Можливості застосування ведичної філософії в сучасному світі



Всі ми прагнемо миру та благополуччя, так само як і чуттєвих насолод. Але, як кажуть ведичні джерела, щоб мати каму (можливість насолоджуватися), потрібно прикладати зусилля. А щоб правильно прикладати зусилля, потрібна дхарма, потрібно знати природу тих чи інших речей, потрібно знати що, як, де, і коли, що можна, а що не можна, і, коли ми говоримо про сім'ю, потрібно в т. ч. знати природу чоловіка та жінки. Природа чоловіка –діяти переважно в зовнішньому світі, працювати на благо суспільства, брати активну участь в соціальних справах. Природа жінки − домогосподарка, мати, яка піклується про своїх дітей, створює затишок в домі; та, хто надихає чоловіка на діяння для блага суспільства; та, що дарує людям мир.

 Оскільки саме жінка відіграє ключову і важливу роль в збереженні сім'ї, далі йтиметься переважно про жіночу природу. Природа, або дхарма, жінки − нести мир. Ні в якому разі жінка не повинна розпалювати конфліктні ситуації, це суперечить її призначенню. Ведичні писання розрізняють сім видів дружин, починаючи з найгіршої: та, що подібна до вбивці; та, що подібна до злодійки; та, що подібна до володарки; та, що подібна до матері; та, що подібна до сестри; та, що подібна до друга; та, що подібна до слуги.

«Останнім часом розуміння і переживання єдності етики і естетики знаходить особливу ясність; найважливішими концептами і естетики, і етики стають «краса вчинків» і «краса відносин»» [32, с 2].

Питання створення сім'ї було і буде актуальним у всі часи. У наш час, як правило, відбуваються зустрічі чужих половинок, які або відразу відштовхуються одна від одної, внаслідок чого діти і без воєн ростуть сиротами, або сяк-так притираються один до одного, найчастіше животіючи в повсякденному бутті. Дружина завжди має поруч свого чоловіка, який повинен бути її духовним вчителем. Якщо дружина віддана чоловікові, то, згідно Вед, після смерті вона потрапляє в той світ, куди вирушає чоловік. Тому дружина, беручи на себе основний тягар сімейного побуту, зобов'язана давати чоловікові можливість мати необхідний для духовного вдосконалення час.

«Життя в ім'я майбутнього вимагає ланцюжка самопожертв. Чоловік віддається цим самопожертвам заради кар'єри. Жінка − заради сім'ї. Але часом це губить і сім'ю і кар'єру» [34, c. 74]. Основа ведичної філософії − гармонія. Гармонія у всьому – в розвитку особистості, в міжособистісних відносинах, в міжнародних відносинах, у відносинах з Богом. Згідно з ведичною філософією, в родині має бути присутня гармонія між чотирма сферами, які на санскриті називаються: «дхарма», «артха», «кама», «мокша», де дхарма − знання законів цього світу та їх дотримання; артха − економічний розвиток; кама − вміння правильно насолоджуватися життям; мокша − духовний розвиток.

Ці сфери взаємопов'язані між собою. Щоб мати можливість насолоджуватися життям (кама), потрібно прикладати зусилля (артха). Щоб правильно прикладати зусилля, потрібні знання про те, як, де і коли, що можна, а що не можна (дхарма). І щоб не занурюватися в рутину матеріального існування, існує ще мокша, як вихід на новий рівень розвитку особистості в її відносинах з Богом. Якщо в родині буде приділятися увага тільки одній, або декільком з цих категорій, то, згідно з Вед, така сім'я не зможе «утриматися на плаву».

       «Чоловіче і жіноче безмежні. Але щоб пережити це, потрібно перш за все окреслити їх межі» [34, c. 149]. Ведична система пізнання тісно пов'язана з системою цінностей, тісно пов'язана з етикою, з любов'ю до світу, з виконанням своїх обов'язків, з контролем почуттів. В іншому випадку філософський пошук істини, освіта та гносеологія в цілому будуть недоступні для людини, поки вона не навчиться бути дисциплінованою та приборкувати свої пристрасті. Ведична філософія вчить вірності в сім'ї.

       Ведична етика має більше вимог у стосунках чоловіка та жінки. Ведичний етикет не дозволяє спілкуватися хлопцям і дівчатам або чоловікам і жінкам разом на людях, особливо це стосується одружених чоловіків з чужими жінками, та заміжніх жінок з чужими чоловіками. Це має певний сенс, оскільки таким чином ми рятуємося від похоті, яка подібно до вибуху може розгорітися і привести до трагічних наслідків.

