Астролого-медичні знання, включаючи алхімію.
Орієнтовний матеріали до виконання №3
Питання №1
Середніми віками називається тривалий період в історії Західної Європи між Античністю й Новим часом. Нижньою межею середніх віків традиційно вважається дата занепаду Західної Римської імперії - 476 p. Верхню межу Середньовіччя визначити складніше. Більшість авторів обмежує Середньовіччя XVI - серединою XVII ст. Здається також досить обгрунтованим погляд Ж. Ле Гоффа, який розширює середні віки до кінця XVIII і навіть початку XIX ст. , вводить поняття «тривале середньовіччя». У середині тисячолітньої епохи Середніх віків прийнято виділяти декілька періодів:
Раннє Середньовіччя.
Високе класичне Середньовіччя.
Пізнє Середньовіччя.
У літературі зустрічається ще й інша періодизація Середньовіччя.
Суть культури будь-якої епохи в більшості виражається в уявленнях людини про себе особисто, про смисл свого життя в цьому суспільстві, його орієнтири, цілі, інтереси. У середньовічній культурі ці цінності обумовлені особливостями феодального земельного господарства з його умовністю володіння землею, особистим та економічним підкоренням васалів (це слово спочатку означало «малі діти»), стабільністю взаємних зобов’язань васала й сеньйора.
Феодалізм виникає з розпадом рабовласницького ладу, одночасно із занепадом античної цивілізації. Деякі історики відзначають елементи феодалізму ще в пізній Римській імперії. Основні риси феодалізму -натуральне господарство, специфічна структура земельної власності -умовне землеволодіння (феод, лен, бенефіцій), інститут васальної залежності, партикуляризм (лат. porticularis - частковий, приватний), корпоративність, становий устрій і т.д. Феодалізм породив іншу, ніж у давні часи, систему людських взаємовідносин - станово-корпоративне суспільство.
|
|
Стани (касти) - великі соціальні прошарки, становище яких в суспільстві, привілеї, права і обов’язки закріплені традицією й передаються у спадок. Становий устрій складався під впливом економічних відносин, але не без втручання держави.
З утворенням централізованих держав формуються стани, які складають структуру середньовічного суспільства- духовенство, дворянство (лицарство) та інші жителі, згодом названі «нижчим станом» або «народом». У різних соціальних групах формувалися різноманітні «картини світу», ті ж самі поняття та символи по різному тлумачилися. В Середньовіччі співіснували церковна, світська та народна культури.
Виробничі відносини в умовах середніх віків спиралися на земельну власність феодала й особисту залежність від нього селянина, який жив на цій землі. Поряд з властністю феодала існувала особиста власність селян і ремісників, передусім власність на знаряддя праці, можливість використати їх задля власної вигоди. Певною складністю і протиріччям позначена політична структура середньовічного суспільства. Феодал не тільки володів своїми землями, але й правив ними, як цар. Звідси - складна ієрархія всередині панівного класу і яскраво виражена тенденція до сепаратизму, боротьба феодалів з королівською владою, яка фактично існувала в інтересах тих самих феодалів .
|
|
Найважливішим фактором формування й розвитку західноєвропейської середньовічної культури були християнська релігія та церква. Поступово християнська доктрина стає основним елементом світогляду середньовічної Європи. Філософія, мораль, право, освіта, література, мистецтво були пов’язані з богослов’ям або підкорялися йому, оцінка реальності частіше за все подавалася в категоріях, що зародилися у сфері релігії та теології.
