И знаменуем людей и Ангелов: священник - именословным перстосложением правой руки, а диакон - обычным мирским перстосложением.



Чтец (если есть) отвечает: И ду́хови твоему́.

Возглашаем: Прему́дрость.

И чтец или сам служащий, если служит один, произносит название Апостола и начинает читать его:

Ко Евре́ом( Ефесе́ем, Ти́ту, Кори́нфяном, Гала́том, Тимофею, Филипписи́ем, Колосса́ем и т. д.) посла́ния свята́го Апостола Павла чте́ние. Номер послания не указывается.

Или: Дея́ний Святы́х Ап́о́стол Чте́ние.                            

Или: Собо́рнаго посла́ния Петро́ва (Иоа́ннова, Иа́ковля) чте́ние.

Если Апостол читается из Деяний апостолов, то он предваряется словами: " Во дни о́ны..."; если же из посланий апостола Павла к Церквам, то начинается словом: "Бра́тие..."; если - из Пастырских его посланий, то: "Ча́до Тимофе́е..." или "Ча́до Ти́те..."; если из Соборных посланий, то большей частью: "Возлю́бленнии...", иногда "Бра́тие...".

По окончании Апостола поем троекратное Алиллуиа.

И снова знаменуем народ правой рукой и глаголем:

Прему́дрость,/ про́сти,/ услы́шим свята́го Ева́нгелия./ Мир всем.

Присутствующие отвечают : И ду́хови твоему́.

Затем произносим название Евангелия, указанного в календаре на этот день для чтения на Литургии, и начинаем его читать:

От Матфе́я (Ма́рка, Луки́, Иоа́нна) Свята́го Ева́нгелия чте́ние.

После чего поется или произносится:

Слава Тебе, Господи,/ слава Тебе!

Чтение Евангельского зачала начинается по смыслу, со слов: "Во вре́мя о́но", "Рече Госпо́дь", "Рече Господь Свои́м ученико́м", "Во дне́х о́нех ", "Во дни о́ны"…

Надо помнить, что в интернете существует готовый список евангельских зачал, с их номерами, чтобы можно было, без труда, выбрать канонически правильное начало читаемого фрагмента.

По прочтении Евангелия снова поется или произносится:

Слава Тебе, Господи,/ слава Тебе!

 После чего крестим Евангелием народ, и ставим, или кладем его на престол с правой стороны выше антиминса, и глаголем:

А вку́пе с про́поведью/ Ты соверши́л еси́ мно́жество чуде́с и исцеле́ний,/ избра́л еси́ Апо́столы Твоя́/ и возше́д на го́ру со избра́нными их, показа́л еси́ им Боже́ственную Сла́ву Свою́.

Снова вертикально крестим горящей свечой Просфору и, высоко подняв свечу над ней, держим в этом положении до завершения чтения или пения тропаря Преображению Господню:

Тропарь Преображению Господню,(глас 7):

Преобрази́лся еси́ на горе́, Христе́ Бо́же,/ показа́вый ученико́м Твои́м сла́ву Твою́,/ я́коже можа́ху,/ да возсия́ет и нам, гре́шным,/ свет Твой присносу́щный/ моли́твами Богоро́дицы,// Светода́вче, сла́ва Тебе́.

А потом, совершив ей еще одно вертикальное крестное знамение над Просфорой и дискосом, ставим свечу направо выше Голгофы (место свечи №4)

И пре́жде шести́ дней Па́схи, Ты возсе́л еси на жребя́ о́сля, и, возше́д во Иерусали́м, сотвори́л еси би́ч от ве́рвий и вся́ продаю́щыя и купу́ющыя из Хра́ма изгна́л еси́.

И нача́ша все́ мно́жество младе́нец и учени́к Твои́х воспева́ти Бо́га, глаго́люще: благослове́н гряды́й Ца́рь во и́мя Госпо́дне.

И переносим дискос в центр антиминса под чтение или пение:

Тропарь Входа Господня во Иерусалим (глас 1):

О́́бщее воскресе́ние/ пре́жде Твоея́ стра́сти уверя́я,/ из ме́ртвых воздви́гл еси́ Ла́заря, Христе́ Бо́же./

Тем же́ и мы, яко о́троцы побе́ды зна́мения нося́ще,/ Тебе́ Победи́телю сме́рти вопие́м:/ оса́нна в вы́шних,// благослове́н Гряды́й во и́мя Госпо́дне.

 

А егда́ испо́лнил еси вся,/ иже бе предопределе́на на Предве́чнем Сове́те Пресвяты́я Тро́ицы,/ собра́л еси Апо́столы Твоя́ на Пасха́льную Ве́черю/ и утверди́л еси Та́инство Евхари́стии,/ глаго́лаше им:

 

Воздеваем дискос горе́ (повыше) правой рукой над серединой антиминса:

 

Аз есмь хлеб живо́тный, и́же сше́дый с небесе́,/ а́ще кто снесть от хле́ба сего́,/ жив бу́дет во ве́ки,/ и хлеб, его́же Аз дам,/ Плоть Моя́ есть,/ ю́же Аз дам за живо́т ми́ра./

Ами́нь,/ ами́нь глаго́лю вам,/ а́ще не сне́сте Пло́ти Сы́на Челове́ческаго,/ ни пие́те Кро́ве Его,/ живота́ не и́мате в себе́./

 Яды́й Мою́ Плоть/ и пия́й Мою Кровь/ и́мать живо́т ве́чный,/ и Аз воскрешу́ его в после́дний день.

