Розділ І. Стан наукової розробки теми
Вступ
Актуальність теми. Релігія найтіснішим чином зв’язана з культурою, постійно істотно впливає на її своєрідність та шляхи розвитку. Важливе значення релігії визначається двома факторами: по-перше, релігія формує у людини певне світобачення та ціннісні орієнтації, які згодом реалізуються в її культурній діяльності, по-друге, для здійснення релігійних обрядів необхідні певні предмети культу, до яких відносяться храми, сакральні сосуди, книги, скульптури, музичні інструменти.
Іслам заклав духовні основи арабської цивілізації, об’єднав численні семітські народності в єдиний культурний простір, що дозволило арабам не лише створити міцну державу – Арабський халіфат – від Індостану до Піреней, але й здійснити могутній вплив на духовний потенціал народів Західної та Східної Європи.
Саме ця культура, яка увібрала в себе здобутки античності, стала своєрідним кросскультурним ланцюгом, завдяки чому середньовічна Європа ознайомилася з доробком античних філософів, з математичними, технічними й науковими досягненнями Середньої та Центральної Азії, Індії та Китаю.
Художня культура, що стала потужним елементом мусульманської культури, мала надзвичайне значення для молодого соціуму й тому заслуговує на докладніший розгляд та вивчення.
Актуальність цієї теми викликана й тим, що в історії великих культур класична арабо-мусульманська культура посідає одне з найважливіших місць. Свого часу ця високорозвинута самобутня культура процвітала на безкрайніх просторах від Індії до Іспанії, що включали Близький Схід та Північну Африку, її вплив відчувається нині у багатьох частинах світу, вона є важливою ланкою зв’язку між культурами античності та середньовічного Заходу. Унікальність цієї культури обумовлена особливостями ісламу, що являв собою не лише світову релігію, а й цілісну культуру – право й державу, філософію та мистецтво, релігію та науку, що були неповторними. І хоча іслам історично близький багатьом європейським культурним традиціям, порівняльний аналіз цих відмінностей, на перший погляд неочевидних, показує найбільшу віддаленість ісламу від європейського стандарту.
|
|
Мета та завдання. На основі комплексного вивчення ісламських релегійних джерел, відповідних наукових студій, виявити особливості релігійно-художньої символіки мусульманської культури в контексті ідеології ісламу, його провідних духовних цінностей та традицій.
Досягнення цієї мети потребувало виконання таких завдань:
- дослідити стан наукової розробки теми;
- виявити історико-культурні передумови виникнення і формування ісламу;
|
|
- охарактеризувати роль Мухаммеда у формуванні та розповсюдженні ісламу;
- охарактеризувати Коран як світоглядне джерело мусульманської культури;
- з’ясувати основні релігійно-культурні домінанти ісламу;
- розглянути принципи ісламського віровчення як основу обрядових та символічних дій і правил;
- проаналізувати особливості релгійно-художньої символіки мусульманської архітектури;
- висвітлити символічні образи мусульманської книжкової мініатюри;
- розглянути специфіку каліграфії та орнаменту;
- окреслити роль та символіку релігійних свят.
Об’єктом дослідження виступає ісламська культура.
Предметом роботи є релігійно-художня символіка культури ісламу.
Теоретико-методологічна основа дослідження спирається на принципи історизму та об’єктивності. У процесі опрацювання матеріалу застосовувася проблемний підхід. Для ґрунтовного виконання поставлених завдань автор викоритовував такі загальнонаукові методи, як системно-структурний, логічний, узагальнення, абстрагування.
У процесі розгляду проблем релігійно-художньої символіки мусульманської культури використовувався цивілізаційний підхід, а також методологія культурного релятивізму.
|
|
Наукова новизна дослідження полягає в наступному:
- висвітлено принципи ісламського віровчення як основу обрядових та символічних дій і правил;
- розкрито особливості релігійно-художньої символіки мусульманської архітектури;
- висвітлено символічні образи мусульманської книжкової мініатюри;
- розкрита специфіка каліграфії та орнаменту в ісламі;
- окреслено роль та символіка релігійних свят ісламу.
Практичне значення магістерської роботи полягає в можливості використання її результатів у вивченні курсів з історії релігії і церкви, а також при розробці загальних курсів із релігієзнавства та історії культури, а також спецкурсів із культурології.
Структура роботи:
Робота складається зі вступу, 3-х розділів (8 параграфів), висновків, списку літератури, а також додатків.
У вступі обґрунтована актуальність дослідження теми “Релігійно-художня символіка мусульманської культури”, сформульовано мету та завдання дослідження, визначені її об’єкт, предмет, вказані структура й обсяг роботи.
У першому розділі – “Стан наукової розробки теми” – розглядається наукова література з історії культури, мистецтва, релігієзнавства. Опрацьовані фундаментальні монографії та наукові статті українських та зарубіжних вчених: М.Конрада, Л.Васильєва, В.Бартольдта, О.Карміна, М.Тенасе, О.Кривлева та ін.
|
|
Було опрацьовано також підручники, навчальні посібники, окремі статті з проблем ісламської культури та мистецтва.
У другому розділі – “Іслам як культурно-релігійна система” – розглянуто історико-культурні передумови формування арабо-мусульманської культури, проаналізовано культурні домінанти ісламу та роль Корану – священої книги мусульман.
Третій розділ – “Особливості рабо-мусульманського мистецтва як відзерклення регілійно-культурних процесів” – розглядає звернення мусульманських митців до певних релігійних символів в архітектурі, каліграфії, орнаменті, книжковій мініатюрі та в проведенні релігійних свят.
У висновках підсумовує зміст усіх розділів. Обсяг роботи – 93 сторінки, Джерельна база складає 98 найменувань.
Розділ І. Стан наукової розробки теми
Дата добавления: 2019-09-02; просмотров: 269; Мы поможем в написании вашей работы! |
Мы поможем в написании ваших работ!