Докази буття Бога у Томи Аквінського



Основну увагу рекомендується звернути на поняття «Бог» - як центральне поняття не тільки філософії Т. Аквінського, але й усієї середньовічної філософії. Бог - творець, Бог - вічність, Бог - закон. Виходячи з багатоманітності даного поняття, показати, які п'ять доказів існування Бога приводить Тома Аквінський у своїй філософській системі. Після чого потрібно визначити роль запропонованих доказів у розвитку раціональної теологічної (схоластичної) системи обгрунтування існування Бога.

Л ітература

1 Антология мировой философии: В 4 т. – Т.1. – Ч.2. – М. : Мысль, 1969. – С. 823 – 862.

2 Апполонов, А.Г. О переводе «Суммы теологии» Фомы Аквинского/ Вопросы философии. – 2004. – №6. – С.170 – 173.

3 Скирбекк, Г., Гилье Н. История философии/ Пер. с англ. В.И.Кузнецова; Под ред. С.Б.Крымского. – М.: Изд. центр ВЛАДОС,      2001. – С. 177, 183 – 201, 209 – 212, 219 – 230.

4 Чанышев, А. Н. Курс лекций по древней и средневековой философии / А.Н. Чанышев. – М. : Высш. шк., 1979. – 150с.

 

Гегель про громадянське суспільство і державу

Розкриваючи питання, слід підкреслити, що громадянське суспільство розцінюється Гегелем як таке, де панує приватний інтерес, який «знімається» у державі. На цій основі необхідно розкрити основні риси громадянського суспільства, показати його структуру. Потім показати, що основою держави, за Гегелем, є свобода, що держава реалізує ідею розуму, свободи і права, і що вищою ідеєю держави є ідеальність суверенітету.

Л ітература

1 Гегель, Г.В.Ф. Работы разных лет: в 2-х т. – т.2. – М. : Мысль, 1973. – С. 49 – 76.

2 Гулыга, А.В. Немецкая классическая философия. – М. : Мысль, 1990. – С. 227 – 279, 280 – 379.

3 Скирбекк, Г., Гилье, Н. История философии: Учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / Пер. с анг. В.И. Кузнецова; Под ред. С.Б. Крымского. – М. : Изд. центр ВЛАДОС, 2001. – С.494 – 523.

 

Тестове завдання.

Що таке діалектика як філософський метод?

А) зводить розвиток до механічних змін

В) розглядає тільки кількісні зміни

С) розглядає світ як щось незмінне і нерухоме

Д) розглядає світ у зміні і розвитку

Е) заперечує розвиток світу і його зміни


2. Яким поняттям Платон позначив вічне, єдине, незмінне і збагненне розумом?

А) уподобання

В) ідея

С) космос

Д) логос

Е) природа


3. Як називається напрям в схоластиці, яке стверджує, що універсалії не існують самостійно?

А) реалізм

В) неоплатонізм

С) символізм

Д) містицизм

Е) номіналізм

 

 

Яке поняття субстанції дає Г. Лейбніц?

А) субстанція-це самостійно існуючі монади

В) субстанція-це те, що створене Богом

С) субстанція-це те, що створюється Людиною

Д) субстанція-це те, що існує в залежності від чогось іншого і визначається їм

Е) субстанція-це те, що обумовлене життєдіяльністю суспільства


5. Хто в давньогрецькій філософії поклав початок діалектики як вчення про розвиток природи?

А) Анаксимандр

В) Платон

С) Зенон

Д) Геракліт

Е) Аристотель

 

Варіант 16

Елементи діалектики у Геракліта

Розкриваючи питання, необхідно дати визначення поняття «діалектика», показати, що є об'єктивна і суб'єктивна діалектики (розкрити зміст цих понять), проаналізувати погляди Геракліта на космос, рух, роль протиріч у суспільному житті. Підкреслити роль Геракліта у становленні та розвитку діалектики.

