II. Відкриття і подолання схоластичного світогляду



Френсіс Бекон визначив зміст і смисл наукового методу пізнання, виділивши в ньому значення експерименту і вказав на індукцію як головний шлях до гіпотези.

Природничо-наукові відкриття цього періоду:

· механіка небесних і земних тіл;

· астрономія;

· теорія опору матеріалів;

· фізика: вивчення електричних і магнітних явищ;

· хімія.

У центрі природознавства цього часу знаходилась механіка небесних і земних мас. Вона набуває переважного розвитку і надала всьому природознавству механічного характеру.

Найбільш розповсюджений – експериментальний метод: дослідження прагнули роботи аналіз окремих явищ, процесів, фактів.

Оскільки наукова революція посідала певне місце у світогляді епохи Нового часу, то і у філософії на перший план виходять проблеми теорії пізнання.

Методи дослідження:

індукція – метод дослідження, який забезпечує можливість переходу від поодиноких фактів до загальних положень до узагальнення на основі даних досліду;

від загального о одиничного, від накопиченого до теоретичного обґрунтованого матеріалу, до його більш послідовного вивчення.

Процес пізнання – діалектичний, суперечливий процес, який містить чуттєве, емпіричне та теоретичне пізнання і тому не можна абсолютизувати індукцію або дедукцію.

Декарт розробив декілька правил , за якими матеріальні частинки взаємодіють один з одним. Перше правило полягає в тому , що будь-яка окремо взята частина матерії буде залишатися в певному стані протягом того часу , поки не відбудеться зустріч з іншими частками , здатними змінити цей стан. Друге правило Декарта полягає в тому , що при взаємодії ( зіткненні ) двох тіл одне з них втрачає стільки руху , скільки при цьому передається другому тілу. Третє правило Декарта зводиться до того , що будь-яка взята частка певного тіла прагне до його продовження по прямій лінії. У той час як шлях тіла , як правило , можна уявити лише кривою лінією . У цих формулюваннях Р. Декарта бачиться опис закону збереження кількості руху , а також закону інерції .

Декарт менше уваги приділяє закону тяжіння . Цей закон філософ теж розглядає в аспекті руху і взаємодії частинок. Крім того , Декарт таки говорить і про направлення інерційного руху по прямій. Однак у цьому плані філософ міркує стані руху в цілому. При цьому не уточнюється зміст даного поняття . Величина є найважливішою характеристикою стану частин матерії . Не менш важливими характеристиками представляються швидкість руху і можливість її зміни , форма частин матерії і т. д. Здатність зміни швидкості руху при впливі зовнішніх частинок можна ототожнити з таким поняттям як інерція , причому філософ говорить про зв'язок інерції якого тіла з його швидкістю . Дуалістична концепція філософа припускає, що саме Бог є загальною і головною причиною руху тел. Бог створив матері. Бог створив спокій і рух. Філософські погляди Декарта на людину дуалістичності . У цьому плані людина являє собою зв'язок тілесного механізму з душею. Для тілесного механізму характерні безжиттєвість і бездушність . Душа ж володіє волею і здатністю мислити. Тіло і душа , на думку філософа , можуть взаємодіяти завдяки спеціальному органу . Цим органом Декарт вважає шишковидну залозу. Складні рухи людського тіла можливі тільки за допомогою механічних впливів , оскільки тіло складається лише з матеріальних елементів .

Декарт - основоположник раціоналізму . Раціоналізм визнає верховенство розуму над досвідом і ратує за розвиток математичних наук . Істини , доведені математикою , на думку філософа , абсолютно достовірні. Для цих істин властива необхідність і них і загальність . Ці характеристики виводяться з природи інтелекту . Зважаючи на це Р. Декарт особливо підкреслював значимість дедуктивного методу . Суть даного методу полягає в тому , що якщо вихідні принципи достовірні, то з їх невеликого числа можна отримати різноманітні висновки і слідства , які також будуть достовірні. Сам по собі дедуктивний метод зародився в Стародавній Греції. Однак саме Декарт пов'язав метод дедукції стосовно до природознавства . Визнаючи дедуктивний метод , філософ , проте, не заперечував і індуктивний. Філософ відмінно усвідомлював значимість досвіду , необхідного в процесі пізнання. Крім того , досвід є і критерієм істини.

Винаходи XVII століття

· 1644 рік: барометр — Еванджеліста Торічеллі

· 1645 рік: вакуумний насос — Отто фон Геріке

· 1650 рік: повітряний насос — Отто фон Геріке

· 1655 рік: перший ртутний термометр

· 1657 рік: маятниковий годинник — Хрістіан Гюйгенс

· 1660 рік: електрична машина — Отто фон Геріке

· 1698 рік: паровий двигун — Томас Савері

 


Дата добавления: 2022-01-22; просмотров: 18; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!