НЕЗАВИСИМЫЙ ЛЕТОПИСНЫЙ СВОД 80-х гг. XV в. 2 страница



 

Въ лѣта 6946. <...> Того же лѣта, мѣсяца августа 15 день, поиде Сидор в Римъ на осмый собор, похоронивъ княгиню Еупраксѣю.[6] <...>.

В год 6946 (1438). (...) В тот же год, 15 августа, пошел Исидор в Рим на восьмой собор, до этого похоронив княгиню Евпраксию. (...)

 

Въ лѣта 6953. <...> Того же лѣта бысть знамение въ градѣ Москвѣ: въста буря велия и сломи крестъ съ соборныя церкви каменыя святыя Богородица честнаго ея Рожества, идѣже придѣлъ имать святый Лазарь.[7] <...>.

В год 6953 (1445). (...) В тот же год было знамение в городе Москве: была буря великая, и сломало крест на соборной каменной церкви святой Богородицы, честного ее Рождества, той, где есть придел святого Лазаря. (...)

 

Въ лѣто 6961. <...> Того же лѣта посла великий князь Стефана Бородатаго в Новгород съ смертным зелием уморити князя Дмитрея. Онъ же приѣха в Новгородъ къ боярину княжо Дмитрееву Ивану Нотову, повѣда ему рѣчь великого князя. Онъ же обещася, — якоже глаголеть Давыдъ: «Яды хлѣбъ мой възвеличи на мя лесть»,[8] — призва повара на сей совѣтъ. Бысть же князю Дмитрею по обычью въсхотѣ ясти о полудни и повелѣ себѣ едино куря доспѣти. Они же оканнии смертнымъ зелиемъ доспѣша его и принесоша его предъ князь и яде не вѣдый мысли ихъ, не случи же ся никому дати его. Ту же разболѣся, и лежа 12 дней преставися, и положенъ бысть въ церкви святаго мученика Егория[9] въ Новѣгороде.

В год 6961 (1453). (...) В тот же год послал великий князь Стефана Бородатого в Новгород со смертным зельем уморить князя Дмитрия. А он приехал в Новгород к боярину князя Дмитрия Ивану Нотову и рассказал ему о словах великого князя. И тот пообещал все сделать, — как говорит Давид: «Тот, кто ел мой хлеб, замыслил против меня обман», — и посвятил повара в это дело. И было так: князь Дмитрий по обыкновению захотел есть в полдень и приказал приготовить себе одного цыпленка. А они, окаянные, приготовили его со смертным зельем и принесли его князю, и он съел, не зная об их умысле, потому что никто не выдал его. Тут же князь разболелся и, пролежав 12 дней, преставился, и похоронен был в церкви святого мученика Георгия в Новгороде.

 

Того же лѣта прииде царь Турский къ Царюграду, и поможе Мустофа Амуратовичю, и взя Царьградъ прелестию. Посла к намѣснику цареву, рече: «Сътвори ми се, яко възму Царьградъ. Аще ли възму тъй, поиму дщерь твою жену, и будеши отець мнѣ и вторый въ царьствѣ моемъ». Онъ же повелѣ приступати ему отъ лимени, идѣже стѣна трухава. И бивъ пушками, взя Царьградъ, и церкви святыя разори, въ Софѣи великой мизгитъ учини, а людей множество посѣче, и иныя истопоша въ мори, а самъ сѣде въ немъ. А намѣсника того повелѣ въ котлѣ варити и злой смерти предаде его, рече ему: «Какъ ты мнѣ хочешь вѣренъ быти, а какъ сътвори надъ преднимъ своимъ государемъ?»[10] <...>

В том же году приходил турецкий царь к Царьграду, и помог Мустафа Мурадовичу, и он взял Царьград обманом. Он послал к наместнику греческого царя, сказав: «Сделай так, чтобы я взял Царьград. Если возьму его, возьму и дочь твою в жены, и будешь мне отцом и вторым после меня в моем царстве». А тот сказал царю идти на приступ со стороны залива, где стена была ветхой. И, разбив ее пушками, взяли Царьград, и царь церкви святые разорил, и в Великой Софии мечеть устроил, и людей множество посек, а другие в море утонули, а сам он сел в Царьграде. А наместника того он приказал в котле сварить и предал его злой смерти, сказав ему: «Как ты собираешься быть мне верен, если сделал такое со своим прежним государем?» (...)

