Драматичного ТВОРУ (Олександр Ірванець «маленька п’єса про зраду для однієї актриси»)
АНАЛІЗ ХУДОЖНЬОГО ТВОРУ»
Тема 1. Специфіка літературознавчого аналізу. Літературно-художній твір як об’єкт дослідницької діяльності.
Тема 2. Специфіка аналізу змістових компонентів твору.
Тема 3. Специфіка аналізу змістової форми: художній світ.
Тема 4. Специфіка аналізу художньої форми: композиція і сюжет.
Тема 5. Специфіка аналізу форми твору: художня мова.
Тема 6. Аналіз родової, видової та жанрової форми твору.
Тема 7. Аналіз-інтерпретація епічного твору.
Тема 8. Аналіз-інтерпретація драматичного твору.
Тема 9. Аналіз-інтерпретація ліричного твору.
Тема 10. Аналіз-інтерпретація ліро-епічного твору.
семінар № 1 − 2
Аналіз-ІНТЕРПРЕТАЦІя
ЕПІЧНОГО ТВОРУ (Василь СИМОНЕНКО «БІЛІ ПРИВИДИ»)
1. Вступний (підготовчий етап):
Ú короткі біографічні відомості про автора (потрібно зосередитися винятково на тій інформації, яка допоможе краще зрозуміти твір);
Ú історія написання і видання твору.
2. Аналіз змістових компонентів твору:
Ú Тематика:
визначте тему.
якщо тем кілька, вкажіть основну і другорядні,
до якого типу належить тема твору (особистісно-психологічна, морально-етична, суспільно-політична, історична, воєнна , філософська, метафізична; фантастична тощо),
до якого різновиду належать ці теми (вічні, конкретно-історичні);
Ú Проблематика:
визначити головну проблему і схарактеризуйте її,
|
|
вкажіть другорядні проблеми, які персонажі є їх носіями, як вони втілюються,
визначте тип проблематики (міфологічна, національна, соціокультурна, романна, філософська, їх поєднання);
Ú Ідея:
вкажіть авторську ідею (за умови, що вона чітко сформульованою самим автором),
визначте і схарактеризуйте об’єктивну ідею твору,
до якої типологічної групи належить ідея твору (моральна, релігійна, наукова, соціально-політична , культурологічна, естетична тощо).
Ú Пафос:
визначте домінуючий пафос твору і схарактеризуйте його (трагізм, драматизм, елегійність, сентиментальний, романтичний, героїчний, ідилічний, сатиричний, гумористичний, іронічний тощо),
вкажіть і схарактеризуйте додаткові модуси художності (різновиди пафосу).
Увага! Під час аналізу треба враховувати взаємопов’язаність елементів: головна тема → головна проблема → головна ідея → домінуючий пафос (тобто кожна тема пов’язана з відповідною проблемою, ідеєю і пафосом).
3. Аналіз змістової форми – складових художнього світу:
Ú світ людей:
схарактеризувати форми присутності людей у творі (образи оповідача/розповідача, автора, читача),
докладніше зупинитися на характеристиці образів-персонажів, зокрема потрібно схарактеризувати головного героя за вказаною схемою.