Церква в Середні віки була єдиним носієм духовних цінностей, моральних норм, позитивних знань і т. ін., які вона по мірі можливостей намагалася привносити в маси. Але християнство поширюється не на вільному місці. Однією з особливостей європейської культури є нашарування християнської релігії на більш раннє язичництво. Протягом всієї Європейської історії вони з перемінним успіхом протистоять один одному. Це знайшло відображення в «низовій» народній культурі, в явищі карнавалу. Важливо також зазначити наявність в європейській культурі гностичної традиції з її дуалізмом, запереченням цінностей «мира сего». Язичницькі пласти культури і гностичні впливи стали основою для численних єресей, а також чаклунства, відьомства і подібних явищ, що набували характеру масових неврозів. Єресі, як правило, мали соціальний характер. Серед них можна виділити помірковані, т. зв. бюргерські та селянсько-плебейські. Для боротьби з подібними явищами церква застосовувала інтердикт (тимчасова заборона папи проводити на території, на яку накладали кару, богослужіння й релігійні обряди), відчуження (грецьке «анафема») - виключення людини з релігійної общини. Церквою була створена спеціальна установа - Священна інквізиція (розшук), призначенням якої було знищення єресей. Тільки в Іспанії за 350 років існування інквізициї переслідувалося 345626 єретиків, 36212 з яких були спалені живцем (Історія світової культури. Культурні регіони. - К., 1997. - С.303).
|
|
Основними центрами християнської культури були монастирі. Розсадником «чернецтва» у ранньосередньовічній Західній Європі сталаІрландія. За монастирським статутом монахи повинні були активно працювати в господарстві, тому монастирі ставали великими багатогалузевими господарськими комплексами, які служили зразками для іншого населення. Чернецтво створило у Середньовіччі свою окрему субструктуру, яка відіграла помітну роль в загальнокультурному процесі. З VII ст. кожен більш-менш усталений монастир обов’язково повинен був мати при собі бібліотеку, скрипторій (місце для переписування документів і книг) і школу. Для навчання кліриків (священнослужителів) використовувалися єпископські й монастирські школи, в яких був введений поділ «семи вільних мистецтв» на дві частини: тривіум (три шляхи знання: граматика, риторика, діалектика) і квадріум (чотири шляхи знання: геометрія, арифметика, астрономія, музика).
|
|
В ХІІ - ХІІІ ст. на базі таких шкіл з’явилися університети й академії. Перші з них відкриті в італійських містах Салерно (1158 р.) та Болоньї (1162 p.), в Парижі (1200 р.). У подальшому університети з’являються в Англії (Оксфорд, Кембрідж), Чехії (Прага), Польщі (Краків). Наприкінці XV ст. в Західній Європі нараховувалося 65 університетів, в переважній більшості заснованих з санкції римської курії. Студенти (від лат. Studeo, steadier -старанно навчатися) об’єднувалися в організації («земляцтва», «провінції», «нації» і «науки»). На чолі «науки» стояли виборні прокуратори. Виборними були також посади ректорів. Навчання в університетах проходило у формі професорських лекцій, організовувалися публічні виступи й диспути з проблем філософії і богослов’я. Навчання проводилося латинською мовою і тому не дивно, що тільки третина студентів одержувала ступінь бакалавра і тільки кожен шістнадцятий - ступінь магістра.
Мандрівні школярі - ваганти - кочували по всій Європі в пошуках кращих вчителів і кращого життя. Ваганти створили особливий тип латиномовної поезії, в якій поєднувалися інтелектуалізм вченого стану, вільнодумство і життєрадісність, сміховий початок народного світосприйняття. Уявлення про творчість вагантів дає визнаний у наш час міжнародним гімном студентства «Гаудеамус». Великими теологами й філософами - схоластами були Ансельм Кентерберійський, П’єр Абеляр, Фома Аквінський та ін. Філософія в цілому була практично ідентична теології й розглядалася як «служниця богослов’я».
Тривалий час головною ідеєю середньовічної Європи була ідея теократії (богоуправління ). На практиці ця ідея набула виглядут. зв.папоцезаризму, тобто зосередження в руках папи римського не тільки духовної, але й світської влади над замкненими монархіями та їх монархами. Зрозуміло, що самим монархам це не могло імпонувати. поведінки. Найхарактерніша ознака народного свята - це його веселість і неоднозначна (амбівалентна) емоційно-психологічна забарвленість, що здобувається у моменти кульмінації.
