О приглашении со стороны сильных



 

Егда тя призоветь сильный — то отъступай, и егда паче призоветь тя — то не нападай, да не отъринеши себе, и не стани далече — да не забъвенъ будеши.

Когда призовет тебя сильный — отступи, если и снова тебя призовет, не приближайся — и не отвергнут тебя, однако не стой далеко — и не будешь забыт.

 

Не належи равьнъ быти съ нимь и не вѣруй мъногыимь словесьмъ его, мъногою бо бесѣдою искусить тя; и яко см ѣ яти ся испытаеть тя, съблюди и вънимай вельми, яко съ падениемь своимь ходиши.

Не старайся быть равным с сильным и не всем словам его верь, ибо речами он проверяет тебя; и если со смехом пытает тебя, берегись, будь внимателен, ибо ходишь рядом с паденьем своим.

 

Богатый бо колѣбля ся утвьржяеть ся другы, убогый же съпадъ ся пориновенъ будеть другъ его.

Пошатнувшись, богатый утверждается в друзьях, бедный же, пав, будет оставлен друзьями своими.

 

Богату съблазнивъшу ся, мънози заступници и глаголы неиздреченьныими оправьдять и.

Когда ошибется богатый, много заступников и словами несказанными оправдают его.

 

Убогъй же съблазни ся — и припрѣтиша ему, и извѣшта разумъ — и не дашя ему мѣста.

Бедный же ошибся — и наказали его, произнес разумное, — но не дали ему места.

 

Мързость гърдому — съмѣрение, такожде и же мьрзость богатуму — убогын.

Мерзко гордому — смирение, как и богатому мерзок — бедный.

 

Богатый възглагола — и вьси умълкоша, и слово его възнесошя до облакъ, убогый же възглагола — и вьси рекоша: «Чьто сь есть?» — и аште потъкнеть ся, въздринуть и.

Богатый заговорил — и все умолкли, и речи его вознесли до облаков, а бедный заговорил — и все сказали: «Что это такое?» — а если оступится, еще и подтолкнут его.

 

Добро есть богатьство, въ немьже нѣсть грѣха, а зъло есть ништета въ устѣхъ нечьстиваго.

Богатство, в котором нет греха, — добро, — но в устах нечестивого и бедность — зло.

 

Чловѣку завидьливу нелѣпо е богатьство: ниже есть себѣ зълъ, иному добръ будеть? Возвесели ся въ имѣнии своем?

Завистливому человеку не пристало богатство: разве тот, кто к себе зол, к другому будет ли добр? Радовался ли он имению своему?

 

Завидьливу у себя нѣсть зълѣйша, и се въздание зълобѣ его: аште и добро сътворить, то забывъ ся творить, и на послѣдъкъ изнесеть зълобу свою.

Нет хуже того, кто даже к себе скуп, и вот расплата за порок его: если добр и творит, то ненамеренно, и всегда выкажет свой характер.

 

Око лихоимьця не насытить доръсти, и обида лукавааго исушаеть душю его.

Око лихоимца не насытится лихвой, а обида лукавого иссушает душу его.

 

Око лукаво завидьливо о хлѣбѣ, и скудьно на тряпезѣ своей.

Око лукавое завистливо на хлеб, но скудно за своим столом.

 

Нѣсть веселия паче радости срдьчьныя, луче есть съмьрть паче живота горька.

Нет веселия больше сердечной радости, и лучше смертъ, чем горькая жизнь.

 

Льсти душю свою веселиемь и тѣши сьрдьце свое, и печаль далече отърини отъ себе — да не въскорѣ състарѣеши ся.

Душу свою упокой весельем и сердце свое утешь, и печаль подальше гони от себя — и не скоро состаришься.

 

Красьна есть милостини въ врѣмя скърби, якоже и облаци дъждевьнии въ время ведра.

Красна милостыня во время скорби, как и облака дождевые в жаркую погоду.

 

Братия и помошть въ врѣмя скърби, и паче обоего — милостыни избавить. Имѣние и крѣпость възносить сьрдьце, обаче обоего — страхъ Господень.

Братство и помощь во время скорби, но больше обоих — милостыня спасет. Богатство и твердость возносят сердце, но больше обоих — страх Господень.

 

<...>

<...>

 

О вьсякомь дѣлѣ буди бъдръ, и вьсякъ недугъ не приступить къ тебѣ.

Во всяком деле будь смел, и никакой порок не подступит к тебе.

 

Чядо, въ животѣ своемь искуси душу свою и виждь, чьто ей есть зъло и не дажь ей: не ключить бо ся вьсе вьсѣмь, не вьсяка душя въ всемь благоволить. И не прѣсыштяй ся въ вьсякой пишти и не разливай ся на различьнѣ брашьнѣ.

Чадо, жизнью своей испытай свою душу и пойми, что ей вредно и не дай ей этого: не годится ведь все и всем, не всякая душа всему благоволит. Не пресыщайся всякою пищею и не набрасывайся на различные яства.

 

Въ мнозѣ бо брашьнѣ недугъ бываеть и прѣсыщение до кручины доидеть, прѣсыштениемь бо мнози умьроша — помняй же се, приложить ся животѣ.

От многих яств возникает недуг, и пресыщенье доведет до кручины, от пресыщенья многие умерли — об этом помнящий продлит свою жизнь.

 

Нѣсть убо добро не хранити ся отъ всякого суда.

Ничего хорошего нет в том, чтобы не остерегаться суда.