 

Въ лѣто 6966. <...> Тое же зимы архиепискупъ Ростовской Феодосей[11] въ Ростовѣ повелѣ мясо ясти в навечерии Богоявления, еже прилучися в суботу, митрополитъ же Иона въсхотѣ санъ сняти съ него. Княгиня же великая отпечаловала его у митрополита, а взя у него село Петровское отъ печалованиа. Тое же зимы, мѣсяца февраля 15, родися сынъ великому князю Ивану Васильевичу и нареченъ бысть именемъ Иванъ. Того же лѣта преставися епискупъ Еуфимей Новагорода Великаго. Того же лѣта князь великий Василей Василиевичь рать свою послалъ на Вятку, а воевода у них князь Иванъ Васильевичь Горбатой да князь Иванъ Ряполовъской. И не успѣша ничтоже: у вятчанъ посулы поимали да им норовили, и ни Вятьки и не взяли, и възвратишася. Того же лѣта създана бысть церкви камена Москвѣ Введение святыя Богородицы на Симоновскомъ дворѣ въ городѣ.[12]

В год 6966 (1458). (...) В ту же зиму архиепископ ростовский Феодосии приказал есть мясо в навечерие праздника Богоявления, которое тогда пришлось на субботу, а митрополит Иона захотел снять с него сан. И великая княгиня заступилась за него перед митрополитом, а за заступничество взяла у Феодосия село Петровское. В ту же зиму, 15 февраля, родился сын у великого князя Ивана Васильевича и назван был именем Иван. В тот же год преставился епископ Новгорода Великого Евфимий. В том же году великий князь Василий Васильевич послал войско на Вятку, а воеводами над ним были князь Иван Васильевич Горбатый и князь Иван Ряполовский. И не сделали ничего: у вятчан взятки взяли, да им потворствовали, Вятку не взяли, и возвратились. В том же году построена была в Москве каменная церковь Введения святой Богородицы на подворье Симоновского монастыря в городе.

 

Въ лѣто 6967. <...> Того же лѣта бысть Благовѣщение на Пасху. Писано въ Пасхалии: Братиа, здѣ страхъ, здѣ бѣда велика, здѣ скорбь немала! Якоже въ распятии Христовѣ, сий кругъ солнцу бысть 23, луны 13. Сие лѣто на конци явися, въ ньже чаемъ всемирное пришествие Христово. О Владыко, умножишася безакония наша на земли! Пощади нас, Владыко, исполни бо и землю славы твоея, пощади васъ! «Благословенъ грядый въ имя Господне!»[13] Блюдите убо, братиа, извѣстно разумѣйте, кто хощетъ быти въ то время, бѣжи невѣрия, при насъ измаилы. «Господь бо не хощеть смерти грѣшникомъ, но ожидая покаяния». Рече Господь: «Не вѣсте дни и часа, въ ньже Сынъ человѣческий приидеть». И тогоже лѣта не бысть ничтоже. <...>

В год 6967 (1459). (...) В том же году пришлось Благовещенье на Пасху. Об этом написано в Пасхалии: «Братья, вот ужас, вот беда великая, вот скорбь немалая! Как в год распятия Христова, солнечный круг был 23, лунный 13. Этот год последним явился, теперь ожидаем всемирное пришествие Христово». О Владыка, умножились беззакония наши на земле! Пощади нас, Владыка, наполни и землю славой твоей, пощади нас! «Благословен грядущий во имя Господне!» Берегитесь, братья, твердо знайте, кому придется быть в то время, избегай неверия, возле нас измаилтяне. «Ибо Господь не хочет смерти грешника, а покаяния ожидает». Сказал Господь: «Не знаете ни дня, ни часа, когда прийдет Сын Человеческий». И в тот год ничего не было. (...)

 

Въ лѣто 6968. Тое же зимы ѣздилъ князь великий Василей Васильевичь въ свою отчину въ Новгородъ Великий, а съ нимъ сынове его, князь Юрьи да князь Андрѣй. Ноугородцы же удариша въ вечье и събрашася къ Святѣй Софѣи: свѣчашася всѣ великого князя убити и сь его дѣтьми. Ста же противу ихъ владыка Иона, река сице: «О безумнии людие! Аще вы великого князя убиете, что вы приобрящете? Но убо большую язву Новугороду доспѣете, сынъ бо его большей князь Иванъ се послышить ваше злотворение, а се часа того рать испросивши у царя, и поидетъ на вы, и вывоюеть землю вашу всю». Они же оканнии възвратишася отъ злыя мысли своея. Тогда же Федора Басенка хотѣли убити шильники.[14] Ѣзди же тогда князь Юрьи во Псковъ, тое же зимы и приѣхаша. <...>.

