О пособити/ и покорити/ под нозе их/ всякаго врага и супостата,/ Господу помолимся.



ПОЛНЫЙ ЧИН ЛИТУРГИЙ

Святителя Николая Чудотворца

 

Подойдя к престолу и положив перед ним два земных поклона, а затем, поцеловав Евангелие, крест и сам престол, священнослужитель кладет перед ним еще один земной поклон и начинает приготовление к Литургии. Делает закладки для чтения Апостола и Евангелия, кладет или ставит их на предназначенные места (Апостол на аналой или столик, а Евангелие вертикально в правую верхнюю часть престола выше развертываемого антиминса, справа от лампады), полностью разворачивает илитон и антиминс, крестит его находящейся внутри губкой и перекладывает ее на левый край илитона, поверх которой кладет копие (справа) и лжицу (слева), ставит посреди антиминса дискос, а справа от него в указанном на схеме месте потир, правее которого ставит чашу с вином (50-150 мл, чтобы объем вина, вливаемого в потир, не превышал двух третей объема его), а еще правее, ниже или выше ее чашечку (ковшик) с небольшим количеством воды (0,5-3 мл). В левом нижнем углу илитона укладывает свернутый в четыре раза плат для причащения, а вверху антиминса, напротив Евангелия слева от лампады ставит раскрытую звездицу. В середине верхней кромки антиминса ставит подсвечник со свечой, приносит богослужебную Агничную Просфору и кладет на дискос.

Схема перемещения сосудов до Херувимской песни на Литургии святителя Николая Чудотворца. Желтым цветом обозначены первоначальные перемещения дискоса, а белым и пунктирным - последующие. Перемещения потира - пунктирной окружностью меньшего диаметра.

А затем чтец начинает читать 1, 3, 6 и 9-ый часы, а священник перед чтением 9 часа разжигает кадильный уголь и начинает совершать входные молитвы, отступив на некоторое расстояние от престола (до 2 метров):

Благослове́н Бог наш всегда, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Царю́ Небе́сный, Уте́шителю, Ду́ше и́стины, И́же везде́ сый и вся исполня́яй, Сокро́вище благи́х и жи́зни Пода́телю, прииди́ и всели́ся в ны, и очи́сти ны от вся́кия скве́рны, и спаси́, Бла́же, ду́ши на́ша.

Святы́й Бо́же, Святы́й Кре́пкий, Святы́й Безсме́ртный, поми́луй нас (трижды).

Сла́ва Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Пресвята́я Тро́ице, поми́луй нас. Го́споди, очи́сти грехи́ на́ша. Влады́ко, прости́ безза́кония на́ша. Святы́й, посети́ и исцели́ не́мощи на́ша, и́мене Твоего́ ра́ди.

Го́споди, по́милуй (трижды).

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Аминь.

Отче наш, Иже еси́ на небесе́х, да святи́тся и́мя Твое́, да прии́дет Ца́рствие Твое́, да бу́дет во́ля Твоя́, я́ко на Небеси́ и на земли́. Хлеб наш насу́щный да́ждь нам днесь. И оста́ви нам до́лги на́ша, я́коже и мы оставля́ем должнико́м на́шим, и не введи́ нас во искуше́ние, но изба́ви нас от лукава́го.

Я́ко Твое́ есть Ца́рство, и си́ла, и сла́ва, Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.

 

Поми́луй нас, Го́споди, поми́луй нас, вся́каго бо отве́та недоумéюще, сию́ Ти моли́тву, яко Влады́це, гре́шнии прино́сим: поми́луй нас.

Сла́ва: Го́споди, поми́луй нас, на Тя бо уповáхом, не прогне́вайся на ны зело́, нижé помяни́ беззако́ний на́ших, но при́зри и ны́не, я́ко Благоутро́бен, и изба́ви ны от враг на́ших. Ты бо еси́ Бог наш, и мы – лю́дие Твои́, вси – делá руку́ Твое́ю, и и́мя Твое́ призыва́ем.