 

Чядо, якоже имаши добро сътвори себѣ и приношения Богу приноси достойно, помяни, яко съмьрть не замьдьлить, и завѣтъ адовъ не показнъ бысть.

Чадо, если есть у тебя добро — приноси достойное Бога подношение, помни, что смерть не замедлит, и завет ада не объявлен.

 

Даже не умьреши, добро сътвори другу и по силѣ своей простьри руку, и даждь убогыимъ по силѣ своей.

Пока не умрешь, твори другому добро и по силе своей протяни руку, подавай убогим по силе своей.

 

Не лиши ся добра, и чясть добра не минеть тебе; и не инѣмъ ли оставиши тяжяние свое, и труды твоя на раздѣление жрѣбия, яко нѣсть въ адѣ искати пиштя?

Не отказывайся от добра, и часть добра не минет тебя; и не другим ли оставишь стяжание свое, и труды твои на раздел по жребию, ведь не станешь в аду искать сласти?

 

Чядо, не люби множьства неключима и не весели ся о сынъхъ ненаказаныихъ — рекъше нечьстивыихъ; аште и умъножать ся. Не весели ся о нихъ, аште нѣсть страха Господня съ ними. Не вѣруй животу ихъ, въздыхание бо и плачь невидимъ — и вънезапу коньчину ихъ разумѣеши.

Чадо, не ходи на бесполезные сборища и не радуйся невеждам, то есть нечестивым; если и умножатся. Не радуйся им, если нет страха Господня с ними. Не доверяйся обманчивой их жизни, ибо вздохи и плач невидимы — и внезапно конец их постигнешь.

 

Луче бо е одинъ, нежели тысяшти, и умрети добрѣе бештядъ, нежели имѣти чада невѣрьна. Оть единого бо разумива уселить ся градъ, колѣно же безаконьныихъ опустѣеть: мъного сицего видѣ око мое.

Ибо лучше один, чем тысячи, и лучше умереть бездетным, чем иметь нечестивых чад. Ведь и от одного разумного заселится град, тогда как поколение неразумных исчезнет: много подобного видело око мое.

 

Чловѣкъ мудръ въ всемь угодить, и въ дни грѣха уклонить ся съгрѣшения, вьсякъ разумивый познаеть мудрость.

Мудрый человек во всем угодит и в дни греха избежит согрешений, всякий благоразумный познает мудрость.

 

Разумьнии словесы ти умудришя ся и удрьжашя притьчя испытьны.

Разумные речами умудрились и сохранили в точности притчи.

 

Дѣлатель пияница не обогатѣеть.

Работник пьяница не разбогатеет.

 

Медъ и жены отворять разумьныя, и прилѣпляяй ся любодѣицяхъ дьрзѣи будетъ.

Мед и женщины отвратят разумных, а приставший к любодейцам наглее будет.

 

Слыша ли слово тайно — да умьреть съ тобою, и не всякому словеси вѣру емли.

Услышал тайное слово — пусть умрет с тобою, да и не всякому слову веру давай.

 

И од ѣ ние мужя, и смьяние зубъ, и ступание чловѣка възвѣстить яже о немь.

И одежда человека, и лица усмешка, и походка его — все скажут о нем.

 

Есть мълчя обрѣтая ся мудръ, есть другый ненавидимъ многою бесѣдою, и есть мълча не имать бо отъвѣта.

Есть молчаливый из мудрости, есть и другой, за велеречивость отвергнутый, но есть молчаливый оттого, что не знает ответа.

 

Чловеѣкъ мудръ умълчить до врѣмене, и умъножяй словеса мьрзъкъ будеть, гърдяй ся — възненавидѣнъ будеть.

Мудрый человек промолчит до времени, а множащий словеса становится мерзок, заносчивого — возненавидят.

 

Даяние безумьнааго не сътворить пользя никоеяже: мало бо въдасть, а мъного испоносить.

Дар неразумного не принесет никакой пользы: ибо мало даст, но многое выбранит.

 

Поплъзение отъ земля добрѣе паче, нежели от языка.

Неверный шаг по земле все же лучше, чем языка ошибки.

 

Усты безумьнааго отъвьржена будеть притъчя, не речеть бо ея въ время свое.

Устами неразумного будет отвергнута притча, ибо не скажет ее когда следует.

 

Порокъ зълъ чловѣку лъжа, и въ устѣхъ ненаказаныихъ присно будеть.

Злой порок человека — ложь, и в устах невежд навсегда останется.

 

Уне е тать, неже лъжя присно, оба же пагубу наслѣдуета.

Лучше уж тать, чем вечная ложь, но оба равно уничтожатся.

 

Мьзда и дарове ослѣпляють очи мудрыихъ, да видяштеи не видять.

Мзда и взятка ослепляют очи мудрых, так что и зрячие не видят.

 

Студъ отьцю о ненаказании рожденааго отъ него.

Стыд отцу за невежество от него рожденного.

 

Дъшти же на умиление будеть, дъшти мудра почьстить мужя своего.

Дочь же на радость будет, мудрая дочь принесет почести и мужу своему.

 

Отьца и мужя посрамить дьрзая, и отъ обою прииметь бещьстие.

Отца и мужа посрамит дерзкая, и от обоих примет бесчестие.

 

Надъ мьртвыимь плачи ся — отъиде бо свѣта, и безумьнааго плачи ся — иштезе бо отъ него разумъ.

Плачь над мертвым — он лишился света, но оплачь и безумного — разум его покинул.

 

Вьргый на пътицѣ камень отъгонить ѣ, тако же иже поносить другу своему — разорить дружьбу.

