Від традиційної громади до громадянського суспільства в Україні



1. Назвіть п'ять головних ідентифікаторів на основі яких розгортається громадянський поступ в Україні.  

2. Чому селянські обрядові інституції в Україні належали до протогромадянських соціально-культурних утворень ?

3. Знайдіть ознаки і риси патерналізму – клієнталізму у навколишній соціальнокультурній дійсності України й охарактеризуйте їх роль для прийдешнього.

Література:

Карась А. Філософія громадянського суспільства у класичних теоріях і некласичних інтерпретаціях. – С. 455-457; 466-474.

Нолл Вільям. Трансформація громадянського суспільства. Усна історія української селянської культури 1920-30 років. – К.: Родовід, 1999. – С.17–34(Селянське світобачення).

 

 

КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ І ТЕСТИ

1. Ідея громадянського суспільства: витоки та еволюція.Громадянське суспільство як вияв свободи.

2. Поняття громадянського суспільства та його структура.

3. Основні історичні фази розвитку поняття громадянського суспільства.

4. Громадянське суспільство і держава.

5. Громадянське суспільство і національна ідентичність.

6. Поняття громади і громадського самоврядування. Особливості протогромадянського розвитку в Україні.

7. Громадянське суспільство і національна держава. Поясніть взаємозв'язок між громадянським станом суспільства та його національним суверенітетом і демократією.

8. Громадянські права і права людини.

9. Характеристика змін у соціальній, економічній, політичній, державно-правовій та культурно-гуманітарній сферах за умов переходу суспільства до громадянського стану.

10. Основні відмінності у класичних і сучасних підходах до природи громадянського суспільства.

11. Морально-етичні аспекти громадянського суспільства.

12. Довіра, консенсус та угода як вартості соціального капіталу.

13. Солідарність та субсидіарність як прояв соціального капіталу.

14. Значення звичаїв та традицій у формуванні громадянського суспільства.

15. Основні історично-практичні моделі громадянського суспільства.

16. Поняття неприбуткової організації та їх роль у громадянському суспільстві.

17. Демократія, націоналізм, громадянське суспільство.

18. Поняття ліберального (громадянського) націоналізму.

19. Громадянське суспільство у концепції А. Фергюсона. Про які дві звичаєвості (етичності) йдеться у концепції Фергюсона?

20. Розкрийте зачення поняття "інституція доброчинності" за Е. Берком.

21. Громадянське суспільство у концепції Т. Пейна. Охарактеризуйте "природні права" та "громадянські права" за Т. Пейном. Які з них є основою інших?

22. Громадянське суспільство у концепції Г.Ф. Гегеля.

23. Громадянське суспільство у концепції А. Токвіля.

24. Громадянське суспільство у концепції марксизму

25. Дискурсивно-етичні практики як елементи громадянського суспільства.

26. Поняття соціального капіталу і громадянського поступу.

27. Основні стадії громадянського поступу в Україні.

28. Які причини лежать в основі відродження ідеї громадянського суспільства у сучасному Західному світі?

29. У якому співвідношенні перебуває філософія свободи, громадянського суспільства і демократії ?

30. Як Ви розумієте концепцію "антиполітичної активності" і хто є її автором?

31. Назвіть основні підходи до характеристики природи громадянського суспільства та запропонуйте їх характеристику. У чому полягають особливості його філософського аналізу.

32. Коли і чому відроджується ідея громадянського суспільства?

33. Охарактеризуйте основні форми державного устрою та притаманні їм риси за Арістотелем. Запропонуйте визначення політії.

34. З'ясуйте поняття "громадянин" за Арістотелем. Чи обумолюєтьсячеснотливість громадян устроєм держави?

35. На основі чого створюється справжня солідарність між людьми за Св. Августином?

36. Які види влади характеризує Св. Тома і яку з них та за що вважає найвищою? 

37. Поясніть значення методології матеріалістичного редукціонізму у витлумаченні природи громадянського суспільства за Гобсом.

38. Чому концепція Т. Гоббса вважається найреволюційнішою соціальною теорією для свого часу?

39. Вкажіть на роль дискурсу стосовно підтримки громадського миру за Гоббсом.

40. Охарактеризуйте "основну мету" громадянського спільнотворення за Локом та особливості концепції.