|
|
Засіб | Фрагмент тексту | Які особливості внутрішнього світу тут відображені |
Засоби непрямого проникнення у внутрішній світ людини | ||
Літературно-художній антропонім | ||
Портрет | ||
Вчинки | ||
„Видима мова душі” (міміка, пантоміміка, інтонація) | ||
Особливості мовлення персонажів | ||
Речі як характеризуюча бутафорія | ||
Пряма авторська характеристика | ||
Самохарактеристика | ||
Характеристика іншими персонажами | ||
Засоби прямого проникнення у внутрішній світ людини | ||
Психологічний аналіз | ||
Самоаналіз | ||
Внутрішні монологи та діалоги | ||
Невласне пряма мова | ||
Прийом «потоку свідомості» | ||
«Живий символ» | ||
Листування | ||
Інтимні щоденникові записи | ||
Сновидіння, галюцинації, які виявляють несвідоме в людині |
підсумовуючи, вказати на особливості втілення художньої концепції особистості у творі;
|
|
Ú характеристика світу природи: позапейзажні образи природи, пейзаж
випишіть пейзаж,
проаналізуйте його складові,
вкажіть різновид пейзажу (сільський, міський або урбаністичний, степовий, морський, лісовий, гірський, північний чи південний, екзотичний тощо),
які функції пейзаж виконує у творі (позначення місця дії, психологічна, характеризуюча);
Ú світ речей (речі-деталі, інтер’єри)
випишіть інтер’єр,
проаналізуйте його складові,
які функції він виконує у творі (культурологічну, характерологічну, сюжетно-композиційну тощо);
Ú особливості відтворення часу і простору:
коли відбувається дія твору (за допомогою яких маркерів ми це дізнаємося),
протягом якого часового проміжку,
чи є часові зміщення,
час конкретний чи абстрактний,
символіка часу,
визначити форми часу (біографічний, історичний, космічний, календарний, добовий),
де відбувається дія твору,
простір умовний чи конкретний,
символіка простору,
специфіка переміщення персонажів у просторі,
визначити образи простору: замкнутий / відкритий, земний / космічний, реально видимий / уявний, предметність близька / віддалена.
|
|
4. Аналіз композиційної форми:
Ú Схарактеризуйте форму композиції: подієва (хронологічна, ретроспективна, вільна, подієво-розповідна) чи неподієва; композиція проста чи складна;
визначте композиційні прийоми (повтор, посилення, протиставлення, монтаж), визначте тип композиції залежно від домінуючих композиційних прийомів: домінують повтори (анафористична, амебейна, епіфористична, рефрен, кільце, спіраль, «стик»); поєднуються повтор і протиставлення – дзеркальна композиція; монтаж (монтажна композиція);
Ú аналіз елементів зовнішньої (видимої) композиції:
заголовок:
схарактеризуйте заголовок,
як він пов’язаний із текстом твору,
символічний чи «прямий» заголовок,
визначте тип заголовку (заголовки, що репрезентують основну тему чи проблему твору, заголовки, які задають сюжетну перспективу твору,заголовки-антропоніми, заголовки, які позначають простір і час),
функції заголовку (номінативно-інформативна, рекламно-експресивна, графічно-розмежувальна тощо);
епіграф,
схарактеризуйте епіграф, звідки він запозичений, коротка інформація про джерело-«донора»,
як він пов’язаний із текстом твору («Я» епіграфу і «я» тексту: унісон; розвиток теми; полеміка; дистанція),
функції епіграфу:
діалогізуюча (у чому виявляється),
інформативна (інформація про автора, інформація про текст – змістово-фактуальна, змістово-концептуальна, змістово-підтекстова),
формовизначна;
присвята,
кому присвячений твір (коротка інформація про особу),
як ви вважаєте, чому саме цій особі (явищу),
символіка присвяти,
функції присвяти;
передмова і післямова, пролог та епілог (проаналізуйте їх функції);
Ú аналіз композиції образної системи (поділ персонажів на головних, другорядних, епізодичних; принципи групування персонажів тощо).
5. Аналіз сюжетної форми:
Ú специфіка фабули (переказати фабулу, визначити її тип – документально-фактична, умовно-фактична, вигадана),
Ú схарактеризуйте зв'язок фабули із сюжетом,
Ú функції сюжету (яка домінує – перипетійна чи характерологічна, залежно від цього – сюжет динамічний чи адинамічний),
Ú кількість сюжетних ліній,
Ú тип сюжету: концентричний / доцентровий чи кумулятивний / відцентровий (багатолінійний чи хронікальний),
Ú аналіз конфлікту як рушія сюжету:
визначити «учасників» конфлікту,
з приводу яких проблем вони конфліктують,
тип конфлікту (особа – особа, особа – суспільний устрій, внутрішній конфлікт);
проаналізуйте характер конфлікту,
за значимістю – головний і другорядні,
за цариною побутування – зовнішній чи внутрішній;
за типовістю – типовий чи нетиповий;
архетипний чи субстанціональний,
за тематикою: виробничий, політичний, національний, побутовий, етичний;.
