Тема 3.  Специфіка української культури доби Середньовіччя: Київська Русь та Галицько-Волинське князівство в контексті християнізації слов’янських земель.



Специфіка розвитку культури Київської Русі на перехресті культур: проблема діалогу києворуської культури з візантійською традицією. Античність та її рецепції у ментальності києворусичів. Динаміка діалогу культури Київської Русі з греко-візантійською цивілізацією як семантична та культурологічна проблема (Ю.М. Лотман). Латинські традиції в культурі Київської Русі. Київська Русь і феномен Сходу: вплив на формування культури так званого «Дикого поля» (за Л. Гумільовим) та Індії (за В.К. Шохіним). Мотив Чужого в культурі Київської Русі і типи ставлення до нього.

Картина світу Київської Русі. Причини ін наслідки християнізації у культурно-історичному вимірі (за М.Ю. Брайчевським). Релігійний синкретизм як основа світобачення. Київське християнство як етнокультурний феномен та його головні риси: толерантність, демократизм, гуманістичність, соборноправність, софійність, полікультурність. Загальні принципи релігійної картини світу Київської Русі як складової середньовічного світобачення (теоцентризм, креаціонізм, дуалізм, символізм, телеологізм, есхатологізм) та їх конкретне національне наповнення (за текстами першоджерел). Образ Софії як ключовий смисл давньоруської культури, його релігійні, філософські та художні інтерпретації (за С.С. Аверінцевим). Розкриття концептуальних положень софіології через семантику храму Софії Київської (В.С. Горський та його школа).

Літературні та мистецькі здобутки києворуської культури як вираження картини світу. Розвиток книжної справи та основі жанри літературної творчості (апокрифи, житія, патерики, літописи, шестодневи тощо). Проблема співвідношення оригінального і запозичення на прикладі аналізу перекладної та місцевої літературних традицій. Постаті видатних письменників і мислителів: Іларіон, Климент Смолятич, Нестор, Данило Заточеник, Данило Паломник, Кирило Туровський, Лука Жидята та інші. Печерська і софійна традиції як напрями інтелектуальної творчості. Роль церкви у розвитку освіти на Русі: початкові школи та бібліотеки. Образотворче мистецтво: специфіка давньоруської ікони, фрески та мозаїки, книжкової мініатюри. Музика і танець у Київській Русі

Специфіка культурних процесів на території Галицько-Волинського князівства: суспільно-політична та економічна культури, центри духовного життя (Володимир, Галич, Перемишль), розвиток освіти і мистецтва. Стисла характеристика основних літературних пам’ятників та творів образотворчого мистецтва.

 

План лекційного заняття:

1. Культура Київської Русі як феномен діалогу культур.

2. Утвердження християнства на Русі: його причини та наслідки для розвитку культурно творчості східних слов’ян.

3. Київське християнство та його семантика: образ Софії в давньоруській культурі (на прикладі архітектури).

4. Оригінальне і запозичене пам’ятках культури Київської Русі: література і живопис.

5. Культурні здобутки Галицько-Волинського князівства.

ТЕРМІНИ ТА ПОНЯТТЯ:

християнізація, полікультурність, соборноправність, київське християнство, монотеїзм, фреска, мозаїка, Софія, Логос, літопис, хроніка, повчання, ікона, апокриф, житіє ,патерик, шестоднев, скоморох, Лавра, двовір’я.

СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ

Українська культура доби Середньовіччя: духовність Київської Русі як складова загальноцивілізаційного процесу доби.

 

1. Утвердження християнства на Русі як чинник розвитку культури: причини, наслідки, здобутки християнізації.

2. Діалог культур у семантичному просторі культури Київської Русі: античні, візантійські, романо-германські, далекосхідні та інші джерела впливу.

3. Картина світу в Київській Русі та її архетипи (на прикладі семантики храму Софії Київської).

4. Розвиток освіти і літературної творчості в Київській Русі: порівняльний аналіз основних творів перекладної та оригінальної літератури.

5. Образотворче мистецтво Київської Русі: фреска та мозаїка, їх сакральний зміст й художньо-стильові особливості..

 

ТЕМИ ДОПОВІДЕЙ ТА РЕФЕРАТІВ

 

1. Візантійська традиція в культурі Київської Русі.

2. Вияви античної культури в Київській Русі.

3. Система планування та архітектурні шедеври давньоруського Києва.

4. Фрески та мозаїки Софії Київської.