В год 6968 (1460). В ту зиму ездил великий князь Василий Васильевич в свою отчину в Великий Новгород, а с ним сыновья его князь Юрий и князь Андрей. А новгородцы созвали вече, и собрались к Святой Софии, и сговаривались все убить великого князя и его детей. И вышел к ним владыка Иона и сказал так: «О безумные люди! Если вы великого князя убьете, что вы получите? Только большую беду принесете Новгороду, потому что сын его старший, князь Иван, услышит о вашем злодеянии, в тот же час, попросив войско у хана, пойдет на вас и разорит всю землю вашу». Они же, окаянные, отказались от своего злого замысла. Тогда же Федора Басенка хотели убить шильники. Тогда же ездил князь Юрий в Псков и той же зимой приехал. (...)

 

Въ лѣто 6969. <...> Того же лѣта поставлена бысть церкъви на Москвѣ камена святый Иоанъ Предтеча,[15] иже придѣлъ имат святаго отца Варлама Новугородцькаго, великим княземъ Васильем Васильевчем. Варлама же оттоле поча празновати на Мосъквѣ, въспоминая чюдо, еже сътвори над Тумгенем,[16] иже его из мертвых въскресилъ, егда былъ князь великий въ Новѣгородѣ. <...>.

В год 6969 (1461). (...) В тот же год великим князем Василием Васильевичем построена была в Москве церковь каменная Иоанна Предтечи с приделом святого отца Варлаама Новгородского. С тех пор начали в Москве отмечать праздник Варлаама, вспоминая чудо, которое он сотворил с Тумгенем, воскресив его из мертвых, когда великий князь был в Новгороде. (...)

 

О проявлении мощемъ чюдотворцовъ ярославскихъ. Въ лѣто 6971. Въ градѣ Ярославлѣ, въ манастыре святаго Спаса лежаху три князи: князь великий Федоръ Ростиславичь Смоленьский и Ярославский, да сын его Констянтинъ, да внукъ его Давыдъ,[17] въ церкви святого Спаса наверхъ земли. Самъ же князь великий Федоръ великъ человѣкъ ростом былъ, и те у него, Констянтинъ да Давыдъ, подъ пазухами лежали, занеже менши его ростомъ, лежаху же въ одномъ гробѣ. Свѣщаху же ся игуменъ и всѣ священницы съборных церквей въ Ярославли, да сшедшеся положити и ихъ съ честию въ землю, туто же въ церкви, на томъ же мѣстѣ. И старѣйшинѣ града възвѣстиша о томъ, князю Александру Ярославскому, онъ же повелѣ тако сему быти, и гробницу хотяше устроити каменну, и покровом драгимъ окрыти его, и свѣщи поставити. И егда сшедшеся священницы, и иноки, и мирстии, и князь Александръ, правнукъ их, и егда въсприаша мощи их, тогьда Богъ простилъ первое Богоридцкаго попа и сына его у гроба ихъ, воду свѣщали с мощей ихъ, от тое воды простило двѣ жены слѣпы. И оттолѣ начаша дивитися, и возвѣстиша всѣмъ, и начаша звонити, и поидоша вси народи с честию покланяющеся, и цѣловаху мощи ихъ. И оттоле положиша ихъ на землю, но въ томъ же гробѣ, на поклонение и лобзание мощей их и на исцѣление недужным. И възвѣстиша епископу Трифону Ростовскому, иже въ его епискупии тъй градъ. Той же невѣриемъ обдержимъ, не имяше вѢры, мняше вълшевство быти. Мѣсяца апрѣля 3 день, Богъ простилъ у их у гроба бѣсна человѣка, да слѣпа, боляща очима, и прозрѣ. Того же мѣсяца 20, гроба чюдотворець Богъ простил отроковицу единѣмь оком слѣпу, да мужа съ женою беснуемыхъ. Мѣсяца мая 10 день, Богъ простилъ у гроба святыхъ чюдотворець жену слѣпу да отрока, болящаго немощию телесною. Мѣсяца июня 25, исцѣлѣ у гроба святыхъ чюдотворець четыре жены: три слѣпы прозрѣли, а четвертую обеснуема, грызла плоть свою и людей ѣла. <...>

