Основні вимоги до знань і вмінь учнів 10-го класу



Учні повинні знати:

авторів і перекладачів вивчених творів;

вивчені етапи всесвітнього літературного процесу;

найважливіші відомості про творчі методи та літературні напрямки (символізм, реалізм);

місце і значення вивчених творів у доробку письменника та літературному процесі певного періоду;

головні ознаки понять асоціація (літературна); верлібр; декаданс; естетизм; індивідуальний стиль письменника; підтекст; інтелектуальний, психологічний, філософський роман;

проблематику, систему образів та особливості композиції вивчених творів.

Учні повинні вміти:

аналізувати й інтерпретувати художній твір в єдності його змісту і форми;

обґрунтовувати свою думку з приводу прочитаного;

виявляти основні проблеми, поставлені у творі, що вивчається;

визначати жанрові особливості вивчених творів;

розрізняти літературні напрями;

визначати роль системи образів у розкритті ідейного змісту твору;

порівнювати твори, їх проблематику та системи образів;

готувати доповідь на філологічну тему;

користуватися словниково-довідковою літературою.

 

 

Й КЛАС

(53 год. )

(1, 5 г/т)

ВСТУП

(1 год. )

Світова література 20 ст.: основні етапи та тенденції розвитку. Модернізм і авангард. Широкий спектр художніх програм, пошуків, прагнень, нових літературних течій.

Реалізм у літературі 20 ст.: продовження традицій, пошуки нових засобів і форм художнього вираження. Взаємодія з модернізмом. Соціалістичний реалізм: співвідношення ідеологічного керівництва літературою і творення справжніх художніх цінностей.

Класична й масова культура.

Теорія літератури. Поняття про авангардизм, модернізм у літературі.

ІЗ ЛІТЕРАТУРИ ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ 20 СТОЛІТТЯ

(30 год. )

Ранній модернізм у літературі початку 20 ст. Основні художні течії: імпресіонізм, символізм, неоромантизм.

КНУТ ГÁМСУН (1859 -1952)

«Пан»

Кнут Гамсун як знакова постать у світовій літературі кінця 19 - першої третини 20 ст.

«Пан» як модерністський роман, природа і людина в ньому. Особливості трактування проблеми любові. Неоромантичні мотиви й образи лейтенанта ґлана і Едварди. Сенс назви твору, її зв’язок з античною міфологією і концепцією роману.

Імпресіоністична техніка письма і поетичність твору.

Теорія літератури. Поняття про модернізм, його напрями й течії, ліричну прозу й імпресіоністичний психологізм.

Франц КÁФКА (1883-1924)

«Перевтілення»

Кафка - австрійський письменник-модерніст.

Своєрідність світобачення і його художнього вираження в оповіданні «Перевтілення». Грегор Замза і його родина.

Особливості стилю Кафки, поєднання реальності і міфотворчості.

Теорія літератури. Поняття про оповідання-міф. Початкове поняття про експресіонізм.

Джеймс ДЖОЙС (1882 - 1941)

«Джáкомо Джойс»

Ірландський письменник Дж.Джойс - один із «батьків модернізму», його світоглядні й естетичні позиції. Характерні риси поетики модерністських творів Джойса: «потік свідомості», елемент пародійності й іронізму, яскраво виражена інтертекстуальність.

Психологічне есе «Джакомо Джойс», його автобіографічний характер. Самоіронічний присмак назви твору. Ключова лексика і символіка тексту («театр» /«лицедійство»/ -«гра» - «нещирість» - «герб Шекспіра» тощо) та розмаїття його можливих інтерпретацій.

Теорія літератури. Поняття про «потік свідомості», ремінісценцію літературну, початкове поняття про інтертекстуальність.

Тóмас МАНН (1875-1955)

«Маріо і чарівник»

Т.Манн, його творчий шлях. Реалізм і модернізм у його творчості. Напруженість передвоєнної ситуації в Європі і тривожний настрій новели «Маріо і чарівник». Алегоричність і паралелізм у творі (гіпнотична влада чарівника над натовпом і маніпуляції тоталітарними режимами свідомістю людей). Віра письменника в здатність особистості до збереження свого «я». Бунт Маріо як провістя звільнення народів світу від загрози тоталітаризму.

Михáйло БУЛГÁКОВ (1891-1940)

«Майстер і Маргарита»

М.Булгаков - російський письменник. «Майстер і Маргарита» як вершина його творчості. «Магічний реалізм» роману. Часові шари в творі, художні засоби їхньої зв’язності (сонце, спека в Єршалаїмі межі старої й нової ер - сонце, спека в Москві 1930-х років; спільні образи та ін.). Особливості композиції твору Булгакова - «роман у романі». Реальне та ірреальне в творі.

