Поучение Исихия, пресвитера Иерусалимского
Страхъ въину имѣй и Божию любъвь и чисто къ вьсѣмь срдце.
Всегда имей страх и любовь к Богу и чистое ко всем сердце.
Самого надъ собою стояшта Бога вѣруй, елькраты чьто твориши.
Что бы ты ни делал, знай, что сам Бог над тобою стоит.
Радуйся, егда твориши добро, нъ не высися, еда погрязение на отишьи будеть.
Радуйся, творя добро, но не возносись, чтобы не утонуть при спокойной воде.
Елико же въ законѣ прѣдиидеши, толико же недостаточьнъ ся съврьшеньемь вѣжь.
Знай, что насколько ты преуспеваешь в законе, настолько ты отстаешь в совершенстве.
Вьсякого дѣла коньць прѣдъ начялъмъ распытай дьнь и ношть, къ коньчьнуму же дни възирай въину.
Всякого дела конец перед началом его рассматривай день и ночь, и помни всегда о последнем дне.
Не съмѣшайся съ тѣми николиже, яже видиши хулимы от добрыхъ.
Никогда не водись с теми, кого, ты видишь, порицают хорошие.
Спѣши же никомуже вереда сътворити въ своемь дѣлѣ.
Старайся никому не вредить в его деле.
Не веселися цвьтуштими мира сего, яко травьныи бо есть цвѣтъ: елико бо имь вьрпеши, толико же увядаеть.
Не радуйся цветущему в мире сем, ибо все как цвет травный: только сорвешь — тотчас увядает.
Въ печяльхъ благодарьстви Бога, и ярьмъ ти грѣховьный обльгъчить ся.
В печалях благодари Бога, и ярмо грехов твоих облегчится.
Съмотримъ себѣ, да инѣмъ не зазираемъ, мъного бо того въ насъ, имьже то ин ѣ мь зазираемъ.
|
|
Смотри на себя, иных не осуждая, ибо много и в нас того, что осуждаем в других.
Псалъмь въину да будеть въ устѣхъ твоихъ, Богъ бо мѣнимъ прогонить бѣсы.
Пусть псалом всегда будет в устах твоих, ибо Бог, поминаемый словом, прогоняет бесов.
Молитва ти съ трѣзвениемь да бываеть умьнымъ, да не тако молимъ ся, якоже нѣсть годѣ Богу.
Молитва твоя пусть будет с разумным смыслом, чтоб не молиться так, как неугодно Богу.
Въину поминай Бога, да яко небо будеть умъ твой.
Всегда поминай Бога — и будет ум твой как небо.
Съвяжи языкъ си: многашьды бо извѣштаеть, еже есть лѣпо таити.
Прикуси язык свой: часто он то выдает, что лучше таить.
Доброты своя таи, послухы же житию мъногы имѣй.
Добродетели не выставляй свои, пусть лучше будет больше свидетелей твоему житию.
Толико тъчью дай тѣлу, елико же трѣбуеть, не елико же похочеть.
Лишь столько дай телу, сколько требуется, но не сколько захочет.
Не люби питати ся, любъвь бо съ симь житьемь творить, вражьда же отъ него къ Богу плодить ся.
Не наслаждайся чрезмерно, ибо склонность к наслаждению привязывает к жизни, от нее же рождается враждебность к Богу.
|
|
Отъвраштай ся житийскыя радости: та бо подъплъзати ся творить, текуштиимъ на спасение свое.
Отвращайся от житейских радостей: на них поскользнется тот, кто ищет спасения вечного.
Елико же еси съгрѣшилъ, то стенаниемъ поминай, бываеть бо оттуду отъпуштение.
Все, в чем согрешил, со стенаньем вспоминай, это дает облегчение.
Потрѣбию святыихъ приобьштай ся, тѣми бо ти будеть къ Богу приобьштение.
Приобщайся служенью святым, ибо ими ты приобщишься к Богу.