О проявлении мощей ярославских чудотворцев. В год 6971 (1463). В городе Ярославле, в монастыре Святого Спаса лежали три князя: великий князь Федор Ростиславич Смоленский и Ярославский, и сын его Константин, и внук его Давид, а лежали в церкви Святого Спаса поверх земли. Сам великий князь Федор был человек большого роста, и эти Константин и Давид доходили ему до подмышек, потому что были меньше ростом, а лежали в одном гробу. Решили игумен и все священники соборных церквей в Ярославле, собравшись, похоронить их с почетом в земле, тут же в церкви на том же месте. И сообщили об этом старейшине города, князю Александру Ярославскому, а он повелел так тому и быть, и хотел сделать каменную гробницу, и покрыть ее дорогим покровом, и свечи поставить. И когда сошлись священники, и монахи, и миряне, и князь Александр, правнук князей, и когда взяли мощи их, тогда Бог помиловал сначала Богородицкого попа и его сына у гроба их, а когда святили воду с их мощей, от этой воды прозрели две слепые женщины. И тогда все поразились, и возвестили всем, и начали звонить, и пошел весь народ, с почтением поклоняясь мощам и целуя их. И с тех пор положили князей на земле, но в том же гробу, для поклонения мощам их, и для целования их, и на исцеление недужным. И возвестили об этом ростовскому епископу Трифону, в епископии которого город Ярославль. А тот, неверием обуян, не поверил, считая, что это — колдовство. 3 апреля Бог простил у гроба чудотворцев бесноватого человека и слепого, с больными глазами, и он прозрел. В тот же месяц, двадцатого, у гроба чудотворцев Бог помиловал девицу, слепую на один глаз, и бесноватых, мужчину и женщину. 10 мая Бог простил у гроба святых чудотворцев женщину слепую и отрока, больного телесной немощью. 25 июня исцелились у гроба святых чудотворцев четыре женщины: три слепые прозрели, а четвертая, бесноватая, до того грызла свое тело и людей кусала. (...)

 

Въ лѣто 6973. Сентября 13 остави митрополитъ Феодосей митрополию, мѣсяца сентеврия 14. Тое же осени, ноября 11, поставиша митрополитом на Москвѣ суздальского епискупа Филиппа, собравъ епискупы. А Феодосей того ради оставилъ, занеже восхотѣ поповъ и дияконовъ нужею навести на Божий путь. Нача въ всякую недѣлю ззывати и учити по святымъ правилом. И вдовцомъ, и дияконом и попом, повелѣ стричися, а иже у кого наложници будяху, тѣх мучаше безъ милости, и священьство снимая съ нихъ, и продаваше[18] ихъ. А церквей много наставлено, а попы не хотяше дѣлати рукодѣлиа, но всякой въ попы, тѣмъ ся и кормяху, и въслѣдоваху плотским похотем, зане бо не Богу служити изволиша, но льготу тѣлу своему. И встужиша людие, многи бо церкви без поповъ, и начаша его проклинати, онъ же, слышавъ се, разболѣся того ради. Оздравъ бысть, и сниде въ келию к Михаилову Чюду въ манастырь, и приа разслабленаго старца въ келию, нача служити ему и омывати струпы его.

В год 6973 (1465). 13 сентября оставил митрополит Феодосии митрополию, сентября месяца 14. Той же осенью, 11 ноября, собрав епископов, поставили митрополитом на Москве суздальского епископа Филиппа. А Феодосии оставил митрополию из-за того, что хотел попов и дьяконов насильно на Божий путь направить. Начал во всякое воскресение созывать и учить по святым правилам. Вдовцам, дьконам и попам, велел в монастырь постригаться, а тех, у кого наложницы были, мучил без милости, и священнический сан снимал с них, и продавал. А церквей много настроено, а попы: кто не хотел работать, всякий — в попы, тем и кормились, и следовали телесным похотям, потому что не Богу хотели служить, а ублажению своего тела. И затужили люди, что многие церкви без попов, и начали проклинать митрополита, а он, услышав, разболелся из-за этого. Выздоровев, пошел в келию в монастырь Чуда Михаила, и взял расслабленного старца в келию, и стал служить ему и омывать его струпья.