Кинувший камень в птиц их отгонит, тот же, кто друга своего бранит, разрушит дружбу.

 

За друга аште отъвьрзеши уста — не стыди ся, есть бо съмѣрение.

Если на друга поднимешь голос, не скорби, ибо есть примирение.

 

Не кльни ся именьмь святого: чловѣкъ кльныи ся мъного испълнить ся безакония, и не отъиметь ся отъ дому его рана, и аште съгрѣшить — грѣхъ его на немь.

Не клянись именем святого: человек, клянущийся часто, преисполнится беззакония, и не покинут дом его беды, и если согрешит — его грех на нем.

 

Чловѣкъ, сълазя отъ одра своего, глаголя въ души своеи: «Кто мя видить? — и стѣны застоять мя, и никътоже мене видить, яко и крыю ся грѣхъ моихъ, — и не въспомянеть Вьшьнии». И почи чловѣчьскѣ страхъ его. И не разумѣ, яко очи Господни — тьмами есть свѣтьлѣйше сълньця, призирающи на вься пути чловѣчьскыя и съматряюшти въ тайныхъ мѣстѣхъ, и разумѣють оставльшеи, яко ничьтоже луче страха Господня, и ничьтоже слаже, еже вънимати заповьдѣмъ Господнямъ.

Человек, встающий с постели своей, говорящий в душе своей: «А кто меня видит? — и стены меня заслоняют, и никто не видит меня, так и скрою грехи свои, и не вспомнит Всевышний». Боится он глаз человека. И не понял, что очи Господни — и во тьме ярче солнца, взирают на все пути человеческие и видят в самых тайных местах, и понимают спасенные: ничего нет лучше страха Господня, и ничего нет слаще, как внимать заповедям Господним.

 

Стыди ся отьця и матери — блудъмь, сильнааго и властелина — о лъжи, судия и кънязя — о съгрѣшеньи, събора и людии — о безаконии, обьштьника и друга — о неправьдѣ, мѣста, на немьже живеши, — о татьбѣ и правьды Божия и завѣта Его.

Стыдись отца и мать — из-за блуда, вождя и вельможу — из-за лжи, судью и князя — из-за согрешений, людей и совета — из-за беззаконий, соратника и друга — из-за неправды, места, на котором живешь, — из-за разбоя и измены правде Божьей и завету Его.

 

Храни ся отъ словесъ поносьныихъ на другы, и не поноси ти давъшу, и не стыди ся о сихъ.

Остерегайся слов бранных на друга, но не брани их сказавшего и не стыдись за них.

 

И на судѣ не оправьдай нечьстива.

И на суде не оправдывай нечестивца.

 

О дьрзости

О жестокости

 

Съ дьрзъмь не ходи на путь — да не въстанеть на тя, тъ бо сътворить по силѣ своей, и въ неразумьи его погынеши.

Одним путем не ходи с жестоким — и не поднимется на тебя, ибо поступит он по нраву своему, и в его безрассудстве погибнешь.

 

Съ яръмь не свари ся и не ходи с нимь сквозѣ пустыню, предъ очима бо его кръвь яко ничьтоже есть, и идеже не будеть помошти, то ту и низложить тя.

С яростным не спорь, и не иди с ним через пустыню, ибо кровь для него — ничто, и когда не будет помощи, тут же уничтожит тебя.

 

Съ уродивыимъ свѣта не твори, не можеть бо словесе дьржяти.

С глупцом не советуйся, ибо не сможет он слова сдержать.

 

Прѣдъ чюждиими не сътвори ничьто же тайна: не вѣси бо, чьто ти сътворять.

Пред чужими не совершай ничего тайного, ибо не знаешь, как поступят с тобою.

 

Не являй вьсякому чловѣку сьрдьца своего, да не възнесеть ти хвалы.

Не являй своего сердца всякому человеку, чтоб не вознес он тебе хвалы.

 

Не даждь женѣ душя своея, наступити ей на крѣпость твою.

Женщине не открывай души своей, не дай наступить ей на твердость твою.

 

Не сърѣтай жены блудьниця, да не како въпадеши въ сѣти ея.

Не встречайся с женщиной блудной, и не впадешь в ее сети.

 

Дѣвы не съматряй, еда како съблазниши ся въ опитимияхъ ея.

На деву не взглядывай, не то соблазнишься ее чарами.

 

Не дажь блудьницамъ душя своея, да не погубиши наслѣдия своего.

Не дай блудницам души своей и не погубишь наследия своего.

 

Отъврати очи свои отъ жены красьны и не глядаи чужея доброты, въ добротѣ бо женьскѣй мнози заблудишя и похоть отъ нея, яко огнь разгараеть ся.

Отврати очи свои от красивой женщины и не любуйся чужой красотой, ибо в женской красоте погибли многие, и похоть от нее огнем распаляется.

 

Съ мужатицею отинудь не посѣди и не побесѣдуй съ нею въ винѣ: еда како уклонить ся душя твоя на ню — и духъмь своимь поплъзнеши ся въ пагубу зълѣ.

С замужней никогда не сиди и не беседуй с нею по <какому-либо> поводу: а вдруг как душу твою привлечет — и духом своим поскользнешься в большую беду.

 

Не рьвьнуй славѣ грѣшьника: не вѣси бо, како будеть раздрушение его.

Не завидуй славе грешника, ибо не ведаешь, как он погибнет.

 

Не оставляй старааго друга: новый бо нѣсть тъчьнъ ему.