41. Як Ви поясните підстави семіотичноїконтекстуальності розуміння і розуму за Дж. Локом ?

42. Охарактеризуйте значення терміну "асоціювання" у теорії Д. Г'юма і вкажіть яким чином його запровадження позначається на понятті свободи.  

43. Розкрийте зміст поняття "феодальний багаж" і визначте чинники його впливу на процес розгортання громадянських прав і свобод.

44. Охарактеризуйте зміст гегелівського поняття "sittlichkeit" та розкрийте його місце у витлумаченні природи громадянського суспільства.   

45. Поясніть, чому гегелівська концепція громадянського суспільства надає останньому визначального економічного виміру? Чи може таке громадянське суспільство, за Гегелем, бути самодостатнім для позитивної соціальної єдності ?

46. Визначте роль держави щодо громадянського суспільства за Гегелем. У чому полягає її доконечне призначення і чи є вона альтернативою громадянському суспільству?  

47. Поясніть який зміст укладав Гегель в основу концепту "історичних та неісторичних народів".

48. З'ясуйте ставлення до гегелівської філософської концепції ТомашаМасарика і, зокрема, Івана Франка.

49.   Обґрунтуйте, чому концепція Гегеля називається етатичною і, на думку багатьох філософів, вважається ідеологічним джерелом тоталітаризму у ХХ столітті ?

50. Який чинник у концепції Токвіля є найважливішим для підтримки індивідуальної свободи і демократії?

51. Назвіть основні компоненти звичаєвості, або етичного дискурсу, за Токвілем. Чому він називає їх "моральним та інтелектуальним обличчям народу"?             

52. Запропонуйте характеристику поняттю соціально-економічного детермінізму і визначте його роль у концепції Маркса.

53. Розкрийте особливості взаємозв'язку між громадянським суспільством, промисловою революцією і національною державою. Охарактеризуйте зміст і соціальне значення концепції Ф. Тенніса про "гемайншафт - гезельшафт" (суспільство – спільнота ) і вкажіть на істотні відмінності названих понять у теорії Маркса.

54. Охарактеризуйте ставлення Маркса й Енгельса до проблем національної емансипації народів.

55. Поясніть у чому полягає суть проблеми "культурного укорінення" у соціальній філософії ХІХ - ХХ століть.

56. Розкрийте ставлення Івана Франка до концепції марксизму. 

57. Запропонуйте характеристику сеньйоральних і соціальних чинників суспільного життя за А. Росміні.

58. Назвіть основні громадянські права і вкажіть у чому полягає відмінність між ними та правами людини.

59. Коли в історії вперше виникає поняття "національного суверенітету" і створюється національна держава?

60.  Розкрийте зміст поняття "дискурсивного бар'єра" та його чотирьох визначальних характеристик, за Р. Андерсеном, і поясніть, яким чином політичний дискурс здатен спричиняти "перехід від автократії чи диктатури до демократії" ? У чому полягають особливості недемократичного дискурсу.

61.  Охарактеризуйте зміст поняття "громадянського", або "ліберального" націоналізму. Які інші типи націоналізму відомі в історії?

62. Назвіть небезпеки, що загрожують філософії і культурі, з погляду Гусерля. У чому суть "об'єктивістської" кризи ?

63.  Охарактеризуйте світоглядні й ідеологічні витоки фашизму і нацизму .

64. Охарактеризуйте, яке суспільство К. Поппер називає закритим, а яке – відкритим ?

65. Охарактеризуйте поняття "репрезентативної" і "громадянської" відкритості. Що є підставою їх розмежування для Ю. Габермаса ?

66. Охарактеризуйте "п'ять випадків дискурсу" за Габермасом і вкажіть, що є універсальною основою кожного з них

67. На підставі яких міркувань М. Фуко називає концепцію Габермаса "утопією комунікативної раціональности"?

68. Поясніть відмінності між знаннями референційного та концепційного ґатунків і вкажіть яким чином ріст перших позначається на формуванні громадянського суспільства.

69. Запропонуйте відповідь на питання, чому Гелнер вважав, що "доброчесність як мета держави і державної політики є руйнівною для свободи, а доброчесність, що добровільно практикується між людьми може бути великим благом для громадянського суспільства і навіть його передумовою".