И сия́ проглаго́лаше, Иису́се,/ Ты возве́л еси́ о́чи Свои́ на небо́,/ и рекл еси́:/ О́тче, прии́де час,/ просла́ви Сы́на Твое́го,/ да и Сын Твой просла́вит Тя.

После чего ставим дискос в самый низ антиминса со словами:

И воспе́вше,/ изыдо́ша по обы́чаю в го́ру Елео́нскую,/ по Тебе́ же идо́ша ученицы́ Твоя́.

А затем переставляем дискос вправо в угол антиминса на место №6, и глаголем:

И преше́д от них ма́ло,/ Ты пал еси на лице́ Свое́м,/ моля́ся и глаго́ля:/ Óтче Мой,/ аще возмо́жно есть,/ да мимои́дет от Мене́ ча́ша сия́,/ oбаче не я́коже Аз хощу́,/ но я́коже Ты./

И бысть же пот Твой,/ яко ка́пля кро́ве ка́плющи на з́емлю.

И рекл еси́, Спасе,/ по сем Свои́м ученико́м:/ Воста́ните,/ и́дем,/ се прибли́жися час,/ и Сын Челове́ческий предае́тся в ру́ки гре́шников.

Тропарь 1 часа, (глас 6):

Зау́тра услы́ши глас мой,/ Царю́ мой и Бо́же мой.

Стих 1: Глаго́лы моя́ внуши́, Го́споди, разуме́й зва́ние мое́.

Зау́тра услы́ши глас мой,/ Царю́ мой и Бо́же мой.

Стих 2: Я́ко к Тебе́ помолю́ся, Го́споди.

Зау́тра услы́ши глас мой,/ Царю́ мой и Бо́же мой.

Переносим дискос в правый верхний угол антиминса выше потира на место №7, глаголя:

Еще́ же Тебе́ глаго́лющу,/ се, наро́д, и нарица́емый Иу́да,/ а́бие приступи́ к Тебе́, Иису́се, рече́:/ ра́дуйся, Равви́,/ и облобыза́ Тя./

 И во́ини е́мше Тебе́, Христе́ Спа́се,/ ведо́ша к Каиа́фе архиере́ови.

А затем переносим дискос в середину верхней части антиминса и, приподнимая и вновь опуская дискос на выделенных словах, глаголем:

От Каиа́фы же в пре́тор/ к иге́мону Понти́йскому Пила́ту.

И изы́де ко Иуде́ом Пила́т/ и глаго́ла им:/ аз ни еди́ныя вины́ обрета́ю в Нем./ Они же вопия́ху:/ распни́,/ распни́ Его./

И хотя́ Пила́т наро́ду хоте́ние сотвори́ти,/ бив,/ предаде́ Тебе́ во́ли их.

И передвигает дискос в левый верхний угол антиминса на место №8.

Тропарь 3 часа, (глас 6):

Го́споди, и́же Пресвята́го Твоего́ Ду́ха/ в тре́тий час Апо́столом Твои́м низпосла́вый:/ Того́, Благи́й, не отыми́ от нас,/ но обнови́ нас, моля́щих Ти ся.

Стих 1 :Се́рдце чи́сто сози́жди во мне, Бо́же, и дух прав обнови́ во утро́бе мое́й.

Го́споди, и́же Пресвята́го Твоего́ Ду́ха…

Стих 2: Не отве́ржи мене́ от лица́ Твоего́, и Ду́ха Твоего́ Свята́го не отыми́ от мене́.

Го́споди, и́же Пресвята́го Твоего́ Ду́ха…

Тогда́ собра́ша на Тя, Иису́се,/ все мно́жество во́ин./

И спле́тше вене́ц от те́рния,/ возложи́ша на главу́ Твою́,/ и трость вложи́ша в десни́цу Твою́./

 И покло́ньшеся пред Тобо́ю,/ руга́хуся Тебе́/ и плюва́ху на Тя,/ прия́ша трость,/ и бия́ху по главе́ Твое́й.

И ставим дискос на место №9, после чего, взяв в левую руку дискос, а потир в правую, одновременно передвигаем их вниз антиминса со словами:

И егда́ поруга́шася Тебе́,/ облеко́ша Тя в ри́зы Твоя́,/ возложи́ша на Тя Крест Твой/ и ведо́ша Тебе на пропя́тие.

И ставим на соответствующие места №10 и №6 в левом и правом углах антиминса.

И приведо́ша Тебе́, Иису́се,/ на Голго́фу ме́сто,/ е́же есть сказа́емо, Ло́бное ме́сто./

Иде́же и распя́ша/ меж двух разбо́йник в час шесты́й.

А с этими последними словами переносим дискос и потир с углов на соответствующие места №3 и №5 в середине и в правой стороне антиминса на изображении Голгофы.)

После чего крестимся с поясными поклонами

Бо́же, очи́сти мя, гре́шнаго/ и поми́луй мя (трижды).