Въ цьрквъви акы на небеси ступай, и ничьтоже въ ней не глаголи, ни помышляй земльнааго.
В церковь как в небеса ступай, в ней не болтай, не помышляй о земном.
Уне вьсего довълъ имѣй, уступай же Богу пешти ся о немь, да будеши въину обильнъ.
Лучше всего имей достаточное, Богу доверь заботиться о том, чтобы всегда ты пользовался изобилием.
Съпону твори плъти въ благыихъ трудѣхъ.
Плоти препону твори благими трудами.
Пий медъ помалу, елико бо е съкрачаеши, то благодѣть ти е: и незапинани творить.
Мед пей помалу, и чем меньше, тем лучше: не споткнешься.
Утоли гнѣвъ, бѣсу бо есть отьць, егда без мѣры исходить.
|
|
Гнев утоли, ибо отец он бесу, если без меры исходит.
Въ язв ѣ прѣже врачя имѣй молитву.
В болезни прежде врача прибегай к молитве.
Попы вься единако чьти, а къ добрыимъ подвижьникомъ тьци.
Попов одинаково всех чти, а к помощи славных подвижников прибегай.
Люби Божия домы, Божии же домъ потъштися самъ вътворити.
Божии домы люби, и сам постарайся создать Божий дом.
Въ църкъвь чясти, мятежь бо ны вънѣшьнихъ свобажаеть.
В церкви часто бывай, освобождает нас это от внешних сует.
Егда молитву твориши, умъ си къ Богу възведи, аште же и отъпадеть, пакы и горѣ възведи.
Когда молитву творишь, ум возведи к Богу, а если сникнет, снова его вознеси ввысь.
Не прѣстаеть умъ, зълы помыслы ражяя — а зълыя мысли вымѣтай, а добрыя сѣй.
Не утомляется ум, злые помыслы порождая, — так выметай же злые мысли, добрые — сей.
Весели ся съмѣрениемь, еже бо бываеть высость съмѣрениемь, то необаряеть ся, нъ великъ есть.
Возрадуйся смирением, ибо та вусота, что от смирения, непобедима, и в этом — величие.
Толико тружайя ся, елико мошти начьнеши въсхластити плътьскыя похоти.
Трудись до тех пор, покуда не начнешь обуздывать плотские желанья.
|
|
Помышляй небесьныихъ благолѣпие добротъ, да ти о земльныихъ не будеть никоеяже похоти, и еже земльная красота не приидеть ти на умъ.
Помышляй о красоте небесного благолепия, и не будет привязанности у тебя к земному, и красота земная на ум тебе не придет.
Земльныя мысли — сѣмена суштя вражия, вѣруй. Яко и мысли прѣдстануть, и бѣси, иже на ны, ту абие осрамять ся.
Знай, что земные помыслы — вражие семена. Лишь оставлены эти мысли, тотчас бесы, напасть готовые, посрамятся.
Укланяй ся многа смѣха, раслабляеть бо душю, раслабѣвъши же отъ законъныя узды удобь исхлаштяеть ся.
Уклоняйся от частого смеха, ибо он расслабляет душу, ослабивший же узду закона становится необузданным.
На дѣла подобаеть душу разлучяти ти на молитвы, тако бо не обрящеть многа въхода въ ны дияволъ.
На дела следует душу направлять и на молитвы, и тогда не отыщет входа в нас дьявол.
Дѣло законьное мьни чьтение книжьное: егда бо умъ съ языкъмь къто хочеть ицѣлити, то въ книгы въину да зрить.
Обычным делом почитай чтение книг: ибо когда захочет кто ум с языком исцелить, пусть всегда обращается к книгам.
Аште на дѣло руцѣ простираеши, языкъ ти да поеть, а умъ ти да молить ся, просить бо отъ насъ Бог въину поминати его.
