Р озділ IІ. Особливості кальвінізької реформації



К альв i н i зм

Кальвiнiзм, напрям протестантизму, засновано Ж. Кальвіном. З Женеви поширився на Францію (гугеноти), Нідерланди, Шотландію і Англію (пуритани). Під впливом кальвінізму проходілі нідерландська (XVI ст) і англійська (XVII ст) революції. Для кальвінізму особливо характерні: визнання лише Священного Писання, виняткове значення доктрини визначення (витікаюча від Божої волі предустановленность життя людини, його порятунку або засудження; успіх в професійній діяльності служить підтвердженням його вибраної), заперечення необхідності допомоги духівництва в порятунку людей, спрощення церковної обрядовості (під час богослужіння не звучить протяжна духовна музика, не возжігаются свічки, в церквах відсутні настiннi зображення) Сучасні прибічники кальвінізму — кальвіністи, реформати, пресвітеріани, конгрегаціоналісти.

Переконання реформатора Жана Кальвіна (1509—1564) були ще радикальнішими, ніж лютеранин. Він повалив інститут духівництва і затверджував повну незалежність кожної релігійної общини. Кальвін ввів демократичне управління церквою: незалежні общини віруючих (конгрегації) управлялися консисторіями (пастор, диякон і обирані віруючими старійшини — пресвітери з числа мирян). Делегати від провінційних консисторій складають провінційний синод, що скликається щорік.

Кальвін розробив вчення про абсолютне визначення, по якому всі люди згідно з непізнаваною Божественною волею діляться на вибраних і засуджених. Ні своєю вірою, ні «добрими справами» чоловік, що наказують церквою, нічого не може змінити в своїй посмертній долі. Кальвін розробив нові етично-етичні принципи мирського аскетизму: віруючий в земному житті він звільняв від необхідності здійснення спеціальних, визначених духівництвом «добрих справ», які були умовою його порятунку. Замість цього він сакралізував, тобто освятив трудову повсякденну діяльність віруючих. Праця оголошувалася формою служіння Богові, релігійним покликанням людини, і його успіхи в праці вважалися непрямим свідоцтвом вибрання. В умовах капіталістичних стосунків, що розвивалися, об'єктивним показником успіхів був капітал, тому підприємницька діяльність, накопичення засобів як би освячувалися, тоді як бездіяльність і непродуктивна витрата багатства і часу засуджувалися. Нажитий капітал (неважливо, праведними або неправедними дорогами) представлявся божим даром, але підкреслювалося, що його слід пускати в зворот; витрачати його на особисті потреби вважалося гріхом. Етично-релігійні принципи, що наказують, відрізняючись суворістю, простотою і аскетизмом, стимулювали розвиток капіталістичних стосунків. Заохочення накопітельства поєднувалося з вимогами мирського аскетизму в особистому житті.

Церква кальвінізму повинна була стежити за релігійною і етичною поведінкою людей, а світська влада повинна була виконувати всі розпорядження церкви, що набували сили законів. Це привело до догматизму і крайньої нетерпимості відносно ідейних і політичних противників церкви.

Особливості Реформації в Англії

 

Реформація в Англії проводилась в порівнянні з іншими країнами «зверху», по волі монарха Генріха VIII, котрий таким чином намагався порвати з папою и Ватиканом, а також зміцнити свою абсолютну власть. При Єлизаветі I була складена кінцева редакція англіканського символа віри (так названі «39 статей»). В «39 статтях» признавались и протестантські догмати про виправданні вірою, про Священне письмо як єдиному джерелу віри і католицький догмат про єдинорятуючу силу церкви (з деякими промовками). Церква стала національною и перетворилась в важливу опору абсолютизму, її очолював король, а духовенство підчинялося йому як частина державного апарату абсолютиської монархиї. Богослужіння здійснювалось на англійській мові. Заперечувалось вчення католицької церкви про індульгенцій , о пошані ікон и мощей, було зменшено число свят. Разом з цим признавались таїнства хрещення і причащения, була збережена церковна ієрархія, а також літургія и пишний культ, характерні для католицької церкви. До тогож збиралася десятина, яка стала надходити на користь королю і нових власників монастирських земель.

 


Дата добавления: 2019-07-15; просмотров: 88; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!