Подготовка текста, перевод и комментарии Т. Б. Карбасовой 14 страница



 

И по скончании молитвы взем блаженный челнъ,[42] преѣха за езеро Ново на сѣверную страну и обрѣте старца на камени жестоцѣ опочивающа от путного шествия. Блаженный же Кирилъ помолися на брегу о пришествии братнѣ, и осия их свѣтъ велий. И трепетенъ бысть старець от почиву, страхомъ и трепетом обдержим, преблаженному поклонение творяше. С началом[43] благословение сотвори ему от блаженнаго преподобнаго отца Александра Свѣрьскаго, игумена Живоначалныя Троица, оному рекшу тихимъ гласомъ: «Благослови мя, святче Божий и рабе Святыя Троица». Свѣту же сияющу, блаженному чрезъ езеро съ старцом Никифором къ острову ѣдущим в лодиице. И приехавше на островъ, и помолившеся Воскресению Христову и Пречистой его Богоматери, и другъ от друга благословения прошаху, и метание до земля творяху. Блаженный же Кирилъ нача вопрашати старца Никифора тихим гласомъ и смрениемъ велиимъ: «Повѣжь ми, брате, коея ради потребы толикаго долгаго пути не обленися шествовати, и к моей нищетѣ, неимущему никоея потребы и добродѣтели, прииде?» Старець же Никифоръ рече: «Прости мя, святче Божий, посла мя преподобный отець нашь игуменъ Александръ видѣти твое преподобьство. Паче же и аз, грѣшный, подвигся къ твоей святыни благословитися от тебе и от твоих преподобных устенъ насладитися божественныхъ словесъ, слышахомъ бо твое добродѣтелное житие къ Богу и боголюбезныя труды». Слышав же се блаженный Кирилъ и подивися велми о пришествии старца и о спряженной духовной любви преподобнаго отца Александра. Пакы же блаженный рече: «Благословенъ Богъ и Господь Исус Христос и Пречистая его Мати, яко сподоби насъ совокупитися духовною любовию в далечем разстоянии твоим пришествием. Паче же сего Владыка нашь Господь призвати имать насъ явѣ зрѣтися во ономъ блаженствѣ и в лицѣ праведныхъ съ преподобнымъ Александромъ».[44]

И по окончании молитвы взял блаженный лодку, и переплыл на северную сторону озера Нового, и нашел старца, почивавшего после дороги на камне жестком. И помолился блаженный Кирилл на берегу, <благодаря Бога> о пришествии брата, и осиял их свет великий. И, проснувшись, вострепетал старец, в страхе и трепете сотворил поклон блаженному. С началом сотворил он ему благословение от блаженного преподобного отца Александра Свирского, игумена <монастыря> Живоначальной Троицы, когда тот сказал тихим гласом: «Благослови меня, святой Божий человек и раб Святой Троицы». И сиял свет, пока блаженный со старцем Никифором плыли на лодке по озеру к острову. И приплыли на остров, и помолились Воскресению Христову и Пречистой его Богоматери, и друг у друга благословения просили, и поклоны до земли творили. Блаженный же Кирилл стал вопрошать старца Никифора тихим голосом с большим смирением: «Скажи мне, брат, зачем не поленился отправиться в такой долгий путь и пришел к моей нищете, не имеющему никакой добродетели и пользы?» Старец же Никифор отвечал: «Прости меня, святой Божий человек, послал меня преподобный отец наш игумен Александр увидеть твое преподобие. К тому же и я, грешный, стремился к твоей святыни получить у тебя благословения и от твоих преподобных уст насладиться божественными словами, ибо слышали мы о твоей добродетельной жизни, устремленной к Богу, и боголюбезных трудах». Услышав об этом, очень удивился блаженный Кирилл приходу старца и духовной любви преподобного отца Александра. Потом блаженный сказал: «Благословен Бог и Господь Иисус Христос и Пречистая его Мать, удостоившие нас, <находящихся> на большом расстоянии, соединиться духовной любовью через твое пришествие. Более же сего, Владыка наш Господь призовет нас с преподобным Александром открыть <пребывание> в ином блаженстве и в лике праведных».

 

Имяше же той блаженный Никифоръ на собѣ вериги тяжки — видѣвъ святый Кирилъ почюдися блаженнаго терпѣнию. По сем бесѣдующим им о ползѣ духовнѣй. Паки же поиде старець Никифоръ съ острова во обитель Живоначалныя Троица на Свѣрь ко отцу своему настоятелю и учителю Александру на сиверъ. Оному же проводившу старца в лодиице мале, и на том мѣсте поставиша крестъ, идѣже видѣша свѣт осияя ихъ.