И ны́не: Милосе́рдия двéри отвéрзи нам, Благослове́нная Богоро́дице, надéющиися на Тя да не поги́бнем, но да изба́вимся Тобо́ю от бед, Ты бо еси́ спасе́ние ро́да христиа́нскаго.

 

И, взирая на икону Христа Спасителя, читает тропарь:

Пречи́стому о́бразу Твоему́ покланя́емся, Благи́й,/ прося́ще проще́ния прегреше́ний на́ших, Христе́ Бо́же:/ во́лею бо благоволи́л еси́ пло́тию взы́ти на Крест,/ да изба́виши я́же созда́л еси́ от рабо́ты вра́жия./ Тем благода́рственно вопие́м Ти:/ ра́дости испо́лнил еси́ вся, Спа́се наш,/ прише́дый спасти́ мiр.

 

Сделав поклонение иконе Спасителя, обращается к иконе Пресвятой Богородицы, читает тропарь, а затем кланяется ей:

Милосе́рдия су́щи исто́чник, / ми́лости сподо́би нас Богоро́дице, / при́зри на лю́ди согреши́вшия, / яви́ я́ко при́сно си́лу Твою: / на Тя бо упова́юще, ра́дуйся вопие́м Ти, / я́коже иногда́ Гаврии́л безпло́тных Архистрати́г.

После чего, преклонив главу в сторону престола, молится :

Го́споди, низпосли́ ру́ку Твою́ с высоты́ Свята́го Жили́ща Твоего́ и укрепи́ мя в предлежа́щую слу́жбу Твою́, да неосужде́нно предста́ну стра́шному престо́лу Твоему́, и безкро́вное священноде́йствие совершу́, я́ко Твоя́ есть си́ла и сла́ва во ве́ки веко́в, ами́нь.

А затем, воздевая слегка согнутые в локтях и несколько расставленные в разные стороны руки, направленные вверх под углом 45°, читает молитву Ангелу-Хранителю:

А́нгеле-Храни́телю мой Святы́й, войди́ в мя и упра́ви мно́ю!

И да бу́дет те́ло мое та́кожде и Твои́м те́лом! А все́, соверша́емое мной, недосто́йным(ой), бу́дет совершено́ Тобо́й/ к сла́ве Бо́жией. Ами́нь.

(произносится единожды с воздеянием рук и крестным знамением)

 

И продолжает молиться:

Го́споди мой, Го́споди, ве́рою объе́м в души́ и се́рдце вся Тобо́ю рече́нная, припа́даю Твое́й бла́гости и молю́ся ку́пно с Пречи́стою Ма́терию Твое́ю, Архистрати́гом Бо́жиим Серафи́мом, святителем Николаем, архиепископом Мир Ликийских, чудотворцем, А́нгелом-Храни́телем мои́м, Все́ми Святы́ми и Все́ми Небе́сными Си́лами Безпло́тными, да испо́лнятся на нас словеса́ Твоя́: «Аминь глаго́лю вам, иде́же бо еста́ два или трие́ со́брани во и́мя Мое́, ту есмь посреде́ их», и благослови́ слу́жбу сию́ в сла́ву Твою́ начина́емую, о Тебе́ Саме́м соверши́ти, во и́мя Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха. Ами́нь.

