ЗАВДАННЯ БЛОЧНО-МОДУЛЬНОГО КОНТРОЛЮ 9 страница



66. ...На свидетельство холопа не ссылаться, но если не будет свободного (в качестве свидетеля), то можно согласиться на боярского тиуна.
А при небольшом иске по необходимости можно согласиться на закупа.

71. Если кто уничтожит бортный знак, то платить 12 гривен.

77. Если вора не будет, то искать по следу, если не будет следа к селу или к торговому стану, а люди (члены верви) не отведут следа от себя и не поедут по следу (разыскивать вора) или воспротивятся розыску вора у них, то они платят и убытки, причиненные воровством и штраф; если след затеряется на большой дороге и села не будет, или на пустыре где не будет ни села, ни людей, то им не следует платить ни убытки за воровство, ни штраф.

90. Если умрет смерд, то его наследство идет князю; если у него в доме будут дочери, то им дать выдел; если не будут замужем, то выдела не давать.

112. Если холоп убежит и господин объявит об этом, а кто-либо, зная по­наслышке или доподлинно, что тот является холопом, накормит его или по­может ему скрыться, то он платит за холопа 5 гривен, а за рабу — 6 гривен.

Додаток 4

Литовський статут 1566 р.

Жикгимонт Август б. м. король Польский, великий князь Литовский, Руский, Пруский, Жомоитский, Мазовецкий, Ифлянтский и иных. Чиним явно всим вобец и каждому зособна нинешним й на потом будучим, иж тот статут великому князству Литовскому, панству нашему и всим землям к нему прислухаючим ...А выдан єсть сесь статут на сойме Виленском великом валном, року божьего нароженья тисеча пять сот шестьдесят шостого месяца Марта, первого дня.

РОЗДЕЛ ПЕРВЫЙ
О персоне господарской

Арт. 1. Вси обыватели великого князства Литовского одним правом писаним й от нас даным сужены быть мають... почоншы от вышнего стану аж й до нижнего, тыми одными правы писаными от нас даными судити исправовати.

Арт. 2. Мы господар обецуем й шлюбуєм никого не карати на заочное поведанье, хотя бы се дотикало й о ображенье маєстату нашого господарского ...А хто бы теж кого колвек обмовляючи вчинил к соромото й зелжывости, а шло бы о честь або о горло або о которое кольвек скаранье; тогды тот, хто на кого мовит й ведет, а не доведет, тым караньем сам маеть быти каран.

Арт. 3. О ображенье маестату господарского. О ображенье маестату господарского так се разумеет, колибы хто змову албо спикненье албо бунт учинил на здоровье наше господарское, хотя бы пан бог уховал, иж бы оная змова не была учынком пополнена; таковый за слушным доводом, як о том нижой описано, честь й горло й именье стратит. Теж кгды маєстат наш ображон бывает с тое причыны, кгды бы хто бунтовал покой посполитый врушаючы против нас господара ку шкоде й речы посполитое ...

РОЗДЕЛ ТРЕТИЙ
О вольностях шляхецских и о розмноженью
великого князства Литовского

Арт. 1. О розмноженью великого князства Литовского. Мы господар обецуем теж й шлюбуєм за себе й за потомки наши великие князи Литовские под тоюж присегою нашою, которую есьмо учинили всим обывателем всих земль великого князства Литовского й всих земль ку нему здавна й тепер належачих у славе, титуле, столицы, зацность, й владзы, й можность роска зованью, й в иншых всих належностях й прислухиванью й в границах ни в чом не вменшати й о вшем примножати.... за щастливого панованья своего чынити стеречы й боронити будем, с помочью божьего стараючисе о примноженье й вывышенья того панства й всих станов достойности оздоб й пожытков з наиболшого пилностью й всилованьем нашим.

Арт. 2. О вольностях шляхецских. Теж мы господар обецуем словом нашим за нас й за потомки наши великие князи Литовские под таким же обовязком нашим, яко вышей у первом артикуле ест описано, иж всих князей й панов рад, як духовных, так й свецских, й всех врядников земских й дворных, панов хоруговных, шляхту, рыцарство, мещане й всих людей посполитых у великом князстве Литовском й во всих землях того панства нам заховати при свободах й вольностях хрестиянских, в которых они, яко люде вольные, вольно обираючи из стародавна из вечных своих продков собе панов й Господарей великих князей Литовских, жыли й справовали прикладом й способом волных панств хрестиянских,...