Не оставляй старого друга, ибо новый его не заменит.

 

И съ мудрыими съвѣщавай, и съ разумьныими буди размышление твои, и вься повѣсти твоя въ законѣ вышьняаго.

И с мудрыми советуйся, и с разумными входи в размышление, и все дела твои идут по законам Всевышнего.

 

Мужи правьдьни да обѣдають съ тобою, и въ страсѣ Господни буди похвала твоя.

Мужи праведные пусть вкушают с тобою, и в страхе Господнем будет хвала тебе.

 

Прѣмудръ судии накажеть луди своя, и владычьство разумивааго учинено будеть; и акоже будеть судии людьмъ своимъ, такъ же и слугы его.

Мудрый судья научит людей своих, и власть разумного пусть установится; каков будет судья к своим людям, таковы же и слуги его.

 

<...>

<...>

 

Не дрьжи гнѣва на ближьняаго своего, и не сътвори ничьсоже въ дѣлѣхъ досяждения; възненавидѣна прѣдъ Богъмь и чловѣкы гърдыни, и отъ обоихъ съгрѣшить неправьда.

Не держи гнева на ближнего своего, не принимай участия во вредных делах; ненавистна и Богу и людям гордыня, и в обоих случаях согрешает несправедливость.

 

<...>

<...>

 

Неправо есть укаряти убога разумива, и неподобьно есть славити мужя грѣшьна.

Несправедливо укорять разумного бедного, и не следует славить мужа грешного.

 

Самъ испьрва сътвори чловѣка и остави и въ руцѣ мысли своея. Иште хочеши — съблюдеши заповѣди, и вѣру сътвориши благоволения.

Сам <Бог> вначале сотворил человека и оставил его в деснице воли своей. Если пожелаешь, соблюдешь заповеди и исполнишь веру благоволения.

 

Прѣдъложилъ ти огня и воду: на неже аште хочеши — простьреши руку.

Предложил тебе огонь и воду: протянешь руку к тому, к чему захочешь.

 

Прѣдъ чловѣкъмь животъ и съмьрть, и еже аште изволить — дасть ся ему: яко многа прѣмудрость Господня.

Пред человеком жизнь и смерть — и то ему дастся, что он выберет: велика мудрость Господня.

 

Крѣпъкъ силою и зьряй вьсего, и очи Его на бояштиихъ ся его, и Тъ познаеть вьсяко дѣло чловѣчьско.

Крепок силой Всевидящнй, и очи его — на страшащихся его, и ведает он все дела человеческие.

 

Не заповѣдалъ ни одиному же бештьствовати, и не дасть ослабы ни единому же съгрѣшати.

Заповедал никому не быть в бесчестье, никому не попустил согрешать.

 

Обраштая ся къ Богу, огрени ся грѣха, и отъврати ся отъ неправьды, и зѣло възньнавиди мьрзость.

Обращаясь к Богу, воздержись от греха, отвратись от неправды и отрекись от скверны.

 

Пьрвѣе даже въ недугъ не въпадеши съмѣри себе, и въ вр ѣ мя гр ѣ хъ обрати ся къ Господу.

И пока еще ты не впал в недуг, смири себя, а в грехах обратись к Господу.

 

И не замьдьли въздати молитву въ врѣмя, и уготови себе и не буди, яко чловѣкъ, искушая Бога, помяни гнѣвъ въ дьнь съконьчания своего.

И не медли воздать молитву вовремя, и приготовь себя, не будь человеком, искушающим Бога, помни о гневе его в день кончины своей.

 

Добро есть обличати, нежели ярити ся.

Лучше обличать, чем гневаться.

 

Обличи друга: мъногашьды бо бываеть клевета; и не вьсякому словеси вѣру емли.

Обличи друга: часто находит клевета; и не всякому слову веру давай.

 

Словеса притъчьная

Изречения

 

Прѣмудрыи словесы пр ѣ дъведеть ся, и чловѣкъ мудръ годѣ будеть вельможямъ.

Премудрый словами руководствуется, и мудрый человек всегда полезен вельможам.

 

Луче чловѣкъ, съкрывая буесть свою, нежели съкрывая мудрость свою.

Лучше человек, скрывающий свою необузданность, чем скрывающий мудрость свою.

 

<...>

<...>

 

Познанъ есть издалечя сильный языкъмь своимь.

Издали познается сильный по своим речам.

 

Разумивый же вѣсть, въ чемь ся поплъзаеть.

Умный знает, на чем поскользнется.

 

Сьрдьце буяго яко съсудъ утьлъ: вьсякого разума не удьрьжить.

Сердце вспыльчивого как утлый сосуд: никакого разума не удержит.

 

Слово мудро аште услышить разумивый, въсъхвалить е и къ нему приложить.

Если мудрое слово услышит разумный, оценит его и к себе применит.

 

Боголишивый же смѣхъмь възнесеть гласъ свои, мужь же мудръ одъва осклабить ся.

Глупый со смехом возвысит свой голос, мудрый же человек едва улыбнется.

 

Осквьрняеть свою душу шъпътьникъ.

Душу свою оскверняет сплетник.

 

Якоже сълѣпляй съсудъ изломленъ, такоже учяий безумьнааго.

Что тот, кто чинит сосуд разбитый, то и учащий глупого.

 

Иже повѣдаеть безумьному — и на коньци речеть: «Чьто бѣ?»

Кто скажет глупцу — пусть в конце переспросит: «Что я сказал?»

 

Дьвѣ вешти умножаеть грѣхы, и третия — идеть гнѣвъ.