Ú визначте і схарактеризуйте сюжетні елементи (етапи розгортання конфлікту):
експозицію (яка вона – пряма, затримана, розпорошена, зворотна ),
зав’язку,
розвиток дії (перипетії),
кульмінацію,
розв’язку;
Ú вкажіть наявні у творі засоби сюжетної композиції: замовчування, ретардація, ретроспекція, одивнення, експлікація (з'ясування), засіб спільного подорожування, засіб фальшивої розв'язки, упізнавання, невпізнання, помилка, плутанина, антиципація (символ, віщий знак, добра або лиха прикмета, пророцтво, онірична антиципація у формі віщого сну, алюзійна антиципація, позаконтекстуальна, передчуття, пересторога тощо;
Ú схарактеризуйте позасюжетні елементи
види описів і їх характеристика (характеризувати стисло – як елементи композиції),
типи і функції авторських відступів (ліричні, філософсько-моралістичні, публіцистичні, історичні та ін.);
чи є у творі вставні епізоди, яка їх роль у творі,
місце і функції позасюжетних елементів у літературному творі.
6. Аналіз власне мовної форми:
Ú Аналіз власне словесної форми
фоніка,
графічне оформлення тексту,
лексика і стилістика,
тропіка,
синтаксис;
Ú мовна характеристика персонажів,
Ú аналіз викладової форми.
Аналіз жанрової форми
Ú рід,
Ú вид,
Ú жанр (обґрунтувати визначення, вказати на традиційність/новартоство жанрової форми).
8. Зразком якого літературного напрямку, течії є твір (обґрунтувати).
9. Підсумок:
Ú особливості рецепції твору (оцінки критиків і літературознавців),
Ú загальний висновок про мистецьку вартість твору,
Ú які функції він виконує?
Ú місце твору в доробку митця та історико-літературному процесі.
семінар № 3 − 4
Аналіз-ІНТЕРПРЕТАЦІя
драматичного ТВОРУ (Олександр Ірванець «маленька п’єса про зраду для однієї актриси»)
10. Вступний (підготовчий етап):
Ú короткі біографічні відомості про автора (потрібно зосередитися винятково на тій інформації, яка допоможе краще зрозуміти твір);
Ú історія написання і видання твору.
11. Аналіз змістових компонентів твору:
Ú Тематика:
визначте тему.
якщо тем кілька, вкажіть основну і другорядні,
до якого типу належить тема твору (особистісно-психологічна, морально-етична, суспільно-політична, історична, воєнна , філософська, метафізична; фантастична тощо),
до якого різновиду належать ці теми (вічні, конкретно-історичні);
Ú Проблематика:
визначити головну проблему і схарактеризуйте її,
вкажіть другорядні проблеми, які персонажі є їх носіями, як вони втілюються,
визначте тип проблематики (міфологічна, національна, соціокультурна, романна, філософська, їх поєднання);
Ú Ідея:
вкажіть авторську ідею (за умови, що вона чітко сформульованою самим автором),
визначте і схарактеризуйте об’єктивну ідею твору,
до якої типологічної групи належить ідея твору (моральна, релігійна, наукова, соціально-політична , культурологічна, естетична тощо).
Ú Пафос:
визначте домінуючий пафос твору і схарактеризуйте його (трагізм, драматизм, елегійність, сентиментальний, романтичний, героїчний, ідилічний, сатиричний, гумористичний, іронічний тощо),
вкажіть і схарактеризуйте додаткові модуси художності (різновиди пафосу).
Увага! Під час аналізу треба враховувати взаємопов’язаність елементів: головна тема → головна проблема → головна ідея → домінуючий пафос (тобто кожна тема пов’язана з відповідною проблемою, ідеєю і пафосом).