И поочередно поднося к своим губам богослужебные предметы, целует их и глаголет:

Искупи́л ны еси от кля́твы зако́нныя (Просфору) честно́ю Твое́ю Кро́вию, (потир) на Кресте́ пригвозди́вся (звездицу) и копие́м пробо́дся, (копие) безсме́ртие источи́л еси́ челове́ком, (лжицу) Спа́се наш,/ сла́ва Тебе́.

При отстутствии звездицы поцелуй ее пропускается.

После чего, взяв в руки копие, трижды, крестообразно, осеняет кончиком его Просфору, от края до края (верх-низ-лево-право), придерживая Просфору левой рукой и глаголя при этом:

В воспомина́ние Кре́стныя Сме́рти/ Го́спода/ - и Бо́га/ - и Спа́са на́шего/ - Иису́са Христа́. (трижды)

И начинаем вырезать кубической формы Агнец (на основе изображенных на печати Его границ), следующим образом:

Повернув Просфору на 180 ° , по часовой стрелке, надписями вниз, делаем вертикальный разрез, с правой стороны ее по линии стороны квадрата, немного не дорезая до основания Просфоры (3-5 мм), и до дальней стенки (за угол квадрата), произнося, при этом, слова: «Я́ко овча́ на заколе́ние веде́ся». Затем поворачивает Просфору в первоначальное положение и делает точно такой же разрез с противолежащей стороны Агнца (для нас снова правой), со словами: «И я́ко а́гнец непоро́чен пря́мо стригу́щаго его безгла́сен, та́ко не отверза́ет уст Свои́х», а затем, повернув на 90 ° по часовой стрелке, делает такой же разрез по верхней стороне квадрата, со словами: «Во смире́нии Его суд Его взя́тся» и затем - по нижней, повернув ее уже против часовой стрелки на 180 ° , со словами: «Род же Его́ кто испове́сть», после чего, обхватив Просфору со всех сторон пальцами левой руки, кладет ее на левый бок, и отрезает основание Просфоры, толщиной 1 см или примерно половину нижней части ее, со словами: «Яко взе́млется от земли́ живо́т Твой».

И снова ставим ее на место, после чего аккуратно, обеими руками, крестообразно раскладываем отрезанные части Просфоры, каждую - в свою сторону, оставляя в середине кубический Агнец.

При необходимости откладывания частиц для антидора, а также по причине большого размера Просфоры и малой вместимости потира, можно оставить на дискосе только верхушечки боковых частей Просфоры, отрезая и откладывая, на другую тарелку, нижние их части.

Но после Преложения Даров откладывать частички на антидор уже НЕЛЬЗЯ!

После чего переворачиваем куб Агнца печатью вниз на основание, и очень осторожно крестообразно разрезаем Его на четыре равные части, не доводя, однако, разрезы до поверхности печати (3-5 мм), чтобы она оставалась неповрежденной и цельнокупной, со словами:

 

Жре́тся А́гнец Бо́жий,/ взе́мляй грех мiра,/ за мiрски́й жи́вот/ и спасе́ние.

 

Очищаем нож-копие от налипших крошек пальцами (делаем это каждый раз, при его применении) и кладем его справа ниже потира, переворачиваем Агнец и ставим на свое место надписями « I С|ХС» вверх, еще раз поправив разложенные частицы. После чего глаголем:

 

При Кресте́ Твое́м стоя́ше Пречи́стая Ма́терь Твоя́,/ Ея́же моли́твами приими́, Го́споди,/ Же́ртву сию́ в пренебе́сный и мы́сленный Свой же́ртвенник./

 Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас!/

Предста́ Цари́ца оде́сную Тебе́,/ в ри́зах позлаще́нных оде́яна,/ приукраше́на.

И с этими последними словами поднимаем в вертикальное положение и ставим вплотную к основанию разрезом внутрь левую частичку (от нас) «в честь Пресвятой Богородицы».

Святи́и же Богоотцы́ Иоаки́м и А́нна,/ пра́ведный Ио́сиф Обру́чник,/ пра́отцы Ада́м и Е́ва/ со все́ми от ве́ка благоугоди́вшими Тебе́/ Пра́отцы,/ Отцы́,/ Патриа́рси/ и Проро́ки,/ просвеще́нныя соше́дым во ад Иоа́нном Предте́чею,/ я́ко из пеще́ры Ада́мовы/ со стра́хом и упова́нием взира́ху на вся происходя́щая на Голго́фе./

Моли́твами всех Святы́х Ве́тхаго Заве́та,/ Го́споди, поми́луй нас!

И с этими словами поднимаем Агнец над отрезанным основанием, показывая его как частичку «за всех Ветхозаветных Святых».

А с други́я стороны́ Креста́/ стоя́ше Апо́стол Иоа́нн Богосло́в и Жены-мироно́сицы,/ а ны́не предстоя́т зде/ и вси святи́и Апо́столи,/ Му́ченицы,/ Безсре́бренницы,/ Святи́тели,/ Преподо́бнии,/ Пра́веднии/ и Святи́и (перечисление их имен), и́хже па́мять ны́не соверша́ем,/ и Вси Святи́и Новозаве́тней Це́ркви Твоея́./

Вси Святи́и Но́ваго Заве́та моли́те Бо́га о нас!

И поднимаем в вертикальное положение и ставим вплотную к основанию справа частичку «за всех Новозаветных Святых».