Две вещи грехи умножают, а третья наводит — это гнев.

 

О женахъ зълыихъ и добрыихъ. Мала есть вься зълоба противу зълобѣ женьскѣй, жрѣбий грѣшьника да испадеть на ню.

О женах злых и добрых. Всякое зло мало против зла отженщин, жребий грешника пусть выпадет ей.

 

Жена лукава — язва сьрдьчьная.

Жена лукавая — язва сердца.

 

Отъ жены начятъкъ грѣху — и тою вьси умираемъ.

От женщин начало греха, из-за нее умираем все.

 

Не даждь жен ѣ дрьзновения на тя глаголати, аште не ходить подъ рукою ти, отъсѣци ю отъ плъти своея.

Не разрешай жене на тебя наговаривать, и если не ходит она под рукою твоей, отсеки ее от плоти своей.

 

Жены добры блаженъ есть мужь ея, и число днии его сугубо.

У доброй жены блажен муж ее, и число его дней удвоится.

 

Жена добля веселить мужя своего, и л ѣ та его испълнить миръмь.

Жена хорошая радует мужа своего и годы жизни его наполнит миром.

 

<...>

<...>

 

Жену мудру не удобь обрѣсти.

Мудрую жену не просто найти.

 

Въ женахъ рѣдъко обрящеши истину.

У женщин редко узнаешь правду.

 

О жен ѣ лукав ѣ. Волю жити съ львъмь, неже съ женою лукавою.

О жене лукавой. Предпочти жить со львом, чем с женой лукавой.

 

Лукавьство жены измѣняеть зракъ ея, и посупляеть лице свое.

Лукавство женщины изменяет вид ее, и омрачает лицо ее.

 

<...>

<...>

 

Якоже емляй ся за стѣнь и гоняй вѣтры, такоже емляй вѣру съномъ.

Подобны хватающим тень и бегущим за ветром те, кто верит в сны.

 

Духъ бояштиихъ ся Господа поживеть, надежда бо ихъ на Спасаюштааго я, бои ся Господа ничимьже постыдить ся, очи бо Господьни на бояштяя ся Его.

Дух боящихся Господа будет жить, ибо их надежда на спасающего их, страшащийся Господа ничего не убоится, ибо очи Господни обращены на боящихся его.

 

Благословление Господьне еже отъступити отъ грѣхъ, и оцѣштение еже отъступити отъ неправьды.

Благословенье Господне — отступить от греха, и очищенье — отринуть неправду.

 

Приносяй ся жьртву отъ неправьды, приношение его небрѣгомо есть, ни множьствъмь жьрьтвъ не отьпустить ся грѣхъ.

Приносящий жертву в неправде — приношенье его не примут, и даже множеством жертв не простится грех.

 

Якоже закаляй сына прѣдъ отьцьмь его, тако приносяй жрътву отъ имѣния убогыихъ.

Как закалающий сына пред отцом его, так и несущий жертву из средств убогих.

 

Хл ѣ бъ боплъть ихъ, животъ убо ихъ, лишяяй же его чловѣкъ кръвь проливаяй есть.

Ибо хлеб их — плоть и жизнь их, и тот, кто лишает его, есть человек, проливающий кровь.

 

Якоже проливаяй кръвь, тако же удьржавый мьзду наимьника.

Каков же проливающий кровь, таков и удерживавший плату наемнику.

 

О десятин ѣ. Не яви ся прѣдъ Господьмь тъшть — вьсе бо се есть запов ѣ ди ради: приношение правьдьнааго мастить олътаря и благоухания его прѣдъ Вышьнимъ.

О десятине. Не являйся пред Господом пуст, ибо — по заповеди: приношение праведного умаслит алтарь и благоуханье его пред Всевышним.

 

Жьртва мужа правьдива благоприятьна, и память его не забъвена будеть: окомь благомь прослави Господа, и не умали начатъка отъ руку своею.

Благоприятна жертва от мужа праведного, и память его незабвенна будет: оком благим восславил он Господа и не умалил начатка рук своих.

 

<...>

<…>

 

Дажь вышьнему подаяния Его, яко Господь въздаяй есть, и седмерицею въздасть ти.

Дай Всевышнему подаяние, ибо Господь воздающий семижды воздаст тебе.

 

<...>

<...>

 

О златолюбьци. Любяии злато не оправдять ся, и любяй растьлѣюштяя самъ насытить ся: мънози съпадоша злата дѣля и бысть пагуба ихъ прямо лицу ихъ.

О златолюбце. Возлюбившие злато не спасутся, возлюбивший тленное сам пресытится: многие пали из-за золота и была их пагуба перед лицом их.

 

Блаженъ богатый иже обрѣте ся бес порока и иже въ слѣдъ злата не иде; къто сь есть — да блажимъ его, сътворилъ бо есть дивьная въ лудьхъ своихъ.

Блажен в богатстве, кто беспорочен, кто не идет вслед золота; кто таков — такого восславим, ибо дивное создал он средь людей своих.

 

Къто искушенъ имъ бысть и съвьршилъ ся — и да будеть на похваление.

И кто искушен им был и не поддался — да будет славен.

 

Къто бы моглъ прѣступьникъ быти и не прѣступи, и зло сътворити, и не сътворилъ — да утвьрьдять ся благая его и милостыни его исповѣсть цьркы святая.

Кто мог бы преступником быть и не стал им, мог зло сотворить, но не сотворил — да увеличится благо его и о милосердьи его поведает церковь святая.

