Цензура в Англії була відмінена через 50 років після виступу і 20 років після смерті Дж.Мільтона (1694).



Ідейно-теоретичні концепції свободи преси (абсолютної свободи – Дж.Мільтон, державного контролю – Платон, Т.Гобс, Дж.Лок, авторитарні – Ж.-Ж.Руссо, Ґ.Геґель, ліберальні – Д.Юм, Дж.Ераскін, Дж.Стюарт Міль, соціальні – В.Вейтлінґ, К.Маркс, Ф.Енґельс, В.Лєнін).

 

Кількісне зростання та поділ функцій періодичних видань вели до формування національних та міжнаціональних систем журналістики. У побудові масовоінформаційних систем, які позначалися на становленні певних типів журналістики, особливо відчутна роль системотворчих факторів. Так, в епохи Реформації, Просвіти, феодальних війн та буржуазних революцій у Європі точилася гостра боротьба між правлячими елітами та опозиційними силами за вплив на суспільну думку, за право на вільне волевиявлення. Під час цієї боротьби народжувались різноманітні ідейні підходи та теоретичні концепції щодо призначення, ролі, прав та функцій журналістики.

Основою ідейно-теоретичних концепцій журналістики була і чинна досі свобода слова (друку), яка осмислює і реалізує такі головні два постулати:

- ступінь контролю держави (влади) за змістом і розповсюдженням масової інформації;

- ступінь відповідальності журналістів (публіцистів, письменників) перед державою (владою) та суспільством за розповсюджену інформацію.

Раніше (у 17-19 ст.) ці проблеми прийнято було розглядати крізь призму соціально-політичних концепцій про державний устрій, враховувати відносини між владою та соціальними інститутами, суспільством, особистістю... Журналістиці в цих концепціях була відведена або доволі скромна роль посередника – між владою та суспільством і навпаки, або самостійної, незалежної сили. Крайні погляди на значення журналістики в державі та суспільстві вели до того, що не було збалансованого розуміння ролі журналістики – одні вважали, що журналістика повинна бути абсолютно незалежною від влади, має реалізовувати цілковиту свободу, інші ж, навпаки, - що журналістика повинна цілком підпорядковуватися (служити) державній владі.

Концепція абсолютної свободи (Дж.Мільтон)

Джон Мільтон (1608-1674), поет і публіцист, один із лідерів Англійської буржуазної революції, у своїх памфлетах, присвячених захистові духовної свободи людини, насамперед в „Ареопагітиці, зверненні до англійського парламенту про свободу друку” (1644), відстоює ідею повної свободи друку. „Ареопагітика” з’явилась не просто так. Причиною до її створення були ухвалення й опублікування парламентом у 1643 р. закону, що відновлював цензуру. „Ареопагітика” досі не втратила свого значення, багато хто вважає її своєрідною „Біблією” свободи преси.

Мільтон: „Люди за природою вільні”.

Порівнюючи друковані видання з людьми, Мільтон стверджує: „книжки – не мертві речі, а істоти із зернинами життя, такі ж діяльні, як душа, яка їх створила; крім того, вони зберігають у собі, як у фіалі, найчистішу енергію та екстракт того живого розуму, який їх породив... Убити добру книжку – означає практично те саме, що вбити людину: хто вбиває людину, вбиває розумну істоту, подобу Божу; той, хто знищує добру книжку, вбиває сам розум, убиває образ Божий мовби в зародку”.

Оскільки людину оцінюють за її справами: гідних шанують і поважають, а злочинців карають, то необхідно забезпечити такі ж можливості для книжки. Попередня цензура для книг є гірша за суд грішників. Книжка постає на суд і очікує вердикту (цензурного рішення) не після, а ще до свого народження (до друку). Навіть найосвіченіший цензор (а таких, за Мільтоном, не буває, адже освічені люди не марнують час на постійне читання рукописів) не може впевнено відрізнити добро від зла, істину від брехні, високу мораль від аморальності.

Попередні століття часто не здатні відновити втрати відторгнутої істини, втрата якої несе шкоду цілим народам. Тому ми повинні бути обережними, переслідуючи живі праці суспільних діячів, знищуючи зріле життя людини, накопичене і збережене у книжках; в іншому разі ми можемо здійснити своєрідне вбивство, іноді піддати страдництву; якщо ж мова про весь друк, - то певним чином суцільне побиття, яке не обмежується лише припиненням життя, а вражає саму квінтесенцію, дихання розуму, знищує безсмертя ще до появи життя”.