Же́ртва, принесе́нная Тобо́ю на Голго́фе,/ есть же́ртва и за вся ны́не живу́щия на Земли́ лю́ди./

Помяни́, Го́споди,/ вся Держа́щия После́дняго Правосла́внаго Ца́рства и по́дданныя его,/ Апо́столы Ца́рстей Правосла́вней Це́ркви и чле́ны ея,/ а та́кожде вся правосла́вныя христиа́ны,/ с ни́миже и рабов Божиих (здесь можно перечислить имена близких, но необязательно),/ дабы́ обрести́ им полноту́ покая́ния/ и ста́ти ча́стию Те́ла Твоего́.

После чего поднимаем и ставим к основанию сверху частичку «за всех живых».

Помяни́, Го́споди,/ и вся усо́пшыя от века правосла́вныя христиа́ны,/ с ни́миже и рабо́в Бо́жиих (имена),/ прости́в им вся согреше́ния во́льная и нево́льная/ и омы́в грехи́ их в Кро́ви Твоей Святе́й.

И поднимаем в вертикальное положение и ставим к основанию нижнюю частичку «за всех усопших».

И тщательно очищаем друг о друга пальцы от налипших крошек (так поступаем всегда после прикосновения к Агнцу или частичкам Просфоры). После чего поем или читаем:

 

Тропарь 6 часа, (глас 2):

И́же в шесты́й день же и час,/ на Кресте́ Пригвожде́й/ в Раи́ дерзнове́нный Ада́мов грех,/ и согреше́ний на́ших рукописа́ние раздери́,/ Христе́ Бо́же, и спаси́ нас.

Стих 1: Внуши́, Бо́же, моли́тву мою́, и не пре́зри моле́ния моего́.

И́же в шесты́й день же и час…

Стих 2: Аз к Бо́гу воззва́х, и Госпо́дь услы́ша мя.

И́же в шесты́й день же и час…

А потом совершаем три земных поклона, с молитвой (если здоровье не позволяет, то поклоны совершаются поясные):

Кресту́ Твоему покланя́емся, Влады́ко,/ и свято́е Воскресе́ние Твое сла́вим!

Со страхом Божиим и верою глаголем:

Го́споди, поми́луй! Го́споди, поми́луй! Го́споди, поми́луй!

 

Со страхом Божиим и верою берем правой рукой не сам Агнец, а дискос с лежащим на нем Агнцем и поднимаем над потиром со словами:

И вознесо́ша Тя/ пря́мо над пеще́рою пра́отца Ада́ма/ Искупле́ния ра́ди грехо́в челове́ческих.

Го́споди, поми́луй! Го́споди, поми́луй! Го́споди, поми́луй!

От шеста́го же часа́/ тьма бысть по всей земли́,/ до часа́ девя́таго,/ и поме́рче со́лнце,/ и заве́са церко́вная раздра́ся посреде́.

Го́споди, поми́луй! Го́споди, поми́луй! Го́споди, поми́луй!

И ви́дя,/ я́ко Искупле́ние ро́да челове́ческаго соверши́ся,/ попра́на смерть и упраздни́ся диавол,/ Ты возгласи́л еси́ гласом ве́лиим, глаго́ля:/ О́тче,/ в ру́це Твои предаю́ дух Мой./

И прекло́нь главу́, пре́дал еси Свой Дух.

Го́споди, поми́луй! Го́споди, поми́луй! Го́споди, поми́луй!

Опускаем дискос вниз на прежнее место, и читаем или поем тропарь 9 часа:

 Тропарь 9 часа, (глас 8):

И́же в девя́тый час/ нас ра́ди пло́тию смерть вкуси́вый,/ умертви́ пло́ти на́шея мудрова́ние,/ Христе́ Бо́же, и спаси́ нас.

Стих 1 : Да прибли́жится моле́ние мое́ пред Тя, Го́споди, по словеси́ Твоему́ вразуми́ мя.

И́же в девя́тый час…

Стих 2: Да вни́дет проше́ние мое́ пред Тя, Го́споди, по словеси́ Твоему́ изба́ви мя.

И́же в девя́тый час…

А затем берем сверху ручку ножа-копия, прямыми пальцами правой руки, лезвием - в сторону мизинца и глаголем :

Го́споди, поми́луй! Го́споди, поми́луй! Го́споди, поми́луй!

Произносим нижеследующие слова не спеша, чтобы успеть совершить все необходимые действия:

Еди́н от во́ин копие́м ре́бра Твоя́ прободе́,…

И, придерживая Агнец сверху вертикально расположенными прямыми пальцами левой руки, мы прободаем его снизу вверх правой рукой, расположенной под левой рукой, кончиком ножа-копия (взяв его как на фото в приложении) в верхнюю часть частички « IC » (верхней слева)

…и а́бие изы́де кровь и вода́.

И тут же вливаем в чашечку с красным вином воду, благословляем соединение, а потом вливаем его в потир.

И ви́девый свиде́тельствова и и́стинно есть свиде́тельство его́.

 

Го́споди, поми́луй! Го́споди, поми́луй! Го́споди, поми́луй!