Арт. 3. Мы господар обецуем размножати великое князство Литовское...

Арт. 37. Хто бы именье от нас даное в кого отыймовал. Теж уставуем, кому быхмо мы господар именье або люди й земли дали, а хто иншый по той данине нашой тое именье отнял; тогды тот, у кого отнято, можеть того доходити й правом поискивати, нижли большей искати не можеть одно, яко ему дано й як на нас господаря то держано, толко бы давности земское от того часу, яко ему дали, не омешкал.

Арт. 39. Мы господар шлюбуем однакую справедливость всим чинить, а [пересуду] мы й Панове ради наши брати не маем. Обецуем теж з ласки й добрости й милости нашой господарской ку подданным нашим, всему рицерству великого князства Литовского, под сумненьем нашим, иж мы господар й Панове рада наши маєм кождому стану всим заровно однакую справедливость чинить без отволоки, а от права не маем ничого брати; ... А што се дотычеть почтивостей шляхецских, а то жаден с панов рад ани суд замковый ани теж суд земский поветовый не маеть судити, толко мы сами господар с порадою панов рад наших великого князства Литовского судити маем обычаем вышейписаным. Ведже што здавна й теперь в сем статуте суду замковому належыть, то суд замковый судити й отправовати маеть.

РОЗДЕЛ СЕМЫЙ
О записех й продажах

Арт. 1. О записех на именья свои отчызные й материстые. О записех на именья свои отчызные материстые и всяким обычаем набытые,...

Што вси от сего часу й дня водно й моцно кождому именья свои отчызные й земские материстые й выслужоные купленые й яким кольвек обычаем набытые й названые, не смотречы третее й двох частей, яка перед тым бывало в статуте обычаем стародавным, але все с домом, хто их што маеть, будь теж половицу або й которую их часть, й по собе й у одно або люди земли, што хотя от них водле доброе воли своее й мысли, отдати, продати, даровати й записати заставити, от детей й близких отдалити, подле баченья своего тым шафовати. Й хотя бы перво которую часть албо половицу именья своего альбо што кольвек люди земли кому продал записал; тогды остаточных именей своих потому ж волен шафовати вечностью заставою, як воля его будеть, отдаляючы то от детей [й] близких своих. А ведьже кождый таковый, або продасть альбо даруеть, сам очивисте перед нами господарем об’явити маеть, або перед урядом земским, где в котором повсте тое именье лежит, або до которого суду земского прислухаеть.... а тот кому, продано або яким кольвек обычаем записано будет, с тым листом записом своим й теж записом врядовым маеть ехати або послати до того вряду земского поветового, где в котором повете именье лежати будеть, а то оповедавши маеть до книг земских тот запис свои увести, а уряд урядови верити маеть.

Арт. 3. Хто бы хотел именье свое отчизное продати або зоставити. ... тогды маеть прийти перед нас господара або перед вряд земский, в котором повете тое именье лежит, об’явити перед судом земским, которая продажа за таковым обычаем будеть моцна й вечне держана, хотя бы на то й потверженья нашего господарского не было. А ведьже тот, кому будеть записано, того ж часу маеть, взявши возного з уряду поветового, увойти в держанье й того именья пакли бы по оном записе в держанье того именья не пришол, а давность земскую десеть лет промолчал, тогды таковая продажа й застава потом моцы ни которое мети не будеть.

Арт. 4. О вольности продати третюю часть на вечность. Уставуем, хто бы хотел именье своє отчизное продати на вечность; тогды только третюю часть именья отчизного вольно ему на вечность продати, а две части того ж именья в суме зоставити....

Арт. 5. О записех аменей купных. Уставуем теж, иж кождому будет вольно именье свое куплю й выслугу отдати й продати й кому хотечы записати, бы теж кому й обчому, от детей й близких своих все не менуючи третее части; а ведь же тые тым же обычаем, пришедши перед нас господаря або перед вряд земский часу роков судовых, маеть обьявити й сознати й до книг земских тую продажу свою записати, за которым оповеданьем тая продажа маеть вечне держана быти. ...