Носил тот блаженный Никифор на себе тяжелые вериги — увидев их, святой Кирилл был поражен терпению блаженного. После того беседовали они о полезном в духовной жизни. Обратно пошел старец Никифор с острова в обитель Живоначальной Троицы на Свирь к отцу своему настоятелю и учителю Александру на север. И после того как он проводил старца на маленькой лодке, на том месте, где видели осиявший их свет, поставили крест.

 

Чюдо 2-е о разбойницѣх, приходившыхъ ко святому

Чудо 2-е о разбойниках, приходивших ко святому

 

Разбойникъ нѣкто именемъ Иванъ, живый во окрестных селех съ дружиною своею, пакость человѣком творяше: овогда убиваше их, овогда домы их грабяху. Приехаша же и на островъ в лодиицахъ в малыхъ, аки дивии звѣрие рыкающе, устремишася на блаженнаго Кирила бесовским наважениемъ, хотяху блаженнаго разлучити съ преданиемъ духовным.

Разбойник некий по имени Иван, живший с товарищами своими в окрестных селах, творил людям зло: иногда убивал их, иногда грабил дома их. Приехали они на остров в маленьких лодках, ревя как дикие звери, по бесовскому наваждению устремились они на блаженного Кирилла, желая разлучить блаженного с преданностью духовному <деланию>.

 

Оному же молящуся образу Всемилостиваго Спаса и глаголющу: «Владыко Отче Вседержителю, Богъ отецъ наших: Авраамовъ, и Исааковъ, и Яковль,[45] спаси мя от нахождения и мечтания бесовъскаго на мя, грѣшнаго раба твоего». Такоже и къ Пречистой Богоматери молящися, глаголаше: «О, Преблаженная Госпожа Владычица Богородица, умоли Сына своего и Господа моего избавити ми ся, рабу Твоему, от нахождения сопротивныхъ враговъ и укрѣпи мя на мѣсте сем».

Он же молился пред образом Всемилостивого Спаса и говорил: «Владыка Отец Вседержитель, Бог отцов наших: Авраама, и Исаака, и Иакова, спаси меня, грешного раба своего, от нападений и призраков бесовских». Также и Пречистой Богоматери молясь, говорил: «О, Преблаженная Госпожа Владычица Богородица, умоли Сына своего и Господа моего избавить меня, раба Твоего, от нападений вражеских и укрепи меня на месте сем».

 

И въста от молитвы, и пойде противу их, глаголя: «Ближнии чада и раби и угодники отца своего сатаны, почто приидоста ко мнѣ, рабу Божию, на сий островъ? Стяжание мое и сребро в сей в малѣй кѣлейце». Единъ же от нихъ пойде в кѣлию блаженнаго, а прочии помрачени быша. Той же юноша, иже вниде в кѣлию преподобнаго, нача вопити велиимъ гласом къ дружинѣ своей: «О, братия моя, возмите мя от кѣлии сея, два бо юноши биюще мя люте, и зракъ отаятъ бысть от мене». И отвещаша к нему дружина его, глаголюще: «Мы гласъ твой слышим и не вѣмы, гдѣ еси. И от нас зракъ такоже отпаде». И возопиша разбойницы, единогласно глаголюще: «О, святче Божий Кириле, отпусти насъ с миромъ, уже не имамы приити к тому на островъ сий».

И поднялся после молитвы, и пошел к ним, говоря: «Родные дети и рабы и угодники отца своего сатаны, зачем пришли ко мне, рабу Божьему, на этот остров? Имущество мое и серебро в этой маленькой кельице». И один из них пошел в келью блаженного, а другие ослепли. Тот же юноша, который вошел в келью преподобного, стал вопить громким голосом товарищам своим: «О, братья мои, заберите меня из кельи сей, ибо два юноши бьют меня жестоко, и лишен я зрения». И отвечали ему товарищи его, говоря: «Мы голос твой слышим, но не знаем, где ты. И мы тоже зрения лишились». И возопили разбойники в один голос: «О, святой Божий Кирилл, отпусти нас с миром, больше не станем приходить на остров сей».