 И убираем использованные сосуды для воды и вина в сторону, а дискос и потир сдвигаем влево в центр, в образ положения на Камень Помазания и, перекрестившись, читаем молитву предложения:

Благослове́н Бог наш,/ си́це благоволи́вый,/ сла́ва Тебе́./ Всегда́, ны́не и при́сно,/ и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Бо́же, Бо́же наш, Небе́сный Хлеб, пи́щу всему́ мíру, Го́спода на́шего и Бо́га Иису́са Христа́ посла́вый, Спа́са и Изба́вителя и Благоде́теля, благословя́ща и освяща́юща нас, Сам благослови́ предложе́ние сие́, и приими́ е в пренебе́сный Твой же́ртвенник. Помяни́, я́ко Благ и Человеколю́бец, прине́сших и и́хже ра́ди принесо́ша, и нас неосужде́ны сохрани́ во священноде́йствии Боже́ственных Твоих Таин.

А затем, трижды воздевая руки, глаголем:

И́же Херуви́мы та́йно образу́юще/ и Животворя́щей Тро́ице/ Трисвяту́ю песнь припева́юще,/ вся́кое ныне жите́йское/ отложи́м попече́ние.

Стих 1: Се́рдце чи́сто сози́жди во мне, Боже, и дух прав обнови́ во утро́бе моей (крестное знамение).

Иже Херувимы тайно образующе…

Стих 2: Не отве́ржи мене от Лица́ Твоего́ и Ду́ха Твоего́ Свята́го не отыми́ от мене́ (крестное знамение).

Иже Херувимы тайно образующе…

И снова крестимся с поясными поклонами:

 

Боже, очи́сти мя, гре́шнаго/ и поми́луй мя (трижды).

Возми́те ру́ки ва́ша во свята́я,/ и благослови́те Го́спода.

После чего берем в левую руку дискос, а в правую - потир и, несколько воздев их вверх над престолом (если служим в одиночку), или повернувшись, через правое плечо к людям, глаголем, и делаем, в нужных местах, два очень плавных (во избежание расплескивания вина и рассыпания частичек) небольших крестных знамения обеими сосудами одновременно:

Держа́щих После́дняго Правосла́внаго Ца́рства/ и всех по́дданных его,/ да помяне́т Госпо́дь Бог во Ца́рствии Свое́м/ всегда́, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.

Апо́столы Ца́рстей Правосла́вней Це́ркви,/ весь свяще́ннический, диа́конский и мона́шеский чин,/ бра́тию и се́стры свята́го хра́ма сего́/ вас и всех правосла́вных христиа́н,/ да помяне́т Го́сподь Бог/ во Ца́рствии Свое́м/ всегда́, ны́не и при́сно,/ и во ве́ки веко́в.

После чего снова поворачиваемся к престолу через правое плечо, и ставим дискос и потир (или просто опускаем, после воздевания над престолом) вниз, поверх тридневного ложа Христова на изображение соответствующих сосудов в руках Ангелов под песнопение (при отсутствии антиминса - в нижнюю часть илитона):

Яко да Царя́ всех поды́мем,/ А́нгельскими неви́димо/ дориноси́ма чи́нми.

Аллилу́иа,/ аллилу́иа,/ аллилу́иа.

Благообра́зный Ио́сиф,/ с дре́ва снем Пречи́стое Те́ло Твое́,/ плащани́цею чи́стою обви́в,/ и благоуха́ньми/ во гро́бе но́ве покры́в, положи́.

 

Берем в правую руку звездицу, крестим ею дискос, касаясь его ободка (верх-низ-лево-право) на выделенных словах, и поставляем поверх Даров (если звездицы нет, ставим слева от блюда-дискоса раскрытый иконный складень, или раскрытое поминание с твердой обложкой):

 

Во Гро́бе пло́тски, - во аде же с душе́ю яко Бог, - в Раи́ же с разбо́йником, - и на Престо́ле был еси, Христе , со Отце́м и Ду́хом вся исполня́яй неопи́санный.

Я́ко живоно́сец,/ яко Рая красне́йший,/ вои́стину и черто́га вся́каго ца́рскаго/ показа́ся светле́йший, Христе́, Гроб Твой,/исто́чник на́шего воскресе́ния.

А затем накрываем оба сосуда поверх звездицы, или складня сложенным в 2-3 раза платом, и глаголем:

Благообра́зный Ио́сиф,/ с дре́ва снем Пречи́стое Те́ло Твое́,/ плащани́цею чи́стою обви́в,/ и благоуха́ньми/ во Гро́бе но́ве покры́в, положи́.

Ублажи́, Го́споди,/ благоволе́нием Твоим Сио́на,/ и да сози́ждутся сте́ны Иерусали́мския:/ тогда́ благоволи́ши же́ртву правды,/ возноше́ние и всесожега́емая,/ тогда́ возложа́т на олта́рь Твой тельцы́.

Поем или читаем кондак Великой Субботы, (глас 6):

Бе́здну заключи́вый, мертв зри́тся,/ и сми́рною и плащани́цею обви́вся,/ во гро́бе полага́ется, яко сме́ртный, Безсме́ртный;/ же́ны же приидо́ша помаза́ти Его ми́ром,/ пла́чущия го́рько и вопию́щия:/ сия Суббо́та есть Преблагослове́нная,/ в не́йже Христо́с усну́в,// воскре́снет тридне́вен.