Когда же на дело простираешь руки, пусть язык твой поет, а ум твой молится, ведь просит нас Бог всегда о нем помнить.
Вьсяко дѣло молитвою печятьлѣвай — то же дѣло, о немьже ти ся умъ на двое не мутить.
Всякое дело отмечай молитвой — раздвоеньем твой ум от того не смутится.
Праздьный же да не ясть, и пакы слышимъ иного въ васъ бештина ходяща и ничьтоже дѣлаюшта, нъ лицемѣрьствуюштяя.
Праздный же да не ест, но снова мы видим: иные из вас бесчинно бродят, не делая ничего, но притворяясь работающими.
Любяй дѣло бес печали перебываеть, начало гърдыни — еже не потрудити ся съ братъмь противу силѣ; приходяшти же на дѣло — не много глаголѣмъ, на тъштание наше буди, егоже ради изыдохомъ.
Любящий труд без печали пребудет, начало гордыни — не потрудиться с близким посильно; выходя на работу — скажем, не много, но усердно выполним то, ради чего пришли.
Мати зъльмъ — лѣность: доброты бо, яже имаши, крадеть, а ихъже не имаши — не дасть обрѣсти.
Мать пороков — леность: добродетели, если есть, украдет, а которых нет — не даст обрести.
Аште хочеши, да ти будеть ручьное дѣло ти божъствьно, а не земльно — то да ти буде обьче съ убогыми.
Если хочешь, чтобы дело рук твоих божественным было, а не земным — пусть будет делом с убогими вместе.
Радуй ся о молитвахъ святыихъ мужь. И поистиннѣ суштя святы отъ дѣлъ распытай: кое бо овоште отъ плода познавается.
Радуйся о молитвах святых мужей. Святых познавай по делам их: всякий овощь по плодам познается,
Безълобие твори сьрдьцьмь, а чистоту тѣлъмь; то бо обое сътворить тя Божию цьркъвь тѣлесьную.
Беззлобен будь сердцем, а телом чист; то и другое составит в тебе Божью церковь телесную.
<...>
<...>
Егда тя оклеветають, разумѣй, еда е чьто до тебе въ клеветѣ той, аште ли н ѣ сть, то мни акы дымъ расходяшту ся клевету.
Когда тебя оклевещут, подумай, что в клевете справедливо, и если нет ничего, уподобь клевету исчезающему дыму.
Егда обидимъ еси, подъбѣгай къ трьпѣнию, и трьпѣние твое врѣдить обидяща тя и устроить.
Когда обижают тебя, прибегай к терпению, и твое терпение поразит обидчика твоего и все устроит.
Егда богатьство или славу видиши, помышляй тьлѣньныихъ вьсе, и убѣжиши уды жития сего.
Когда богатство или славу предвидишь, вспомни, что тленно все, и тем избежишь крючка жизни сей.
Тьрпи скърби, въ скърбьхъ бо доброты цвьтуть, акы въ трьньи цвѣтьци.
Терпи несчастья, ибо в несчастьях цветут добродетели, точно в терниях цветы.
Плачи ся грѣшьника въ обильи живуштя, мечь бо си судьный готоваеть.
Оплачь же грешника, в богатстве живущего, ибо судный меч на себя готовит.
Егда къто зъло творя, и не стыдить ся о немь — отяжьчя бо ему струпы, и въ отьчаяние приходить уже.
Если кто-то, зло творя, за него не стыдится — тяжки его раны, безнадежен становится он.
Елишьды въстужиши, помысли, колико ти правьдьныимь приходить пакостии — и приидеть ти даръ его.
Как часто ни будешь ты в горести, подумай, сколько праведникам насылалось бед — и прибудет тебе их талант.
Подобаеть быти всякому хрьстьянину съмѣрену, а еже къ овѣмъ съмѣрити ся, а къ овѣмь ни, — то лицемѣрьныихъ то есть съмѣрение.