12. Аналіз змістової форми – складових художнього світу:
Ú світ людей:
схарактеризувати форми присутності людей у творі (образи оповідача/розповідача, автора, читача),
докладніше зупинитися на характеристиці образів-персонажів, зокрема потрібно схарактеризувати головного героя за вказаною схемою.
Засіб | Фрагмент тексту | Які особливості внутрішнього світу тут відображені |
Засоби непрямого проникнення у внутрішній світ людини | ||
Літературно-художній антропонім | ||
Портрет | ||
Вчинки | ||
„Видима мова душі” (міміка, пантоміміка, інтонація) | ||
Особливості мовлення персонажів | ||
Речі як характеризуюча бутафорія | ||
Пряма авторська характеристика | ||
Самохарактеристика | ||
Характеристика іншими персонажами | ||
Засоби прямого проникнення у внутрішній світ людини | ||
Психологічний аналіз | ||
Самоаналіз | ||
Внутрішні монологи та діалоги | ||
Невласне пряма мова | ||
Прийом «потоку свідомості» | ||
«Живий символ» | ||
Листування | ||
Інтимні щоденникові записи | ||
Сновидіння, галюцинації, які виявляють несвідоме в людині |
підсумовуючи, вказати на особливості втілення художньої концепції особистості у творі;
Ú характеристика світу природи: позапейзажні образи природи, пейзаж
випишіть пейзаж,
проаналізуйте його складові,
вкажіть різновид пейзажу (сільський, міський або урбаністичний, степовий, морський, лісовий, гірський, північний чи південний, екзотичний тощо),
які функції пейзаж виконує у творі (позначення місця дії, психологічна, характеризуюча);
Ú світ речей (речі-деталі, інтер’єри)
випишіть інтер’єр,
проаналізуйте його складові,
які функції він виконує у творі (культурологічну, характерологічну, сюжетно-композиційну тощо);
Ú особливості відтворення часу і простору:
коли відбувається дія твору (за допомогою яких маркерів ми це дізнаємося),
протягом якого часового проміжку,
чи є часові зміщення,
час конкретний чи абстрактний,
символіка часу,
визначити форми часу (біографічний, історичний, космічний, календарний, добовий),
де відбувається дія твору,
простір умовний чи конкретний,
символіка простору,
специфіка переміщення персонажів у просторі,
визначити образи простору: замкнутий / відкритий, земний / космічний, реально видимий / уявний, предметність близька / віддалена.
13. Аналіз композиційної форми:
Ú Схарактеризуйте форму композиції: подієва (хронологічна, ретроспективна, вільна, подієво-розповідна) чи неподієва; композиція проста чи складна;
визначте композиційні прийоми (повтор, посилення, протиставлення, монтаж), визначте тип композиції залежно від домінуючих композиційних прийомів: домінують повтори (анафористична, амебейна, епіфористична, рефрен, кільце, спіраль, «стик»); поєднуються повтор і протиставлення – дзеркальна композиція; монтаж (монтажна композиція);
Ú аналіз елементів зовнішньої (видимої) композиції:
заголовок:
схарактеризуйте заголовок,
як він пов’язаний із текстом твору,
символічний чи «прямий» заголовок,
визначте тип заголовку (заголовки, що репрезентують основну тему чи проблему твору, заголовки, які задають сюжетну перспективу твору,заголовки-антропоніми, заголовки, які позначають простір і час),
функції заголовку (номінативно-інформативна, рекламно-експресивна, графічно-розмежувальна тощо);
епіграф,
схарактеризуйте епіграф, звідки він запозичений, коротка інформація про джерело-«донора»,
як він пов’язаний із текстом твору («Я» епіграфу і «я» тексту: унісон; розвиток теми; полеміка; дистанція),
функції епіграфу:
діалогізуюча (у чому виявляється),
інформативна (інформація про автора, інформація про текст – змістово-фактуальна, змістово-концептуальна, змістово-підтекстова),
формовизначна;
присвята,
кому присвячений твір (коротка інформація про особу),
як ви вважаєте, чому саме цій особі (явищу),
символіка присвяти,
функції присвяти;
передмова і післямова, пролог та епілог (проаналізуйте їх функції);
Ú аналіз композиції образної системи (поділ персонажів на головних, другорядних, епізодичних; принципи групування персонажів тощо).
