Методичні вказівки курсантам по підготовці до семінару

Плани семінарських занять

 

Змістовний модуль 1. Культурологічні концепції. Культура Стародавнього світу

                              

Заняття 1: Основні культурологічні концепції

Час: 2 год. (80 хвилин)

Навчальні питання

1. Філософія Гегеля як теорія культури.

2. Людина, творчість, культура в філософії М.Бердяєва.

3. Культурологічні концепції Шпенглера та Тойнбі.

4. Культурологічні концепції Шопенгауера та Ніцше.

5. Культура та несвідоме: концепція Зігмунда Фрейда.

6. Колективне несвідоме та його природа (К.-Г.Юнг).

7. Культура як гра (концепція Йохана Хейзинги).

 

                               Література

Основна:

1. Калашникова О.Л. Українська та зарубіжна культура. – Дніпропетровськ, 2011

2. Полікарпов В.С. Лекції з історії світової культури . – Харків,1997.

Додаткова:

1.Культурология. ХХ век. Антология. – М., 1994.

2. Современная западная философия. Словарь. – М.,1991.

 

Тема для самостійного опрацювання : Культура Індії

Навчальні питання

1.Ведична література як канон індуїзму.

2. Пантеон індуїстських богів.

3. Космогонія давніх індійців. Міфи про початок світу та закони його існування („ Про те, що було на початку”, „ Сонце – творець життя”, „ Хранителі світу”, „Втеча та повернення вогню”, „Подвиги Індри”).

4. Уявлення індуїстів про смерть, культ предків (міфи „Амріта – напій безсмертя”, „День та Ніч”, „Загибель та відтворення життя”, „Міф про майбутні нещастя”)

5. Будда та вчення про нірвану.

6. Бог Вішну та його 10 аватар (сходжень).

 

Література

Основна:

1. Немировский А.И. Мифы и легенды Древнего Востока. – М..1994.С. 246-261; 270-274; 323-333.

2. Бонгарт_-Левин Г.М., Грантовский Э.А. От Скифии до Индии. Древнии арии: мифы и история. – М., 1983. С.7-13; 45-47

 

Додаткова:

3. Греченко В., Чорний І. . Світова та українська культура. – К., 2002. С.54- 57.

4. Индуизм // Религии мира. Энциклопедия для детей. – Т.6. – М., 2002. С.410-531; 580-605.

5. Искусство Индии // Искусство. Энциклопедия для детей. – Т.7. – М.,1999. С. 586-606.

 

 

Тема для самостійного опрацювання : Культура Стародавнього Китаю

 

Навчальні питання

1.Пантеон китайських богів.

2. Китайські міфи про створення світу та людини (міфи про Пань-гу та Нойву).

3. Уявлення китайців про потойбічний світ (міфи про Хуан-ді), про душу та перевтілення..

4. Культурні герої Стародавнього Китаю: І, Гунь та Юй.

5. Буття, знання та смисл культури у китайській філософії: основні принципи даосизму та конфуціанства.

6. Технічні та художні винаходи китайців.

Література

Основна:

1. Немировский А.И. Мифы и легенды Древнего Востока. – М..1994.С.335-337;344-355.

2. Малявин В.В. Китайская цивилизация. –М., 2000. С.180-196;227-239

Додаткова:

3. Фицджеральд Ч.П. История Китая.– М., 2005. С.230-237.

4. Греченко В., Чорний І. . Світова та українська культура. – К., 2002. С. 57-59.

5. . Искусство Китая// Искусство. Энциклопедия для детей. – Т.7. – М.,1999. С. 620-641.

Заняття 2 : Культура Єгипту та Месопотамії

Час: 2 год. (80 хвилин).

 

Навчальні питання

1. Вірування стародавніх єгиптян та пантеон єгипетських богів.

2. Міфи про сонячних богів: геліопольський, мемфіський, гераклеопольський.

3. Місце Осіріса в єгипетському пантеоні. Міфи про Осіріса та Ісіду.

4. Заупокійний культ та його вплив на розвиток давньоєгипетського мистецтва.

5. Космогонічні уявлення шумерів і міфи про створення світу („Гора Небес та Землі”, „Енкі та Всесвіт”).

6. Пантеон шумеро-акадських богів.

7. 100 культурних понять шумерів у міфі про Інанну та закони „ме”.

8. „Епос про Гільгамеша”: ідеї, образи.

 

Література

Основна:

1. Немировский А.И. Мифы и легенды Древнего Востока. – М., 1994.

2. Древний Восток (Всемирная галерея). – М., 1996.

3. Эпос о Гильгамеше («О все видавшем»). – М.-Л., 1961.

Додаткова:

1. Калашникова О.Л.Українська та зарубіжна культура. Лекція. – Дніпропетровськ, 2011.

2. Кремер Э.Н. История начинается в Шумере. – М., 1991.

3. Липинская Я., Марциняк М. Мифология Древнего Египта. – М., 1983.