Каждому христианину надлежит смирение, если же пред одним смиряться, а пред другим нет, — это смирение лицемерных.
Не бесѣдуй съ зълыими, они бо поучяють тя на зълое, а съ приобьштениемь ихъ грѣха того приобьштиши ся.
Не разговаривай со злыми, ибо они поучают тебя на злое, и с приближением к ним их же греху приобщишься.
Послушяти присно и глаголати съ добрыими поспѣвай, на рать бо благу душу подвизають.
Слушать добрых всегда и беседовать с ними старайся, ибо они подвигают на битву добрую душу.
Цьркъвь домашьнюю къжьдо насъ имѣй умъ свой, да творити подобьно ны есть въ ней законы црквьныя.
Как церковь домашнюю каждый из нас имеет свой ум, чтоб исполнять в ней потребные церкви законы.
Зълобу тъгда възненавидиши, егда разумѣеши, яко — бѣсовьскъ то есть нож, на ны обостренъ.
Тогда возненавидишь порок, когда поймешь, что он — нож беса, на нас наточенный.
Егда съ святыими бесѣдуеши, въпрашай ихъ о духовьнѣмь, егда ли не съ тацѣми, то ты самъ духовьнѣ бесѣдуй.
Когда со святыми беседуешь, вопрошай их о духовном, а когда не с ними, то сам о духовном беседуй.
Иже слабо живеть, то того не приводи на съвѣтъ, и иже бо ся о зълѣ радуеть, то тъ ненавидить добра и съвѣта о томь не хочеть дѣяти.
Кто не твердо живет, с тем не советуйся, а кто злому радуется, тот ненавидит добро и совета о нем не захочет дать.
Аште хочеши мучьныя болѣзни гонезнути, то никогоже не оклеветай, ни осужай: о томь бо Божьство паче вьсего гнѣваеть ся.
Если хочешь избежать вечной муки, никого не осуждай и не клевещи ни на кого: за это Бог больше всего и гневается.
Аште хоштеши вьсякого грѣха боли быти, чюжихъ испытай: много бо того есть въ тебѣ, имьже то иному зазираемъ.
Хочешь подняться выше любого греха, вглядись в других: ибо много такого в тебе, что в другом осуждаем.
Бѣжи величанья, о человѣче, аште и великъ еси: еда Бога отъмештюшта ся, тебе обряштеши?
Избегай надменности, человек, даже если ты и велик: удаляясь от Бога, себя обрящешь ли?
Люби съмѣрение, аште и великъ еси, да въ дьнь съкончянья възвышенъ будеши.
Возлюби смирение, даже если ты и велик, чтоб в день последний тебя возвысили.
Не похули чловѣка николиже — и похуления не приимеши въ всемь животѣ своемь.
Не осуждай никогда человека — и не будешь осужден в этой жизни.
Егда въ цьркъвь идеши, не глуми ся пустошьныими, иже бо стоять прѣдъ кънязьмь, то ни смѣють ся, ни глумять ся.
Когда идешь в церковь, пустяками не развлекайся, ведь когда стоят перед князем, не смеются, не потешаются.
Не посмѣйся чюжему падению, да самъ скоро падъ смѣху будеши, отъ нихъже не хочеши.
Не смейся над чужим падением, иначе и сам скоро, пав, высмеян будешь теми, от кого не хочешь насмешки.
Храни учения си — да вѣньця славы подадять ти ся.
Сохраняй все это учение — и пребудешь в венце славы.
Буди дьржявьливъ заповѣдьмъ симъ — да сътворять тя славьна въ чловѣцѣхъ и угодьна к Богу, тако бо славить ся Божьство, и тацѣми исправленьи въгодити есть Богу.
Твердо следуй этим заповедям — и сотворят тебя славным среди людей и Богу угодным, ибо славится так Божество, и этим можно ему угодить.
Тако подобаеть хотяштууму безъистьлѣньно житие жити, и ни въ чьтоже мѣнити тьлѣемыихъ.