«Карнавальна культура», згідно з думкою Бахтіна, є уособленням зовсім іншої системи цінностей, проголошених в офіційній культурі. Карнавал – це друге життя народу, організовне на сміховому початку. Карнавал дає тимчасове звільнення від пануючої правди, тимчасове скасування всіх існуючих відношень, привілеїв, норм і заборон.
Для мистецтва, як і для середньовічного життя взагалі, були характерні традиціоналізм, канонічність, анонімність, що витікала з уявлення про гріх гордоти. Характерною особливістю середньовічного мистецтва був його тісний зв’язок із ремеслом. Саме в середньовічних цехах народилося таке поняття, як шедевр, тобто доведений до артистизму твір ремесла. Мистецтво середніх віків було ансамблевим мистецтвом. Воно існувало в нерозривній єдності архітектури, живопису, скульптури та прикладного мистецтва. Основу середньовічного синтезу складала архітектура, вона виступала головним стилетвірним елементом. Архітектура й скульптура середніх віків пронизані релігійністю, були «Біблією в камені».
Епосі феодальної роздробленості, що наступила після розпаду імперії Карла Великого, належить романське мистецтво. Романський стиль був тоді розповсюджений повсюди, найяскравіше, «найкласичніше» в Німеччині та Франції. Сам термін виник у ХІХ ст. за аналогією до поняття «романські мови», в основі яких лежала давня латинь, походить від латинського Roma - Рим. З самого початку застосований по відношенню до пам’яток архітектури, він потім був перенесений на епоху в цілому. Напади й бої складали стихію тодішнього життя. Тому дух войовничості й постійної потреби самозахисту пронизує й романське мистецтво. Основне, що воно створило, - це замок-фортеця чи храм- фортеця. Підвищена на пагорбку будівля з вартовими баштами, насторожена і загрозлива, з великоголовими й великорукими виліпами, немовби прирощеними до тіла храму й мовчазно оберігаючими його від варварів, ось характерне творіння романського мистецтва.
Термін «готика», «готичний» був введений теоретиками італійського Відродження. Слово походить від назви варварського племені готів, які у 410 р. пограбували Рим. Ним позначали все, що не було класичним у попередню Ренесансу епоху.
Готика пов’язана з життям середньовічного міста-комуни, з боротьбою міст за незалежність від феодального сеньйора. Як і романське, готичне мистецтво поширилося по всій Європі, найкращі свої плодидало в містах Франції. Готичні собори не тільки високі, з подовженням майже до неба незчисленних стріл веж, загострених арок; вони дуже протяжні. Готичний собор неоглядний, часто асиметричний і навіть неоднорідний у своїх частинах: кожний з його фасадів зі своїм порталом особливий. Він дійсно ввібрав у себе весь світ середньовічного міста. Можна тільки уявити, як промовисто виглядали готичні собори в ті часи, якщо навіть зараз у сучасному Парижі перед готичним собором Паризької Богоматері тьмяніє архітектура бароко, класицизму, ампіру.
Наука була в основному книжною справою і «прислужницею» релігії. Сам термін «наука» для середньовіччя можна використовувати лише умовно. Вона спиралася, головним чином, на абстрактне мислення, і лише незначною мірою на експеримент, не ставила перед собою прагматичної мети, а переслідувала, насамперед, завдання релігійно-містичні. Так, метою середньовічної алхімії був пошук «філософського каменя», а вже одночасно вивчався і склад речовини. Але, так би мовити, «побічним продуктом» такого роду занять стало накопичення грунтованих на досліді позитивних знань про природу. У науці виокремилися чотири напрямки:
1. фізико-космологічне знання, що поєднувало сукупність фізичних, астрономічних і математичних знань, що підготували грунт для розвитку математичної фізики Нового часу;
2. вчення про світло;
3. наука про живе;
астролого-медичні знання, включаючи алхімію.