РОЗДЕЛ ОСМЫЙ
О тестаменьтех

Арт. 1. Хто можеть а не можеть о речах своих рухомих тестамент чинити. Уставуем, иж кождый маеть мети моц о речах своих рухомых тестамент чинити, кром тых парсун нижей описаных, которые парсуны иж подле права не мають ничого вольного, для того тестаментом никому ничого отдати не могуть: наипервей дети лет зуполных не маючие, законники будучи в законе не привильеваном, принемши й потвердившися в законе, сынове з отцем недельные окром речей набытья своего властного або выслуг, бо теж в чужую моц поданые, то ест тот кого бы кому выдано з его статки, шаленые, кацеры, невольники, от розуму отходячие, а ведьже тые, коли к собе прийдуть, моцны тестамент свой чинити, так теж й чти отсужоные не могуть тестаментов чинити.

Арт. 4. Ни хто не можеть невольнику своєму ничого записати, вольним не вчинивши. Уставуем, иж кождый якого кольвек стану невольнику своему, не вчинившы его на перед вольным, ничого тестаментом записати не может, абы его первей вольным учинил. А ведьже тестаментом иж каждым листом явным можеть невольника своего вольным учынити, а учинившы, тым же тестаментом можеть ему што рухомого водле воли своее записати.

Арт. 5. Кождый слуга путний й мещанин мест неупривильеваных й теж человек простий як маеть тестамент чинити. Уставуем, иж кождый с таковых людей волен тестамент чынити о речы своє рухомые й описати третюю часть маетности своее всее кому хочеть, а две части тых же рухомых речей маеть зоставити дитяти в дому своем, для отслугованя с тое земли свое, на которой седить; а не будеть ли мети детей ино предсе тые две части маетности его маеть зостати в дому его ку службе оного пана, на чыей земли седить. ...

РОЗДЕЛ ОДИНАДЦАТЫЙ
О кгвалтех й о головщызнах шляхецких

Арт. 1. Хто би на чий дом або на господу умисльне наехал, хотечи его забити. ... , а умыслне наехавши або нашедши, а в том дому кого кольвек ранил або забил, а то бы на него переведено было слушным доводом; таковый горло тратит, а головщизна близким з именья плачена быти маеть. А естьли бы кгвалтом наехал або на дом нашол, а никого не ранил а ни забил, а знаки предсе кгвалту або шкоду якую учинил; тогды только за кгвалт будеть повинен платити дванадцать рублей грошей й шкоду оправити за слушным доводом, а горла для нахожденья кгвалту не тратит....

Арт. 2. О довод кгвалту, як мають осведчати й обжаловати.... естьли бы на чый дом або на господу чью наехал й забил кого; тогды скоро по оном кгвалте того ж часу кгвалт й того забитого маеть оповедати й сказати околичным суседом своим, а в небытности их ино врядникам их шляхте людем добрым, а в недостатку шляхты ино также околичным суседом своим, хотя й не шляхте только людем добрым веры маеть оказати, а потом обжаловати вряду замковому або двору нашому, которий близший будеть, и возного взяти й так же сказати кгвалт й забитого, й тот кгвалт й жалобу в книги записати.

РОЗДЕЛ ТРЕТИЙНАДЬЦАТЬ
О грабежох й навезках

Арт. 5.... Если бы чия челядь невольная втекла, а заповедана бы з якого перейму, й женучи за нею в погоню в кого бы ее нашол; тогды маеть тому, в кого челядь зостанет, пореєм дати, с чого будеть первей заповедал. А естли бы заповеди й перейму, в кого оную челядь нашел, недал, а тот бы ему не хотел тое челяди без перейму выдати, й взял позем кгвалтом, а до права о то был позван; тогды тот за тым позвом повинен будеть стороно жалобливой платити, яко за кгвалт дванадцать рублев грошей. ...

Арт. 6. О грабеже человека князского, панского й земянского. Уставуем, естли бы шляхтич чиих людей пограбил на торгу при церкви на добровольной дорозе; таковый маеть стороне обжалованой вины заплатити шесть рублей грошей, а грабеж з навезкою отдати, то ест коня конем вола волом навезати. ... А мужик мужика естли бы при костеле або на торгу на дорозе пограбил; маеть заплатити три рубли грошей а грабеж всякий также з навезкою платити маеть, коня конем, вола волом, а корову коровою, й кождое быдло, якое пограбил, таковым навезавши маеть отдати, або ценою заплатити...

РОЗДЕЛ ЧОТЫРНАДЦАТОЙ
О злодействе всякого стану

Арт. 4. О важности лица, за што злодей каран быти маеть. Уставуем, иж кождый злодей з лицом приведеный й правом покананый при лицы, которое бы стояло вышей полтины грошей; маеть горлом каран быти. А што бы за полтину грошей не стояло; маеть у столпа дубцы бит быти, а лицо маеть вернути тому, чиє єсть, а навезка на тое лицо з маетности его маеть быти плачена, а не будеть ли чим мети навезки платити, тогды ухо тому злодею маеть урезано быти....