 

Прииде же блаженный в кѣлию свою и узрѣвъ отрока лежаща срѣди кѣлии и не вѣдуща, како изыти. Блаженный же Кирилъ воздвиже отрока, глаголя тихим гласомъ: «Поиди, брате, с миромъ ис кѣлии сея». И глагола отрокъ къ преподобному: «Помолися, святче Божий, чтобы твоими святыми молитвами Господь подаровалъ здравие и зракъ очесем нашымъ». Блаженный же Кирилъ помолився Богу, и исцѣли их, и отпусти с миром со острова здравыхъ.

Вошел блаженный в келью свою и увидел отрока, лежавшего посреди келии и не знавшего, как ему выйти. Блаженный же Кирилл поднял отрока, говоря тихим голосом: «Пойди, брат, с миром из кельи сей». И сказал отрок преподобному: «Помолись, святой Божий человек, чтобы твоими святыми молитвами Господь даровал здравие и зрение очам нашим». Блаженный же Кирилл помолился Богу, и исцелил их, и здоровых отпустил их с острова с миром.

 

Чюдо третие преподобнаго отца нашего Кирила Бѣлого

Чудо 3-е преподобного отца нашего Кирилла Белого

 

Тоя же пустыни старець именемъ Дионисий повѣда нам. Нѣкогда прииде той старець Дионисий съ трудовъ в монастырь во святый Великий Четвертокъ.[46] «Вшедшу ми, — рече, — в трапезу и ставшу близ дверей церковных,[47] видѣх отца блаженнаго Кирила съ диакономъ служаща Божественую литоргию и братиямъ Святым Тайнамъ причающымся, Тѣла и Крови Господа нашего Исуса Христа. И по совершении же службы зряхъ азъ, окаянный, учителя своего преподобнаго Кирила идуща из церкви с «Богородицею»,[48] и хлѣбъ Пречистые Богоматери в трапезу принесе, а диаконъ невидим бысть от очию. Аз же, окаянный, вопрашах настоятеля своего и учителя тихимъ гласомъ, глаголя: «Повѣжь ми, отче святый, гдѣ есть с тобою служай?» Отвѣща ми блаженный: «Чадо Дионисие, судебъ Божиихъ не испытуй и до отшествия моего никомуже не повѣдай, что ти Господь яви, радости податель и от навѣтъ вражиихъ избавитель, скорбящым сладкое утѣшение, правитель чюдный показася».

Той же пустыни старец по имени Дионисий поведал нам. Некогда пришел этот старец Дионисий после трудов в монастырь в святой Великий Четверг. «Когда я вошел, — рассказывал он, — в трапезную и стал около дверей церковных, то видел, как блаженный отец Кирилл служил Божественную литургию с дьяконом и братия Святых Тайн причащалась, Тела и Крови Господа нашего Иисуса Христа. И после совершения службы увидел я, окаянный, учителя своего преподобного Кирилла, идущего из церкви с «Богородицею», а когда принес хлеб Пречистой Богоматери в трапезную, тогда дьякон стал невидим для глаз. Я же, окаянный, вопросил настоятеля своего и учителя тихим голосом, говоря: «Открой мне, отец святой, где тот, который служил с тобой?» Отвечал мне блаженный: «Чадо Дионисий, воли Божией не испытывай и до моего преставления никому не рассказывай, что тебе открыл Господь, радости податель и от клеветы вражеской избавитель, скорбящим сладкое утешение, наставник чудный нам явился».

 