У середині XIV ст. в Європі були побудовані перші доменні печі, які виробляли чавун. Досить поширеним явищем в середні віки в Європі були водяні млини та вітряки (колеса, двигуни). Серед інших середньовічних досягнень техніки слід згадати про удосконалення механічних годинників, створення окулярів, застосування магнітного компаса, друкарство (Гуттенберг, XV ст).
У XV cт. феодальна держава досягає найвищого ступеня централізації завдяки абсолютній монархії, значення якої полягало в тому, що укріплюючи економічну і культурну спільність народів, вона сприяла формуванню європейських націй. Склалися сучасні європейські мови. Типологічна своєрідність європейського феодалізму знайшла відображення в певній культурній спільності, яка разом з місцевою своєрідністю пов’язувала країни Західної й Центральної Європи, а також Скандинавії. Ця спільність виявилася в характерних рисах світогляду, в релігійній близькості художньої творчості. Відбувався процес становлення єдиної європейської культури. Таким чином, Середньовіччя - найважливіший період у становленні європейської цивілізації.
Питання №2
Термін Середньовіччя виник в Італії в Х - Х ст. серед гуманістів. Гуманісти, просвітителі вважали Середньовіччя періодом глибокого культурного занепаду на противагу високому піднесенню культури в античному світі й Новому часі. Ставлення до Середньовіччя як до перерви в розвитку культури, періоду «темних віків» закріпилося в епоху Просвітницва, стало панівним в XIX столітті. Гегель, наприклад, називав його своєрідним типом варварства. Романтики, а також представники християнського персоналізму (релігійно- ідеалістичний напрямок філософії) досить високо оцінювали роль Середньовіччя в історії культури, вважаючи цю епоху найбільш плідним періодом духовно-культурного піднесення у світовій історії.
Сучасна наука розглядає Середньовіччя як історично закономірну складову частину розвитку європейської культури. З Середньовіччя беруть свій початок багато культурних цінностей, які лягли в основу сучасної цивілізації. Культурна спадщина Середньовіччя вплинула на розвиток, перш за все, гуманітарної культури, а також, дещо менше, природних наук і техніки.
Візантія, пряма спадкоємниця греко-римського світу і елліністичного Сходу, яка запобігла варварського завоювання, багато століть стояла попереду всіх країн середньовічної Європи як центр найвищої і своєрідної культури. Візантійську імперію часто порівнюють з мостом, перекинутим між Заходом і Сходом. На вулицях візантійських міст все ще стояли численні елліністичні статуї, поети продовжували писати традиційні дифірамби і поеми. Тут продовжувало діяти кодифіковане в VI ст. імператором Юстиніаном римське право, працювали успадковані від пізньої античності школи. Візанітійці наполегливо називалися «ромеями», тобто римлянами, хоча користувалися модернізованимваріантом класичної грецької мови. У тісному зв’язку з традиціями античної філософії розвивалася філософія християнства, природничі знання базувалися на античних традиціях і розвивали їх. Але під прикриттям традицій і стереотипів, нерідко чисто зовнішніх, жив і пробивав собі дорогу новий творчий початок.
У VI ст. при імператорі Юстиніані Візантія займала велику територію й була порівняно зі своїми сусідами, примітивними варварськими державами, країною величною й блискучою, зі складним апаратом державного управління і високорозвиненою дипломатією.
Ідеологічною основою Візантійської імперії стало християнство в його православному віросповіданні. Візантійська імперія, до складу якої в період свого розквіту входили величезні території від Піренеїв до Північного Причорномор’я, була поліетнічною державою. Православ’я стирало етнічні відмінності, візантійці дотримувалися формули: «Один Бог, один цар, один православний народ». Теократія Візантії представляла свої догмати як політичні норми загального значення.
У Візантії, де імператори головували на церковних соборах, з 395р. офіціально починає реалізовуватися ідея так званої симфонії (гармонії) між державою і церквою. Хоча відносини церкви зі світською владою переживали і напружені періоди, які іноді, переходили навіть у відкриті конфлікти.