70. Унітарні та моністичні погляди на соціальність. Критика діалектичного розуму.

71. Визначте три рівні свободи згідно з Дж. Макліном і поясніть чому, на його думку, екзистенційний рівень свободи лежить в основі здійснення громадянського суспільства.

72. Розкрийте зміст твердження Дж. Макліна про те, що "у онтологічному сенсі всі істоти є добром до тієї межі, до якої їхнє існування може бути корисним для вдосконалення інших" ?

73. Охарактеризуйте поняття "субсидіарності" (доповнюваності) у контексті поширення громадянського суспільства і визначте у чому полягає його етична природа.

74. Визначте основи історичного критерію розрізнення моделей громадянських суспільств.

75. Охарактеризуйте поняття і явище європейської громадянської культури. Які типи соціально-політичних культур ХХ століття Ви можете назвати? 

76. Визначте соціальне підґрунтя американської моделі громадянського суспільства. Охарактеризуйте соціально-культурне підґрунтя британської моделі.

77. Сутність і структура соціального капіталу. Асоціації як соціальні структури співробітництва.

78. Поняття громадянської політичної культури, її відмінність від парохіальної, підданської та активіської культур ( за Г. Алмондом та С. Вербою).

79. "Соціальний капітал" як основа громадянського поступу і соціальної організації суспільства. Мережі вертикальних та горизонтальних суспільних відносин.

80. Які форми громадської та суспільної активності можуть слугувати критерієм для визначення високого чи низького рівня громадянської свідомості ? 

81. Яким чином, на думку Патнема, соціально-культурні особливості, що зародилися у глибокому середньовіччі Італії, виявилися вирішальними на сьогодні щодо причин ефективності спільноти в управлінні колективним життям ?

82. Запропонуйте характеристику мережі "клієнталізму - патерналізму" в Українській дійсності, спираючись на власний досвід і спостереження.

83. Стадії громадянського поступу в Україні та їх характеристика.

84. Особливості дискурсивного забезпечення громадянського поступу. Конвергенція боротьби за громадянські права з боротьбою за мовно-культурну незалежність.

85. Громадівство М. Драгоманова та громадянськість Івана Франка.

86. Історичні форми громадського життя в часи литовсько-польського панування та у козацькій державі (ХІV-VIII ст.): шляхетське самоврядування; корпоративні організації ремісників і купців; братства; судові органи; органи самооборони (січі і застави); адміністративні одиниці (сотні і полки).

87. Громадянський поступ під призмою двох дискурсивно-етичних практик. Громадянська і національна свідомість як ключові елементи поступу та ідентифікатори його здобутків. 

88. Назвіть п'ять головних ідентифікаторів на основі яких розгортається громадянський поступ в Україні.

89. Громадянська катастрофа в Україні ХХ століття. Голодомор як радикальний спосіб руйнування громадських традицій та відповідного їм дискурсивного забезпечення. Комуністична політика національного геноциду.

90. Чому селянські обрядові інституції в Україні належали до протогромадянських соціально-культурних утворень ?

91.  Охарактеризуйте явище "малоросійства" за М. Хвильовим і Є. Маланюком.

92. Громадський (неурядовий) сектор як основний компонент громадянського суспільства: типологія громадських організацій. Правове поле громадянського суспільства.

93. Комуністична, євразійська і західна соціальні парадигми: демократичні цінності і громадянська культура.

94. Громадянське суспільство за умов глобалізації і нових світових викликів.

95. Європейська Унія як аксіологічна і громадянська перспектива України.

ПИТАННЯ ДЛЯ ІСПИТУ

(МАГІСТРИ І СПЕЦІАЛІСТИ) 2011

1. Коли вперше виникає ідея громадянського суспільства і хто висуває її концептуальне обґрунтування?

2. Коли громадянське суспільство виникає як стан соціальної дійсності?

3. Коли і чому відроджується ідея громадянського суспільства? З чиїми іменами та громадянською активністю пов’язане відродження інтересу до громадянського суспільства?

4. Які причини лежать в основі поширення ідей громадянського суспільства у сучасному Західному світі?

5. У якому співвідношенні перебуває філософія свободи, громадянського суспільства і демократії ?

6. Як Ви розумієте концепцію "антиполітичної активності" і хто є її автором?