И мы, братие, разумно славная его чюдеса о Господѣ похвалимъ, и мы его молитвами к Богу пребываем ничимже врежени от всѣхъ золъ, в нихже и мы разумно разсудим себѣ и воздадимъ хвалу преподобному, рекущи сице: «Радуйся, преподобный Кириле, иже созда нам обитель, тихое пристанище въ езере Нове на Красном островѣ. Радуйся, кромѣ мира суетнаго пустыню съдѣлавый и в ней божественаго желания рачителей собравъ. Радуйся, скорбным утѣшитель нашего естества. Радуйся, яко отгониши мысли злобныя и всаждаеши страхъ в сердца вѣрных. Радуйся, сладкое утѣшение и радости божественыя подателю. Радуйся, от навѣтъ вражиихъ избавителю, и врачь многыхъ болѣзней и исцѣлитель; явися яко честное сокровище духовное, по достоанию обогатившеся благодатию Святаго Духа. Радуйся, столпе огнедухновенъ, от земля вземшийся на высоту преложениемъ, небешѣй славѣ самовидець явися. Радуйся, яко плавающым правитель чюдный показася, и пристанище радостно хвалящим тя, и всѣм заступление. Радуйся, преподобне, и богоблаженне, и богоносе отче нашь Кириле, яко аггельскы на земли пожилъ еси, велми подвизася во времянней жизни в молитвахъ, и в пощениих, и во бдѣниих, и во всенощных стояниихъ, поучаяся в заповѣдех Господнихъ по вся дни, Вседержителною десницею укрѣпляемъ, подобяся блаженному Антонию и Феодосию.[49] И тако Богу угождая, тѣм обрѣлъ еси небесную лѣствицу, по нейже достиглъ еси горняго Иерусалима,[50] честнаго ради жития твоего сосуд бысть Святому Духу, пришед бо Господь съ Отцем, обитель в тебѣ сотвори.[51] Нынѣ же, блаженне Кириле, предстоиши Престолу Пресвятыя Троица, со аггелы Христа непрестанно славословя, неизреченную славу зря, от небесныхъ кругъ пѣвца своя назираеши. Богоносе отче Кириле, своих ради трудовъ от Бога даръ приалъ еси бѣсы прогонити и душя человѣкомъ просвѣтити, вѣрою приходящым. Тя молим, преподобне Кириле, призывающи на помощъ, молебникъ буди Пречистѣй Богоматери, яко да ходатайствуеши о насъ недостойныхъ, Богомъ собраннѣй дружинѣ во святѣй обители сей, ей же ты началникъ и заступление буди, яко да мы, пребывающе на мѣсте сем, не вредни пребудемъ от бесовъ. Славу и благодарение возсылаемъ Отцу и Сыну и Святому Духу, нынѣ и присно».[52]

И мы, братья, разумно славные его чудеса о Господе похвалим, и мы его молитвами с Богом пребываем невредимы от всяких зол, о них и мы разумно рассудим и воздадим хвалу преподобному, говоря так: «Радуйся преподобный Кирилл, создавший нам обитель, тихое пристанище на озере Новом в Красном острове. Радуйся, вне мира суетного пустынь сотворивший и в ней к божественной любви стремящихся собравший. Радуйся, утешитель скорбей нашего естества. Радуйся, отгоняющий мысли злобные и насаждающий страх в сердца верных. Радуйся, сладкое утешение и радости божественной податель. Радуйся, от клеветы вражеской избавитель, врач многих болезней и исцелитель; явился подлинно духовным сокровищем, достойно обогатившимся благодатию Святого Духа. Радуйся, столп, горящий духом, от земли восшедший на небо, небесной славе очевидец явился. Радуйся, чудный кормчий плавающим, и прибежище радостно тебе воздающим хвалу, и всем заступление. Радуйся, преподобный, и богоблаженный, и богоносный отец наш Кирилл, ибо ангельски на земли пожил, много подвизаясь во временной жизни в молитвах, пощении, бдении, всенощных стояниях, поучаясь в заповедях Господних каждый день, Вседержительной десницей укрепляем, уподобляясь блаженным Антонию и Феодосию. И так Богу угождая, обрел этим небесную лествицу, по которой достиг Небесного Иерусалима, честного ради жития твоего сосуд был Святому Духу, ибо пришел Господь со Отцем и обитель в тебе сотворил. Ныне же, блаженный Кирилл, предстоишь Престолу Пресвятой Троицы, со ангелами Христа непрестанно славословя, неизреченную славу зря, с небесных сфер взираешь на воспевающих тебя. Богоносный отец Кирилл, своих ради трудов воспринял от Бога дар бесов прогонять и души просвещать людям, с верою приходящим. Призывая на помощь, тебя молим, преподобный Кирилл, молись Пречистой Богоматери и ходатайствуй о нас недостойных, Богом собранной дружине во святой обители сей, будь же ты ей начальник и заступник, да и мы, пребывая на месте сем, невредимы пребудем от бесов. Славу и благодарение воссылаем Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно».

 

Чюдо 4-е преподобнаго отца Кирила о дияконѣ Николаи

Чудо 4-е преподобного отца Кирилла о дьяконе Николае

 

Древле убо бывшая знамения, и преславная чюдеса и явления богоносным отцемъ нашымъ Кириломъ, списано прежними творцы, иже люботруднѣ в сем потрудишася. Боголюбивый диаконъ Николай из града Бѣла-озера хотя блаженнаго видѣти в пустыни и приати от него благословение...[53] Да не забвени пребудут многаго ради времени преславная чюдодѣйствия Божия, иже сотворяетъ Богъ своими угодникы, нынѣ убо видимъ толика содѣваемая в послѣдняя времена велия чюдеса.