А затем молимся:

Го́споди Бо́же наш, созда́вый нас, и введы́й в жизнь сию́, показа́вый нам пути во спасе́ние, дарова́вый нам Небе́сных Та́ин открове́ние. Ты бо еси́ положи́вый нас в слу́жбу сию́, си́лою Ду́ха Твоего́ Свята́го. Благоволи́ у́бо, Го́споди, бы́ти нам служи́телем но́ваго Твоего́ Заве́та, слуга́м Святы́х Твои́х Та́инств. Приими́ нас, приближа́ющихся Свято́му Твоему́ Же́ртвеннику, по мно́жеству ми́лости Твоея́, да бу́дем досто́йни приноси́ти Тебе́ слове́сную сию́ и безкро́вную Же́ртву о на́ших согреше́ниих и о людски́х неве́жествиих: ю́же прие́м во Святы́й и Пренебе́сный, и мы́сленный Твой Же́ртвенник, в воню́ благоуха́ния, возниспосли́ нам благода́ть Свята́го Твоего́ Ду́ха. При́зри на ны, Бо́же, и ви́ждь на слу́жбу сию́ на́шу, и приими́ ю́, я́коже прия́л еси́ А́велевы да́ры, Но́евы же́ртвы, Авраа́мова всепло́дия, Моисе́ова и Ааро́нова свяще́нства, Самуи́лова мирная. Я́коже прия́л еси́ от Святы́х Твои́х Апо́стол и́стинную сию́ слу́жбу, си́це и от ру́к нас, гре́шных, приими́ Да́ры сия в бла́гости Твое́й, Го́споди, я́ко да сподо́бльшеся служи́ти без поро́ка Свято́му Твоему́ Же́ртвеннику, обря́щем мзду ве́рных и му́дрых строи́телей в день стра́шный воздая́ния Твоего́ пра́веднаго.

Благословляем народ именословным перстосложением - для священника или обычным - для диакона: Мир всем.

Народ: И ду́хови твоему́.

Возлю́бим друг дру́га,/ да единомы́слием испове́мы.

Отца́ и Сы́на/ и Свята́го Ду́ха,/ Тро́ицу Единосу́щную/ и Неразде́льную.

И покланяемся трижды, глаголя тихо:

Возлюблю́ Тя, Го́споди, кре́посте моя́. Госпо́дь утвержде́ние мое́ и прибе́жище мое́. (Трижды).

И осторожно целуем верхний краешек звездицы (складня) на дискосе, краешек потира, и край антиминса пред собою, а затем, обращаясь ко всем присутствующим, произносим:

Христос посреде́ нас

Они отвечают: И есть, и бу́дет.

 

После чего зажигаем от лампады свечу на подчеркнутых словах, и ставим ее на прежнее место вверху антиминса:

А зело́ ра́но у́тром в день воскресе́ния Твоего́ облиста́ша мо́лнии, - яви́ся свет - и произше́д трус, стрегу́щии разбежа́шася, А́нгели же отвали́ша ка́мень от две́рий Гро́ба

Две́ри,/ двери,/ прему́дростию во́нмем.

 

И аккуратно поднимаем, обеими руками, плат, во образ отваленного от Гроба камня, так, чтобы он не провисал, над Дарами, и благоговейно колеблем над ними, во образ произошедшего землетрясения (в такт пения или чтения). Если будут другие сослужащие, то они тоже берут плат или воздух обеими руками, и, натянув, держат над Святыми Дарами, колеблюще и поюще исповедание веры:

Ве́рую во Еди́наго Бо́га Отца́ Вседержи́теля,/ Творца́ Не́бу и Земли́, ви́димым же всем и неви́димым./

И во Еди́наго Го́спода Иису́са Христа́, Сы́на Бо́жия,/ Единоро́днаго, И́же от Отца́ рожде́ннаго пре́жде всех век./ Све́та от Све́та, Бо́га и́стинна от Бо́га и́стинна,/ рожде́нна, несотворе́нна, единосу́щна Отцу́, И́мже вся бы́ша./ Нас ра́ди челове́к и на́шего ра́ди спасе́ния сше́дшаго с Небе́с/ и воплоти́вшагося от Ду́ха Свя́та и Мари́и Де́вы и вочелове́чшася./ Распя́таго же за ны при Понти́йстем Пила́те,/ и страда́вша, и погребе́нна. И воскре́сшаго в тре́тий день по Писа́нием./ И возше́дшаго на Небеса́, и седя́ща одесну́ю Отца́./ И па́ки гряду́щаго со сла́вою суди́ти живы́м и ме́ртвым, Его́же Ца́рствию не бу́дет конца́./

И в Ду́ха Свята́го, Го́спода, Животворя́щаго, Иже от Отца исходя́щаго,/ И́же со Отце́м и Сы́ном спокланя́ема и ссла́вима, глаго́лавшаго проро́ки./

Во еди́ну Святу́ю, Собо́рную и Апо́стольскую Це́рковь./

Испове́дую еди́но Креще́ние во оставле́ние грехо́в./

Ча́ю воскресе́ния ме́ртвых, и жи́зни бу́дущаго ве́ка.// Ами́нь.

 

Прекращаем колебания плата и, поцеловав его, складываем и отлагаем в левый нижний угол илитона и глаголем:

 

Ста́нем до́бре,/ ста́нем со стра́хом,/ во́нмем,/ свято́е возноше́ние в ми́ре приноси́ти.

Народ: Ми́лость ми́ра, / же́ртву хвале́ния.

