Змістовний модуль 7. Особливості та загальні тенденції розвитку української культури ХХ століття



(2 години)

 

7.1. Характерні особливості та основні етапи розвитку української культури ХХ століття.

7.2. Тенденції та напрямки розвитку українського живопису ХХ ст. 

7.3. Розвиток архітектури та скульптури в Україні ХХ ст.

7.4. Розвиток українського театру та кіномистецтва.

 

Термінологічний словник

Абстакціонізм - формалістичний напрям у живопису, послідовники якого зображують реальний світ як поєднання абстрактних форм (ліній, геометричних фігур) або колірних плям.

Авангард (від фр. передовий загін) – поняття, що охоплює усі найновіші явища у мистецтві.

Екранізація - втілення на екрані засобами кіномистецтва літературних творів і сценічних постановок.

Експресіонізм - напрям у західноєвропейському мистецтві й літературі першої третини XX в., представники якого прагнули до відображення духовного світу людини як єдиної реальності й головної мети мистецтва, часто із гротескною емоційною виразністю образа, перебільшеною увагою до форми.

Імпресіонізм (від фран. враження) – напрям, що прагнув відтворити найтонші суб'єктивні відчуття й переживання художника, письменника, свої враження від навколишнього світу.

Кубізм - формалістичний напрям, представники якого зображували предмети реального світу у вигляді геометричних фігур (куба, конуса тощо).

Кубофутуризм - напрямок у мистецтві, що намагається з'єднати принципи кубізму (розкладання предмета на складові структури) і футуризму (розвиток предмету в " четвертому вимірі", тобто в часі).

Модернізм (від фр. новітній, сучасний) – загальне визначення напрямків мистецтва й літератури кінця XIX-XX ст., що проголосили розрив з реалізмом, відмову від старих форм і пошук нових естетичних принципів.

Супрематизм - течія в мистецтві початку ХХ ст., представники якої вдавалися до абстрактного комбінування геометричних фігур чи об'ємних форм; поєднання найпростіших геометричних фігур різних кольорів і розмірів, що складають урівноважені асиметричні композиції.

Футуризм - напрямок у мистецтві, метою якого було створити новий динамічний стиль - "мистецтво майбутнього", який повинен був би зруйнувати всі традиції, канони й прийоми старого мистецтва.

Химера – 1) у давньогрецькій міфології – страховище з головою лева, тулубом кози і хвостом дракона, з пащі якого вивергається полум'я. || Скульптурне зображення цього страховища, що символізує пороки, темні сили і є частиною прикрас готичних храмів. 2) Дивовижна фантазія, нездійсненна мрія, витвір уяви.

Запитання і завдання для самостійної роботи

1. Назвіть визначальні фактори розвитку культури України в XX ст.

2. Назвіть основні етапи розвитку української культури у ХХ ст. Коротко охарактеризуйте кожен з них. 

3. Які художні напрями набули поширення на початку XX ст.?

4. Дайте визначення поняттям авангард, модернізм.

5. Модернізм дав життя новим напрямкам. Яким саме? Охарактеризуйте кожен з них.

6. У чому, на вашу думку, полягає цінність творчості М. Бойчука та його школи?

7. Яких митців реалістичного напряму в українському образотворчому мистецтві XX ст. ви знаєте?

8. З іменами яких митців пов’язаний розвиток української графіки ХХ ст.?

9. Назвіть основні риси стилю модерн в архітектурі.

10.  Архітектурний модерн в Україні репрезентований чотирма основними тенденціями. Назвіть та коротко охарактеризуйте кожен з них.

11.  Назвіть основні архітектурні пам’ятки України ХХ ст.

12.  Назвіть відомих українських скульпторів ХХ ст.

13.  Яких акторів сучасної української сцени ви знаєте?

14. Який жанр був провідним у кінематографі України першого десятиліття XX ст.?

15.  Кого вважають фундатором українського кіномистецтва?

16.  Що таке «поетичне кіно» і творчість яких кіномитців пов'язана з цією течією?

17.  Чим відрізняються напрями «поетичне кіно» і «міська проза»?

18.  Які історичні фільми ви знаєте?

19.  Що ви знаєте про анімаційне кіно України?

Тестові завдання

1. Загальне визначення напрямків мистецтва й літератури кінця XIX-XX ст., що проголосили розрив з реалізмом, відмову від старих форм і пошук нових естетичних принципів; виник на початку ХХ ст. у Західній Європі - __________________________.

2.  «Безпредметне», «нефігуративне» мистецтво, основна ознака якого – принципова відмова від зображення реальних предметів - _______________.

3. Формалістичний напрям, представники якого зображували предмети реального світу у вигляді геометричних фігур:


а) футуризм;

б) експресіонізм;

в) кубізм;

г) супрематизм.


4. Школу українських монументалістів започаткував:


а) Олександр Мурашко;

б) Михайло Бойчук;

в) Георгій Нарбут;

г) Федір Кричевський.


5. Ідеологом української графіки вважають:


а) Олександра Мурашка;

б) Михайла Бойчука;

в) Георгія Нарбута;

г) Федора Кричевського.


6. Основоположником якого принципово нового мистецького напряму вважають Казимира Малевича:


а) кубофутуризм;

б) кубізм;

в) супрематизм;

г) експрессіонізм.


7. Встановити відповідність між назвою мистецького напрямку та його визначенням:

1) течія в мистецтві початку ХХ ст., представники якої вдавалися до абстрактного комбінування геометричних фігур чи об'ємних форм;  

а)

б)

в)

г)

футуризм;

супрематизм;

експресіонізм;

кубізм.

2) напрямок у мистецтві, метою якого було створити новий динамічний стиль - "мистецтво майбутнього", який повинен був би зруйнувати всі традиції, канони й прийоми старого мистецтва;  
3) формалістичний напрям, представники якого зображували предмети реального світу у вигляді геометричних фігур  

 

8. Основними рисами стилю модерн в архітектурі були:

а) ___________________________________;

б) ___________________________________;

в) ___________________________________;

г) ___________________________________.

9. Архітектурний модерн в Україні репрезентований чотирма основними тенденціями:

а) ___________________________________;

б) ___________________________________;

в) ___________________________________;

г) ___________________________________.

10. Колектив під назвою «Молодий театр» очолював:


а) Гнат Юра;

б) Мар'ян Крушельницький;

в) Володимир Кучинський;

г) Лесь Курбас.


11.  Один із найвідоміших експериментальних, авангардних театрів України , Львівський театр ім. Леся Курбаса, очолив:


а) Гнат Юра;

б) Мар'ян Крушельницький;

в) Володимир Кучинський;

г) Лесь Курбас.


12.  Становлення українського кінематографічного мистецтва пов’язують з ім’ям:

а) Олександра Довженка;

б) Івана Кавалеридзе;

в) Кіри Муратової.

 

Теми рефератів

1. Школа українських монументалістів М. Бойчука.

2. Український авангард ХХ ст. ( за вибором) (К. Малевич, О. Архипенко, О. Екстер, В. Єрмилов).

3. Олександр Довженко і його місце в світовому кіномистецтві.

4. Новаторські театральні експерименти Леся Курбаса.

5. Українське поетичне кіно: тріумф і трагедія.

6. Здобутки ХХ ст. у галузі української музичної культури.

 


Дата добавления: 2018-04-05; просмотров: 244; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!