Прежде бывшие знамения, и преславныя чудеса и явления богоносного отца нашего Кирилла записаны прежними писателями, усердно в том потрудившимися. Боголюбивый дьякон Николай из града Бело-озера желая увидеть блаженного в пустыни и принять от него благословение... Да не забудутся за давностью преславные чудодействия Божии, которые сотворяет Бог своими угодниками, и ныне видим столь великие совершающиеся в последние времена чудеса.

 

Бѣ же времени велику минувшу, прииде къ преподобному преждереченный диаконъ Николай ползы ради душевныя и хотящу ему у святаго благословение приати. Святый же рече ему: «Что, чадо, прииде ко мнѣ, нищу старцу, и коея утѣхи ищеши в пустыни сей? Нѣсть ти потребы радования, но иди скоро в домъ свой и узриши младенца юнна мужска полу с материю лежаща, имаши утѣху сердца своего и радование». Диаконъ же рече: «Ни, отче, не имам в дому моем отрочати мужска полу, ни женьска в наслѣдие себѣ. И нынѣ изыдох в путь мой, якоже видиши мя, и подружие мое изыде в слѣд мене до врат дому моего и осташа с рабы моими здравы». Святый же начат ему глаголати: «Что мыслиши, чадо? Вѣруй ми и иди скоро в дом свой. Понеже, чадо, велик путь прейде трудившися, но вѣруй Богови и Пречистой его Матери, яко трудъ твой не вотще будет».

Спустя долгое время, пришел к преподобному прежденазванный дьякон Николай пользы ради душевной и хотел принять от святого благословение. Святой же сказал ему: «Что, чадо, пришел ко мне, убогому старцу, и какого утешения ищешь в пустыни сей? Не нужно тебя утешать, но ступай скорее к себе домой и получишь утешение сердцу твоему и радость, увидев лежащего с матерью младенца мужского пола». Дьякон же сказал: «Нет, отец, нет в доме моем наследника ни мужского, ни женского пола. И нынче, когда отправлялся в путь свой, чтобы предстать пред тобою, то жена моя проводила меня до ворот дома моего и осталась здоровая со слугами моими». Святой же стал ему говорить: «Что помышляешь, чадо? Веруй мне и иди скорей в дом свой. Хотя, чадо, и потрудился, пройдя большой путь, но веруй Богу и Пречистой его Матери, что труд твой не напрасен будет».

 

Диаконъ же прият благословение от святаго, и отиде в дом свой скоро, и видѣ отрока млада с материю лежаща по пророчеству святаго, и удивишася, како се увѣдано бысть? Но понеже познаша того человека Божия быти, и разумѣша истинну, реченную святымъ, и возвѣсти словеса святаго реченная ту всѣм слышащым, и величаху Бога, творящаго дивная и преславная чюдеса святым своим угодникомъ Кириломъ.

Дьякон, получив благословение святого, скоро ушел в дом свой, и по пророчеству святого увидел младенца, лежащего с матерью, и удивился, как об этом стало известно? Но поскольку убедился, что человек этот был Божий и сказанное святым истинно, то всем слушающим возвестил сказанные святым слова, и прославили Бога, творящего дивные и преславные чудеса святым своим угодником Кириллом.

 

Чюдо 5-е преподобнаго отца Кирила Бѣлого, како исцѣли от болѣзни князя Ивана Василиевича Пинкова

Чудо 5-е преподобного отца Кирилла Белого, как исцелил от болезни князя Ивана Васильевича Пинкова

 

Бысть же нѣкий князь Иванъ Василиевичь Пинковь,[54] велию вѣру имѣя къ Пречистой Богоматери на Тихфинѣ,[55] посылаше на всяко лѣто на украшение церкви потребная свѣща и фимианъ,[56] и иная многа украшения. И сему убо князю Ивану в болѣзнь велию впадшу, и изнемогающу велми, и начат молити Пречистую Богоматерь, да облегчитъ ему болѣзнь. И тако молящуся ему, в сонъ тонокъ сведенъ бысть, и видитъ во снѣ свѣтоносну нѣкую жену, явльшуся ему, и старца нѣкоего, свѣтолѣпно ту стояща и глаголюща ко Ивану: «Изыди с миромъ къ Пресвятѣй Богородицы на Тихфину и моея пустыни достигнеши, Кирила Бѣлаго. Тако молитвами Пресвятыя Богородица и преподобнаго Кирила Бѣлаго исцѣлѣеши».


Дата добавления: 2018-11-24; просмотров: 99; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!