На Заході церква споконвічно складала цілком самостійну силу на міжнародній арені. У спілкуванні з численними королівськими, герцогськими і княжими дворами роздробленої Європи Рим дотримувався принципу наставницького, «пастирського» ставлення.
Таку ж позицію римські папи прагнули займати і по відношенню до східних патріархів. Посилення домагання пап на володіння необмеженою владою і прагнення підвищити папський престол над східними патріархами викликали різко негативне ставлення з боку візантійських імператорів і східного духівництва, оскільки мова в основному була про політичне протистояння Рима і Константинополя. Конфронтація між західною і східною церквами посилювалася догматичними, теологічними та обрядовими розбіжностями.
У візантійській художній культурі злиті дві основи: розкішне видовище і спіритуалізм (від лат. spiritualis - духовний - філософські переконання, які розглядали дух як першооснову дійсності). Сама церемонія богослужіння, що здійснювалася у візантійських храмах, була прикладом якнайтонше розробленого «символічного мистецтва».Візантійську церкву сучасники називали «безтілесним і духовним театром». Коли посли київського князя Володимира в X ст. побували у Царграді (Константинополі) на богослужінні в соборі св. Софії, вони, як відомо злітопису, не знали, на землі вони були чи на небі. За переказами, це й було однією з причин того, що Київська Русь прийняла християнство візантійського зразка, а не західного. Цей храм, який спрадавна вважався дивом мистецтва, був збудований у VI ст. малоазійськими зодчими Анфімієм та Ісидором. Собор св. Софії залишився найвищим досягненням візантійської архітектури.
Головними формами візантійського живопису були монументальний храмовий живопис (мозаїка і фреска), ікони, книжні мініатюри. У візантійському іконописі в VIII- IX ст. був складний період, що отримав назву «іконоборство». Носії іконоборчих поглядів повстали проти зображення Бога і святих у людській зовнішності, ікони були заборонені офіційним едиктом (законом). Цей період тривав біля 100 років. У 842 р. перемогли представники табору іконошанування, що знаменувало перемогу еллінських і слов’янських елементів над східними, азіатськими. Іконоборці знищили безліч ікон. Не збереглися і малюнки світського нерелігійного мистецтва, так як вони були вщент знищені противниками іконоборства, після того як в IX ст. іконошанування було відновлено. Діяльність художників Візантії підлягала найсуворішому регламентуванню, контролю імператорського двору і церкви. Візантійський художник був на нижчих сходинах суспільної ієрархії.
У Візантії небаченої тонкості досягали ювелірні ремесла. Процвітало мистецтво емалей, інкрустацій із коштовного каміння, різьблення по кості. У техніці мозаїки виконувалися невеликі іконки, набрані з кубиків розміром як макове зернятко. Ювелірність візантійського стилю особливо яскраво виявилося в мистецтві книжкової мініатюри.
Візантія характеризувалася високим рівнем правових відносин. Звід цивільного права Юстиніана, названий сучасниками «храмом правової науки» складався з Кодексу - основних постанов діючого римського права, Дігести - великої збірки правових положень, запозичених у римських юристів, Інструкцій - коротких рекомендацій для юриспруденції і Новел -нових законів, виданих самим Юстиніаном.
Візантія особливо славилася досягненнями в історіографії. Паралельно з історіографією існував специфічний середньовічний жанр історичного твору - хронографія, присвячена огляду історичних подій. Розвиток природничих наук, а також математики й астрономії підпорядкувався потребам практичного життя - ремесел, мореплавання, торгівлі, військової справи. Так, у математиці поряд з коментуванням праць стародавніх авторів розвивалися як фундаментальні, так і прикладні напрямки. Особливо плодотворною діяльністю визначився Лев Математик (IX ст.), який заклав основи алгебри, використав буквенні позначення.
Значними були досягнення візантійців у галузі медицини і хімії. Вони удосконалили діагностику хвороб. У VII ст. у Візантії був винайдений «грецький вогонь» - суміш нафти, гашеного вапна і різних смол, що забезпечувало успіх у морських сутичках.