Снова благословляем собравшихся и глаголем:

Благода́ть Го́спода на́шего Иису́са Христа́,/ и Любы́ Бо́га и Отца́,/ и прича́стие Свята́го Ду́ха,/ бу́ди со все́ми ва́ми.

Народ: И со ду́хом твои́м.

И тут же лицом к людям, воздеваея руки, глаголем :

Горе́ име́им сердца́.

Народ: И́мамы ко Го́споду.

Поворачиваемся к престолу:

Благодари́м Го́спода

И совершаем земной поклон с пением или чтением:

Народ: Досто́йно и пра́ведно есть покланя́тися Отцу́/ и Сы́ну/ и Свято́му Ду́ху,/ Тро́ице Единосу́щней,/ и Неразде́льней.

Молимся вслух:

Сый Влады́ко, Го́споди Бо́же О́тче Вседержи́телю покланя́емый! Досто́йно я́ко вои́стину, и пра́ведно, и ле́по великоле́пию святы́ни Твоея́, Тебе́ хвали́ти, Тебе́ пе́ти, Тебе́ благослови́ти, Тебе́ кла́нятися, Тебе́ благодари́ти, Тебе́ сла́вити Еди́наго вои́стинну Су́щаго Бо́га, и Тебе́ приноси́ти се́рдцем сокруше́нным и ду́хом смире́ния слове́сную сию́ слу́жбу на́шу, я́ко Ты еси́ дарова́вый нам позна́ние Твоея́ и́стины. И кто дово́лен возглаго́лати силы Твоя́, слы́шаны сотвори́ти вся хвалы́ Твоя́, или́ пове́дати вся чудеса́ Твоя́ во вся́ко вре́мя. Влады́ко всех, Го́споди Небесе́ и земли́, и всея́ тва́ри, ви́димыя же и неви́димыя, седя́й на Престо́ле Сла́вы и призира́яй бе́здны, безнача́льне, неви́диме, непостижи́ме, неопи́санне, неизме́нне, О́тче Го́спода на́шего Иису́са Христа́, вели́каго Бо́га и Спаси́теля, упова́ния на́шего, и́же есть о́браз Твоея́ бла́гости: печа́ть равнообра́зная, в себе́ показу́я Тя, Отца́, Сло́во Живо́е, Бог и́стинный, преве́чная Прему́дрость, живо́т, освяще́ние, си́ла, свет и́стинный, и́мже Дух Святы́й яви́ся; Дух и́стины, сыноположе́ния дарова́ние, обруче́ние бу́дущаго насле́дия, нача́ток ве́чных благ, животворя́щая си́ла, исто́чник освяще́ния, от Него́же вся тва́рь слове́сная же и у́мная укрепля́ема Тебе́ слу́жит, и Тебе́ присносу́щное возсыла́ет славосло́вие, я́ко вся́ческая рабо́тна Тебе́. Тебе́ бо хва́лят А́нгели, Арха́нгели, Престо́ли, Госпо́дьствия, Нача́ла, Вла́сти, Си́лы и многоочи́тии Херуви́ми. Тебе́ предстоя́т о́крест Серафи́ми, шесть кри́л еди́ному, и шесть кри́л еди́ному; и двема́ у́бо покрыва́ют ли́ца своя, двема́ же но́ги, и двема́ лета́юще, взыва́ют еди́н ко друго́му, непреста́нными усты́, немо́лчными славослове́ньми…

Берем в правую руку звездицу (если вместо нее использовался складень или поминание, то просто относим их на этих словах и ставим слева от лампады), крестим ею дискос, касаясь его ободка (верх-низ-лево-право) на выделенных словах, а затем складываем звездицу и кладем перед свечой концами от себя к горнему месту так, чтобы она заключала свечу внутрь себя.

Побе́дную песнь/ пою́ще,/ - вопию́ще,/ - взыва́юще/ - и глаго́люще:

Народ : Свят, Свят, Свят Господь Савао́ф,/ испо́лнь Не́бо и земля́/ сла́вы Твоея́:/ оса́нна в вы́шних,/ благослове́н Гряды́й во и́мя Госпо́дне,// оса́нна в вы́шних.

