Методичні рекомендації до самостійної роботи



При підготовці першого питання необхідно звернути увагу, що:

- у кінці ХVІ – ХVІІ ст. у західній Європі настає епоха ранніх буржуазних революцій;

- до влади приходить новий революційний клас – буржуазія;

- буржуазія була зацікавлена в розвитку продуктивних сил суспільства, а отже у розвитку науки і техніки;

- починається бурхливий процес розвитку духовної культури суспільства, у тому числі філософії.

При підготовці другого питання потрібно загострити увагу на тому, що в кінці XVI – XVII ст. у Західній Європі наступає епоха ранніх буржуазних революцій.

Необхідно звернути увагу на те, що для філософської і природничонаукової думки XVII ст. характерним є пошук методу наукового дослідження, який би став ефективним засобом боротьби проти залишків середньовічної схоластики. Основними проблемами були:

- проблема методу:

- англійський філософ Ф.Бекон (1561-1626) – автор емпіричного методу, в основі якого лежить індукція, опора на експериментальні дослідження в процесі наукового пізнання;

- французький філософ і математик Р.Декарт (1596-1650) – творець раціоналістичного методу, в основі якого лежить дедукція, доведення неспроможності догматичних принципів пізнання дійсності.

- проблема субстанції:

- Бенедикт Спіноза (1632-1677) – представник раціоналістичної філософії:

-визнавав математичні раціональності принципом побудови всього сущого.

- продовжуючи традиції пантеїзму, обстоював ідею тотожності бога і природи, що розумів як єдину, вічну і нескінчену субстанцію, що є причиною самої себе.

- перейняв вчення Р.Декарта про субстанцію як абсолютну і безумовну річ, яка для свого існування не потребує інших речей, тобто є “причиною самої себе”.

- визнавав одну субстанцію – Бога, яка відкривається людині тільки через два атрибути – протяжність і мислення.

- людина – частина природи (тіло і душа взаємно незалежні внаслідок онтологічної незалежності двох атрибутів субстанції).

-джерелом достовірних істин вважав чуттєвий раціональний та інтуїтивний рід пізнання.

- Вільгельм Готфрід Лейбніц (1646-1716):

- справжня реальність є певні духовні центри сили – неподільні активні одиниці, які він називав монадами (грецьк. моназ – одиниця, неподільне).

- матерія сама по собі пасивна, їй бракує активності, сили (носієм цієї активності є монади; кожна монада подібна до душі, яка вміщена в матеріальну оболонку (тіло)

- світ є сукупністю монад, простих і складних (складні є результатом сполучення простих монад; світ монад ієрархізований: нижчі – вищі і увінчує усіх Бог).

- без чуттєвого досвіду жодна інтелектуальна діяльність була б неможливою.

- душа містить в собі низку понять, таких, як буття, єдність, тотожність, причина та ін., що її не можна вивести з досвіду).

При висвітленні третього питання важливо відзначити, що основу Просвітництва як ідейного руху ХVІІІ ст. становили:

- віра в розум як джерело знання і як засаду побудови щасливого життя (окремої людини та суспільства);

- віра в науку, в соціальний прогрес;

- критика релігії та марновірства, віротерпимість аж до атеїзму;

- визнання природних прав людини.

Найбільшого розвитку Просвітництво набуло у Франції.

Найвідоміші французькі просвітники-філософи-деїсти: Франсуа Вольтер (1694-1778), Шарль-Луї Монтеск’є (1689-1755), Жан-Жак Руссо (1712-1778) і представники матеріалізму Дені Дідро (1713-1784), Жульєн Ламетрі (1709-1754), Клод Гельвецій (1715-1771), Поль Гольбах (1723-1789) та ін.

В Англії ідеї Просвітництва проповідували Антоні Шефтсбері (1671-1713), Джон Колінз (1676-1729) та ін.

У Німеччині представниками Просвітництва були Християн Вольф (1679-1759), Готгольд Лессінсг (1729-1781) та ін.

Розум, який раніше вважався пасивним знаряддям пізнання наявного буття (природного та соціального), просвітники мислили як знаряддя перетворення буття (розум сприймає буття в перспективі його перетворення, звідси - дух реформаторства, який охопив широкі кола освічених людей; віра в те, що за допомогою науки і розумних законів можна перебудувати світ).

 

Ключові поняття і терміни

буржуазна революція                                  Просвітництво

метод                                                                      субстанція

монада                                                          прогрес

індукція                                                         дедукція

раціональне пізнання                                   інтуїтивне пізнання

Питання для самоконтролю

 

1. Які події в суспільно-політичному житті зумовили появу нової філософії у ХVІІ – ХVІІІ ст.?

2. Які особливості епохи Нового часу?

3. У чому сутність емпіричного й раціоналістичного методів дослідження?

4. У чому сутність проблеми субстанції в філософії?

5. Які основні риси французького Просвітництва?

6. Які основні риси німецького Просвітництва?

7. У чому специфіка англійського Просвітництва?

Бібліографічний список

Основна література:3, 6, 8, 9, 13, 14, 15, 16, 17.

Додаткова література: 5, 8, 13, 15, 23, 24, 32, 46, 63, 70.

Тема 6: Німецька класична філософія та марксизм

Мета роботи: засвоєння, закріплення, поглиблення і систематизація знань про:

- німецьку класичну філософію, її особливості та значення;

- ідейні засади марксизму;

- особливості марксистського вчення.

 

Питання теми

1. Німецька класична філософія – значний етап у розвитку світової філософії.

2. Філософські погляди І. Канта.

3. Філософія Г. Гегеля – переворот у філософській думці ХІХ ст.

4. Антропологічний, метафізичний матеріалізм Л. Фейербаха.

5. Німецька класична філософія – теоретичний фундамент марксизму.

 


Дата добавления: 2018-09-23; просмотров: 281; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!