Тема: Фондова та науково-дослідна робота музеїв (4 год.)



План

1.Поняття «фонди музею». Музейний фонд України, його склад, структура.

2.Комплектування музейних фондів та режим зберігання фондів.

3.Облік і методика наукового описування музейних фондів.

4.Визначення, класифікація, систематизація і атрибуція музейних предметів.

5.Основні напрями фондової роботи музеїв і їх загальна характеристика: науково-дослідна, експозиційна, освітньо - масова робота музеїв.

Семінарське заняття проводиться в музеях м. Полтави, а саме:Полтавському краєзнавчому музеї ім. Василя Кричевського, Державному історико-культурному заповіднику «Поле Полтавської битви». Передбачає знайомство з роботою фондів музеїв та фондовою документацію, знайомляться з експозицією музеїв, їх архітектурно-художнім рішенням та застосуванням технічних засобів, з музейними каталогами, картотеками та описами.

Одним з основних видів діяльності музеїв є комплектування фондів. Комплектування фондів потрібно розглядати як спосіб реалізації музеями функції накопичення соціальної інформації, документування перебігу суспільних подій. Розкриваючи перше та друге питання потрібно акцентувати увагу на позиціях: фонд музейних предметів є основою музейної діяльності; комплектування фондів – складова у процесі документування розвитку суспільства; напрями комплектування фондів:створення типологічних колекцій та створення тематичних колекцій; опанування питань, що стосуються обліку та збереження музейних предметів, які надійшли у музейні сховища (музейні колекції) та в експозиції. Завдання охорони і збереження пам’яток природи, матеріальної і духовної культури виконує система збереження музейних фондів. Вона являє собою направлення в роботі фондів, яке здійснюється на основі режиму зберігання експонатів та музейних предметів і колекцій. Розгляд другого питання слід розпочати зі з’ясування термінів «консервація», «реставрація» музейних зібрань (музейних колекцій, предметів, експонатів). Студенти повинні знати форми масової роботи у музеях (екскурсія, урок, реклама у вигляді запрошень на Дні відкритих дверей музею), зміст і характеристику яких доцільно вивчати згідно питань, закладених у плані семінарського заняття.

 Передбачається складання звіту про пророблену роботу та вибір тематичної зали музею для виконання домашнього завдання і проведення екскурсії по частині експозиції музею. Тематика екскурсії вибирається довільно. Слід акцентувати увагу студентів, на висвітлення експозиційних матеріалів. Особливість експозиційних науково-допоміжних матеріалів полягає в тому, що вони дають відвідувачам музею знання і наглядно демонструють зв'язок з музейними предметами, що швидко сприймаються.

Питання для обговорення:

1. Вітчизняний досвід обліку музейних фондів.

2. Музейна документація.  Паспорт музею.

3. Музейний предмет.

4. Музейна колекція.

5. Музейна експозиція.

6. Як відбувається облік музейних фондів?      

7. Фонди  музеїв Полтавщини (на вибір).

8. Етапи формування експозиції музею.

9. Музейні виставки, особливості їх оформлення

Індивідуальні творчі завдання:

1.Порівняти закордонний та вітчизняний досвід обліку музейних фондів.

2.Розробити і презентувати власний зразок Паспорту музею.

3.Розробити рисунок експозиції  народних промислів етнографічного музею.

4.Презентувати музейну виставку (на вибір).

5.Розробіть рекламний буклет віртуальної картинної галереї.

6.Розробіть проспект екскурсії архітектурною частиною віртуального древнього міста.

7. Підготуйте презентацію (6-8 слайдів) «Міжнародна рада музеїв (ІСОМ) та її функції» (рекомендуємо використовувати веб-спйт: Міжнародна рада музеїв – Вікіпедія: Режим доступу: http: www. uk.wikipedia.org/wiki/).

Питання для самоконтролю:

1. Дати визначення терміну «фонд музею»?

2. Як відбувається комплектування музейних фондів?

3. Які види музейної документації Ви знаєте?

4. Як Ви розумієте поняття «система збереження музейних фондів»?

5. В яких законодавчих документах прописані заходи щодо збереження музейної спадщини України?

6. Дайте визначення «музейний продукт», «музейний товар»?

7. Назвіть основні й додаткові музейні послуги.

8. Як здійснюється співпраця туристичних фірм і музеїв?

9. Інноваційні технології в діяльності музеїв України.

Рекомендована література:

1.Бабарицька В. Екскурсовознавство і музеєзнавство: навч. посібник / В. Бабарицька, А. Короткова, О. Малиновська. – К.: Альтерпрес, 2007. – 462 с.

2.Вайдахер Фрідріх Загальна музеєологія: Посібник / В. Лозинський та ін. (пер. з нім.). – Л.: Літопис, 2005. – 632 с.

3.Довжук І.В. Основи музеєзнавства: навч. посіб. – Луганськ: Східноукраїнський нац - й ун-т імені Володимира Даля, 2008. – 164 с.