14. Аналіз сюжетної форми:
Ú специфіка фабули (переказати фабулу, визначити її тип – документально-фактична, умовно-фактична, вигадана),
Ú схарактеризуйте зв'язок фабули із сюжетом,
Ú функції сюжету (яка домінує – перипетійна чи характерологічна, залежно від цього – сюжет динамічний чи адинамічний),
Ú кількість сюжетних ліній,
Ú тип сюжету: концентричний / доцентровий чи кумулятивний / відцентровий (багатолінійний чи хронікальний),
Ú аналіз конфлікту як рушія сюжету:
визначити «учасників» конфлікту,
з приводу яких проблем вони конфліктують,
тип конфлікту (особа – особа, особа – суспільний устрій, внутрішній конфлікт);
проаналізуйте характер конфлікту,
за значимістю – головний і другорядні,
за цариною побутування – зовнішній чи внутрішній;
за типовістю – типовий чи нетиповий;
архетипний чи субстанціональний,
за тематикою: виробничий, політичний, національний, побутовий, етичний;.
Ú визначте і схарактеризуйте сюжетні елементи (етапи розгортання конфлікту):
експозицію (яка вона – пряма, затримана, розпорошена, зворотна ),
зав’язку,
розвиток дії (перипетії),
кульмінацію,
розв’язку;
Ú вкажіть наявні у творі засоби сюжетної композиції: замовчування, ретардація, ретроспекція, одивнення, експлікація (з'ясування), засіб спільного подорожування, засіб фальшивої розв'язки, упізнавання, невпізнання, помилка, плутанина, антиципація (символ, віщий знак, добра або лиха прикмета, пророцтво, онірична антиципація у формі віщого сну, алюзійна антиципація, позаконтекстуальна, передчуття, пересторога тощо;
Ú схарактеризуйте позасюжетні елементи
види описів і їх характеристика (характеризувати стисло – як елементи композиції),
типи і функції авторських відступів (ліричні, філософсько-моралістичні, публіцистичні, історичні та ін.);
чи є у творі вставні епізоди, яка їх роль у творі,
місце і функції позасюжетних елементів у літературному творі.
15. Аналіз власне мовної форми:
Ú Аналіз власне словесної форми
фоніка,
графічне оформлення тексту,
лексика і стилістика,
тропіка,
синтаксис;
Ú мовна характеристика персонажів,
Ú аналіз викладової форми.
Аналіз жанрової форми
Ú рід,
Ú вид,
Ú жанр (обґрунтувати визначення, вказати на традиційність/новартоство жанрової форми).
17. Зразком якого літературного напрямку, течії є твір (обґрунтувати).
18. Підсумок:
Ú особливості рецепції твору (оцінки критиків і літературознавців),
Ú загальний висновок про мистецьку вартість твору,
Ú які функції він виконує?
Ú місце твору в доробку митця та історико-літературному процесі.
семінар № 5 − 6
Аналіз-ІНТЕРПРЕТАЦІя
Ліричного ТВОРУ
(СЕРГІЙ ЖАДАН «НІБИ І НЕ ЗНАВ ЇЇ…»)
1. Дата написання.
2. Реально-біографічний і фактичний коментар. Історія написання і видання твору.
3. Жанрова своєрідність:
Ø пейзажна,
Ø інтимна,
Ø релігійна,
Ø медитативна,
Ø громадянська лірика.
Ø історично сформовані жанри лірики – пісня, гімн, дифірамб, послання, ідилія, епіграма, ліричний портрет тощо.
4. Ідейний зміст:
Ø Провідний мотив,
Ø Допоміжні мотиви.