4. Дьяконов И.М. Эпос о Гильгамеше // Эпос о Гильгамеше(«О все видавшем»). – М.-Л., 1967.

Заняття 3: Давньогрецька міфологія

Час: 2 год. (80 хвилин)

            Навчальні питання

1. Джерела давньогрецької міфології.

2. Міфи про створення світу.

3. Старші боги та олімпійці.

4. Герої та люди в міфології греків.

5. Ідея року в давньогрецькій міфології. Міф про Едіпа.

6. Міфологічна основа поем Гомера «Іліада» та «Одісея».

Література

Основна:

1.Грейвс Р. Мифы Древней Греции. – М., 1992.

2.Кун М.А. Легенди і міфи Стародавньої Греції. – К., 1996.

Додаткова:

1.Словник античної міфології. - К., 198

 

Заняття 4: Біблія – священна книга трьох релігій та джерело європейської культури

Час: 2 год. (80 хвилин).

 

Навчальні питання

1. Історія створення та склад „Старого Заповіту”

2.Створення світу та людини у „Першій книзі Мойсеєвій. Буття”.

3. Рай біблійний та легенда про рай у шумерів. Сутність первородного гріха.

4. Легенда про Ноя та його синів та шумерська легенда про потоп.

5. Синайське законодавство: 10 заповідей. Закон у „Старому Заповіті”

6. Книга Пісні над Піснями Соломонова.

7. Історія створення та склад „Нового Заповіту”.

8. Закон у „Старому Заповіті” і Закон „Нового Заповіту”: порівняльний аналіз.

9. Зміст та ідейний смисл чотирьох євангелій.

10. Композиція „Євангелія від Матфея” та місце у ньому Нагорної проповіді.

11. Духовні та моральні проблеми Нагорної проповіді.

12. Ідея безсмертя та Страшного суду у християнстві.

13. Символіка та філософський сенс „Апокаліпсису”.

Література

Основна:

1. Біблія. Старий та Новий Заповіт.

Додаткова:

1. Аверинцев С.С. Раннехристианская литература // История всемирной литературы: В 9 т. Т.1. – М., 1983.

2. Головащенко С.. Біблієзнавство. – К., 2001.

3. Толковая Библия, или комментарий на все книги Св.Писания Ветхого и Нового Завета / Под ред проф. А.П.Лопухина. Т.1-2. – М., 2007.

4. Новий Завіт з коментарем.- К., 1992.

Методичні вказівки курсантам по підготовці до семінару

1. При підготовці до семінару використати вказану вище літературу, а також конспект лекцій.

2. На виступ з повідомленням підготуватись не пізніше як за два дні. Обсяг повідомлення 1-2 сторінки. В повідомленні вказати 1-2 питання та список використаної літератури. Для оголошення повідомлення надається 5-7 хвилин під час семінарського заняття.

3. Дозволяється відповідати на питання семінару по заготовленому плану виступу.

4. На початку або у кінці семінару може проводитися письмове опитування для оцінки кожного курсанта з даної теми.

 

Змістовний модуль 2. Історія української культури

 

Заняття 1: Міфологічні та релігійні уявлення стародавніх слов’ян

Час: 2 год. (80 хвилин).

Навчальні питання

  1. Джерела формування слов’янської міфології.
  2. Основні етапи розвитку міфологічних вірувань слов’ян.
  3. Нижча міфологія слов’ян:
    • упирі;
    • берегині;
    • русалки
  4. Вища міфологія. Культ:
    • Дажбога та Стрибога;
    • Род і рожаниці.
    • Володимирів пантеон язичницьких богів( «Повість временних літ»)
    • Міфи про створення світу, людини, народів (Русская мифология. Энциклопедия, с.76,34; Войнович В. Українська міфологія, с 613).
  5. Уявлення слов’ян про світобудову.
  6. Доля язичництва після хрещення Русі: двовір’я, християнізація язичницьких богів.

 

Література

Основна:

  1. Войтович В. Українська міфологія. – К., 2005,с.25-26,50-51,124-125,319-320,363-366,423-424,426-427,426-427,449-450,457-458,470-472,504-505550,564-565,613
  2. Русская мифология. Энциклопедия. – М.-СПб.. 2006, с. 34, с. 76–79.
  3. Волошина Т.В., Астафьев С.Н. Языческая мифология славян. – Ростов-на-Дону, 1996, с. 68–82, с.250–283.
  4. Мифология народов мира: В 3-Т. Т.3. – М., 2007, с. 157-175, с. 204-209.

Додаткова:

    1. Рыбаков Б.А. Язычество древних славян. – М., 1981.
    2. Рыбаков Б.А. Язычество Древней Руси. – М., 1987.

 

 

Заняття 2 Українське бароко

Час: 2 год.(80 хвил.).

Навчальні питання

1. Східнослов’янське бароко як «сповільнене Відродження».

2. Києво-Могилянська академія як інтелектуальний центр барокової культури.

3.  Філософія Сковороди.

4.  Шкільна драма і вертеп.