 

После произнесения этой молитвы священнослужитель поворачивается лицом к молящимся, складывает руки на груди (правую на левую), кланяется налево и направо и произносит: «Прости́те и благослови́те, отцы́, ма́тери, бра́тие и се́стры», и подходит к престолу, читая молитву:

Вни́ду в дом Твой, поклоню́ся ко хра́му свято́му Твоему́, в стра́се Твое́м. Го́споди, наста́ви мя пра́вдою Твое́ю, враг мои́х ра́ди испра́ви пред Тобо́ю путь мой. Я́ко несть во усте́х их и́стины, се́рдце их су́етно, гроб отве́рст горта́нь их: язы́ки свои́ми льща́ху. Суди́ им, Бо́же, да отпаду́т от мы́слей свои́х, по мно́жеству нече́стия их изри́ни я́, я́ко преогорчи́ша Тя, Го́споди. И да возвеселя́тся вси упова́ющии на Тя, во век возра́дуются, и всели́шися в них, и похва́лятся о Тебе́ лю́бящии и́мя Твое́. Я́ко Ты благослови́ши пра́ведника, Го́споди: я́ко ору́жием благоволе́ния венча́л еси́ нас.

Подойдя к престолу, священнослужитель совершает двоекратное поясное поклонение пред престолом, целует его и крестится еще раз. После этого начинает облачаться в священные одежды. Взяв в левую руку епитрахиль, совершает три поясных поклона с молитвой:

Бо́же, очи́сти мя, гре́шнаго, и поми́луй мя.

А затем глаголет и благословляет епитрахиль:

Благослове́н Бог наш всегда́, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

И начинает читать молитвы на облачение:

Возра́дуется душа́ моя́ о Го́споде, облече́ бо мя в ри́зу спасе́ния, и оде́ждею весе́лия оде́я мя. Я́ко жениху́ возложи́ ми вене́ц, и я́ко неве́сту украси́ мя красото́ю.

После чего, поцеловав крест на епитрахили, надевает ее с молитвой:

 Благослове́н Бог, излива́яй благода́ть Свою́ на свяще́нники Своя́, я́ко мv́ро на главе́, сходя́щее на браду́, браду́ Ааро́ню, сходя́щее на оме́ты оде́жди его́.

Благословляет правый поручь и надевает его со словами:

Десни́ца Твоя́, Го́споди, просла́вися в кре́пости. Десна́я Твоя́ рука́, Го́споди, сокруши́ враги́, и мно́жеством сла́вы Твоея́ стерл еси́ супоста́ты.

 Благословляет левый поручь и надевает его с молитвой:

Ру́це Твои́ сотвори́сте мя и созда́сте мя. Вразуми́ мя, и научу́ся за́поведем Твои́м.

А по окончании облачения в священные одежды глаголет:

Свяще́нницы Твои́, Го́споди, облеку́тся в пра́вду, и преподо́бнии Твои́ ра́достию возра́дуются всегда́, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

 

 Подходит к умывальнику, читая молитву:

 Умы́ю в непови́нных ру́це мои́, и обы́ду же́ртвенник Твой, Го́споди, е́же услы́шати ми глас хвалы́ Твоея́, и пове́дати вся чудеса́ Твоя́. Го́споди, возлюби́х благоле́пие до́му Твоего́, и ме́сто селе́ния сла́вы Твоея́. Да не погуби́ши с нечести́выми ду́шу мою́, и с му́жи крове́й живо́т мой. И́хже в руку́ беззако́ния, десни́ца их испо́лнися мзды. Аз же незло́бою мое́ю ходи́х, изба́ви мя, Го́споди, и поми́луй мя. Нога́ моя́ ста на правоте́, в це́рквах благословлю́ Тя, Го́споди.

Моет руки и вытирает полотенцем.

Положив в кадило кусочек ладана, читает над ним молитву, благословив его именословным перстосложением правой руки:

Кади́ло Тебе́ прино́сим, Христе́ Бо́же наш, в воню́ благоуха́ния духо́внаго, е́же прие́м в пренебе́сный Твой Же́ртвенник, возниспосли́ нам благода́ть Пресвята́го Твоего́ Ду́ха.

 

И начинает крестовидно кадить престол, обходя его со всех сторон против часовой стрелки (если престол приставной, то кадит его края с передней стороны, приподнимая кадило и меняя направления каждения в нужную точку) и глаголя:

Во Гро́бе пло́тски, (с передней стороны)

во аде же с душе́ю, яко Бог, (с правой стороны)

в Раи́ же с разбо́йником, (с горней стороны)

и на Престо́ле был еси, Христе, со Отцем и Духом, (с левой стороны)

вся исполня́яй, Неопи́санный (кадит икону над горним местом).