С си́ми блаже́нными Си́лами, Влады́ко человеколю́бче, и мы́, гре́шнии, вопие́м и глаго́лем: Свят еси́, я́ко вои́стину, и Пресвя́т, и несть ме́ры великоле́пию святы́ни Твоея́, и преподо́бен во всех де́лех Твои́х, я́ко пра́вдою и судо́м и́стинным вся наве́л еси́ на ны́: созда́в бо челове́ка, пе́рсть взе́м от земли́, и о́бразом Твои́м, Бо́же, поче́т, положи́л еси́ в Раи́ сла́дости, безсме́ртие жи́зни и наслажде́ние ве́чных благ, в соблюде́нии за́поведей Твои́х обеща́в ему́, но преслу́шавша Тебе́, и́стиннаго Бо́га, созда́вшаго его́, и пре́лестию зми́евою привле́кшася, умерщвле́на же свои́ми прегреше́ньми, изгна́л еси́ его́ пра́ведным Твои́м судо́м, Бо́же, от рая́ в мiр сей, и отврати́л еси́ в зе́млю, от нея́же взят бысть, устроя́я ему́ е́же от пакибытия́ спасе́ние, в Саме́м Христе́ Твое́м. Не бо отврати́лся еси́ созда́ния Твоего́ в коне́ц, е́же сотвори́л еси́, Бла́же, ниже́ забы́л еси́ дела́ рук Твои́х, но посети́л еси́ многообра́зне, ра́ди милосе́рдия ми́лости Твоея́. Проро́ки посла́л еси́, сотвори́л еси́ си́лы святы́ми Твои́ми, в ко́емждо ро́де благоугоди́вшими Тебе́. Глаго́лал еси́ нам усты́ раб Твои́х проро́ков, предвозвеща́я нам хотя́щее бы́ти спасе́ние. Зако́н дал еси́ в по́мощь, А́нгелы поста́вил еси́ Храни́тели. Егда́ же прии́де исполне́ние време́н, глаго́лал еси́ нам Саме́м Сы́ном Твои́м, И́мже и ве́ки сотвори́л еси́, И́же сый сия́ние сла́вы Твоея́ и начерта́ние Ипоста́си Твоея́, нося́ же вся глаго́лом си́лы Своея́, не хище́ние непщева́ е́же бы́ти ра́вен Тебе́, Бо́гу и Отцу́, но Бог Сый преве́чный, на земли́ яви́ся и челове́ком споживе́. И от Де́вы Святы́я вопло́щся, истощи́ Себе́, зра́к раба́ прие́м, сообра́зен быв те́лу смире́ния на́шего, да нас сообра́зны сотвори́т о́бразу сла́вы Своея́. Поне́же бо челове́ком грех вни́де в мiр и грехо́м смерть, благоволи́ Единоро́дный Твой Сын, Сый в не́дрех Тебе́, Бо́га и Отца́, быв от жены́, Святы́я Богоро́дицы и Присноде́вы Мари́и, быв под зако́ном, осуди́ти грех во пло́ти Свое́й, да во Ада́ме умира́юще, оживотворя́тся в Саме́м Христе́ Твое́м. И пожи́в в мiре сем, дав повеле́ния спаси́тельная, отста́вив нас пре́лести и́дольския, приведе́ в позна́ние Тебе́, и́стиннаго Бо́га и Отца́, стяжа́в нас Себе́, лю́ди избра́нны, царское свяще́ние, язы́к свят. И очи́стив водо́ю, и освяти́в Ду́хом Святы́м, даде́ Себе́ изме́ну сме́рти, в не́йже держи́ми бе́хом, про́дани под грехо́м, и соше́д кресто́м во ад, да испо́лнит Собо́ю вся, разреши́ боле́зни сме́ртныя. И воскре́с в тре́тий день, и путь сотвори́в вся́кой пло́ти к воскресе́нию из ме́ртвых, зане́ не бя́ше мо́щно держи́му бы́ти тле́нием нача́льнику жи́зни, бысть нача́ток уме́рших, перворожде́н из ме́ртвых, да бу́дет Сам вся, во всех пе́рвенствуяй. И возше́д на Небеса́, се́де одесну́ю вели́чествия Твоего́ на высо́ких, и́же и прии́дет возда́ти кому́ждо по дело́м его́. Оста́ви же нам воспоминания спаси́тельнаго Своего́ Страда́ния сия́, я́же предложи́хом по Его́ за́поведем. Хотя́ бо изы́ти на во́льную и приснопа́мятную, и животворя́щую Свою́ сме́рть, в но́щь, в ню́же предая́ше Себе́ за живо́т мiра, прие́м Хлеб на Свя́тыя Своя́ и Пречи́стыя ру́ки, показа́в Тебе́, Бо́гу и Отцу́, благодари́в, благослови́в (благословляем его), освяти́в, преломи́в,

И громко глаголем, указывая на Агнец прямыми, вместе сложенными, пальцами правой руки:

даде́ святы́м Свои́м ученико́м и Апо́столом, рек: приими́те, яди́те, сие́ есть Те́ло Мое́, е́же за вы ломи́мое, во оставле́ние грехо́в.

Лик: Ами́нь.

Глаголем потише:

Подо́бне и Ча́шу от плода́ ло́знаго прие́м, раствори́в, благодари́в, благослови́в (благословляем ее) , освяти́в,

И снова возглашаем, указывая рукой на чашу-потир:

даде́ святы́м Свои́м ученико́м и Апо́столом, рек: пи́йте от нея́ вси, сия́ есть Кровь Моя́ Но́ваго Заве́та, я́же за вы и за мно́ги излива́емая во оставле́ние грехо́в.

Лик: Ами́нь.

И снова молимся:

Сие́ твори́те в Мое́ воспомина́ние: ели́жды бо а́ще я́сте Хлеб сей и Ча́шу сию́ пие́те, Мою́ Сме́рть возвеща́ете, Мое́ Воскресе́ние испове́даете. Помина́юще у́бо, Влады́ко, и мы́ спаси́тельная Его́ Страда́ния, животворя́щий Крест, тридне́вное погребе́ние, е́же из ме́ртвых Воскресе́ние, е́же на Небеса́ Возше́ствие, е́же одесну́ю Тебе́, Бо́га и Отца́, Седе́ние, и сла́вное, и стра́шное Его́ Второ́е Прише́ствие.


Дата добавления: 2019-02-22; просмотров: 142; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!