Expand on the following mythical characters.



Achilles; Hermes; Nike; Athena; the hero Echelos; the nymph Basile; the ‘wet’ extravagance of the Nike balustrade.

Give the definition of the following terms.

symmetria; walking stance; herm; metopes; akroteria; contrapposto; triangular pillar; the cult statue; votive reliefs

Make a presentation on one of the following great personalities.

Phidias; Polykleitos; Agorakritos; Myron; Alkamenes; Paionios of Mende; Aristion of Paros; Pausanias.

Describe the following statues and buildings.

Doryphoros (Spear Carrier); Diadoumenos; Erechtheum; the Temple of Nemesis at Rhamnus; the Propylaia; the sanctuary at Olympia; the Temple of Athena Nike.

 

Draft the abstract of the text in Russian.

The aim of the private grave monuments seems to have been to represent the dead person as he or she appeared when still alive. Some figures are characterized by attributes: a soldier in armor, an old man with his stick, a girl with a doll. Other figures may be depicted with companions during life, seen saying farewell, or shaking hands, inscriptions sometimes say who the dead person was, though without identifying which of the figures in the relief he or she is represented by. It seems that many gravestones were generic, only individualized by an added epigram or other inscription. An early example, from around 430 bce, is the so-called Cat Stele, on which the dead youth is accompanied by a mourning boy attendant and an animal, perhaps a cat, seated on top of a stele. Above the cat is a birdcage, to which the youth extends his right arm while the left hand holds a bird. Deeply carved drapery pressed flat evokes the style of that of the Parthenon figures, as does the youth's head with its rounded skull, small mouth, large eye, unruly hair, and faraway expression. The grave stele of Hegeso, from about 400 всE, provides a good example of the architectural format—with antae and the pediment of a doorway—in front of which figures sit or stand. The figure of Hegeso, well-dressed, hair carefully arranged, and elegantly seated (with a footstool even), is engaged in a familiar pastime: with the help of a servant she chooses jewelry from an opened box. Receding planes and three-quarter and intermediate views are handled with confidence. Garments exemplify the transparency of the late 5th century bce; faces are emotionally inexpressive. The mood is of that serenity and otherworldliness associated with the High Classical style of the Parthenon, which is obviously at home here.

 

Draft the abstract of the text in English.

Мирон – древнегреческий скульптор V века до н. э., работавший в бронзе. Его главная задача как скульптора заключалась в запечатление моментов перехода от одного движения к другому. Для своего знаменитого «Дискобола», дошедшего до нас в поздней римской мраморной копии, характерна холодная красота линий фигуры. В ней Мирон полностью отказался от торжественной неподвижности модели. В групповой композиции «Афина и Силен Марсий», установленной на Афинском акрополе, Мирон передал движения человеческого тела: Афина стоящая в спокойной позе, бросает изобретенную ей флейту, а лесной демон, изображенный в движении, хочет поймать флейту, но Афина его останавливает. Динамика движения тела Марсия подавляется неподвижностью позы фигуры богини Афины.

Поликлет – скульптор V века до н. э., жил и работал в Аргосе, Афинах и Эфесе. Он создал многочисленные изображения атлетов-победителей в мраморе и бронзе. Поликлету в скульптурах удалось передать облик идеализированных и мужественных воинов-гоплитов, членов гражданского ополчения полиса. Поликлету принадлежит «Диадумен» – статуя юноши, обвязывающего голову повязкой победителя. Другая тема его творчества – изображения юношей-воинов, воплотивших представление о доблести гражданина. Работы Поликлета отличаются пропорциональностью. Фидий – знаменитый скультор Древней Греции V века до н. э, работал в Афинах, Дельфах и Олимпии. Фидий принимал активное участие в реконструкции Акрополя в Афинах. Будучи одним из руководителей строительства и украшения Парфенона, он создал для Парфенона статую Афины высотой 12 метров.


Дата добавления: 2019-02-12; просмотров: 153; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!