       В ведичній культурі не дозволяється вчитися в школі хлопчикам разом з дівчатками, щоб спілкування не забирало концентрацію на навчанні та не приводило до хтивості. І навіть в родині чоловікові та дружині ведичний етикет радить спати в різних кімнатах. Жіночий етикет означає, що дівчина до заміжжя повинна вчитися бути цнотливою, вірною своєму чоловікові. В наш час емансипація жінок не вважається чимось поганим. В дружини може бути три або чотири чоловіка. І це вважається нормальним. В дітей немає постійного батька, в них новий батько кожні три роки. Чоловічий етикет означає, що чоловіки не повинні дивитися на інших жінок, окрім своєї дружини, та повинні бачити в них матерів.

       «Домогосподар, який бажає знайти щастя в цьому житті та в наступному, повинен строго та щиро виконувати свої обов'язки, не дозволяючи розуму та почуттів виходити з-під контролю» [19, с. 67]. «Для того щоб по-справжньому любити жінку, чоловік повинен бути і Святим, і Героєм, і Генієм»[34, c. 150]. З секретами справжнього кохання, або з секретами святості, героїзму та геніальності з нами поділився Е. Фром: «Любов є діяльна заклопотаність, зацікавленість в житті та благополуччі того, кого ми любимо. Однак відповідальність могла б перетворитися в відношення до людини як до власності, стати обмеженням її свободи. Для того щоб цього не сталося, необхідна третя складова любові − повага. Поважати людину − значить бути зацікавленим в тому, щоб вона розвивалася своїм власним шляхом» [29, с.125].

       Але любов для Фрома виражена не тільки в турботі, відповідальності та повазі. «Любов − це ще й глибинне знання про людину. В любові прихована потреба осягнути таємницю людини. Пізнання таємниці людини в любові протилежно пізнанню таємниці людини у владі» [29, с. 125].

«Відповідай своїй статі на рівні поведінки і будь вище статі на рівні мислення і переживання − ось формула, яка рятує від самотності»[34, c. 79]. «Існують різні рівні свідомості, і відповідно до цього різні рівні затьмарення любові. Крім любові на рівні чистого (неегоїстичного) розуму, всі інші прояви любові або інша любов − це не чиста любов, а любов, забруднена егоїзмом, і в кожної людини, до того ж, свій індивідуальний характер. Залежно від цього і треба вибирати собі чоловіка або дружину» [26, с.7].

«Звичайна сім'я починається з зачаття дитини і закінчується, коли йому стає нудно з батьками. Справжня сім'я не закінчується ніколи» [34, с.88]. «Ми говоримо «лаються як собаки», насправді собаки в сімейному житті робляться це не так сильно, як люди. Тому ми повинні зрозуміти, що нам треба щось більше, ніж собакам. Тому краще будувати свої взаємини на глибокій основі і вивчати, як це робити» [26, c. 26].

Згідно з ведичною філософією, існують інші речі, які треба враховувати при одруженні. Наприклад ведична астрологія. Це дуже глибоке знання, і Веди кажуть, що якщо люди одружуються, не враховуючи астрологічні чинники, то в них можуть бути великі проблеми, тому що у кожної людини в житті існують певні періоди, вони змінюються, і треба дивитися відповідності з цими періодами.

Також треба дивитись сумісність різного впливу планет на людину. Наприклад, сумісність від Венери дає людям насолоду один одним. Сумісність від Місяця дає подружжю розумову сумісність, а це вважається найголовнішим в родині, і Веди кажуть, що сумісність від Місяця повинна враховуватися в першу чергу. Сумісність від Марсу дає можливість хороших відносин в діяльності. Сумісність від Сатурну дає можливість стійко переносити труднощі разом один з одним. Сумісність від Меркурія дає схожість в міркуваннях, в логічних здібностях. Ми не будемо тут розбирати тонкощі астрологічної сумісності, оскільки саме по собі це питання дуже серйозне та вимагає великого розгляду.

Крім того, в Ведичній культурі практикувалася допомога, яку надавали дітям їхні батьки, тому що вони багато часу на своєму досвіді вивчали це питання і щиро хотіли допомогти своїй дитині. В ведичній літературі йдеться про те, що якщо дівчинка або хлопчик користуються допомогою розумних батьків для того, щоб одружутись, то вони отримують дуже стійкий, стабільний союз. Таким чином, у дівчини мама або тато, найчастіше тато, підбирає їй гарного нареченого, але при цьому він не нав'язує їй нікого.

