Теорія громадянського суспільства у філософській рефлексії



Поняття громадянського суспільства та його дискурсивні елементи.

Теоретичні фази історичного розвитку уявлень про громадянське суспільство.

Структурні особливості громадянського суспільства.

Громадянське суспільство і держава.

 

Питання для самоконтролю:

1. Коли вперше виникає ідея громадянського суспільства і хто висуває її концептуальне обґрунтування?

2. Коли громадянське суспільство виникає як стан соціальної дійсності?

3. Коли і чому відроджується ідея громадянського суспільства?

4. З чиїми іменами та громадянською активністю пов’язане відродження інтересу до громадянського суспільства?

5. Які причини лежать в основі поширення ідей громадянського суспільства у сучасному Західному світі?

6. У якому співвідношенні перебуває філософія свободи, громадянського суспільства і демократії ?

7. Як Ви розумієте концепцію "антиполітичної активності" і хто є її автором?

8. Назвіть основні підходи до характеристики природи громадянського суспільства та запропонуйте їх характеристику. У чому полягають особливості його філософського аналізу.

 

Література:

Арато Е., Коген Д. Відродження, занепад та реконструкція концепції громадянського суспільства. - Політична думка. 1996. № 1 (7). С.24-30.

Гаджиев К.С.Концепциягражданскогообщества: идейныеистоки и основные вехи формирования.-Вопросыфилософии., 1991, №7., С.19-36.

Карась А. Ф. Філософія громадянського суспільства у класичних теоріях і некласичних інтерпретаціях. – Київ-Львів, 2003.- С. 373 – 383; 425 – 429.

Колодій А. Ф. Концепція громадянського суспільства і проблема узгодження теоретичних підходів та емпіричних моделей // Громадянське суспільство як здійснення свободи. Зб. наук. праць. – Львів, 1999. – С. 21 – 39.

Додаткова література:

SeligmanAdam.TheIdeaofCivilSociety. PrincetonUniversityPress. 1992.- 238с.

Демократия: государство и общество. М.,1995, Розділ: гражданскоеобщество. С.39-52.

Пасько І., Пасько Я. Громадянське суспільство і національна ідея. Україна на тлі європейських процесів. Компаративні на­риси. – Донецьк: Східний видавничий дім, 1999.– 183с

Рябчук М.Ю. Громадянське суспільство і національна емансипація.-Філософська і соціологічна думка. К.,1991.№12. С.14-20.

Частина ІІ

Тема (семінар)

Витоки й еволюція класичного розуміння громадянського суспільства

1. Аристотель про громадянську спільність. Politikekoinonia – солідаристська основа соціальности.

2. Арістотель про принцип громадянства, поняття ''політії'' та права афінського громадянина.

3. Свобода, солідарність та субсидіарність як складники феномену громадянського суспільства.

4. Римська доба: від Цицерона до Марка Аврелія.

 

Питання для самоконтролю:

1.  Розкрийте зміст поняття "людина – істота політична" за Арістотелем. Яку людину він називає "нелюдом"?

2.  Вкажіть на відмінність між вільною людиною і рабом за Арістотелем.

3. Запропонуйте характеристику домашнього господарства за Арістотелем. З яких трьох частин воно складається?

4.  Поясніть проблему чеснот за Аристотелем і вкажіть які чесноти він вважає притаманними для вільних людей, громадян. Чи властиві чесноти для раба?

5.  Охарактеризуйте основні форми державного устрою та притаманні їм риси за Арістотелем. Запропонуйте визначення політії.

6.  З'ясуйте поняття "громадянин" за Арістотелем. Чи обумолюєтьсячеснотливість громадян устроєм держави?

7.  Чия влада (за Арістотелем) найкраща – влада досконалого мужа чи влада досконалих законів?

Література:

Арістотель. Політика. - К.: Основи, 2000. – С. 17-23; 31- 34; 66-89; 93; 97; 112; 115; 180-181; 201.

Аристотель. Никомаховаэтика // Сочинения в четырех томах. Том 4. М.: Мысль,1984. С.69,79,111,148,150,233-237,282.291-293.

Аристотель. Политика. // Там само. С.316-380,403-409,411-412,444-449,453-457,491-497.

Цицерон Марк Тулій. Про державу. Про закони. Про природу богів. – К.: Основи, 1998. – С. 48 – 53; 109-110; 123; 167-169; 170-174.

Карась А.Ф. Філософія громадянського суспільства у класичних теоріях і некласичних інтерпретаціях.С.13– 28.

Додаткова література:

Античнаядемократия в свидетельствахсовременников. – М.:Ладомир,1996.Разделы: Аристотель. Афинскаяполития. С. 27 – 63. Права афинского гражданина.С.198-207; 319-331

Платон.Собр. соч. М.,1994. Т.3. Государство.

Макінтайр Е. Після чесноти: дослідження з теорії моралі / Пер. з англ.– Л.:Дух і літера, 2002.

Маринович Л., Кошеленко Г. Уроки античнойдемократии // Раздел: Чтотакоедемократия. Изисториидемократии. С.6-31.

Тема

Особливості середньовічного розуміння свободи та міжособової солідарності.

Суспільство і правління. Людина у християнському контексті.

Свобода як цінність релігійна і світська. Природа церковної та духовної влади: два типи суспільства.

Держава як плід гріха у Св. Августина. Поняття справедливого суспільства.

Святий Тома з Аквін про задоволення природних потреб людини і громадянську солідарність. Неприйняття тоталітаризму і деспотизму державної влади. Дискурсивні особливості поширення сенсу свободи.

 

Питання для самоконтролю:

1. Що стає основою зближення "просто людини" і "вільної людини" у християнстві?

2. Вкажіть якими ознаками наділяє державу Августин?

3. На основі чого створюється справжня солідарність між людьми за Св. Августином?

4. Назвіть основні види інституційних зв'язків ( міжлюдських і міжгрупових ) за Святим Томою. Чим (яким типом зв'язків ) визначається суть держави?

5. Які види влади характеризує Св. Тома і яку з них та за що вважає найвищою?

6. Яка роль розуму і раціональності у здійсненні влади, за Св. Томою?

 

Література:

Тома Аквінський. Коментарі до Арістотелевої “Політики” / Пер. з латини.– К.: Основи, 2000.- С. 308 -312.

Карась А. Філософія громадянського суспільства у класичних теоріях і некласичних інтерпретаціях.–С.28– 43.

Додаткова література:

ДжованниРеале и ДариоАнтисери. Западнаяфилософия от истоков до наших дней. С.-Петербург, 1995. Гл.3. Воля, свобода. Благодать.''Земной'' и ''ГрадБожий'', Суть человека - этолюбовь (С.71-74). Проблема зла и вопроссвободы (С. 82-83). Гл.7-9. Право естественное и позитивное. (С.145-147).

Захара І. Лекції з історії філософії. Л.1997. С.247-260.

Комплстон Ф. Середньовічна філософія. К., 1997. Розд. 1. (С.15-27), Розд. 5, 6 (С.60-83), Розд. 12 (С.135-151).

Карась А. Християнство, Західна цивілізація і соціальна транс­формація України // Київська Церква. Альманах християнської думки. Київ-Львів.- № 5 (11), 2000. – С. 40 - 45.

 

Частина ІІІ


Дата добавления: 2018-05-02; просмотров: 255; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!