7. Назвіть основні підходи до характеристики природи громадянського суспільства та запропонуйте їх характеристику. У чому полягають особливості його філософського аналізу.

8. Аристотель про громадянську спільність. Politikekoinonia – солідаристська основа соціальности.

9. Арістотель про принцип громадянства, поняття ''політії'' та права афінського громадянина.

10. Поясніть проблему чеснот за Аристотелем і вкажіть які чесноти він вважає притаманними для вільних людей, громадян. Чи властиві чесноти для раба?

11. Охарактеризуйте основні форми державного устрою та притаманні їм риси за Арістотелем. Запропонуйте визначення політії.

12. З'ясуйте поняття "громадянин" за Арістотелем. Чи обумолюєтьсячеснотливість громадян устроєм держави? Чия влада (за Арістотелем) найкраща – влада досконалого мужа чи влада досконалих законів?

13. Свобода як цінність релігійна і світська. Природа церковної та духовної влади: два типи суспільства. Держава як плід гріха у Святого Августина і поняття справедливого суспільства.

14. Які види влади характеризує Св. Тома і яку з них та за що вважає найвищою?

15. Роль досвіду і знань в урядуванні підданими і громадянами за Т. Гоббсом і Т. Локком

16. Томас Гоббс про передумови громадянського суспільства і держави.

17. Поняття природного права. Розрізнення природного права і природного закону за Гоббсом.

18. Джон Локк про передумови громадянського суспільства. Функція розуму у формування політичного спільнотворення. Охарактеризуйте "основну мету" громадянського спільнотворення за Локком.

19. Розкрийте зміст свободи за Гоббсом і поясніть яким чином вона пов'язується із соціальним ладом? Чи свобода означає відсутність необхідності і примусу?

20. Поясніть значення методології матеріалістичного редукціонізму у витлумаченні природи громадянського суспільства за Гоббсом.

21. Наведіть визначення справедливої людини за Гоббсом. З якими відомими концепціями ХХ століття асоціюється визначення Гоббса.

22. Що, за Гоббсом, має перевагу: влада закону чи влада суверена? Порівняйте аргументи Гоббса з аргументами Аристотеля на названу проблему. Вкажіть на роль дискурсу стосовно підтримки громадського миру за Гоббсом.

23. Чому концепція Т. Гоббса вважається найреволюційнішою соціальною теорією для свого часу? Охарактеризуйте вади соціальної теорії Т. Гоббса

24. Наведіть розрізнення, за Локом, "природної свободи" та "свободи суспільної, або громадянської". Вкажіть, коли, за яких умов свобода набуває етичних зразків поведінки?

25. Що є джерелом породження власності та привласнювання того, що "спочатку не належало нікому" (за Локом)?

26. Яке місце у концепції громадянського спільнотворення Локка належить вірі людини в Бога? Поясніть, чому твердження про те, що "голос народу – голос Божий", Локк вважає неправдивим і оманливим?

27. Як Ви поясните підстави семіотичноїконтекстуальності розуміння і розуму за Дж. Локом ?

28. Етичний дискурс громадянського суспільства А. Фергюсона, його комерційний та цивільний виміри. Поняття чесноти.Назвіть, за А. Фергюсоном, що лежить в основі формування громадянського (цивільного) суспільства.

29. Про які дві звичаєвості (етичності) йдеться у концепції Фергюсона? Яким чином Фергюсон характеризує "державних мужів" через взаємозв'язок між професійністю і громадянством?  

30. Концепція прав людини Т. Пейна. Основні принципи "Декларації прав людини і громадянина". Проблема адекватності "громадянського поступу" суспільства та його державної влади як проблема формування національної держави.

31. Нація як джерело суверенності й достатня підстава громадянського суспільства. Значення і роль конституції для громадянського суспільства.

32. Розкрийте значення поняття "інституція доброчинності" за Е. Берком.

33. Яким чином Е. Берк оцінює метафізично-абстрактний аспект прав людини?.Чому Е. Берк ставився критично до Великої Французької революції?

34. Поясніть, чому за Т. Пейном, державна влада має бути обмежена на користь суспільства? Охарактеризуйте "природні права" та "громадянські права" за Т. Пейном. Які з них є основою інших?