4.Ключко Ю.М. Музеєзнавство [Текст]: словник - довідник / Ю.М. Ключко; Укр. центр культур. досліджень. – К.: НАКККіМ, 2013. – 77 с.

5.Мезенцева Г. Музеєзнавство / Г.Мезенцева. – К.:Головне видав. Об’єднання «Вища школа», 1980. – 119 с.

6.Основи музеєзнавства, маркетингу та рекламно- інформаційної діяльності музеїв / П. Горішевський, М. Дейнега, М. Ковалів та ін.; В. Великочий, Н.Гасюк (ред.); Ін-т туризму і менеджменту Прикарпатського нац. Ун-ту імені Василя Стефаника та ін. – Івано-Франківськ: Плай, 2005. – 64 с.

7.Рутинський М.Й. Музеєзнавство: навч. посіб. / М.Й. Рутинський, О.В.Стецюк. – К.: Знання, 2008. – 428 с.

8.Сапожник Д.І. Музеєзнавство та музейно-виставкова справа [Текст]навч. посіб. / Сапожник Д.І.; Укоопспілка, Львів. комерційна академія. – Львів: Вид-во Львів. Комерц. Академії, 2013. – 239 с.

9.Словник-довідник термінології музейництва [Текст] / Роман Микульчак, Петро Слободян, Єлізавета Діденко, Тарас Рак; Нац. Ун-т «Львівська політехніка», техн. ком. стандартизації науч. техн. термінології м-ваекон. роз-ку і торгівлі та м-ва освіти і науки, молоді та спорту України. – Л.: Вид-во Львівської політехніки, 2012. – 126 с.

10. Філоненко І. М. Екскурсознавство і музеєзнавство [Текст]: Тексти лекцій для студ. геогр..- турист. спец.. вищих навч. закладів / Філоненко Ірина Миколаївна. – Ніжин. Держ. Ун-т імені М.Гоголя. – Ніжин: Вид-во НДУ імені М.Гоголя, 2010. – 127 с.

11. Якубовський В.І. Музеєзнавство [Текст]: навч. посіб.- практикум / В.І. Якубовський. – Кам’янець- Подільський: П.П. Мошак М.І., 2006. – 271 с.

12. Освітлення музейних та реставраційних приміщень [Текст]: метод. посіб. / Нац. наук. дослідж. реставр. центр України.; уклад. та авт. ст..: О.І. Ком.

13. Мікроклімат музейних приміщень [Текст]: метод. посіб. / Нац. Наук. дослід. реставр. центр України., Фонд сприяння розв. Нац. худож. музею України; уклад.; В.Б. Довгалюк[та ін.] – К.: «Артанія Нова», 2006. – 108 с.

14.Руденко С.Б. Музейна пам’ятка: соціокультурна сутність та місце в системі історико-культурних цінностей [Текст]: [монографія] / Сергій Руденко; Центр пам’яткознавства НАНУ та Укр. тов. - во охорони пам’яток історії та культури. – К.: НАКККіМ, 2012. – 119 с.

Електронні джерела:

· Закон України від 29 червня 1995 р. «Про музеї та музейну справу». –Режим доступу: http: www. zakon.rada.gov.ua/go/249/95- вр.

· Український центр розвитку музейної справи. – Режим доступу: http: www. http://prostir.museum/ua/event/3648/.

· Закон України від 8 червня 2000 р. «Про охорону культурної спадщини». – Режим доступу: http: www.zakon.rada.gov.ua/go/1805-14.

· Про внесення змін до Положення про Музейний фонд... – Режим доступу: http:www.zakon.rada.gov.ua/laws/show/1007-2010-п..

· Музейний Портал/ – Режим доступу: http: www.museum-portal.com/.

· Як часто українці ходять у музеї (опитування): Новини ...– Режим доступу: http:www.unian.ua/.../360858-yak-chasto-ukrajintsi....

· Проблеми та перспективи розвитку музейної мережі ... – Режим доступу: http: www.pidruchniki.com/.../problemi_perspektivi_rozvi.../

· Нові інформаційні технології музейної справи... –Режим доступу:http:www.pidruchniki.com/.../novi_informatsiyni_tehnolo.../

 

 

Самостійна робота студентів – одна з основних форм навчального процесу у вищій школі, головний засіб опанування програмного матеріалу і практичних умінь. У структурі навчального процесу вона здійснюється, з одного боку, поза межами аудиторних занять, коли студент індивідуально оволодіває знаннями, спираючись при цьому на вказівки та поради викладача. Самостійна робота – цілеспрямована праця студента, що здійснюється під час аудиторних занять, на яких він слухає, засвоює, конспектує лекції; бере участь у семінарських заняттях. СРС дає можливість реалізувати завдання індивідуальної роботи при вивченні «Музеєзнавства та музейної справи» – добитися засвоєння студентом програмного матеріалу, глибокого знання музеєзнавчих джерел, уміння знаходити й аналізувати навчальну та наукову літературу, робити правильні висновки й узагальнення, формувати власний погляд на проблеми.