После чего начинает читать 50-й псалом и кадить все иконы на стенах помещения, обходя его по направлению часовой стрелки, начав с горнего места и заканчивая им же. Попутно покадив аналой с находящейся на нем праздничной иконой. Возвратившись к престолу, производит каждение по тому же направлению всех присутствующих на богослужении людей. После чего кадит переднюю часть престола и горнее место и помещает кадило на свое место или передает помощнику.

Становится перед престолом и начинает молиться:

Бо́же, очи́сти мя гре́шнаго, и поми́луй мя (трижды с крестным знамением и поясным поклоном).

А затем, воздевая руки по описанному выше способу, глаголет:

Царю́ Небе́сный, Уте́шителю, Ду́ше и́стины, И́же везде́ сый и вся исполня́яй, Сокро́вище благи́х и жи́зни Пода́телю, прииди́ и всели́ся в ны, и очи́сти ны от вся́кия скве́рны, и спаси́, Бла́же, ду́ши на́ша (единожды).

Крестное знамение и поясной поклон.

Сла́ва в Вы́шних Бо́гу, и на земли́ мир, в челове́цех благоволе́ние (дважды).

Крестное знамение и поясной поклон.

Го́споди, устне́ мои́ отве́рзеши, и уста́ моя́ возвестя́т хвалу́ Твою́ (единожды).

Крестное знамение и поясной поклон.

А затем, перекрестившись, и немного приподняв Агничную Просфору над дискосом правой рукой, молится:

Го́споди, Иису́се Христе́, Сы́не Бо́га Жива́го, да бу́дет Хлеб сей о́браз Те́ла Твоего́ и Тебе́ Самаго́, А́гнца Бо́жия, прише́дшаго в мир закла́тися за род челове́ческий и дарова́ти Себе́ в снедь ве́рным, жела́ющим спасти́ся и в ра́зум и́стины приити́.

 После чего крестит Просфорой середину дискоса (вперед-назад-влево-вправо) и кладет его на место. И продолжает молиться:

Го́споди мой, Го́споди, ве́рою объе́м в души́ и се́рдце вся Тобо́ю рече́нная, припа́даю Твое́й бла́гости и молю́ся ку́пно с Пречи́стою Ма́терию Твое́ю, Архистратигом Божиим Серафимом, святителем Николаем, архиепископом Мир Ликийских, чудотворцем, А́нгелом-Храни́телем мои́м, Все́ми Святы́ми и Все́ми Небе́сными Си́лами Безпло́тными, да испо́лнятся на нас словеса́ Твоя́: «Аминь глаго́лю вам, иде́же бо еста́ два или трие́ со́брани во и́мя Мое́, ту есмь посреде́ их», и благослови́ слу́жбу сию́ в сла́ву Твою́ начина́емую, о Тебе́ Саме́м соверши́ти, во и́мя Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха. Ами́нь.

 Накрывает Агничную Просфору свернутым в три раза платом для причащения и произносит:

 Го́споди, Ты запове́дал еси́ твори́ти сие́ в Твое́ воспомина́ние.

А затем берет в правую руку дискос, поднимает его вверх выше потира и свечи, и крестит им антиминс в горизонтальной плоскости с торжественным возгласом:

 

Благослове́нно Ца́рство/ Отца́,/ и Сы́на,/ и Свята́го Ду́ха,/ ны́не/ и при́сно,/ и во ве́ки веко́в.