Ø Пафос (емоційне забарвлення, почуття, виражені у вірші).
Ø Домінування громадянських чи особистісних інтонацій.
Образно-тематична композиція твору і її типи: зіставлення і розвиток основних словесних образів: за подібністю; за контрастом; за суміжністю; за асоціативним зв’язком; розвиток і трансформація центрального образу; логічний роздум.
6. Назва твору (що вона визначає: жанр, тему, головний тематичний образ, обставини, без яких зміст твору може бути не зовсім зрозумілим); характер зачину (яка його роль у підготовці читача до сприймання складної специфічної інформації твору); своєрідність закінчення (кінцівки) вірша.
7. Композиційні прийоми, які використовує письменник: обрамлення, ретроспекція, композиційний „розрив подій”, повтори і варіації, мотиви, умовчання, підтекст, алюзія, „езопівська мова”, суб’єктна організація, зіставлення – паралелізм, протиставлення, монтаж тощо).
8. Віршовий „сюжет” та етапи його розвитку:
Ø вихідний момент у розвитку почуття;
Ø розвиток почуття;
Ø кульмінація (можлива);
Ø резюме, або авторський висновок.
Ø роль позасюжетних елементів твору: заголовку, присвяти, епіграфу.
9. Ключові образи твору (схарактеризувати образ ліричного героя):
Ø персонажі,
Ø пейзажі,
Ø речі,
Ø емоції,
Ø абстрактні поняття.
10. Мовні засоби, які сприяють емоційному наснаженню твору –
Ø фоніка: асонанс, алітерація, звуконаслідування ,
Ø лексика:нейтральна, знижена і піднесена; застаріла лексика (архаїзми, історизми), неологізми; пароніми, омоніми, антоніми, неологізми, професіоналізми, вульгаризми, арготизми тощо;
Ø тропи: порівняння, епітет, метафора, метонімія, синекдоха, евфемізм, перифраз, гіпербола, літота, алегорія, символ, антономазія та ін.;
Ø синтаксичні фігури: паралелізм; епіфора, анафора, кільце, плеоназм, тавтологія, полісиндетон, асиндетон, еліпсис, градація, риторичне запитання, риторичне звертання, риторичний вигук, риторичний оклик, риторичне заперечення, ампліфікація, інверсія, антитеза.
11. Віршова композиція:
Ø Система віршування.
Ø Вид стопи.
Ø Віршовий розмір
Ø Вірші римований чи неримований.
Ø Спосіб римування.
Ø Вірш строфічний чи нестрофічний.
Ø Вид строфи.
12. Підсумок. Особливості рецепції. Оцінки критиків і літературознавців.
семінар № 7 − 8
Аналіз-ІНТЕРПРЕТАЦІя
Лір0-епічного ТВОРУ
(ВАСИЛЬ ГОЛОБОРОДЬКО «БАЛАДА ПРО КРИВАВИХ СОЛОВ’ЇВ»)
Вступний (підготовчий етап):
короткі біографічні відомості про автора (потрібно зосередитися винятково на тій інформації, яка допоможе краще зрозуміти твір);
історія написання і видання твору.
Аналіз змістових компонентів твору:
тематика:
визначте тему,
якщо тем кілька, вкажіть основну й другорядні,
до якого типу належить тема твору (особистісно-психологічна, морально-етична, суспільно-політична, історична, воєнна , філософська, метафізична; фантастична тощо),
до якого різновиду належить тема (вічна, конкретно-історична);
проблематика:
визначте головну проблему й схарактеризуйте її,
вкажіть другорядні проблеми, які персонажі є їх носіями, як вони втілюються,
визначте тип проблематики (міфологічна, національна, соціокультурна, романна, філософська, їх поєднання);
ідея:
вкажіть авторську ідею (за умови, що вона чітко сформульованою самим автором),
визначте й схарактеризуйте об’єктивну ідею твору,
до якої типологічної групи належить ідея твору (моральна, релігійна, наукова, соціально-політична, культурологічна, естетична тощо).