5. Історичні та ораторсько-учительні твори Київської Русі.

 

ПИТАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОГО ОПРАЦЮВАННЯ

1. Походження давньоруської писемності: гіпотези і проблеми.

2. Музика і танець у Київській Русі.

3. Перекладна література Київської Русі та її вплив на становлення оригінальної писемної традиції.

4. Літературна творчість Галицько-Волинського князівства.

5. Пам’ятки архітектури Галицько-Волинського князівства.

 

РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА

  1. Аверинцев С.С. К уяснению смысла надписи над конхой центральной апсиды Софии Киевской / Сергей Сергеевич Аверинцев // Аверинцев С.С. София-Логос. Словарь. – К.: Дух і література, 2001. – с. 221-250.

37. Брайчевський М.Ю. Утвердження християнства на Русі: Монографія. – К.: Наукова думка, 1988. – 264 с.

  1. Бугославский С.А. Русская земля в литературе Киевской Руси ХІ- ХІІ вв. // Московский государственный университет                                       им. М.В.Ломоносова. Ученые записки – Труды кафедры русской литературы. – Вып. 118. Кн. 2. – М., 1946. – С. 3-26.

39. Введение христианства на Руси: Монография / Ин-т философии АН СССР; Отв. ред. А.Д. Сухов. – М.: Мысль, 1987. – 302 [2] с.

40. Возняк С.М., Голянич М.Ю., Москаленко Ю.М. Філософська думка України: імена та ідеї. Навч. посіб. – Івано-Франківськ: Плай, 2003. – 136 с.

  1. Гладкова О.В. Св. Климент Римский – креститель Руси? («Слово на обновление Десятинной церкви»: некоторые проблемы текста) // Древняя Русь и Запад. Научная конференция. Книга резюме. – М.: ИМЛИ РАН, Наследие, 1996. – С. 37-39.

42. Горский В.С. Философские идеи в культуре Киевской Руси ХІ – начала  ХІІ в.: Монография. – К.: Наукова думка, 1988. – 216 с.

43. Горський В.С. Античність і філософська думка Київської Русі // Антична культура і вітчизняна філософська думка. – К., 1990. – С. 15-23.

44. Горський В.С. Нариси з історії філософської культури Київської Русі (середина ХІІ- середина ХІІІ ст.): Монографія. – К.: Наукова думка, 1993. – 164 с.

  1. Горський В.С. Святі Київської Русі: Монографія. – К.: Абрис, 1994. – 176 с.
  2. Грицай М.С., Микитась В.Л., Шолом Ф.Я. Давня українська література: Підручник для студентів філологічних факультетів університетів. – К.: Вища школа, 1989. – 416 с.

47. Громов М.Н. Памятники древнерусской литературы как источник изучения раннего этапа отечественной педагогики // Просвещение и педагогическая мысль: Малоисследованные проблемы и источники. –  С. 35-45.

48. Громов М.Н., Козлов Н.С. Русская философская мысль X-XVIII веков: Учебное пособие. – М.: Издательство МГУ, 1990. – 288 с.

49. Гумилев Л.Н. Древняя Русь и Великая степь: Монография. – Спб.: Кристалл, 2001. – 768 с.

50. Егунов А.Н. Гомер в русских переводах ХVІІІ – ХІХ вв.: Монография. – М.-Л.: Издательство “Наука”, 1964. – 440 с.

51. История культуры Древней Руси: В 2 т. / АН СССР. Ин-т истории материальной культуры. Ин-т истории. – М.-Л., 1951. – Т.2: Домонгольский период. Общественный строй и духовная культура. – 546 с.

52. Калінін Ю.А., Харьковщенко Є.А. Релігієзнавство: Підручник. – К.: Наукова думка, 1995. – 252 с.

53. Киселева М.С. Учение книжное: текст и контекст древнерусской книжности: Монография. – М.: Индрик, 2000. – 256 с.

54. Красноречие Древней Руси: (ХІ – ХVІІ вв.) / Сост., вступ. ст., подгот. древнерус. текстов и коммент. Т.В. Черторицкой. – М.: Советская Россия, 1987. – 448 с.

55. Левченко М.В. Очерки по истории русско-византийских отношений: Монография. – М.: Издательство Академии наук СССР,  1956. – 556 с.

56. Литаврин Г.Г. Византия, Болгария, Древняя Русь (IХ – начало      ХII в.): Монография. – Спб.: Изд-во «Алетейя», 2000. – 398 с.