35. На якій основі, за концепцією Т. Пейна, може досягатися адекватність між політичним врядуванням певного суспільства та його громадянським поступом?

36. Назвіть та охарактеризуйте дві форми та три категорії урядів (держав) за критерієм їх адекватності із суспільством чи народом.

37. Поясніть взаємозв'язок між громадянським станом суспільства та його національним суверенітетом і демократією.

38. Розкрийте зміст поняття "феодальний багаж" і визначте чинники його впливу на процес розгортання громадянських прав і свобод.

39. Ідейні передумови концепції громадянського суспільства у Гегеля. Проблема розрізнення моралі й етичності у Гегеля.

40. Поняття "дух народу" у концепції Гегеля. Етичність і громадянське суспільство: дихотомія модерної свободи і звичаєвості. Зміст поняття прогресу (поступу).

41. Концептуальні особливості теорії громадянського суспільства Гегеля, оцінка її політичної долі. Поясніть, чому Гегель вважає, що "вища дія розуму, яка охоплює всі ідеї, є дія естетична і що істина і благо споріднені лише у красі … Філософія Духа – це естетична філософія". Яким чином висловлені твердження Гегеля поєднуються з його програмою "створити нову міфологію … міфологію розуму"?

42. Розкрийте значення "принципу негації", явищ панування, відношення "володар – раб" та потреби визнання у процесі розвитку самосвідомості і суб'єктивної сфери особи (за Гегелем)   

43. Охарактеризуйте зміст гегелівського поняття "sittlichkeit" та розкрийте його місце у витлумаченні природи громадянського суспільства.   

44. Поясніть, чому гегелівська концепція громадянського суспільства надає останньому визначального економічного виміру? Чи може таке громадянське суспільство, за Гегелем, бути самодостатнім для позитивної соціальної єдності ?

45. Визначте роль держави щодо громадянського суспільства за Гегелем. У чому полягає її доконечне призначення і чи є вона альтернативою громадянському суспільству?   

46. Поясніть вислів Гегеля про те, що "держава – це дійсність моральної ідеї – моральний дух як очевидна, самій собі ясна, субстанційна воля, яка мислить і знає себе й виконує те, що вона знає й оскільки вона знає. У звичаях вона має своє безпосереднє існування…" 

47. Поясніть який зміст укладав Гегель в основу концепту "історичних та неісторичних народів". Обґрунтуйте, чому концепція Гегеля називається етатичною і, на думку багатьох філософів, вважається ідеологічним джерелом тоталітаризму у ХХ столітті ?

48. З'ясуйте ставлення до гегелівської філософської концепції ТомашаМасарика і, зокрема, Івана Франка.

49. Поняття громадянського суспільства – його визначення – і структурні компоненти. Поясніть зміст дискурсивно-етичних компонентів громадянського суспільства.

50. Громадський (неурядовий) сектор як основний компонент громадянського суспільства: типологія громадських організацій. Правове поле громадянського суспільства.

51. Визначте роль держави щодо громадянського суспільства за Гегелем. У чому полягає її доконечне призначення і чи є вона альтернативою громадянському суспільству?

52. Оцінка К. Марксом громадянського суспільства та визначення його перспектив.

53. Розкрийте ваше розуміння твердження Т. Масарика про те, що демократія це не "єдино форма держави й адміністрації", а також "філософія життя і світогляд".

54. Дискурсивні принципи і соціально-політична практика марксизму. Розкрийте ставлення Івана Франка до концепції марксизму. 

55. Назвіть основні компоненти звичаєвості, або етичного дискурсу, за Токвілем. Чому він називає їх "моральним та інтелектуальним обличчям народу"?

56. Визначте оцінку марксизмом гегелівської дихотомії "історичних і неісторичних націй". Кому належить думка про поділ націй і національностей на "революційні - контрреволюційні" ?

57. Особливості формування громадянського суспільства у США. Поняття громади та її ключова роль у поширенні громадянської соціальності. Поняття і значення рівності.

58. Поняття громадського духу і соціального капіталу. Суть і значення недержавних (неурядових) громадських організацій. Основні чинники підтримки демократії і свободи громадян.

59. Громадянське суспільство і Україна. Чому селянські обрядові інституції в Україні належали до протогромадянських соціально-культурних утворень ?