 

Бояштааго ся Господа не съряштеть зъло, аште ли въ напасть въпадеть, то пакы изьметь его.

Кто Бога страшится, того не настигнет беда, а если впадет в напасть, то Бог его выручит.

 

Чловѣкъ разумивъ вѣру иметь закону и по Христовамъ заповѣдьмъ ходить, и законъ его вѣрьнъ есть.

Разумный человек доверяет закону и ходит по Христовым заповедям, и закон его прав.

 

Боляре и судия славьни суть, и нѣсть ихъ ни единъ же болии боящааго ся Господа.

Бояре и судьи славные, но нет средь них ни единого выше того, кто страшится Господа.

 

Рабу разумиву свободы поработають.

Рабу разумному и свободные служат.

 

Не прѣмудряй ся, творя дѣло, и не слави ся въ вр ѣ мя тугы.

Не мудрствуй, делая дело, и не хвались в годину тяжелую.

 

У друга подъзираюштааго тя и у врага не повѣдай съв ѣ та.

У недоброжелательного друга и у врага не проси совета.

 

<...>

<...>

 

Отъкрываяяй таину погубилъ есть вѣру и не обряштьть друга противу души своей.

Раскрывший тайну утратил доверие, он не сыщет друга по душе своей.

 

<...>

<...>

 

Мудрость съмѣренааго възнесеть главу его и посредѣ вельможь посадить и´.

Мудрость кроткого возвысит главу его и среди вельмож усадит его.

 

Пьрвѣе даже не слышиши — не отъвѣштявай, и не вълагай ся въ срѣду бесѣды, и на съвѣтѣ грѣшьныихъ не сѣдай.

Пока не услышишь — не отвечай, и не вмешивайся в беседу, и в совете бесчестных не восседай.

 

<...>

<...>

 

И чяды своими познанъ будеть мужь.

И по детям своим человек виден.

 

И не всякого чловѣка въведи въ домъ свой: блюди ся зълодѣя, зло бо съдѣваеть.

И не всякого человека в дом свой введи: остерегайся злодея, ибо творит он зло.

 

<...>

<...>

 

Егда въ добрѣ будеть мужь, то врази его въ печяли будуть.

Если хорошо человеку, то в печали враги его.

 

И не емли вѣры врагомъ своимъ въ вѣкы.

Не доверяй врагам своим во веки.

 

И якоже бо мѣдь обръжявѣеть, тако и злоба его; и аште и съмѣрить ся и поидеть поникъ, постави душу свою и храни ся оть него — и будеши ему, яко очиштено зьрцяло.

Ведь только когда заржавеет медь, тогда и злоба врага пройдет; но если смирится он и пойдет поникши, будь бдителен и берегисъ его, тогда станешь ты для него чистым зеркалом.

 

Не постави его у себя, да не въздривъ тя станеть на мѣстѣ твоемь. Не постави его одесную себе, да не поиштеть сѣдалиштя твоего, — и напослѣдъкъ разумѣеши словеса моя и о глаголѣхъ моихъ умилиши ся.

Но не оставь его возле себя, чтобы, изгнав тебя, не занял твоего места. Не ставь его и по правую руку, чтобы не отнял он места твоего, — вот тогда и поймешь мое слово и речам моим возрадуешься.

 

Устьнама своима усладить тя врагъ, а сьрдьцьмь своимь съвѣтуеть въринути тя въ ровъ.

Устами своими услаждает враг, а сердцем своим советует ввергнуть тебя в яму.

 

Очима своима просльзить ся врагъ, и егда обряштеть время — не насытить ся отъ кръви.

Очами своими прослезится враг, а наступит время — не насытится кровью.

 

Даште обряштеть тя зъло, то ту его обряштеши пьрвѣе себе, и яко помагая подъразить пят ѣ твои, главою своею покываеть и въсплещеть рукама своима, и много пошьпъчеть, и измѣнить лице свое.

И если настигнет тебя беда, он тут же окажется первым, как бы помогая, он поставит тебе подножку, и головой покивает, и восплещет руками своими, и сплетни распустит, и изменит лицо свое.

 

Беремене паче себе не въздвижи, и съ крѣплѣшиимъ себе и съ богатѣйшимъ не приобьштай ся: кое бо приобьштение гърньцю съ котьлъмь — тъ бо приразить ся и съкрушить ся.

Раньше времени не возносись, и с теми, кто крепче тебя и богаче, не общайся: какое уж общение горшку с котлом — ведь этот прикоснется, а тот рассыпется.

 

Богатый, обиду сътворивъ, и самъ прогнѣваеть ся, убогый же, обидимъ, и самъ примолить ся. Аште ли имаше, то поживеть съ тобою, аште ли не имаши — то отъльстить тя отъ себе, и въсмѣеть ти ся, и възглаголеть ти добрѣ, и речеть: «Ти е ли ти, чьто трѣбѣ?» — и посрами тя борошьнъмь своимь, дондеже не тъштить тя дъвоици, и напослѣдъкъ поругаеть ти ся шютомь, узьрить тя — и оставить тя и главою своею покываеть на тя.

Богатый обидит, и сам же прогневается, бедный же, обиженный, и сам извинится. Если есть у тебя что-то, пребудет он с тобою, если же нет, обольстит тебя, и насмеется над тобою, и проговорит приятно, и скажет: «Да есть ли что-то, что нужно тебе?» — и посрамит тебя едой своей, пока не истощит тебя вдвое, и напоследок обзовет шутом, взглянет на тебя — и оставит тебя, головою качая.