57. Литература Древней Руси: Биобиблиографический словарь / Сост. Л.В. Соколова; Под ред. О.В. Творогова. – М.: Просвещение, 1996. – 240 с.

58. Лихачёв Д.С. Своеобразие исторического пути русской литературы Х-XVII вв. // Русская литература. – 1972. – № 2. – С. 3-36.

59. Лихачёв Дм. Тысячелетие культуры // Тысячелетие русской письменной культуры (988-1988). – Вып. 26. – М., 1989. – С. 5-13.

60. Лотман Ю.М. Проблема византийского влияния на русскую культуру в типологическом освещении // Византия и Русь. – М., 1989. – С. 227-235.

  1. Мурьянов М.Ф. «Звонят колокола вечныа в Великом Новегороде»: (славянские праздники) // Славянские страны и русская литература. – Л., 1973. – С. 238-245.

62. Некрасов Г.А. Тысяча лет русско-шведско-финских культурных связей ІХ-ХVІІ вв: Монография. – М.: Наука, 1993. – 272 с.

  1. Никитенко Н., Новосад М., Оксіюк Й. Православ’я на Україні: Монографія. – К.: Товариство “Україна”, 1985. – 112 с.
  2. Орлов Р.С. Византия  и Русь. Проблема диалога культур // Южная Русь и Византия. – К., 1991. – С. 157-166.

65. Повість врем’яних літ: Літопис (За Іпатським списком) / Пер. з давньорус. В. Яременка. – К.: Радянський письменник, 1990. – 558 с.

  1. Послание, написано Климентом, митрополитом русским, Фоме, пресвитеру, истолковано Афанасием монахом // Златоструй. Древняя Русь Х-ХІІІ вв. / Сост., авторский текст, коммент. А.Г. Кузьмина,       А.Ю. Карпова. – М.: Молодая гвардия, 1990. – 302 [2] с.
  2. Рамм Б.Я. Папство и Русь в Х-ХV веках: Монография. – М.-Л.: Издательство Академии наук СССР, 1959. – 284 с.

68. Рогович М.Д. Київська Русь і антична культура // Філософська думка. –1980. – № 1. – С. 94-107.

69. Сахаров А.Н. Дипломатия Древней Руси: IX – первая половина Х в.: Монография. – М.: Мысль, 1980. – 358 с.

70. Словарь книжников и книжности древней Руси. XI – первая половина XIV в. / Редакторы: Д.М. Буланин, О.В. Творогов. – Л.: Издательство «Наука» [Ленинградское отделение], 1987. – 493 с.

71. Струминский В.Я. Педагогика Киевской Руси как предмет педагогического изучения (обзор основных направлений и  работ в дореволюционную эпоху) // Школа и педагогика в культуре Древней Руси: Историческая хрестоматия. – М.: Издательство «Российского открытого университета», 1992. – С. 66-81.

  1. Теорія та історія світової і вітчизняної культури: Курс лекцій /      А.К. Бичко, Б.І. Бичко, Н.О. Бондар та ін. – К.: Либідь, 1992. – 392 с.
  2. Тихомиров М.Н. Исторические связи России со славянскими странами и Византией: Монография. – М.: Наука, 1969. – 374 с.

74. Тойнби А.Дж. Постижение истории: Сборник / Пер. с англ.    Е.Д. Жаркова. – М.: Рольф, 2001. – 640 с.

75. Толочко П.П. Киев – соперник Константинополя // Южная Русь и Византия. – К., 1991. – С. 5-12.

76. Черкасов О. Історіографія освіти Київської Русі наприкінці ХІХ – початку ХХ століття // Початкова школа. – 2002. – № 2. – С. 55-57.

77. Чижевський Дм. Нариси з історії філософії на Україні: Монографія. – К.: Вид-во “Орій” при УКСП “Кобза”, 1992. – 230 с.

78. Шевченко В.І. Концепція пізнання в українській філософії: Курс лекцій для вищих навчальних закладів. – К.: ІСДО, 1993. – 188 с.

79. Шестун Евгений, протоиерей. Православная педагогика: Монография. – М.: Про-Прессе, 2001. – 576 с.

80. Шохин В.К. Древняя Индия в культуре Руси (ХІ – середина ХV в.): Источниковедческие проблемы: Монография. – М., Главная редакция восточной литературы: Издательство «Наука», 1988. – 336 с.

 


Дата добавления: 2019-02-12; просмотров: 86; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!