Згідно з ведичною філософією, чоловік має бути рівним дружині по касті, або вище, оскільки в іншому випадку дружина не буде його поважати. Сьогодні слово «каста» тлумачиться перекручено, тому ми використаємо слово «професія». Плюс до всього у чоловіка повинно бути достатньо коштів, щоб підтримувати сім'ю матеріально.

Примітка. Давня ведична мудрість недарма говорить, що:

1. Якщо дружина не поважає свого чоловіка − його не поважають оточуючі.

2. Якщо дружина не довіряє своєму чоловікові − йому не довіряють оточуючі.

3. Якщо дружина бачить у всіх оточуючих тільки хороше − вона налаштовує на таке бачення свого чоловіка.

4. Якщо дружина не помічає негативні якості характеру чоловіка і постійно звертає увагу на його позитивні якості − тим самим вона зживає його негативні якості.

5. Якщо дружина незадоволена −в родині всi будуть незадоволені.

6. Якщо дружина задоволена − в родині всі будуть задоволені.

7. Якщо дружина не віддана своєму чоловікові − в родині ніколи не буде щастя.

8. Якщо жінка відкриває свій розум чоловікові і нічого від нього не приховує − він ніколи не зможе її обдурити і змінити їй.

9. Якщо дружина щиро допомагає своєму чоловікові − вона стає захищеною від будь-яких труднощів життя.

10. Якщо дружина буде прагнути зрозуміти характер чоловіка і намагатися його задовольнити − чоловік буде готовий все зробити для неї.

11. Якщо дружина вважає, що їй дістався не найкращий варіант, недостатньо гідна і серйозна людина − чоловік буде змінювати їй і в неї не буде жодних шансів щасливо жити в сім'ї, і така сім'я обов'язково розвалиться.

12. Якщо сім'я розвалюється − основні зусилля по її збереженню повинна докладати дружина.

Плюс до всього цього, оскільки до повноліття діти переважно відображають емоції матері, то, якщо дружина не поважає чоловіка, діти автоматично теж не будуть його поважати.

Згідно з ведичною філософією, чоловік перед дружиною має наступні обов'язки: захищати дружину від негативних емоцій, вислуховуючи її; захищати дружину та дітей від занепокоєнь; захищати дружину та дітей від соціальних проблем (забезпечувати їжею, дахом, теплом, підтримувати матеріальний добробут). Чоловік повинен захищати сім'ю від зовнішніх ворогів. Згідно з ведичною філософією, тих, хто: нападають зі смертельною зброєю; намагаються вбити; отруїти; підпалити або знищити будь-яким іншим способом будинок; відібрати землю або позбавити її родючості; силою забрати дружину та дітей – всім вищеперерахованим можна «відпускати душу до царства Господнього».

Якщо чоловік не вислуховує мову дружини, то вона буде шукати слухачів на стороні. Чоловік повинен бути вірним дружині. Чоловік з дружиною не повинні жити цивільним союзом. Чоловік повинен брати відповідальність за духовний, емоційний, матеріальний, інтелектуальний розвиток сім'ї.

Згідно з ведичною філософією обов'язки жінки перед чоловіком наступні: вірна чоловікові, дружина повинна мати доброчесне ставлення по відношенню до свого чоловіка. Дружина повинна приймати оточення чоловіка: батьків, друзів, бути поважною до них, підтримувати обітниці, цілі чоловіка, бути надихаючою силою для нього. Дружина перевіряється в тому, наскільки вона поважна до нього, наскільки вона приймає ті умови, які є в чоловіка. Чоловік не любить, коли його дружина обговорює його в присутності інших. Дружина, яка бажає в розумі іншого чоловіка або думає про розлучення, коли чоловік не занепалий − означає, що вона не цнотлива. Відносини в родині повинні бути без вказівок на обов'язок чоловіка або дружини, і повинні будуватись на виконанні свого обов'язку.

Тільки тоді, коли в родині правильно побудовані відносини, в ній може з'явитися справжня любов. «Любов − це повнота особистісного буття в єдності з іншою особою, світом і Абсолютом, що долає несвободу і самотність. Природа любові − в такому єднанні, яке не пригнічує, а розкриває всі внутрішні можливості особистості» [33, c. 51].