 

Въ лѣто 6975. Мѣсяца апрѣля 25 3 часъ нощи, преставися великая княгини Мария великого князя Ивана Васильевича от смертнаго зелия. Занеже познаху по тому: покровъ на ней положиша, ино много свисло его, потом же то тѣло розошлося, ино тотъ покровъ много и не досталъ на тѣло. И положена бысть въ церкви святаго Възнесения на Москвѣ. Тогда же въсполѣся князь великий на Олексѣеву жену на Полуектова, на Наталию, иже посылала поясъ з Боровлевою женою с подьячего казенного къ бабѣ. Тогды же и на Олексѣя всполѣся и много, лѣтъ шесть не был у него на очех, едва пожалова его.[19]

В год 6975 (1467). 25 апреля в 3 часа ночи умерла великая княгиня Мария, жена великого князя Ивана Васильевича, от смертного зелья. Узнали это вот по чему: когда покров на нее положили, то свисало много, а потом тело распухло так, что стало много не хватать. И похоронили ее у церкви Святого Вознесения в Москве. Тогда же разгневался великий князь на жену Алексея Полуектова, на Наталью, которая посылала пояс с женой казенного подьячего Боровлева к бабке. Тогда же и на Алексея разгневался, и долго, лет шесть, он не был у великого князя, и едва князь простил его.

 

Того же лѣта епископъ ростовский Трифон, слышавъ чюдеса исцѣлениа въ градѣ Ярославлѣ от гроба новоявленныхъ святых чюдотворець великаго князя Федора Ростиславича Смоленьскаго и Ярославскаго и Костянтина и Давида, и не вѣрова чюдесем ихъ. И посла Костянтина протопопа ростовскаго, иже бѣ честенъ мужь. Всегда по вся лѣта посылаше по него князь великий, призывая на Москву на зборъ кликати, занеже бо голосистъ был и рѣчистъ, и грамоте горазднъ, и рожаистъ, того ради възвысися умомъ и бяше гордъ. Посла же его въ Ярославль, да шедъ посмотрить мощей чюдотворцевых и видитъ исцѣлениа отъ нихъ, и оправдѣ ли будеть, зане бо и той протопопъ не вѣроваша.

В том же году ростовский епископ Трифон, услышав о чудесах исцеления в городе Ярославле от гроба новоявленных чудотворцев великого князя Федора Ростиславича Смоленского и Ярославского, и Константина, и Давида, не поверил в их чудеса. И послал туда протопопа ростовского Константина, почтенного человека. Во все года посылал за ним великий князь, приглашая его в Москву на собор звать, потому что был он голосист, и речи хорошо говорил, и грамоту знал, и видным был, потому и вознесся умом и был горд. Послал его епископ в Ярославль пойти и посмотреть мощи чудотворцев и исцеления от них, действительно ли это так, потому что и тот протопоп в это не верил.

 

Той же протопопъ приѣха въ Ярославль, въ манастырь святаго Спаса, и посла к игумену, рекъ: «Отъ владыки ростовскаго приѣхавъ». И игуменъ повелѣ к себѣ внити въ кѣлию. Костянтинъ же протопопъ разгордѣся, рекъ: «Почто не выиде противу мене? Не вѣси ли, въздавый мнѣ честь, послу владычню, владыцѣ честь въздаеть? На мнѣ чти не сотвори, на моемъ осподарѣ чести не сотвори на владцыѣ. Азъ бо се государю скажу, а к нему въ кѣлию не иду, а на няже посланъ есми, то и сътворю». И посла къ нему, рекъ: «Посланъ есми дозрѣти у васъ чюдотворець, како будут: въ тѣле ли лежать, како исцѣления многа сътворяють, не неприязнество ли дѣйствует на прелыцение человѣкомъ». Повелѣ церковь отмъкнути: «Азъ дозрю их». Игуменъ же посла понамаря, и понамарь, шедъ отмкнулъ церковь. Вниде Костянтинъ протопопъ в церковь въ Спасъ святый, и въпраша о чюдотворцехъ, идѣже лежать, и показа ему, онъ же прииде, открывъ святыхъ чюдотворець, и Федоръ бяше великий князь въ черницѣх и въ скимѣ лежаше. Тогда, пришедъ, протопоп Костянтинъ, яряяся на игумена, мня, симъ чюдотворением игуменъ многа богатества приобрѣте, еже приношаху гражане на молебны, къ рацѣ их приходяще. Тогда порва плети у скимы и хотяше, ихъ обнаживъ, смотрити, тогда напрасно сила Божия и святых чюдотворец верже его на землю, и бяше нѣмъ, и омертвѣ плоть его. И приат ужасъ вся ту сущая съ нимъ. И сказаша игумену вся бывшая, и притече игумен, начаша молебенъ пѣти о немъ и воду свящати и кропити его. Едва по многихъ часѣхъ оживе плоть его, бяше языкомъ нѣмъ, и рукама и ногама раслаблен, плоть его терзаяся.[20]


Дата добавления: 2018-11-24; просмотров: 255; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!