пафос:
визначте домінуючий пафос твору й схарактеризуйте його (трагізм, драматизм, елегійність, сентиментальний, романтичний, героїчний, ідилічний, сатиричний, гумористичний, іронічний тощо),
вкажіть і схарактеризуйте додаткові модуси художності (різновиди пафосу).
Аналіз змістової форми – складових художнього світу:
світ людей:
схарактеризувати форми присутності людей у творі (образи оповідача/розповідача, автора, читача),
докладніше зупинитися на характеристиці образів-персонажів, зокрема потрібно схарактеризувати головного героя за вказаною схемою.
Засіб | Фрагмент тексту | Які особливості внутрішнього світу тут відображені |
Засоби непрямого проникнення у внутрішній світ людини | ||
Літературно-художній антропонім | ||
Портрет | ||
Вчинки | ||
„Видима мова душі” (міміка, пантоміміка, інтонація) | ||
Особливості мовлення персонажів | ||
Речі як характеризуюча бутафорія | ||
Пряма авторська характеристика | ||
Самохарактеристика | ||
Характеристика іншими персонажами | ||
Засоби прямого проникнення у внутрішній світ людини | ||
Психологічний аналіз | ||
Самоаналіз | ||
Внутрішні монологи та діалоги | ||
Невласне пряма мова | ||
Прийом «потоку свідомості» | ||
«Живий символ» | ||
Листування | ||
Інтимні щоденникові записи | ||
Сновидіння, галюцинації, які виявляють несвідоме в людині |
підсумовуючи, вказати на особливості втілення художньої концепції особистості у творі;
характеристика світу природи: позапейзажні образи природи, пейзаж
випишіть пейзаж,
проаналізуйте його складові,
вкажіть різновид пейзажу (сільський, міський або урбаністичний, степовий, морський, лісовий, гірський, північний чи південний, екзотичний тощо),
які функції пейзаж виконує у творі (позначення місця дії, психологічна, характеризуюча);
світ речей (речі-деталі, інтер’єри)
випишіть інтер’єр,
проаналізуйте його складові,
які функції він виконує у творі (культурологічну, характерологічну, сюжетно-композиційну тощо);
особливості відтворення часу і простору:
коли відбувається дія твору (за допомогою яких маркерів ми це дізнаємося),
протягом якого часового проміжку,
чи є часові зміщення,
час конкретний чи абстрактний,
символіка часу,
визначити форми часу (біографічний, історичний, космічний, календарний, добовий),
де відбувається дія твору,
простір умовний чи конкретний,
символіка простору,
специфіка переміщення персонажів у просторі,
визначити образи простору: замкнутий / відкритий, земний / космічний, реально видимий / уявний, предметність близька / віддалена.
Аналіз композиційної форми:
схарактеризуйте форму композиції: подієва (хронологічна, ретроспективна, вільна, подієво-розповідна) чи неподієва; композиція проста чи складна;
визначте композиційні прийоми (повтор, посилення, протиставлення, монтаж), визначте тип композиції залежно від домінуючих композиційних прийомів: домінують повтори (анафористична, амебейна, епіфористична, рефрен, кільце, спіраль, «стик»); поєднуються повтор і протиставлення – дзеркальна композиція; монтаж (монтажна композиція);
аналіз елементів зовнішньої (видимої) композиції:
заголовок:
схарактеризуйте заголовок,
як він пов’язаний із текстом твору,
символічний чи «прямий» заголовок,
визначте тип заголовку (заголовки, що репрезентують основну тему чи проблему твору, заголовки, які задають сюжетну перспективу твору,заголовки-антропоніми, заголовки, які позначають простір і час),
функції заголовку (номінативно-інформативна, рекламно-експресивна, графічно-розмежувальна тощо);
епіграф,
схарактеризуйте епіграф, звідки він запозичений, коротка інформація про джерело-«донора»,
як він пов’язаний із текстом твору («Я» епіграфу і «я» тексту: унісон; розвиток теми; полеміка; дистанція),
функції епіграфу:
діалогізуюча (у чому виявляється),
інформативна (інформація про автора, інформація про текст – змістово-фактуальна, змістово-концептуальна, змістово-підтекстова),
формовизначна;
присвята,
кому присвячений твір (коротка інформація про особу),
як ви вважаєте, чому саме цій особі (явищу),
символіка присвяти,
функції присвяти;
передмова і післямова, пролог та епілог (проаналізуйте їх функції);
визначте характер зачину (яка його роль у підготовці читача до сприймання складної специфічної інформації твору);
своєрідність закінчення твору.