 

Вънимай, сыну мой, и не забуди, да не съмѣриши ся въ веселии своемь.

Внимай, мой сын, и не забудь, чтобы не осрамиться в веселье твоем.

 

О меду. Въ меду не мужай ся, мъногы бо погубилъ медъ. Горесть души мъного пиемъ медъ съ гнѣвъмь и съ клеветою зълѣ.

О вине. Не увлекайся вином, ибо многих погубило вино. Горесть души — в гневе и с клеветою выпиваемое без меры вино.

 

Въ пирѣ меда не облыгай ближьняаго, и не сърини его въ веселии его.

На пьяном пиру не охаивай ближнего и не мешай ему в веселье его.

 

Старѣйшиною ли тя поставишя, то не възноси ся, буди въ нихъ яко единъ отъ нихъ.

Если старшим над другими поставили, не возносись, будь для всех как один из них.

 

Идеже послушяние будеть — не изнеси бесѣды, и без ума въ пирѣ не мудри ся, буди якоже вѣды и мълчя.

Если что услыхал — не выноси на сторону, безрассудно на пиру не мудрствуй, будь как тот, кто знает, но молчит.

 

Посредѣ вельможь не равьнъ ся твори, и иному не глаголюштю не зѣло прилежи, мужь бе съвѣтливъ не прѣзрить размышления.

Среди вельмож не равняйся с ними, и пока другие молчат, не торопись говорить, ибо муж в совете не отвергнет раздумия.

 

Бе-съвѣта не сътвори ничьсоже, и егда сътвориши — не раскай ся.

Без совета ничего не делай, а когда совершишь — не раскайся.

 

Не съвѣщай съ подъзираюштиими тя, и отъ искушяюштиихъ тя съкрый съвѣтъ.

Не советуйся с недоброжелателем, а от искушающих тебя утаи намерение.

 

Не съвѣштавай съ страшивъмъ о брани, съ купьцьмь о приложеньи и съ купуюштиими о купли, и съ завидьливъмь о похвалении, и съ несмилостивыимь о помилованьи, и съ рабъмь лѣнивъмь о мънозѣ дѣланьи, — не наложи на сия о всякомь съвѣштяньи.

Не советуйся с трусливым о рати, с купцом о прибыли и с покупателем о купле, и с завистливым о похвале, и со злыми о милосердии, и с рабом ленивым о хорошей работе, — и даже не приступай к таким ни за каким советом.

 

Съ мужьмь благовѣрьномь буди, егоже аште познаеши съблудаюшта заповѣди Господня: и аште съгрѣшиши — поболить съ тобою, и съвѣта сьрдьчьнааго поставить.

Пребывай с благоверным мужем, если узнаешь, что он соблюдает Божьи заповеди: согрешишь — он тебе сострадает, сердечным советом поможет.

 

Есть мужь съмысльнъ и многомъ казатель, и своей души есть неклучимъ.

Бывает, разумный муж учитель другим, однако о душе своей не заботится.

 

И есть чловѣкъ мудръ своей души, и плодъ разума его въ устѣхъ вѣрьнъ.

Но бывает другой человек, для души своей мудр, и надежен плод разума в устах его.

 

Мужь мудръ люди своя накажеть.

Мудрый муж наставит людей своих.

 

О мьрьтвьцихъ. Чядо, надъ мрьтвьцьмь источи сльзы: и якоже зълѣ стражя, начьни плачь, и якоже достоить съкрый тѣло его, и не прѣзьри погребения его.

О мертвых. Чадо, слезы свои источи над мертвым: возрыдай, точно в тяжком страдании и, как положено, тело его накрой, и не пренебреги его погребением.

 

Горькъ сътвори плачь и рыдание дьнь единъ или дъва хуления ради: отъ печяли бо съмьрть бываеть, и печаль сьрдьчьная съломить крѣпость.

Горький плач начинай и рыдай день иль два, чтобы избегнуть хулы: ведь от горести смерть наступает, и сердечное горе сломит твердость <души>.

 

Помяни уставъ, яко и сице твой: «Мьнѣ — заутра, а тебѣ — дьньсъ».

Вспомни закон, он таков: «Мне — завтра, тебе — сегодня».

 

Въспомяни ся о немь въ исходѣ душя его и утѣши ся, въ печяли бо и въ плачи не сътвориши ползя ему никоеяже.

Подумай о нем при исходе души его и утешься, ибо печалью и скорбью ему не поможешь.

 

Сьрдьце свое дажь утрьневати къ Господу, сътворьшууму тя, и прѣдъ Вышьниимь помоли ся, и отъврьзи уста своя на молитву; и о грѣсѣхъ своихъ помоли ся, и убога помилуй.

Сердце твое утром пусть устремляется к Господу, тебя сотворившему, перед Вышним молись, отверзая уста свои на молитву; и о грехах своих помолись, и помоги убогому.

 

Печаль велия испьрва съзъдана бысть вьсякому чловѣку.

Печаль великая от века людям была дана.

 

Имѣние неправьдьныихъ яко рѣка исхънеть.

Именье неправедных точно ручей пересохнет.

 

Чяда грѣшьныихъ мрьзъка будуть живуштя съ притъчями нечьстивыихъ.

Чада грешников в скверне пребудут, живя советами нечестивых.

 

Чядъ грѣшьныихъ наслѣдие погынеть и съ сѣменьмь ихъ будеть поношение.

Погибнут потомки чад грешников, позор будет с семенем их.

 

О отьци нечьстивѣ зазьрять чяда, яко его ради приемлють поношение. Чада грѣшьныихъ не укоренять ся.