Для того щоб опанувати курс «Музеєзнавство та музейна справа», скласти залік чи екзамен, студент повинен оволодіти методикою індивідуальної роботи. Правильна організація самостійної роботи дає можливість розширити і систематизувати знання, вчить раціонально використовувати вільний час, самостійно контролювати й оцінювати індивідуальну працю, підвищує результативність засвоєння знань. СРС можлива за умови інформаційно-методичного забезпечення навчання, тобто підготовлених методичних рекомендацій, списків джерел та літератури, тематики семінарів, рефератів, уміння викладачів правильно визначити обсяг і структуру змісту навчального матеріалу, який виноситься на самостійне опрацювання, організувати індивідуальну діяльність студентів. Успішність навчання передбачає певну попередню підготовленість самих студентів до пізнавальної діяльності, наявність у них необхідного мінімального рівня теоретичної та практичної готовності до самостійної роботи. Процес, спрямований на вивчення курсу «Музеєзнавства, музейної справи» передбачає форми СР (конспектування, роботу з джерелами та літературою, написання реферату, підготовки тематичної папки).

Види самостійної роботи, що пропонуються для семінарських занять, виконуються на окремих аркушах, їх здають по закінченню семінарського заняття викладачеві, а потім, після отримання оцінки, збирають в окрему теку. Тему реферату студент обирає на початку вивчення навчального курсу, погоджує з викладачем план і літературу, згодом – написання розділів реферату. Перевірка знань студентами основного категоріального понятійного апарату навчальної дисципліни здійснюється викладачем під час практичного заняття або в поза аудиторний час.

Самостійна робота студентів

бліц-опитування, тестування, перевірка презентацій, співбесіда

1. Історія створення перших музеїв у світі.

2. Перші музейні колекції в Україні.

3. Збирання рідкісних предметів та їх класифікація.

4. Унікальні колекції музеїв Полтавщини.

5. Закон України від 29 червня 1995 р. «Промузеї та музейну справу».

6. Відтворення музейних предметів і їх види: копії, репродукції, макети, моделі, муляжі, зліпки, голограми.

7. Науково-дослідні, просвітницькі, академічні, навчальні музейні установи.

8. Домузейне збиральництво у первинному суспільстві, Давньому Єгипті, Китаї, Греції і Римі.

9. Музеї в Середні віки та в епоху Просвітництва (V –XVIII ст.).

10. Рідкісні речі козацької доби.

11. Колекції цінних речей полтавських меценатів.

12. Новації в оформленні сучасних музеїв в світі та в Україні.

13. Приватні музеї в Україні: їх історія та джерела поповнення документів.

14. Розвиток музеїв у епоху Просвітництва.

15 Розвиток вітчизняного музеєзнавства в Україні ( ХХ – ХХІ ст.).

16 Реферування статті Івана Франка. Галицьке краєзнавство / І. Франко // Зібрання творів у 50-ти т. - т. 46. - Кн. 2 - К., 1986.

17. Реферування статті Верменич Я. Історична регіоналістика в Україні / Я. Верменич // Укр. істор. журн. – 2001.- № 6 ; 2002. - № 2.

18. Назвіть історичні дисципліни, які корелюють із системою краєзнавства.

19 Україна в історико - картографічній спадщині Гійома де Боплана.

20. Історико - краєзнавча спадщина діячів «Руської Трійці».

21. Стаття Костомарова М. «Дві руські народності».

22. Крайовий принцип в історичному доробку В. Антоновича.

23. Характеристика спадщини послідовників В. Антоновича в історичній регіоналістиці.

24. Діяльність Наукого товариства імені Т. Шевченка в царині історичної регіоналістики.

25. Регіоналістика в журналі «Киевская старина» ( 1882 – 1906 ).

26. Українська регіональна проблематика в діяльності «Історичного товариства Нестора - літописця».

27. Характеристика діяльності «Полтавської губернської архівної комісії».

28. Аналіз роботи Українського комітету краєзнавства ( 1925 – 1939 рр. ).

29. Підготовка та видання Полтавського тому «Історії міст і сіл Української РСР».

30. П. Тронько: теоретик і практик українського краєзнавчого руху.

31. І. Павловський як фундатор історичного краєзнавства на Полтавщині.

32. В. Жук: провідний краєзнавець Полтавщини ( спадщини вченої ).

33. Почесні краєзнавці Полтавщини В. Халімон і Л. Бабенко.

34. Характеристика внеску В. Ревегука, О. Єрмака, О. Білоуська  в розвиток історичної регіоналістики: полтавський вимір.

35. Характеристика місцевого краєзнавчого музею (за місцем проживання).

 


Дата добавления: 2018-05-02; просмотров: 429; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!