аналіз композиції образної системи (поділ персонажів на головних, другорядних, епізодичних; принципи групування персонажів тощо).
Аналіз сюжетної форми:
специфіка фабули (переказати фабулу, визначити її тип – документально-фактична, умовно-фактична, вигадана),
схарактеризуйте зв'язок фабули із сюжетом,
функції сюжету (яка домінує – перипетійна чи характерологічна, залежно від цього – сюжет динамічний чи адинамічний),
кількість сюжетних ліній,
тип сюжету: концентричний / доцентровий чи кумулятивний / відцентровий (багатолінійний чи хронікальний),
аналіз конфлікту (конфліктів) як рушія сюжету:
визначити «учасників» конфлікту,
з приводу яких проблем вони конфліктують,
тип конфлікту (особа – особа, особа – суспільний устрій, внутрішній конфлікт);
проаналізуйте характер конфлікту,
за значимістю – головний і другорядні,
за цариною побутування – зовнішній чи внутрішній;
за типовістю – типовий чи нетиповий;
архетипний чи субстанціональний,
за тематикою: виробничий, політичний, національний, побутовий, етичний;.
визначте й схарактеризуйте сюжетні елементи (етапи розгортання конфлікту):
експозицію (пряма, затримана, розпорошена, зворотна),
зав’язку,
розвиток дії (перипетії),
кульмінацію,
розв’язку;
вкажіть наявні у творі засоби сюжетної композиції: замовчування, ретардація, ретроспекція, одивнення, експлікація (з'ясування), засіб спільного подорожування, засіб фальшивої розв'язки, упізнавання, невпізнання, помилка, плутанина, антиципація (символ, віщий знак, добра або лиха прикмета, пророцтво, онірична антиципація у формі віщого сну, алюзійна антиципація, позаконтекстуальна, передчуття, пересторога тощо;
схарактеризуйте позафабульні елементи:
види описів і їх характеристика (характеризувати стисло – як елементи композиції),
типи і функції авторських відступів (ліричні, філософсько-моралістичні, публіцистичні, історичні та ін.);
чи є у творі вставні епізоди, яка їх роль у творі,
місце і функції позасюжетних елементів у літературному творі.
Схарактеризуйте власне віршову композицію:
твір римований чи неримований, схарактеризуйте рими,
схарактеризуйте особливості строфічної організації твору,
визначте всі наявні у творі способи римування,
система (системи) віршування,
види стоп,
віршові розміри тощо.
Аналіз оповідної форми (домінуюча форма оповіді, додаткові форми оповіді).
Аналіз власне мовної форми:
аналіз власне словесної форми (фоніка, графічне оформлення тексту, лексика і стилістика, тропіка, синтаксис;
мовна характеристика персонажів.
Аналіз жанрової форми
рід,
вид,
жанр (обґрунтувати визначення, вказати на традиційність/новаторство жанрової форми).
Зразком якого літературногонапрямку, течії є твір (обґрунтувати).
Підсумок:
особливості рецепції твору (оцінки критиків і літературознавців),
загальний висновок про мистецьку вартість твору,
які функції він виконує?
місце твору в доробку митця та історико-літературному процесі.
Дата добавления: 2018-05-02; просмотров: 638; Мы поможем в написании вашей работы! |
Мы поможем в написании ваших работ!