Композиційні основи побудови книжкових видань.
Для зручнішого сприйняття надрукованого тексту знаки писемності розподілені на аркушах (сторінках) у суворому порядку, з урахуванням особливостей зору людини. Весь текст розрізаний на зручні для читання рядки, Рядки збираються у шпальти, навколо яких залишені поля для відпочинку очей. А для полегшення сприйняття смислу текст розбивають на різні за значенням смислові елементи (слова, абзаци, рубрики, глави тощо). Часто в тексті є спеціальні підкреслення, посилення, кольорові удари — це акцентування, смислові виділення. Для швидкого пошуку потрібних сторінок, рядків існує система орієнтирів: колонцифри, колонтитули, рубрики, пересуваючись за якими легко знайти потрібний текст. Фізичний обсяг і тексту, розподіл на окремі частини, виділення — це просторова композиція видання. Для більшої наочності та зрозумілості поряд з текстом вміщують зображення. Ілюстрації, що співвіднесені з текстом за змістом, вносять певну просторову структуру, ритм, динаміку. Так здійснюється синтез слова та образу.
Шрифт та матеріальна конструкція блоку забезпечують головну функцію видання — збереження та передавання інформації. Тому в процесі вдосконалення книжкової форми одне з найголовніших завдань — вивчення виражальних засобів набору. З іншого боку, вибір шрифту, масштаб, композиція, характер внутрішнього членування є частиною художньої інтерпретації тексту.
|
|
Усі види набірних, мальованих знаків, зображення виступають у виданні в ролі його композиційних елементів, так само, як пробіли, спуски, незадруковані полоси тощо. Більшість з цих елементів — у першу чергу, шрифт — типові, стандартні, розраховані на багатоваріантні комбінації. Сучасне видання демонструє велику кількість рішень на основі єдиної типометричної сітки із стандартними елементами. Взаємозв'язок, взаємозалежність усіх компонентів забезпечують виданню цілісність функціонування як єдиного цілого. І кожен елемент цього цілого розглядається не окремо, а в просторі сторінки.
Композиція насамперед виражає гармонійне поєднання елементів видання. Пробіл, відступ, буквиця — сигнали про зміну ритму читання; рубрика, колонтитул, виноска — сигнали для пошуку та орієнтації всередині видання; фактично всі композиційні елементи видання пов'язані між собою та складають єдину функціональну систему.
"Якщо визнати, що композиція — поєднання усіх компонентів художнього твору, що дозволяє з найбільшою повнотою та силою виразити ідейну задумку митця, то вже з самого цього формулювання випливає висновок, що ідея є вихідним положенням у композиційній діяльності і одночасно моментом, який визначає всі етапи роботи, починаючи від вибору найбільш придатних для вираження теми і сюжету та закінчуючи технічними засобами, які художник повинен винайти саме для даного випадку".
|
|
Фаворський побачив у виданні та архітектурній споруді багато спільних рис: "книга дуже схожа на архітектуру: і в книзі, і в архітектурі функція не заважає, але допомагає, надає стимулу до просторового пластичного оформлення". Мета створення і книги, і архітектурної споруди — практичне використання, але потім вони стають витвором мистецтва. Тому до функціональної структури книги потрібно додати естетичний компонент. Вплив естетичного фактора видання всепроникливий. Не лише шрифт, але й будь-який абзацний відступ підпорядковується законам формування краси. Ритмічне, емоційне звучання, просторові характеристики, кольорові акценти, фактура, шрифтові, чисто декоративні та зображальні елементи — усі ці засоби використовуються для досягнення мети. Об'єднання смислового та зорового планів досягається завдяки таким композиційним засобам організації зорового руху, як ритм, пропорції, масштаби, колір, фактура.
Властивість багатофункціональності, яку мають усі елементи організму видання, детально аналізував Ляхов, прагнучи до повного розуміння книги як структурного явища. Розуміння цього викладено ним у методологічній роботі "Модель книги".
|
|
До художніх засобів, що реалізують гармонійні зв'язки елементів будь-якої композиції, належать симетрія та асиметрія, динаміка та статика, метр та ритм, контраст та нюанс, пропорції та масштаб, фактура та колір, матеріал та конструкція. Деякі з них, наприклад, пропорції, симетрія, виражають просторово-декоративні відношення. Інші — метр та ритм — просторово-часові. Поняття "архітектоніка" призначене розкривати співвідносність елементів у їхніх логічно-смислових зв'язках. А поняття "конструкція" відображає лінію функціонально-утилітарних зв'язків.
Тобто текст видання — це не безформний вміст, довільно втиснутий у відповідну обкладинку, а реальна структурна основа самого тіла видання, більшою мірою визначає його динамічний ритм та побудову книжкового простору. Смислова конструкція тексту повинна отримати своє зорове вираження у просторовій композиції видання.
З оформлення та структури видання складається перше загальне емоційне уявлення, що виникає при перегляді видання до читання, створює настрій (радісний, патетичний, ліричний). Особливий вплив на це мають включені у текст ілюстрації.
|
|
Друковане видання відіграє важливу роль у житті суспільства. Немає людини, яка хоча б раз на день не звернулася до газети, журналу, улюбленої книги, не переглянула рекламу. При цьому на сприйняття змісту значною мірою впливають візуальні чинники, що формуються під час перетворення авторського твору у твір друку. До того ж, існують особливості, притаманні певному виду видань. Так, більшу частину обсягу дитячого видання займають зображення, а текст друкується 14–16 кеглем. Розважальні періодичні видання більше уваги приділяють зображенням, яскравим заголовкам, а текст може складатися гарнітурами, які важко читаються, виворотками, але при цьому доповнювати стильові особливості видання. Енциклопедії призначені для вибіркового читання, отже, текст друкується у дві шпальти 8–10 кеглем, має значну кількість виділень, перехресних посилань. Наукові періодичні та неперіодичні видання супроводжуються примітками, коментарями, словниками, покажчиками. Віршовані твори найкраще сприймаються у невеликому форматі. Ділові журнали містять величезну кількість інфографіки.
Дата добавления: 2020-01-07; просмотров: 144; Мы поможем в написании вашей работы! |
Мы поможем в написании ваших работ!