Арт. 6. ... Кому бы покрадени кони, волы, быдло й иные речи в дому, а тот шкодный поднял бы след тое шкоды своее, й собравшы людей добрых околичных суседов водле давного обычаю гонил следом, а тот след где бы ку которому селу або в чий дом привел; тогды маеть послати до того села або до дому, где след вшол, людей добрих сторонних веры годных, абы з села своего й з дому, где бы след вшол, або з кгрунту земли села своего след вывели. Таковое село або в чий дом след будете вшол, мають тот след в тое копы взяти й з села або з дому й з земли, своее того села след вывести аж до иншое границы, куды тот след пойдеть. А естли бы тое село, до которого след приведен, от себе следу не вывели ... на таковом застановившисе копа тая, где следу не отведено ... мають послати по возного до вряду нашого замкового, й с тым возным й люди сторонные копа вся мають оную шкоду осумовати, на чом оный шкодный самотреть присегнет, й приложить до того села, абы они шкоду заплативши собе винного искали. А по сказанью мають через возного й сторону, которие при том были, обьявити вряду й половину пересуда дати, а вряд маеть рок заплате зложити, й яко рок выйдеть; тогды вряд оного пана листом своим напоменути маеть, абы водле права оного суду копного заплату чинил, а не будеть ли хто хотети, тогды тая шкода з уряду отправена маеть быти.

Арт. 11.0 покраденье свирна або клети панское шляхецское й теж клети мужицкое. Теж уставуем, кгды бы покрадено которому пану або земенину свирен скарбний або спижарный, а то бы на кого правом было переведено; тогды за таковый свирен будеть повинен заплатити дванадцать рублей грошей, й шкоду покраденую за присегою оправити. Тым же теж обычаем естьли бы мужик мужику клеть выкрал; тогда за покраденье клети мужику три рубли грошей, й шкоду всю з дому злодейского маеть за присегою плачоно быти. А за навезку об его злочынство, або колько их будеть, мають горлом караны быти.

Арт. 29. О человека отчизного й человека хто его выкрал. Уставуем, естли бы хто вывел або выкрал чиего человека отчизного або челядника невольного, а погонен был на дорозе й пойман с тым человеком або с челядью; тогды маеть с тым лицем веден быти до вряду нашого, где наближей будеть, а вряд маеть ему справедливость учинити....

Додаток 5

СТАТТІ Б. ХМЕЛЬНИЦЬКОГО

Бють чолом великому государеві цареві і великому князеві Олексію Михайловичу, всеї Великої і Малої Росії самодержавцеві і многих держав государеві й обладателеві піддані його царського величества Богдан Хмельницький гетьман Запорозького війська і весь мир християнський російський, аби його царське величество пожалував їх тим (дав їм те), про що битимуть чолом (проситимуть) посланики їх, а вони його царському величеству служитимуть во-віки в усім що їм государ повелить.

1. Щоб по містах урядники були обирані з людей того гідних, будуть вони повинні підданими царського величества правити, і всякі доходи по правді віддавати до казни. А то тому, що воєвода царського величества, приїхавши, почав би права їх ламати і якісь устави заводити, і то було б (Українцям) прикро; а як будуть старшими місцеві, свої люди, то вони будуть поводитися згідно з місцевими правами.

Що до сеї статті царське величество пожалував — велів бути по їх прошенню. Мають по містах бути урядниками війти, бурмистри, райці, лавники, і доходи всякі грошеві і хлібні збирати на царське величество і віддавати до государевого скарбу тим людям, которих пришле царське величество. І ті прислані люде, котрих царське величество пришле до того збору грошей, мають доглядати зборщиків, щоб робили по правді.

2. Писареві військовому по милости царського величества щоб давано 1000 золотих польських на підписків (канцеляристів), на судей військових по 300 золотих польських, на писаря судейського по 100 зол., на хорунжого сотенного по 30 зол., на бунчужного гетьманського 50 зол.

Царське величество пожалував, велів бути по їх проханню; а давати ті гроші з тамошніх доходів.

3. На писаря і на судей військових, на 2 чоловіка, і на всякого полковника, осаулів військових і полкових щоб було по млину, для прогодовання, тому що несуть великі видатки.

