрева матере моея!”[98] И нынѣ, Человеколюбче, утверди мя на камени вѣры и неподвижна мя съхрани, яко к Тебѣ взях душю мою! Никогдаже бо отлучаешися своих рабъ, но присно в них пребывая, Христе, свѣте истинный, не остави мене раба своего, уповающаго на Тя!» И тако начат болших подвигъ касатися и слезами на всяк день постелю омакая,[99] молитвами же и постом и злостраданиемъ тѣло свое удручая, непрестанныя молитвы возсылая Богови.

Блаженный же Зосима один оставался на острове. И сперва потужил он по старце Германе, потом же, возложив упование на Господа Бога, сказал: «Господи Боже мой, на Тебя уповаю, спаси меня! Ибо Тебе предан от юности моей и от чрева матери моей! И ныне, Человеколюбец, утверди меня на камне веры и сохрани меня в постоянстве, ибо Тебе отдал душу мою! Ведь Ты никогда не отступаешь от рабов своих, но, всегда в них пребывая, Христе, Свете Истинный, не оставь меня, раба своего, уповающего на Тебя!» И устремился он к еще большим подвигам, слезами каждый день ложе омывая, молитвами, постом и жестоким изнурением тело свое удручая, и непрестанные молитвы вознося к Богу.

Видѣвше же бѣси себе поругаемы и изгоняемы от острова молитвами преподобнаго Зосимы, и тако начаша въоружатися на нь и клопот многъ творити, и сподвигошася на нь всею силою, елико их тамо жилища имяху. Не обрѣтаху бо ся ту живущии человеци на островѣ томъ никогдаже — отнелиже солнце вь небеси до пришествия блаженыхъ Саватия и Зосимы.

Бесы же, видя себя поруганными и изгоняемыми с острова молитвами преподобного Зосимы, стали вооружаться против него и учинили страшный грохот, и двинулись на него всею силою, сколько их там обитало. Ибо никогда раньше не жили на острове том люди — с тех пор как солнце светит в небе и до прихода блаженных Савватия и Зосимы.

Приидоша нечистии дуси на преподобнаго Зосиму, скрегчюще зубы, овии въ змия въображахуся, друзии же в различныя звѣря, и гады, и скоръпия, и ящерица, вся присмыкающаяся по земли. И устремишася вси вкупѣ: змия — зияющи, хотяще ѝ пожрети, звѣрие же — рыкающе, мняшеся растерзати его. Раб же Божий Зосима никакоже убояся, ни усумнѣся онѣх лукавьства и наглости, но вопияше, глаголя: «О вражья грубая немощь, аще прияли есте на мя власть от Бога, то творите еже хощете; аще ли ни, то всуе тружаетеся, мене бо вы от любве Христовы никакоже отлучити възможете».[100] И знаменався непобедимымъ оружиемъ животворящаго креста Господня: «Да въскреснет Богъ, и разыдуться врази Его, и да бѣжат от лица вси ненавидящеи Его, яко исчезает дым, да исчезнут»,[101] — и тако вся вражиа сила без вести бысть. Святый же въздѣвъ руцѣ на небо и рече: «Боже вѣчный, Царю безначалный, Съдѣтелю всей твари, молю Ти ся азъ, раб твой: Ты еси Царь царем и Господь господемь![102] Ты еси разрѣшитель душам, Ты еси избавитель в Тя вѣрующим! Ты еси упование тружающимся, Ты еси наставник рабом и всѣм уповающим на Тя! Ты еси утѣшитель плачющимся! Ты еси творець тварем, Ты еси любитель всякому добру! Ты еси владыка и съдѣтель всѣмь! Ты еси радость и веселие святых, и живот вѣчный, и свѣт незаходимый! Ты еси источник святыни и сиание славы Бога и Отца прежде всѣх вѣк! Ты еси спаситель миру и исполнение Святаго Духа! Ты сѣдиши одесную Бога и Отца, владыи живыми и мертвыми в бесконечныя вѣкы! Ты убо, Господи Пресвятыи Царю, услыши мя в час сей, недостойннаго, молящагося твоей благости! Не отврати лица твоего от мене, яко скорблю;[103] избави мя от устъ пагубнаго змиа, зияющаго пожрети мя и свести во адъ жива, и всѣх коварствий человекоубийца дьявола! Да, ополченьемь святых Твоих аггелъ съхраняемъ и наставляемъ, достигну въ единство вѣры[104] и в разум единосущныа Троица, Отца и Сына и Святаго Духа, нынѣ и присно и въ вѣкы вѣком. Аминь».