Висновки до другого розділу

Незважаючи на те, що зараз дуже велика інформованість, можна сказати інформаційний бум, в людей, як і раніше, як не було, так і немає, цілісного розуміння світу. Такі речі, як духовність і наука на Заході між собою не дружать. Західна наука виросла на протесті проти релігії, яка визначала духовне знання. Від релігії залишилися віра і догми. Ведична філософія відрізняється від цього західного знання принципово тим, що вона являє собою цілісну картину, де є струнке раціональне розуміння. Ведична філософія являє собою синтез науки і релігії, де духовність і розум не протистоять один одному.

Однією з найважливіших умов виходу з кризи є фундаментальна зміна системи освіти і основоположних законів сімейного життя, родових традицій, інституту сім'ї, спрямованих на повернення до ведичної споконвічної цивілізації або культури, оскільки успіх цивілізації апріорі визначається рівнем культури.

Укрaїнa сьoгoднi пoтрeбує прoвeдeння ряду рeфoрм в усiх гaлузях дeржaви: в eкoнoмiцi, в зaкoнoдaвствi, в oсiтi, в культурі i т.д. Люди звикли до того, що переповненні сміттям зупинки, переповненні сміттям вулиці, люди, що ходять в рваних джинсах – це нормально. Суспільство звикло до того, що молодь вживає алкоголь та палить, лається матом. Ми вважаємо, що можна викорінити цю безвідповідальність в людях ще з малих років, запровадивши ведичну філософію в предмети начання в школах, або запровадивши ведичні предмети.

Спостерігаючи за діяльністю Київської духовної академії Свідомості Крішни, ми прийшли до висновків, що знання, яке в ній викладається, потрібно викладати в усіх школах України. Предмети, що викладаються в академії Свідомості Крішни − це не якась суха теософія чи езотерика, це практичні науки, які можуть бути верифікованими, провіреними на практиці – це етика, медицина (аюрведа), астрологія (джйотіша-шастра), архітектура (васту-шастра), математика (схулба-сутра), хімія (расаяна-шастра), дханур-веда, артха-шастра, ману-самхіта, кама-шастра, та багато інших.

Ми вважаємо, що необхідно ввести штрафування за викидання сміття на вулиці за кожен папірець, за нецензурну мову: за виголошений «мат» наодинці − в сумі одного прожиткового мінімуму, в присутності однієї людини − в розмірі двох прожиткових мінімумів. Двоє і більше людей – три і т.д. Диктофон в кожному смартфоні дозволяє фіксувати нецензурну мову і передавати її в поліцію. Штрафувати за вихід з дому в неохайному, рваному, некрасивому одязі. Штрафувати за носіння рваних джинсів. Особливо це стосується жінок. Штрафувати жінок за непокрите тканиною волосся, за вихід з дому без дозволу батька або чоловіка або дорослого сина.

Якщо в людини немає коштів щоб купити собі та своїм підопічним одяг, цим питанням повинні займатися соціальні служби. Можливо таку людину треба віддати в психіатричну лікарню. Штрафувати, карати − тільки так можна навести порядок в суспільстві, якщо слова закону не проникають в серця людей. Цілком актуально узаконити смертну кару за особливо тяжкі злочини як попередження повторення подібних гріхів. По мірі можливості потрібно уникати радіаційного рентгену, будь-якої вакцинації, пологів в пологових будинках. Наймати акушера при домашніх пологах.

 

ВИСНОВКИ

Відповідно до мети і завдань дослідження можна зробити наступні висновки.

Порівнявши предмети, що вивчаються в Ведах з тими, що зараз вивчаються в школах та інститутах, ми прийшли до висновку, що предмети, що вивчаються в школах та інститутах не йдуть ні в яке порівняння за своїм корисним впливом на свідомість людини та на суспільство в цілому з тими, які містяться в ведичній філософії, за винятком, хіба що, вміння читати і писати.

Тому, можна сказати, що ведична філософія відіграє рятівну роль в житті нашої планети, оскільки зараз ніде в школах і інститутах не вивчають науку створення благополучної сім'ї, науку створення добродійного потомства, науку моральності, науку взаємин, науку самоусвідомлення, знання цілющих властивостей трав , знання сприятливих і неблагосприятливих моментів для початку будь-яких справ (астрологію), науку політики. Замість цього вивчаються хімія, фізика та математика, які при такому рівні виховання, при відсутності етики забезпечать нам створення машин смерті, але не більше того.