 

И совершает это действо следующим образом. После слов «Благослове́нно Ца́рство» передвигает его по воздуху до проекции верхней точки антиминса на эту горизонтальную плоскость, где фиксирует на слове «Отца́», потом передвигает его до нижнего края антиминса и останавливает на слове: «и Сы́на». А затем через середину углом переносит дискос в крайнюю левую точку антиминса и фиксирует на слове: «и Свята́го», после чего переносит в крайнюю правую точку на слово: «Ду́ха», откуда возвращает в середину на слово: «ны́не», переводит снова в нижнюю точку на слово «и присно», и ставит дискос на место внизу антиминса со словами «и во ве́ки веко́в».

Лик: Аминь.

 

И произносит Мирную или Великую Ектению:

Ми́ром Го́споду помо́лимся.

Лик: Го́споди, поми́луй.

О свы́шнем ми́ре/ и спасе́нии душ на́ших,/ Го́споду помо́лимся.

О ми́ре всего́ мiра,/ благостоя́нии святы́х Бо́жиих церкве́й/ и соедине́нии всех,/ Го́споду помо́лимся.

О святе́м хра́ме сем/ и с ве́рою,/ благогове́нием/ и стра́хом Бо́жиим/ входя́щих в онь,/ Го́споду помо́лимся.

О Держа́щих После́дняго Правосла́внаго Ца́рства/ и всех по́дданных его,/ Го́споду помо́лимся.

Об Апо́столех,/ свяще́нницех,/ диа́конех,/ диакони́ссех,/ священномона́сех и мона́сех/ Ца́рстей Правосла́вней Це́ркви,/ и всем во Христе́ бра́тстве на́шем,/ Го́споду помо́лимся.

 О Богохрани́мей держа́ве на́шей Росси́йстей,/ правосла́вных власте́х/ и христолюби́вом во́инстве ея́,/ Го́споду помо́лимся.

О пособити/ и покорити/ под нозе их/ всякаго врага и супостата,/ Господу помолимся.

О гра́де сем,/ (или о ве́си сей, или о святе́й оби́тели сей), вся́ком гра́де,/ стране́/ и ве́рою живу́щих в ни́х,/ Го́споду помо́лимся.

О бла́горастворе́нии возду́хов,/ о изоби́лии плодо́в земны́х/ и вре́менех ми́рных,/ Го́споду помо́лимся.

О пла́вающих,/ путеше́ствующих,/ неду́гующих,/ стра́ждущих,/ плене́нных/ и о спасе́нии их,/ Го́споду помо́лимся.

О изба́витися нам/ от неве́рнаго держа́ния на́шего,/ и от всякия скорби,/ гнева и нужды,/ и обрести́ держа́ние Бо́жие,/ Го́споду помо́лимся.

Заступи́,/ спаси́,/ поми́луй/ и сохрани́ нас, Бо́же,/ Твое́ю благода́тию.

Пресвяту́ю,/ Пречи́стую,/ Преблагослове́нную,/ Сла́вную/ Влады́чицу на́шу Богоро́дицу/ и Присноде́ву Мари́ю/ со все́ми святы́ми помяну́вше,/ са́ми себе́/ и друг дру́га,/ и весь живо́т наш/ Христу́ Бо́гу предади́м.

Лик: Тебе, Господи.

Глаголет тайно молитву перваго антифона:

Го́споди Бо́же наш, Его́же держа́ва несказа́нна и сла́ва непостижи́ма, Его́же ми́лость безме́рна и человеколю́бие неизрече́нно. Сам, Влады́ко, по благоутро́бию Твоему́ при́зри на ны, и на святы́й храм сей, и сотвори́ с на́ми, и моля́щимися с на́ми, богатыя ми́лости Твоя́ и щедро́ты Твоя́.

Возглашает:

Я́ко/ подоба́ет Тебе́/ вся́кая сла́ва,/ честь/ и поклоне́ние,/ Отцу́,/ и Сы́ну,/ и Свято́му Ду́ху,/ ны́не/ и при́сно,/ и во ве́ки веко́в.

 

Лик: Аминь.


Дата добавления: 2019-02-22; просмотров: 229; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!