Пришли нечистые духи к преподобному Зосиме, скрежеща зубами, обратившись: одни в змей, другие — в различных зверей, и гадов, и ящериц, и скорпионов, и всяких пресмыкающихся по земле. И устремились все вместе на него: змеи — отверзая зев, желая поглотить его, звери же — рыча, как будто готовые его растерзать. Раб же Божий Зосима нисколько не испугался и не устрашился их наглости и притворства, но воскликнул: «О вражия грубая немощь, если получили на меня власть от Бога, то делайте, что хотите; если же нет, то напрасно себя утруждаете, ибо от любви Христовой ничем отлучить меня не сможете!» И осенил себя непобедимым оружием Животворящего Креста Господня со словами: «Да воскреснет Бог, и расточатся врази Его, и да бежат от лица Его вси ненавидящии Его. Яко исчезает дым, да исчезнут», — и вся вражия сила внезапно исчезла. Святой же, воздев руки к небу, произнес: «Боже вечный, Царь безначальный, Создатель всего мира, молю Тебя, раб Твой: Ты Царь царей и Владыка владык! Ты освободитель душ и избавитель верующих в Тебя! Ты упование труждающихся, наставник рабов и всех, надеющихся на Тебя! Ты утешение плачущих! Ты творец всех созданий и любитель всякого добра! Ты владыка и создатель всех! Ты радость и веселие святых, и жизнь вечная, и свет незаходящий! Ты источник святости и сияние славы Бога и Отца прежде всех веков! Ты спаситель мира и изобилие Святого Духа! Ты сидишь одесную Бога Отца, властвуя над живыми и мертвыми в бесконечные веки! Ты же, Господи, Пресвятой Царь, услышь меня в этот час, недостойного, молящегося Твоей благости! Не отврати лица Твоего от меня, ибо скорблю; избавь меня из уст пагубного змия, разверзающего пасть пожрать меня и живым свести во ад, и спаси от всякого коварства человекоубийцы-дьявола! Да, сохраняемый и наставляемый ополчением святых Твоих ангелов, достигну единства веры и разумения Единосущной Троицы, Отца и Сына и Святого Духа, ныне и присно и во веки веков. Аминь».

И абие словом вся противныя силы без вести быша. И оттоле преподобный Зосима приат власть на нечистыя духы, и не можаху весма никакоже приближитися к нему призракы и мятежными виды своих прелестий. И тако святый пребывая без мятежа и моляся по вся дни и нощи, воздая молитвы своя Господеви.

И тотчас, после сих слов, вся вражия сила исчезла без следа. И с тех пор приобрел преподобный Зосима власть над нечистыми духами, и не могли они к нему никак приблизиться: ни в виде призраков, ни другими смутительными видениями своих соблазнов. И так пребывал святой безмятежно, молясь все дни и ночи, воссылая молитвы свои ко Господу.

И по мале времени недостаток бѣ пища; и о сем вмалѣ поусумнѣся помыслом, таже возложи упование на Господа Бога, глаголя в себѣ псаломскы реченое: «Възверзи на Господа печаль твою, и Тъй тя препитает в вѣкы».[105] И по мале времени, въ един от днии молящуся ему в кѣлии своей, приидоша к нему два мужа свѣтлы зѣло образом, влекуще за собою кережу,[106] полну хлѣбов и мукы и масла. И сътворша молитву, приимше от преподобнаго обычное благословение, и глаголаша ему: «Приими, господине отче, у нас хлѣбы и муку и масло и положи у собя, а мы идем на добыткы на море. И аще будет у тебе недостаток яди, и ты яжь хлѣбы сиа и муку и масло; а мы, аще Богъ повелит, по времени будем у тобе». Старець же, много время алчен пребывая, ожидааше мужий тѣх, и не приидоша. И ураземѣ Божие милосердие, яко се Богомь послано ему, и прославив Человеколюбца Господа о всей милости Его, яко не презрѣ раба своего, уповающаго на Нь.

Спустя малое время обнаружился недостаток в пище; и об этом он немного поколебался в помыслах, но потом возложил упование на Господа Бога, повторяя про себя псаломское изречение: «Возложи на Господа печаль твою, и Он тебя напитает во веки». И в скором времени, когда он молился в своей келии, пришли к нему два мужа, светлые образом, тянувшие за собой саночки, полные хлебов, муки и масла. Сотворили они молитву — и, получив, по обычаю, у преподобного благословение, сказали ему: «Возьми, господине отче, у нас хлебы, муку и масло и положи у себя, а мы идем на промысел в море. И если будет у тебя недостаток в пище, то ты ешь эти хлебы, муку и масло; а мы, если Бог повелит, вернемся к тебе через некоторое время». Старец же, терпя голод долгое время, ожидал тех мужей, но они не пришли. И понял он милосердие Божие, что это было послано ему Богом, и прославил Человеколюбца Господа за всю милость Его, ибо не презрел раба своего, уповающего на Него.

По времени же, веснѣ приходящи, прииде Герман старец с брега морьскаго, и с ним муж Марко именем, бѣ бо сьй хитръ на рыбную ловитву, имыи с собою морскаго рыбнаго запасу много и иныя запасы, яже бѣ на потребу манастырю; бѣ бо муж на то строен.

Спустя некоторое время пришла весна, и приплыл с побережья старец Герман, а с ним — человек по имени Марк, был он искусен в рыбной ловле, и привез с собой много рыбных запасов и иные припасы для нужд монастыря; ибо был он весьма опытен в этом деле.

Не по мнозе же времени присташа людие къ острову, с ними же бѣ инок именем Феодосие. Сей прииде къ преподобному Зосимѣ, хотяше съжительствовати с ним на островѣ, бяше бо имый священничества чин. Святый же съ усердием приат ѝ, с радостию великою прослави Бога, яко сподоби его съжительствавати съ братиею вкупѣ. И повелѣниемъ преподобнаго сей постризает во иноческый образ предреченнаго Марка и нарицает имя ему Макариа. И по семь мнози прихожаху иноци к нему на остров, хотящеи съжительствовати с ним о Бозѣ. Святый же радостною душею приимаше их и глаголаше: «Владыко Господи, призри с небесе и виждь и посѣти мѣсто сие, еже сътвори десница Твоя».


Дата добавления: 2018-11-24; просмотров: 112; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!