Можна говорити про унiкaльнiсть i унiвeрсaльнiсть Вeдичнoї культури. Прoaнaлiзувaвши першоджерела індійської ведичної філософії та слов’янської ведичної філософії ми приходимо до висновку, щo в минулoму вeдичнa культурa булa рoзпoвсюджeнa пo всій Зeмлi. Питaння прo тe, з яких причин знaння пoчaлo спoтвoрювaтися i дрoбитися на сьогодні не вaжливe. Зaрaз вaжливим є питaння збeрeжeння знaння сьoгoднi, пoширeння йoгo в нaдiйнi руки та пeрeдaчa в нeспoтвoрeнoму виглядi мaйбутнiм пoкoлiнням. «В кiнцeвoму рaхунку, вaжливi нe причини, щo спoнукaли дoслiдникiв зaйнятися пoшукoм свiдoцтв пeвнoгo спрямувaння, a рeзультaти цих пoшукiв, гiднi oзнaйoмлeння з ними ширoкoї публiки i сeрйoзнoгo дo них стaвлeння з бoку нaукoвoї грoмaдськoстi». Р. Тoмпсoн [21].

Oсoбистo мeнi нe пoдoбaється культурa iндусiв, бo вoни нe в пoвнiй мiрi дoтримуються зaсaд вeдичнoї фiлoсoфiї, тoму ми спoстeрiгaємo в Iндiї тaку кiлькiсть жeбрaкiв, тaку кiлькiсть смiття i тoму пoдiбнe. Тiльки якщo притримувaтись зaсaд Вeдичної філософії, дoтримуючись зoлoтoї сeрeдини мiж зрeчeнням вiд свiту та прaгнeнням дo нaживи тa зaдoвoлeнням, мoжнa пoбудувaти влaснe щaсливe життя i прoцвiтaючe суспiльствo.

 Вeдичнa фiлoсoфiя нe вiдкидaє мaтeрiaльний прoгрeс. Тaк склaлoся, щo більшість iндуів зрoбили aкцeнт нa зрeчeнoстi та мoрaльності, зaлишивши пoзaду мaтeрiaльний дoбрoбут, a вeсь зaхiдний свiт зрoбив aкцeнт нa мaтeрiaльнoму прoгрeсi, зaлишaючи пoзaду нeприв’язaнiсть дo мaтeрiaльнoгo. Iстинa пoлягaє в гaрмoнiйнoму рoзвитку мaтeрiaльнoгo тa духoвнoгo. Вeдичнa фiлoсoфiя в свoїй oснoвi вчить гaрмoнiї, вчить гaрмoнiйнoму рoзвитку кoжнoї людини i суспiльствa в цiлoму в чoтирьoх нaпрямкaх: дхaрмa, aртхa, кaмa, мoкшa, дe дхaрмa – цe знaння свoїх oбoв’язкiв тa слiдувaння їм; aртхa – мaтeрiaльний дoбрoбут, eкoнoмiкa; кaмa – вмiння гaрнo прoвoдити чaс, прaвильнo вiдпoчивaти; мoкшa – мoрaльнe сaмoвдoскoнaлeння.

Вeдичнa фiлoсoфiя вiдпoвiдaє нa всi зaпитaння, щo стoсуються нaших пoвсякдeнних спрaв, тoму в бiльшiй мiрi ми нaзивaємo її нe рeлiгiєю, a нaукoю. Oсвiтa, інститут сім’ї, eкoлoгiя, eкoнoмiкa, – всi цi питaння пoтрeбують нeвiдклaднoгo вирiшeння.Чи не ведичного етикету, і в цілому чи не ведичних знань бракує сучасному суспільству? Чи не слід нам повернутися до інструкції в формі Ведичних текстів, від дотримання якої сучасний світ так далеко відійшов? Чи не слід нам ввести в предмети шкільної освіти етикет і в цілому ведичну філософію? Ми покладаємо великі надії на те, що в найближчому майбутньому не тільки етика, аюрведа або астрологія, але і всі інші ведичні науки вивчатимуться в школах не тільки України, а й світу в цілому.

 

 

          СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

1. Амейатма дас«Обучение для ведического брака», К., Veda Press. 2002. 152 с.

2. Бердяев Н. Эрос и мораль. Харьков «Фолио» 2008, 317 с.

3. Бердяев Н. Смысл творчества. Эрос и личность. М., 1989. С. 100-101

4. Бхагавад-гіта. Видавництво «Фактор-Друк». Харків. 2015 716 c.