Укоряют детей за отца нечестивого, за него примут они позор. Дети грешников не пустят корней.

 

О чьсти родитьлъ. Господь прославилъ отьця о чядѣхъ, и судъ матерьнь утвьрдилъ есть о чядѣхъ.

О почитании родителей. Восславил Господь отца за детей его, и суд <правый> матери основал за детей ее.

 

Чьтый отьця оцѣсти грѣхы, и якоже богатяй ся прославить матерь свою.

Чтущий отца искупил грехи, и, обогащаясь, прославит мать свою.

 

Чьтый отьця възвеселить ся о чядѣхъ, и въ дьнь мольбы своея послушянъ будеть.

Чтущий отца будет счастлив в чадах, и в час молитвы своей он будет услышан.

 

Прославляяй отьця длъгы дьни сътворить, и послушяяй Господа покоить матерь свою, и ту же владыкама поработаеть ражьшима его: дѣлъмь и словъмь чьти отьца своего, да наидеть ти благословление отъ него, благословление бо отьче утвьрьжяеть домы чядомъ, клятва же матерьня искореняеть до основания.

Прославляющий отца получит долгую жизнь, и внимающий Господу упокоит матерь свою, и как владыкам послужит родившим его: делом и словом чти отца своего, чтоб получить благословение, ибо отчее благословение укрепляет чадам дома, а проклятие матери разрушает их до основания.

 

Не слави ся въ бештьстьи отьця своего, нѣсть бо ти слава къ бештьстьи, нъ слава чловѣку отъ чьсти отьця своего, и поношение чадомъ мати въ беславьи.

Не хвались бесчестьем отца своего, ибо нет похвалы от бесчестья; похвала человеку по чести отца его и позор детям — мать в бесславии.

 

Чадо, заступи въ старость отьця своего, и не оскърби его въ животѣ его, и аште изумляеть ся — то не зазри емь и не укори его вьсею крѣпостью своею.

Чадо, отцу помоги в его старости и не огорчай его при его жизни, а если теряет разум — не попрекай и не укоряй его в силе твоей.

 

Милостыни бо отьчя не забъвена бываеть — и въ грѣхъ мѣсто привъзиждеть ти ся, и в дьнь печяли твоея въспомянеть ти ся, яко угъ на мразъ, тако растають ся грѣси твои.

Благодеянья отца незабываемы — против грехов укрепят тебя, и в день печали твоей напомнят тебе о себе, и, как жар на морозе, так растают грехи твои.

 

Коль хульнъ оставлий отьця своего и проклятъ Богьмь раздражаяй матерь свою.

Сколь бесславен забывший отца своего и проклят Богом огорчающий мать свою.

 

Чядо, лѣта своя съ кротостию прѣпровожяй — и чловѣкомъ възлюбленъ будеши.

Чадо, годы свои проводи в кротости — и возлюбят тебя люди.

 

<...>

<...>

 

Огнь поляшть вода угасить, а милостыни оцѣстить грѣхы.

Пламя огня угасит вода, а милостыня искупит грехи.

 

Чядо, жита ништааго не лиши и не мини очью просьливу.

Чадо, не лишай нищих хлеба и не минуй очей умоляющих.

 

Душя алчушта не оскърби, и не разгнѣвай мужя въ нищет ѣ его.

Души алчущей не оскорби, не обидь человека в бедности его.

 

Сьрьдця разгнѣвана не прѣвъзмути и не мимо неси даяния трѣбуюштааго.

Сердца обиженного не раздражай, не пронеси подаяния мимо нуждающихся.

 

Раба скърбяштя не отърѣй и не отъврати лиця своего отъ ништа.

Раба скорбящего не отгоняй и не отврати лица своего от нищего.

 

И отрѣбуюштааго не отъврати очью.

И от просящего у тебя не отводи очей.

 

Не дажь мѣста чловѣку кляти тя: кльнуштюуму бо тя въ горести душя его сушти — мольбу его услышить Сътворивый его.

Не дай повода человеку проклинать тебя: если кто клянет тебя в горести души своей, услышит мольбу его Сотворивший его.

 

<…>

<...>

 

Пр ѣ мудрости похвала

Похвала премудрости

 

Прѣмудрость похвалить душю свою и посрѣдѣ людий своихъ похвалить ся и въ цьркъви вышьняаго уста своя отъвьрьзеть.

Премудрость восхвалит душу свою и посреди людей своих похвалится, и в церкви Всевышнего уста свои отверзет.

 

<...>

<...>

 

<Мудрость> трьми украсихъ ся и есмь красьна: прѣдъ Богомь и чловѣкы; лубъвь ближьнихъ и мужя, на селѣ тяжяштя; три же норовы възненавидѣ душя моя, и зѣло ми мьрзить животъ ихъ: убога хупава, и богата лъжива, и старца, умаляюштя ся разумъмь своимь — егоже въ уности не събьралъ еси, то како можеши обрѣсти въ старости своей?

Мудрость тремя украсилась делами и тем прекрасна: миром между людьми и Богом, любовью между близкими, и пахарем, что трудится в поле; и три человека душе моей ненавистны, и омерзительна жизнь их: бедного гордого, и богатого лживого, и старца, ослабшего разумом, — ведь чего не собрал ты в юности, как сможешь то обрести ты в старости?

 

<...>

<...>

 

Святого Василия, како подобаеть члов ѣ ку быти[6]


Дата добавления: 2018-11-24; просмотров: 347; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!