Булгаков і Київ.

Теорія літератури. Початкове поняття про «магічний реалізм».

Тематична атестація

Глибинні зрушення в поезії 20 ст. Творення нової поетичної метамови. Модернізм і основні течії європейської поезії 20 ст.

Рáйнер Марíя РÍЛЬКЕ (1875-1926)

«Згаси мій зір...», «Осінній день», «Гетсиманський сад»,

«Орфей, Еврідіка, Гермес», «Ось дерево звелось...»

Синтетичний вияв новітніх течій і тенденцій в поезії австрійського поета Р.М.Рільке. Вираження традиції відчуження людини в дегуманізованому світі. Ностальгія за втраченою єдністю людини зі світом.

Рільке і Україна, українські мотиви в його творчості.

ҐІЙÓМ Аполлінéр (1880-1918)

«Лорелея», «Міст Мірабо», «Пісня нелюбого»,

«Зарізана голубка й водограй»

Шлях французького поета Ґійóма Аполлінéра від неоромантизму до кубофутуризму. Реакція на символізм, звернення до реального, предметно-чуттєвого і його вираження «прямим словом». Зміна позиції щодо життя, ствердження активно-творчого ставлення до нього.

Роль Ґійóма Аполлінéра в розвиткові французької і європейської авангардистської поезії.

Федерíко Гарсíа ЛÓРКА (1898-1936)

«Про царівну Місяцівну», «Балада про чорну тугу», «Гітара»,

«Газела про темну смерть», «Касида про сон під зорями»

Іспанський поет Гарсіа Лорка, міфопоетика його творів. Синтез у них міфології і фольклору з поетикою модернізму. Персоніфікація природних сил і стихій.

«Срібна доба» російської поезії, її модерністські й авангардистські течії.

Олексáндр БЛОК (1880-1921)

«Вітер далекий навіяв...», «Незнайома», «Весно, весно, без меж і без краю...», «Скіфи»

Своєрідність символізму в російській поезії. О.Блок - найвидатніший поет російського символізму.

áнна АХМÁТОВА (1889-1966)

«Довкола жовтий вечір ліг», «Дав мені юнь ти сутужную», «Реквієм»

Акмеїзм, його естетичні засади і поетика у творчості Анни Ахматової.

Пізня поезія Анни Ахматової («Реквієм»). Ахматова і Україна.

Володúмир МАЯКÓВСЬКИЙ (1893-1930)

«А ви змогли б?», «Послухайте!», «Лілічко! Замість листа»

Маяковський - лідер російського футуризму, його непересічна поетична обдарованість. Поєднання в його творчості «сенсаційних ефектів і гарячково-карколомних образів» (К.Чуковський) зі щирим і тонким ліризмом. Трагічна доля поета.

Борúс ПАСТЕРНÁК (1890-1960)

«Про ці вірші», «Визначення поезії», «По стіні збігали стрілки...», «Зимова ніч»

Пастернак і російський футуризм, неоднозначність стосунків поета з футуризмом. Еволюція поезії Пастернака.

Теорія літератури. Поглиблення поняття про модернізм, авангардизм, експресіонізм, сюрреалізм; верлібр.

Тематична атестація

Загальна характеристика розвитку драми. Пошуки у царині форми та змісту драматичних творів: театри Мейєрхольда, Брехта і Курбаса.

Джордж Бéрнард ШÓУ (1856-1950)

«Пігмаліон»

«Театральна революція» англійського драматурга Шоу, його «драми ідей».

Комедія «Пігмаліон», її міфологічна основа. Динамізм дії і парадоксальність як невід’ємні риси творчості Шоу. Проблематика й художні особливості твору, його «філологічний конфлікт» і соціально-виховна спрямованість. Елайза Дулитл, її шлях від мало привабливої квіткарки-кокні до «чарівної леді». Інтелектуальний характер драматургії Шоу.

Теорія літератури. Поняття про інтелектуальну драму. Поглиблення поняття про комедію, парадокс.

Бертóльт БРЕХТ (1898-1956)

«Життя Галілея»

Брехт як драматург-новатор. Проблема моральної відповідальності вчених за наслідки наукових досліджень у драмі «Життя Галілея». Неоднозначність образу Галілея. Інтелектуальний характер драми. Брехт і соціалістичний реалізм. Брехт і розвиток світової драматургії.

Тематична атестація


Дата добавления: 2018-02-15; просмотров: 499; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!