У Візантії, в її ранній період, зберігалися старі центри античної освіченості - Афіни, Александрія, Антіохія, Бейрут, Газа. Після їх занепаду з’являються нові наукові і навчальні центри. Так, у Константинополі в IV ст. створюється Магнаврська вища школа, а в 1045 р. - університет.
Дітей, віком шести - семи років, віддавали до початкової школи, де вони протягом двох - трьох років навчались писати, читати і рахувати. Ті, хто хотів присвятити своє життя науці або готувалися обіймати високі державні пости, продовжували освіту, вивчаючи риторику, філософію і юриспруденцію.
З XIV ст. починається період воєнних і політичних поразок візантійської держави. За блискучим фасадом «Ромейської імперії» давно вже невпинно ішов процес її послаблення і виродження. В 1439 р. з метою отримання допомоги у боротьбі з турками Візантія уклала Флорентійську унію з Римом, визнавши католицькі догмати і верховенство папи. Але ця унія не отримала підтримки народу і найближчим часом імператор і Константинопольський патріарх від неї відмовились. Візантія, «Другий Рим» по-своєму повторювала долю першого Рима. В 1453 р. Візантія занепала під натиском турок. Собор св. Софії був перетворений на мусульманську мечеть, візантійське мистецтво загинуло.
Але «візантійський стиль», в широкому розумінні, поширювався далеко за межами Візантії. Особливо плідну роль відіграла Візантія в культурному розвитку ряду слов’янських країн - Болгарії, Сербії, Київської Русі.
Питання №3
Поряд з християнством і іудаїзмом найважливіше місце в розвитку світової культури займала культура ісламу (від араб. «покірність»), початок формування якої був покладений в І пол. VII ст. Згідно з арабськими джерелами пророк ісламу Магомет (Мухаммад) народився в Мецці 29 серпня 570 р. Головна святиня ісламу - Чорний камінь (зберігається в Каабі), а основа - Коран (від араб. «читання»). Головним завданням, яке ставив перед собою Магомет, було відновлення суворого монотеїзму (єдинобожжя), від якого, на його думку, відійшли як іудаїзм, так і християнство. Коран - найважливіша священна книга мусульман, унікальне явище світової літератури. Він містить регламентації релігійних обрядів, моральні і правові настановлення, визначає звичаї і традиції, найважливіші моменти укладу життя й манеру поводження. Крім релігійно - філософського, законодавчого та історико-культурного викликає інтерес і літературний аспект вивчення Корану. Це найдавніша пам’ятка прози арабською мовою.
Як іудаїзм і християнство, іслам має розвинуту догматику. До основних його догм належить віра в існування Єдиного і одного Бога, а також янголів (малаїка), сатани (шайтана), чортів (джинів), віра в пророків Бога, божественне походження Корану, у день Страшного Суду (яум алькияма), у рай (джана), у пекло (джаханам) та в безсмертя душі.
Обов’язки кожного мусульманина в основі своїй мають так звані п’ять стовпів ісламу. Це п’ятиразова молитва (сапат) щоденно, 30- денний піст у світлу частину доби (саум) в місяці рамадані, пожертвування біднякам (закят), паломництво у священні міста мусульман Мекку й Медіну (хадж), а також виголошення формули: «Немає богів, крім Бога Єдиного, і Магомет - його посланець». Таким чином, іслам продовжував і розвивав вже існуючі до нього вірування. Крім Корану, в ісламі існує Сунна пророка -основа поводження і законодавства для віруючих, а також Тефсір -тлумачення Корану і Сунни знавцями - улемами та суддями. Коран, Сунна і Тефсір - складають основу Шаріату (від араб. «належний шлях») - зводу мусульманських правових і теологічних нормативів, який укладено в VII -XII ст. в Арабському халіфаті.