60. Громадянський поступ під призмою дискурсивно-етичних практик; вказати їх назви і дати характеристику

61. Охарактеризуйте розуміння Токвілем демократії та визначте її місце у його концепції громадянського суспільства

62. Охарактеризуйте поняття "субсидіарності" (доповнюваності) у контексті поширення громадянського суспільства і визначте у чому полягає його етична природа.

63. Який чинник у концепції Токвіля є найважливішим щодо підтримки індивідуальної свободи і демократії ? Запропонуйте пояснення – чому?

64. Запропонуйте характеристику мережі "клієнталізму - патерналізму" в українській дійсності, спираючись на власний досвід і спостереження.

65. Назвіть основні громадянські права і вкажіть у чому полягає відмінність між ними та правами людини.

66. Вкажіть який елемент громадянського суспільства за концепцією Токвіля ("географічне розташування – закони - звичаї") є найважливішим і обґрунтуйте чому.

67. Назвіть основні компоненти звичаєвості, або етичного дискурсу, за Токвілем. Чому він називає їх "моральним та інтелектуальним обличчям народу"?  

68. Основні стадії громадянського поступу в Україні та їх характеристика.

69. Охарактеризуйте місце християнської віри у концепції Токвіля. У якому взаємозв'язку перебувають "дух свободи" і "вроджене безбожництво"?

70. Коли в європейській історії вперше виникає поняття "національного суверенітету" і створюється національна держава? Який тут є зв'язок з процесом формування громадянського суспільства?

71. Наведіть приклади, що підтвердять зв'язок між мовленнєвим дискурсом суспільства і його демократичним чи деспотичним політичними режимами (за Токвілем).

72. Охарактеризуйте зміст поняття "громадянського", або "ліберального" націоналізму. Які інші типи націоналізму відомі в історії?

73. Розкрийте особливості взаємозв'язку між громадянським суспільством, промисловою революцією і національною державою.

74. "Соціальний капітал" як основа громадянського поступу і соціальної організації суспільства. Мережі вертикальних та горизонтальних суспільних відносин.

75. Охарактеризуйте ставлення Маркса й Енгельса до проблем національної емансипації народів і громадянського суспільства.

76. Ідейні витоки та еволюція поглядів Ю. Габермаса на природу громадянського суспільства.

77. Особливості комунікативної філософії Ю. Габермаса. Комунікативна дія і дискурс як дві форми комунікації. Комунікативна реконструкція практичного розуму.

78. Поняття "сфери відкритості". Дуалізм "життєвого світу" і "системи". Соціальні структури відкритості за Ю. Габермасом.

79. Традиційно-етична, модерно-економічна і дискурсивно-комунікативна "моделі" громадянського суспільства. Критика концепції Габермаса з боку М. Фуко і Дж. Кіна.

80. Концепція громадянського суспільства у філософії Дж. Макліна.

81. Обґрунтуйте зв'язок марксистської концепції громадянського суспільства з соціально-політичної практикою у СРСР та національною катастрофою в Україні 1917 – 1989 рр.

82. Сутність і структура соціального капіталу. Асоціації як соціальні структури співробітництва.

83. Охарактеризуйте поняття і явище європейської громадянської культури. Які типи соціально-політичних культур ХХ століття Ви можете назвати? 

84. Яким чином, на думку Р. Патнема, соціально-культурні особливості, що зародилися у глибокому середньовіччі Італії, виявилися вирішальними на сьогодні щодо причин ефективності спільноти в управлінні колективним життям ?

85. Особливості дискурсивного забезпечення громадянського поступу. Конвергенція боротьби за громадянські права з боротьбою за мовно-культурну незалежність.  

86. Загальнометафізичні ідеї марксизму та оцінка ним громадянського суспільства.

87. Поняття громадянського поступу. Назвіть п'ять головних ідентифікаторів на основі яких розгортається громадянський поступ в Україні.

88. Охарактеризуйте основні стадії громадянського поступу в Україні.

89. Громадянська катастрофа в Україні ХХ століття. Голодомор як радикальний спосіб руйнування громадських традицій та відповідного їм дискурсивного забезпечення. Комуністична політика національного геноциду.

90. Громадянське суспільство в Україні: минуле, сучасне, майбутнє.

 

 


Дата добавления: 2018-05-02; просмотров: 253; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!