Подобает так жить и идущему к вечной жизни, ни во что вменяя тленное.
Аште истовыя жизни жядиши, то присно съмрьти чяй чловѣчьскы.
И, если чаешь истинной жизни, всегда ожидай смерть человеческую.
Ненавиди настояштяя сея жизни, видиши бо ю, акы коло валяще ся.
Возненавидь эту жизнь, ибо видишь, что вертится колесом она.
Вьсего паче почьсти душу — да добрыи ти трудъ без болѣзни творить ся.
И выше всего почитай свою душу: славный труд и без устали она для тебя совершает.
Вьсе бо сьде тьлѣньно, душя же едина бес тьля, чтити убо подобаеть бестьлѣньное паче тьлѣньнааго.
Все здесь тленно, и только душа нетленна, а чтить подобает нетленное больше, чем тленное.
Не проси у Господа славьныихъ, нъ точию пользьнааго проси: оного бо аште и просяшти, то не дасть, аште ли и дасть, то истьлѣеть.
Не проси у Господа славного, но проси лишь полезного: ведь славного даже попросишь — не даст, а если и даст, оно истлеет.
Не весели ся о богатьствѣ, печяли бо его отълучяють ны отъ Бога, аште и не хочемъ.
Не радуйся о богатстве, ибо его печали удаляют от Бога, даже если и не хотим этого.
Николиже не прѣзьри убога плачюштя ся — да не прѣзьримы будуть сльзы мольбы твоея.
Не отвергай никогда убогого, который плачет, — и не отринутся слезы молений твоих.
Отътязати ся подобаеть пияньства, въ немь бо по истверезении стенание и каязнь бываеть.
Воздержаться нужно от пьянства, ведь за отрезвлением следуют стоны и раскаяние.
Помыслъ плътолюбивыих уне гнушяти ся, тьлять бо душу и плъть осквьрняють.
Помыслов сластолюбивых лучше гнушаться, ибо они растлевают душу и плоть оскверняют.
И земльное бес труда добро не творить ся, да почьто благословленаго ради труда укланяемъ ся?
И земное добро без труда не творится, отчего же избегаем труда благословенного?
Аште хочеши бес труда добро творити, то поминай, яко трудъ малогодьнъ есть, а мьзда вѣчьная.
Если хочешь без труда добро творить, помни, что труд этот временный, а награда вечная.
Святъ есть домъ мольбьныи, имьже святыи свято намъ ведеть.
Свят дом молебный, потому что свято святое приводит к нам.
Аште сѣеши ништиимъ въ руцѣ, то не чюже сѣй, нъ свое: небонъ чюже сѣмя половела горчѣе.
Если сеешь нищим в руки, сей не чужое, но свое: ибо чужое семя горьче плевела.
Аште небесьныихъ желаеши, то ненавиди земльныихъ, не дадять бо си къ онѣмъ възлѣтати.
Если стремишься к небесному, отринь земное, ибо не даст оно ввысь воспарить.
Матери благынямъ си суть чистота и милостыни: да нѣльзѣ ни бес тоя, ни бе-сея къ Христу воиньствовати.
Мать благого — чистота и милостыня: ни без той, ни без этой нельзя Христу послужить.
Не обиди милостыня и любъве: та бо благааго Бога съ небесе съведе.
Не пренебрегай ни любовью, ни милостыней: это они к нам благого Бога с небес свели.
Не прѣзри чистотьныихъ съсудъ, Творьца бо въплъштена чловѣкомъ показа.
Не презирай и сосуда непорочного, ибо Творца во плоти представил он людям.
Не хошти богатѣти зѣло ни славити ся: тьля бо то есть, а мы нѣсмь тьлѣньни.
Не пожелай чрезмерно ни богатеть, ни славиться, ибо все это тленно, мы же — нетленны.