Мільтон посилається на те, що Бог дав першій людині розум, право і свободу вибору, що не приховав предмет спокуси, а дав можливість людині визначатись між гріхом та добром. Тому його питання до парламентарів звучить так: „Навіщо тоді прагнути строгості, яка суперечить порядку, що встановили Бог та природа, скорочуючи та обмежуючи ті засоби, які, за вільного книгодрукування, слугуватимуть не лише іспитом доброчинності, а й торжества істини?

Мільтон популяризує ідею повної свободи для розповсюдження різноманітних поглядів та думок з допомогою друкованого слова, сподіваючись на розумний вибір читачів. Він писав: „Нехай усі вітри безперешкодно розносять всілякі вчення про землю: якщо істина бере участь у боротьбі, було б несправедливо з допомогою цензури і заборон ставити перепони її силі”. А пошук, визначення істини – право вибору і совісті кожного. „Тому я повинен мати свободу знати, свободу висловлювати свої думки, а найголовніше – свободу думати й оцінювати за совістю”.

Метою Мільтонового памфлету було бажання показати співвітчизникам те, що „жоден народ, жодна успішна держава... ніколи не ставали на шлях цензури”, адже для справжньої народної влади, якою він вважав парламентську республіку того часу, „значно приємніша відкрито висловлена думка”, аніж відкрита фальш монархічної влади. Якщо держава відкрита для істини та вірить у розум свого народу, то „немає нічого прекраснішого за те, коли розсудлива і вчена людина, яка наділена... чутливою совістю, ... самостійно висловлюватиметься, доводитиме і стверджуватиме неправильність певних поглядів не таємно, із хати в хату, що більш небезпечно, а відкрито, шляхом оприлюднення своїх творів”.

Розуміючи силу друковаго слова, Мільтон писав про силу ідей, висловлених у книгах: „Я знаю, що вони (ідеї) такі ж живучі та плідні, як і казкові зуби дракона, і що розкидані повсюди, можуть відродитись у вигляді озброєних людей”. Однак навіть у випадках злочинної діяльності друкарень, вважає Мільтон, повинні діяти закони загальної юрисдикції, але зовсім не цензурні заборони.

Мільтон називає цензуру шкідливою владі, суспільству і народові інституцією, що принижує людську гідність.Від цензури жодної користі, бо вона не відповідає меті й завданням, задля яких створена, і нагадує „подвиг” людини, яка, прагнучи спіймати ворон, закрила браму свого саду. Це тим паче слушно в контексті того, що шкідливі ідеї можуть розповсюджуватись між людьми не тільки з допомогою книжок, а й багатьма іншими способами. Тому, щоб бути послідовним, треба було б установити контроль  геть за всіма людськими діями. А це – нонсенс.

Цензура шкідлива. Як злоякісна ржавчина, вона виїдає з книжок все те, що не відповідає обмеженому розумінню цензорів, або навіть прямо веде до знищення книжок. Мільтон принагідно нагадує: „Добра книжка – дорогоцінний життєвий сік творчого духу, набальзамований і збережений як скарб для наступних поколінь”. Тому цензура „є найбільшим пригніченням та величезною образою для науки та вчених, вона стає на шляху науці, зупиняє її вільний розвиток, затримуючи та обмежуючи можливості подальших відкриттів”.

Цензура принижує всю націю, адже, за Мільтоном, неможливо так низько оцінити винахідливість, мистецтво, дотепність і здорову серйозність суджень англійців, щоб допустити можливість зосередження усіх цих якостей усього у двадцяти, хоч навіть і найосвіченіших панах. „Ще менше я можу допустити, щоб названі риси могли виявлятися тільки під верховним наглядом цих двадцяти, і ставати доступними лище за умови просіювання і проціджування через їхні цідилки”.

Друковане слово не могло з’явитися на світ без підпису „тюремщика” на титульній сторінці. „Навіть простій людині це – пряма зневага, оскільки турбуватись про неї настільки, щоб не наважитись довірити їй якогось англійського памфлета, чи не означає це вважати його народом нерозумним, гріховним та легковажним...

Цензурні „пута” небезпечніші і шкідливіші за „пута” ворожі, адже „зупиняють та уповільнюють рух найціннішого товару – істини”.

Що ви будете робити, лорди та громади? Чи накладете свій гніт на цвітучу ниву знань? Чи заснуєте над нею олігархію двадцятьох скупників і змусите голодувати наші голови, позбавивши нас можливості знати щось понад те, що вони відміряють своєю міркою?

Цензура в Англії була відмінена через 50 років після виступу і 20 років після смерті Дж.Мільтона (1694).

 


Дата добавления: 2018-05-09; просмотров: 152; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!