5.  Українська барокова ікона.

6. Архітектура українського бароко.

           

               

Література

Основна:

1. Калашникова О.Л. Історія української культури. Навчальний посібник. – Д., 2011.

2. Попович М.В. Нарис історії культури України.– К., 1998.

3. Історія української культури. У 5-ти тт., т. 3. Українська культура другої половини ХVІІ- ХVІІІ ст. – К., 2003.

Додаткова: .

4. Драч І.Ф., Кримський С.Б., Попович М.В. Григорій Сковорода. – К., 1984.

5. Історія української ікони Х-ХХст. – К., 1996.

6. Макаров А. Світло українського бароко. – К., 1994

7. Українське літературне бароко. – К., 1987

8. Хижняк З.І. Києво-Могилянська академія. – К., 1970.

9. Кияниця М. Українське бароко як явище світової культури // Образотворче мистецтво. −1990. — № 4.

 

Заняття 3. Українська культура Х1Хст.

 

Час: 2 год. (80 хвилин).

 

Навчальні питання

1. Учнівство та становлення Т.Шевченка як художника .

2. Перший період творчості.

3. Графіка у творчості Шевченка другого періоду.

4. Жанровий діапазон творчості :

· портрет та автопортрет;

· жанровий живопис;

· історичні композиції та ілюстрації до літературних творів.

      5. Графічні та живописні техніки Т.Шевченка.

Література

Основна:

1.Тарас Шевченко // Великие художники. Ч.24.

2. Жаборюк А. А. Малярська творчість Тараса Шевченка. — О., 2000.

3. Овсійчук В. Мистецька спадщина Тараса Шевченка у контексті європейської художньої культури. — Л., 2008.

4.Красицький Д. Тарас-художник.– К., 1973.

5. Бурачек М.Г. Великий народний художник. – Х., 1939.

6. Автопортрети Тараса Шевченка: Альбом / Упор. і авт. Вступ. Ст.. Л.В.Владич – К., 1973.

7. Тарас Шевченко: Живопис. Графіка: Альбом Авт. Вступ ст.. та упор. Д.В.Степовик. – К., 1986.

8. Офорти Тараса Шевченка: Альбом репродукцій ./ Авт. Тексту та упор. В.Касіян. – К., 1964.

 

Додаткова:

  1. Національний художній музей України. – К., 2003.

 

Заняття 4. М.Бойчук та його школа

 

Час: 2 год. (80 хвилин).

 

Навчальні питання

1. Український авангард як явище європейського модернізму.

2.Життєвий шлях М.Бойчука.

3.Паризьке братство українсько-польських художників та його творчі принципи.

4.Синтетизм як новий шлях відродження українського образотворчого мистецтва у творчості бойчукістів.

5. Жанровий діапазон творів школи Бойчука..

 

Література

Основна:

1.Калашникова О.Л. Українська та зарубіжна культура. Лекція. – Дніпропетровськ, 2011.

  1. Мєднікова Г.С. Українська і зарубіжна культура ХХ століття. – К., 2000.
  2. Бойчук і бойчукісти. Каталог виставки. – Львів, 1991.
  3. Ковальська Л., Присталенко Н. Михайло Бойчук і його школа // Дух України. 500-ліття малярства. – К., 1992.
  4. Шкандрій, д-р Мирослав. Школа Бойчука. Теоретичне підґрунтя // Дух України. – К., 1992.

Додаткова:

1. Графічна школа Івана Падалки. Харків. 20-ті роки. – Харків, 1994.

 

Заняття 5. Український постмодернізм.

 

Час: 2 год. (80 хвилин).

 

Навчальні питання

1. .Філософські основи та естетика постмодернізму.

2. Ритуальність, синкретизм та деструктивність як типологічні риси українського постмодерну.

3. Постмодерністські риси в сучасній українській літературі: Ю.Андрухович. І.Андрусяк, С.Процюк, І.Цепердюк, О.Ліпцин.

4. Постмодернізм в українському живописі: А..Савадов, О.Гнилицький, В.Покиданець, І.Цюпка.

Література

Основна:

1. Калашникова О.Л. Історія української культури. Навчальний посібник. – Дніпропетровськ, 2011.

2. Мєднікова Г.С. Українська і зарубіжна культура ХХ століття. – К., 2002.

3. Поліщук Я. Випробування постмодернізмом (постмодернізм України) // Критика. – 2002. – №3. С.28-30.

4. Лаврінович Л. Сучасний український постмодернізм – напрям? Стиль? Метод? // Сучасність. – 2001. – №1. С.39-46.

Додаткова:

1. Ильин И.П. Постструктурализм. Деконструктивизм. Постмодернизм. – М., 1996.

2. Курицин В. Книга о постмодернизме. – Екатеринбург, 1992.

3. Лук’янцев В., Соболь О.Філософський постмодерн. – К.,1998.


Дата добавления: 2020-01-07; просмотров: 84; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:




Мы поможем в написании ваших работ!