Надъ мрьтвыимь не плачи, нъ надъ несъмысльныимь: онъ бо обьшть путь, а се своя воля.
Не над мертвым плачь, над неразумным, ибо тому общий для всех путь, а у этого своя воля.
Съгрѣшаюштааго плачи, а не убожаюштааго: вѣньчяти бо ся имать сий, а онъ — мучити.
Оплакивай грешащего, а не убогого, ибо этого ждет венец, а того — мучение.
Глаголи къ Богу много, а къ человѣкомъ мало, поушчениемъ же законьныимь исправляй обою.
Говори Богу много, а людям мало, требованиям же закона следуй и там и тут.
Омывание души — благомолитвьная сльза, нъ по мольбѣ помяни, чьсо ради ся еси просльзилъ.
Омовение души — благомолитвенная слеза, но после молений припомни, ради чего прослезился.
Богатыихъ жития сего не блажи, сильнии бо сильнѣе испытаеми будуть, тѣмьже ти Судию пристрашьна имуть имѣти.
Не завидуй жизни богатых, у сильных сильней испытания будут и тем страшнее их Судия.
Аште сами судимъ си — то и Суди ны укротить ся, радуеть бо ся; яко Благъ видя грѣшьника, беремя си распраштяюштя.
Если сами себя осудим — и Судия не прогневается, ибо радуется Благой, видя грешника, бремя свое бросающего.
Якоже бѣдьно въ путѣ ристати, такоже и обязавъшюму ся симь житиемь бѣдьно тешти на небеса.
Как тяжко в путах состязаться, так и повязанному этой жизнью тяжело восходить на небеса.
Вьсе дѣло зъло възуштяеть диавола, вьзуштенъ же бывъ, горьцѣ на възуштенааго обраштяеть ся.
Всякое дело порочное возбуждает дьявола, и он, возбужденный, свирепо на возбудившего поднимается.
Аште хочеши врага ои немоштьна сътворити, то грѣхы си умаляй — и, опѣшенъ отъ крылу, акы птиця играемъ и смѣху будеть тобою.
Если хочешь врага сделать немощным, то свои уменьшай грехи — и, как птица, лишенная крыльев, станет он смеха достоин.
Горе хульнику, съвяжеть бо ся ему языкъ и не мошти начьнеть къ судии отвѣщати.
Горе хулителю, ибо запнется его язык и не сможет отвечать Судии.
Горе нечьстивуму, егда бо вьси просвѣтять ся, тогда онъ помрачить ся злѣ.
Горе нечестивому, ибо когда просветятся все, он особенно помрачится.
Горе безаконьнику, къ суди бо яру и правьдивуму придеть.
Горе беззаконнику, ибо к Судье яростному и праведному приступит.
Горе лихоимьцю, богатьство бо его отъбѣжить, а огнь и прииметь.
Горе лихоимцу, ибо богатство покинет его, а огонь его примет.
Горе ленивому, станет искать, неправѣдьно погубивъ, но ничего не обрящетъ.
Горе ленивому, ибо станет искать, неправедно погубив, но ничего не обрящет.
Горе блудьнику, осквьрняеть бо ризу невѣстьнику, да и — царьства брака съ студъмь изгънанъ будеть.
Горе блудному, ибо оскверняет ризу жениха, — пусть из царства брака со стыдом будет изгнан.
Путь же съмьрти есть въ д ѣ л ѣ хъ зълыихъ разумѣваемъ, въ томь бо есть невѣдѣние Бога, имьже бываеть блудъ и разбой, и прочяя зълая дѣла.
Путь к смерти в делах порочных мы видим, в нем неведенье Бога, а таковыми бывают блуд, и разбой, и прочие злые дела.
Пр ѣ мудрость Исусова, сына Сирахова[5]
Дата добавления: 2018-11-24; просмотров: 294; Мы поможем в написании вашей работы! |
Мы поможем в написании ваших работ!