Л ітература

1 Асмус, В.Ф. Античная философия / В.Ф. Асмус. – М. : Высш.шк., 1976. – С.30 – 42.

2 Богомолов, А.С. Античная философия / А.С. Богомолов. – М. : МГУ, 1985. – С. 53 – 63.

3 Історія філософії. Підручник для студентів вищіх закладів  освіти. – Харьків : Прапор, 2003. –С. 221 – 222.

Гносеологія Томи Аквінського

При розкритті даного питання особливу увагу слід приділити розгляду взаємозв'язку навчання «про види» Арістотеля і уявлень про процес пізнання Томи Аквінського. Необхідно також виділити мету пізнання, шляхи пізнання (шлях віри і шлях розуму) і, відповідно, співвідношення філософії і релігії у процесі пізнання істини. Наприкінці рекомендується визначити значення теорії пізнання Т. Аквінського в розвитку середньовічної схоластики.

Л ітература

1 Антология мировой философии: В 4 т. – Т.1. – Ч.2. – М. : Мысль, 1969. –С. 823 – 862.

2 Апполонов, А.Г. О переводе суммы теологии Фомы Аквинского / Вопросы философии. – 2004. – №6. – С.170 – 173.

3 Скирбекк, Г., Гилье, Н. История философии6 Учеб. пособие для студ.высш.учебн.заведений / Пер. с англ. В.И.Кузнецова; Под ред. С.Б.Крымского. – М. : Изд. центр ВЛАДОС, 2001. – С. 213 – 217, 224 – 227.

4 Чанышев, А. Н. Курс лекций по древней и средневековой философии / А.Н. Чанышев. – М. : Высш. шк., 1979. – С. 512 – 516.

 

Тестове завдання.

1. У чому полягає схоластичний характер середньовічної філософії?
А) наслідування канонів і зразків філософствування античних мудреців
В) творчий характер філософії
С) запозичення досягнень всієї попередньої філософії
Д) догматизм і консерватизм філософських вчень
Е) зведення функції філософії до тлумачення релігійних ідей

2. У якому понятті Парменід відобразив вічне, єдине, незмінне і збагненне розумом?
А) уподобання
В) природа
С) буття
Д) космос
Е) логос

3. У чому Сократ бачить сутність людини?
А) людина-це мікрокосмос
В) людина є громадська тварина
С) людина-моральне істота, яка знає, що таке добро і зло
Д) «людина-міра всіх речей, існуючих, що вони існують, неіснуючих, що вони не існують
Е) людина є політична істота

4. Яку роль теологи відводили філософії?
А) філософія - служниця богослів'я
В) філософія-єдиний засіб пізнання Бога
С) філософія-засіб досягнення благодаті
Д) філософія-засіб досягнення порятунку
Е) філософія визначає сенс життя людини

5. Що складає по Г. Лейбніц ю сутність монад?
А) взаємодія та взаємозв'язок монад
В) протяг в просторі, подільність до безкінечності
С) протяг в часі і її дискретність
Д) матеріально-речовинний процес
Е) діяльність як безперервна зміна внутрішніх станів монад

 

Варіант 17

Буття як безтілесна ідея

Розкриваючи питання, студент повинен дати визначення поняття «ідеалізм», розкрити його гносеологічні корені, викласти зміст навчання про буття основоположника ідеалізму Платона, показати взаємозв'язок ідей та реального світу в його вченні.

Л ітература

1 Асмус, В.Ф. Античная философия / В.Ф. Асмус. – М. : Высш.шк., 1976. – С.223 – 233.

2 Богомолов, А.С. Античная философия / А.С. Богомолов. – М.: МГУ, 1985. – С. 168 – 180.

3 Історія філософії. Підручник для студентів вищіх закладів  освіти. – Харьків : Прапор, 2003. – С. 235 – 238.


Дата добавления: 2018-10-26; просмотров: 429; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!