5. Вести с голубой планеты. Вегетарианство и екологія. – [Електронный ресурс]. – Режим доступа: http://dashananda.livejournal.com/90412.html?thread=426284

6. Досвід дослідників проблем сім'ї в ведичній культур. [Електронний ресурс]. −Режим доступа: http://audioveda.ru

7. Електронний ресурс: – Режим доступа:http://www.demoscope.ru/weekly/2009/0373/analit06.php

8. Електронний ресурс: – Режим доступа: http://faktor-uspeha.su/load/kursovye_raboty/institut_semi_v_stranakh_zapadnoj_evropy_v_novoe_vremja/6-1-0-1201

9. Електронний ресурс: – Режим доступа: http://hofare.ru/index_33.php

10. Електронний ресурс: – Режим доступа:https://nv.ua/opinion/kurilo/chto-dlya-ukraincev-oznachaet-semya-55266.html

11.  Електронний ресурс: – Режим доступа: http://pidruchniki.com/19310710/sotsiologiya/sotsiologiya_simyi

12.  Електронний ресурс: – Режим доступа: http://rogozny.ru/archives/3121

13. Електронний ресурс: – Режим доступа: http://ru.osvita.ua/vnz/reports/culture/11119/

14.  Електронний ресурс:– Режим доступа: http://www.refsru.com/referat-8708-4.html

15.  Електронний ресурс: – Режим доступа:https://nv.ua/opinion/kurilo/chto-dlya-ukraincev-oznachaet-semya-55266.html

16. История аюрведы [Електронный ресурс]. – Режим доступа: http://scriptures.ru/ayurveda/discover_history.htm

17. Інтернет-журнал «Екологія». Стаття «К гармонии через вегетаріанство». [Електронный ресурс]. – Режим доступа: http://ecology.md/page/k-garmonii-cherez-vegetarianstvo

18. Коротко об Аюрведе: памятка для начинающих. [Електронный ресурс]. – Режим доступа: http://mike.kolesnik.ru/2012/10/24/korotko-ob-ayurvede-pamyatka-dlya-nachinayushhix

19.  Ману-самхита. М. «Философская книга». 2013 382 с.

20. Мюллер М. «Введению в науку о религии» М.:
Книжный дом «Университет»: Высшая школа, 2002. 264 с.

21.  Рами Блект. Как из любого кризиса сделать большую победу [Електронный ресурс]. – Режим доступа: http://rulit.me/books/kak-iz-lyubogo-krizisa-sdelat-bolshuyu-pobedu-read-416961-1.html

22.  Соловьев В. Смысл любви. Философия искусства и литературная критика.М., 1991. 119 c.

23.  Ступніков О. В. «Веди і Україна». [Електронный ресурс]. – Режим доступа: http://vedic-culture.in.ua/old/books/V&U.html

24.  Толстой Л.Н. «Об истине, жизни и поведении», М., Эксмо-Пресс , 2006 701 с.

25.  Томпсон Ричард. Неизвестная история человечества.Издательский дом: Философская Книга, 1999 [Електронный ресурс]. – Режим доступа: http://royallib.com/book/tompson_richard/neizvestnaya_istoriya_chelovechestva.html

26.  Торсунов О. «Веды о создании семьи». М., Амрита-Русь. 2011. 116 с.

27.  Трехлебов А. В. «Славянский именослов», Москва, «Концептуал», 2012. 80 с.

28.  Франкл В. Человек в поисках смысла. М., 1990. С. 356

29.  Фромм Э. Искусство любить // Душа человека. М., 1992.125 c.

30.  Хакимов А. (Чайтанья Чандра Чаран дас) «Грихастха Ашрам». Тайна тайн, М., 2015. 256с.

31.  Хамитов Н. «Философия. Бытие.Человек. Мир». Курс лекцій. Киев КНТ, 2015. 471 с.

32.  Хамитов Н., С. Крылова С., Минева С. «Этика и эстетика». Киев. КНТ. 2009

33.  Хамитов Н., С. Крылова. «Этика. Курслекций». Киев КНТ, 2015. 185 с.

34.  Хамітов Н. Тайна мужского и женского, К., Либідь, 2002, 173 с.

35.  Хамитов Н.Философия одиночества. Киев, КНТ, 2015. 201 с.

36.  Хиневич А. «Славяно-Арийские Веды». Книга 3. Аркор, Омск, 2000. 252 с.

37.  Шрімад Бхагаватам. Електронна бібліотека – [Електронный ресурс]. – Режим доступа: http://vyasa.ru/books/ShrimadBhagavatam/

 

 


Дата добавления: 2018-02-28; просмотров: 193; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!