Вже з середини VII ст. відбувається розподіл мусульман на шиїтів і сунітів, який зберігається і в наш час. Суніти, крім Корану, вважають священною і недоторканою Сунну. Імам, посада якого виборна, повинен тільки стежити за чистотою дотримання традицій. Шиїти вважають імамів повноправними носіями божественної влади, які можуть змінити Сунну. У шиїтів право бути імамом мають тільки кровні спадкоємці Магомета роду його зятя і двоюрідного брата Алі, тобто влада передається у спадщину.
Завдяки ісламу напівдикі й розрізнені племена кочових арабів бедуїнів об’єднуються і вже по смерті Мухаммада (632 р.) під керівництвом халіфів (заступників пророка), яких називали також імамами (керівниками релігійної общини) виходять, за межі Аравії з метою посвячення у свою нову релігію всіх «невірних».
За порівняно короткий час араби поширюють свою владу на землях Іспанії, на заході, до Індії, на сході, і від Сахари, на півдні до країн Північного Кавказу і Середньої Азії, на півночі. Створюється могутня теократична держава - Арабський халіфат. З VIII ст. розвиток арабської культури відбувається в тісній взаємодії культур підкорених і сусідніх з Халіфатом народів.
Культура Арабського халіфату відіграла важливу посередницьку роль в передачі європейцям культурних цінностей Античності і Сходу. Класичною арабською мовою, яка служила народам Ближнього й Середнього Сходу міжнародною мовою, написана багата наукова і художня література. Про культурний вплив арабів на Європу свідчить ряд наукових термінів і побутових слів, засвоєних європейськими мовами з арабської - алгебра, алхімія, альманах, логарифм, цифра, зеніт, тариф, диван, амулет та ін. Очевидні досягнення середньовікових мусульман в галузі точних і природничих наук. Досить назвати імена Аль-Хорезмі - одного з основоположників алгебри, Аль-Баттані, який ввів у науковий обіг тригонометричні функції, Ібн Хайгана- засновника мінералогії.
Поступово виникає мода на всеохоплюючий енциклопедизм. Блискучого, на той час, розвитку точні й природничі науки досягли в працях двох енциклопедистів - приятелів - «князя учених» Ібн-ін-Сіна (Авіценни), автора 273 трактатів з філософії, медицини і фактично всіх інших, відомих на той час наук, і Аль-Беруні, світову славу якому принесла фундаментальна праця з топографії Середньої Азії і роботи з мінералогії. Слід згадати й про алхімію (аль-хемійя). Попри всі звинувачення щодо псевдонауковості стародавніх алхімічних досліджень слід зазначити, що саме завдяки їм поступово викристалізовувалися вже цілком наукові технології багатьох сучасних хімічних виробництв. Видатною пам’яткою арабської культури є суфійська (суфізм - неформальна течія ісламу), світська й богословська література, створювана різними мовами в ісламському світі. Це твори Нізамі, Аль-Газалі, Сааді, Навої, Хафіза, Омара Хайяма, Фірдоусі та ін.
Ісламська культура Середньовіччя концентрувалася в містах, характеризувалася всебічним розвитком.Вагомим фактором росту нових міських центрів була ісламська система освіти. Коран прямо вимагав від кожного мусульманина повсякчас поповнювати свої знання. Цитата з цією вимогою, як правило, прикрашала фасади ісламських навчальних закладів. Навчальні заклади початкової «коранічної» школи (для дітей віком від 5 років) називалися мектебами, потім вивчення Корану проводжувалося в кутабах (з 10 років), а середню й вищу освіту можна було отримати в медресе. Викладачам і челяді тут виплачували гроші, учні забезпечувалися стипендією, навчальним приладдям і житлом. Основним предметом вивчення було мусульманське право. Навчання здійснювалося у формі лекцій, переробки джерел та диспутів. Вивчалися також богословські дисципліни, мова та література, медицина, арифметика та ін. При медресе завжди організовувалися бібліотеки. Традиції організації арабської освіти в медресе помітно вплинули на систему освіти в Західній Європі.
Дата добавления: 2018-02-15; просмотров: 248; Мы поможем в написании вашей работы! |
Мы поможем в написании ваших работ!