Царське величество пожалував, велів буть по їх проханню.

4. На роботи військової армати, на пушкарів і всіх робочих людей що бувають при арматі, аби царське величество зволив вчинити милостиву ласку на зимове прогодованнє і пристановище; також на арматного обозного 200 зол., а на хорунжого 50 зол.

Царське величество пожалував, велів дати з тамошніх доходів.

5. Послів, котрі здавна приходять з чужих країв до війська Запорозького аби було вільно приймати, а коли б було щось противне царському величеству (в сих посольствах), мусять вони (козаки) сповіщати царське величество.

До сеї статі царське величество велів: послів з добрими ділами приймати і відправляти, і писати царському величеству вірно і скоро, за чим вони приходили і з чим їх одправлено. А котрі посли будуть присилатися з справами противними царському величеству, тих послів і посланників затримувати в війську та писати про них зараз же до царського величества, а без дозволу царського назад їх не відправляти. А з турецьким султаном і з польським королем без волі царського величества не мати зносин.

6. Про митрополита київського дано послам устний наказ. А в розмовах посли били челом, щоб царське величество велів дати свою государську жаловану грамоту на його маєтности.

Царське величество пожалував: митрополитові і всім людям духовного чину велів дати свою государську жалувану грамоту на маєтности, которими вони тепер володіють.

7. Аби царське величество зволив післати своє військо під Смоленськ не гаючися ні трохи, аби неприятель не міг собі ради дати і сполучитися з иншими (військами), бо тепер війська (польські) потомлені—нехай не вірять ніякому лукавству (Поляків), коли б почали що вимишляти.

Царське величество постановив на неприятеля свого польського короля йти самому і бояр та воєводів післати з великим військом, як просохне і почне бути паша.

8. Аби наємного війська тут на польськім пограничу, для без-печности було з 3000 або скільки буде воля царського величества — хоч і більше.

Військові люди царського величества на пограничу для охорони України завсіди були і надалі будуть стояти.

9. Завсіди був такий звичай, що війську Запорозькому плачено. Бють чолом і тепер царському величеству, аби давано на полковника 100 єфимків, на осаулів по 200 золотих, на осаулів військових по 400 зол., на сотників по 100 зол., на козаків по 30 золотих польських.

Попередніх літ присилав до царського величества гетьман Богдан Хмельницький і все військо Запорозьке і били чолом багато разів, щоб його царське величество їх пожалував, уступився за них задля православної християнської віри і святих божих церков, прийняв їх під свою високу руку і дав поміч на неприятелів. Великому государеві нашому в тім часі не можна було вас прийняти під свою государську високу руку, тому що у його цар. величества була вічна згода з королями польськими і в. кн. литовським. А хоч з королівської сторони батькові цар. величества святої памяти вел. государеві Михайлові Федоровичеві і дідові його, святійшому патріархові Філаретові Никитичови, і великому государеві нашому Олексієві Михайловичу сталося багато нечести і ганьби, то в тім згідно з королівськими грамотами і соймовими постановами царське величество чекав поправи. А гетьмана Богдана Хмельницького і все військо Запорозьке хотів помирити з королем польським тим способом: аби король Ян Казимир учинив з ними згоду на підставі Зборівському трактату: православної віри християнської не гонив, уніятів усіх викорінив, — зате царське величество хотів вибачити вину всім винним людям, котрим за образу його государської чести належала кара смертна. Про се посилав він до короля Яна Казимира своїх великих і уповноважених послів: боярина і намісника великопермського Бориса Олександровича Репнина — Оболенського з товаришами. І ті великі і упов­новажені посли царського величества про ту згоду і про вчинки королеві і панам-раді говорили на всякі способи. Але Ян Казимир і пани рада на се ніяк не пристали, і сю велику справу взяли за ніщо, а тих великих і уповноважених послів царського величества відправили з нічим. Тоді великий государ наш, видівши так багато несправности з королівської сторони, грубости і неправди, і бажаючи оборонити православну християнську віру і всіх православних християн від гонителів Латинян (католиків), що хочуть церкви божі знищити і віру християнську викорінити, прийняв вас під свою високу руку. А для оборони вашої зібрав багато руського, німецького і татарського війська — сам великий государ наш іде на неприятелів і посилає бояр своїх і воєводів з великим військом, і на те зібраннє війська, за государевим наказом, роздано великі гроші.


Дата добавления: 2018-09-22; просмотров: 129; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!