Від традиційної громади до громадянського суспільства



1. Проблема національної держави і громадянського суспільства в Україні.

2. Історичні форми громадського життя в часи литовсько-польського панування та у козацькій державі (ХІV-VIII ст.): шляхетське самоврядування; корпоративні організації ремісників і купців; братства; судові органи; органи самооборони (січі і застави); адміністративні одиниці (сотні і полки).

3. Громадянський поступ під призмою дискурсивно-етичних практик. Громадянська і національна свідомість як ключові елементи поступу та ідентифікатори його здобутків.

4. Особливості громадянського поступу в умовах Австрійсько-Угорського політичного домінування.

5. Громадянська катастрофа в Україні ХХ століття. Голодомор як радикальний спосіб руйнування громадських традицій та відповідного їм дискурсивного забезпечення. Комуністична політика національного геноциду. Домінування дискурсивно-етичної інтенції патерналізму-клієнталізму.

 

Питання для самоконтролю:

1. Яким поняттям характеризує систему врядування у Київській Руси М. Грушевський і за що ?  

2. Охарактеризуйте сферу компетенції Ставропігійського братства, що діяло у Львові

3. Яка соціальна верства називається "непослушною" у польських документах і чому ?

4. Назвіть п'ять головних ідентифікаторів на основі яких розгортається громадянський поступ в Україні.  

5.Чому селянські обрядові інституції в Україні належали до протогромадянських соціально-культурних утворень ?

6. Запропонуйте відповідь на запитання – чи могло селянське суспільство добровільно формувати соціальні інституції (колгоспи), що були призначені його зруйнувати ?

7.Знайдіть ознаки і риси патерналізму – клієнталізму у навколишній соціальнокультурній дійсності України й охарактеризуйте їх роль для прийдешнього.

8. Охарактеризуйте явище "малоросійства" за М. Хвильовим і Є. Маланюком.

9.Охарактеризуйте поняття і явище "креолізаціїмалоросійства" за М. Рябчуком.

 

Література:

Карась А. Філософія громадянського суспільства у класичних теоріях і некласичних інтерпретаціях. – С. 455-457; 466-474.

Колодій А.Ф. На шляху до громадянського суспільства. – С. 113 – 155.

Пасько І., Пасько Я. Громадянське суспільство і національна ідея. – С. 121-150.

Нолл Вільям. Трансформація громадянського суспільства. Усна історія української селянської культури 1920-30 років.– К.: Родовід, 1999. – С.17–34(Селянське світобачення).

Додаткова література:

Драгоманов М. П.Малороссия в еесловесности // Драгоманов М. П. Вибране. – К.: Либідь, 1991. – С. 5 - 46.

Карась А. Соціокультурний текст громадянського суспільства: конструктивність і деструктивність соціальності // Грома­дянське суспіль­ство як здійснення свободи: центрально-східноєвропейський досвід / За ред. А Карася. – Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 1999. – С. 39-63.

Маланюк Є.Малоросійство // Маланюк Є. Книга спостережень. Том другий. – Торонто: Гомін України, 1966.– С. 229 – 247.

Рябчук М. Від Малоросії до України: парадокси запізнілого наці­єтворення. – К.: Критика, 2000. ­– С. 152 – 173. (Розд. 9: "Креолізація" малоросійства).

Рябчук М. Дилеми українського Фауста: громадянське суспільство і „розбудова держави”. - К.: Критика, 2000. – С. 70 – 78. (Розд. 4: Дві України: симбіоз,синергія, синтез?).

Хвильовий М. Україна чи Малоросія? // Хвильовий М. Твори у двох томах. Том 2. – К.: Дніпро, 1991. С. 576 – 622.

 

Тема 18

Спадщина тоталітаризму і перспективи громадянського суспільства

Спадщина патронажно-клієнтальних відносин.

Пробудження громадськості у період перебудови: проголошення національної держави.

Нова соціальна стратифікація українського суспільства.

Громадський (неурядовий) сектор як основний компонент громадянського суспільства: типологія громадських організацій. Правове поле громадянського суспільства.

Комуністична, євразійська і західна соціальні парадигми: демократичні цінності і громадянська культура.

Громадянське суспільство за умов глобалізації і нових світових викликів.

Рецидиви міфологій: імперський виклик - націоналістична відповідь.

Європейська Унія як аксіологічна і громадянська перспектива України.

 

Література:

Бжезінський З. Велика шахівниця. Американська першість та її стратегічні імперативи / Пер. з англ. – Львів-Івано-Франківськ: Лілея-НВ, 2000. – С. 87-123 (Чорна діра).

Карась А. Філософія громадянського суспільства у класичних теоріях і некласичних інтерпретаціях. – С. 397-399; 474-488.

Колодій А.Ф. На шляху до громадянського суспільства.–С156-166; 175-181; 182-186; 188-195.

Додаткова література:

Афанасьев Ю.ОпаснаяРоссия. Традициисамовластьясегодня. – Москва: Рос. государственныйгуманитарныйуниверситет, 2001. – 426 с.

Лісовий В. Стереотипи масової свідомості і становлення громадянського суспільства в Україні // Лісовий В. Культура, ідеологія, політика.- С. 178-227.

Пасько І., Пасько Я. Громадянське суспільство і національна ідея. – С. 144-171.

Рябчук М. Від Малоросії до України: парадокси запізнілого наці­єтворення. – К.: Критика, 2000. ­– С. 220 – 234.

 

 

САМОСТІЙНА РОБОТА

Для повного засвоєння програми курсу магістранти повинні оволодіти ключовими поняттями, концепціями і теоріями, якими охоплюється курс філософії громадянського суспільства. Оскільки не всі теми курсу виносяться на семінарські заняття, студенти повинні самостійно опрацювати визначене нижче 21 питання та відповідну літературу до них. Для цієї роботи відводиться 12 годин.

Перевірка самостійної роботи відбувається у два етапи відповідно до модулів: кожен магістрант (спеціаліст) готує есе на одне із запропонованих нижче питань і виступає з ними під час занять (на одне заняття – одне есе). Окрім того, кожен студент повинен здати викладачу на перевірку конспект першоджерел, зроблений таким чином, щоб у ньому були відповіді принаймні на 2/3 питань, винесених на самостійну роботу.

Питання самостійної роботи включаються до переліку питань, винесених на іспити.

Максимальна кількість балів за самостійну роботу – 10. За есе – 5 балів і за опрацювання текстів – 5 балів.


Дата добавления: 2018-05-02; просмотров: 268; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!