Нововведення в архітектурі 14-16 ст..



 

Від XІV-XVІ вв. збереглося кілька дерев'яних церков. Більш ранні - "клетские", що нагадують хату з двосхилим дахом і прибудовами. Церкви XVІст. - високим, восьмигранні, криті наметом, а прибудови з двох або з чотирьох сторін мають криволінійні дахи - "бочки". Їхні стрункі пропорції, контрасти фігурних "бочок" і строгого намету, суворих рубаних стін і різьблення галереї і ґанків, їхній нерозривний зв'язок з навколишнім пейзажем - свідчення високої майстерності народних майстрів - "древоделей", що працювали артілями.

Ріст Російської держави і національної самосвідомості після скинення татарського ярма відбився в кам'яних храмах-пам'ятниках XVІ в. Виявляючи собою високе досягнення московського зодчества, ці величні будівлі, присвячені важливим подіям, як би з'єднували в собі динамічність дерев'яних шатрових церков і ярусних завершень храмів XІ - XV вв. з монументальністю соборів XVІ в. У кам'яних церквах-баштах ведучими стали форми, властивому каменеві, - яруси закомар і кокошники навколо прорізаного вікнами намету. Іноді і намет замінявся барабаном з куполом або ж вежею з куполами оточували центральним, критим наметом вежу. Перевага вертикалей наділяло радісною динамічністю спрямовану у височінь композицію храму, що як би виростає з навколишнього його відкритих "гульбищ", а ошатний декор додавав спорудженню святкову урочистість

У храмах кінця XV і XVІ вв. застосування так називаного хрестчатого зводу, що спирався на стіни, рятувало інтер'єр від опорних стовпів і дозволяло різноманітити фасади, що одержували то трилопатеве, то завершення, що імітує закомари, то увінчувалися ярусами кокошників. Поряд з цим продовжували будувати четирьохстовпні п’ятикупольні храми, іноді з галереями і боковим вівтарями. Кам'яні одностовпні трапезні і житлові монастирські будівлі XVІ в. мають гладкі стіни, увінчані простим карнизом або паском візерункової кладки. У житловій архітектурі панувало дерево, з якого будувалися і будинки в 1-2 поверхи, і боярські і єпископські палаци, що складалися зі зв'язаних переходами багатосрубних груп на підклетах.

У XVІІ ст. перехід до товарного господарства, розвиток внутрішньої і зовнішньої торгівлі, посилення центральної влади і розширення границь країни привели до росту старих міст і виникненню нових на півдні і сході, до будівлі віталень дворів і адміністративних будинків, кам'яних житлових будинків бояр і купців. Розвиток старих міст йшов у рамках уже сформованого планування, а в нових містах-фортецях намагалися внести регулярність у планування вулиць і форму кварталів. У зв'язку з розвитком артилерії, міста оточувалися земляними валами з бастіонами. На півдні і в Сибіру будувалися і дерев'яні стіни з земляним засипанням, що мали вежі з начіпним боєм і низькими шатровими дахами. Кам'яні стіни середньоруських монастирів у той же час утрачали свої старі оборонні пристрої, ставали більш ошатними. Плани монастирів стали регулярніше. Укрупнення масштабів Москви викликало надбудову ряду кремлівських споруджень. При цьому більше думали виразності силуету і нарядності оздоблення, чим про поліпшення оборонних якостей зміцнень. Складний силует і багате білокамінне різьблення карнизів, ґанків і фігурних лиштв одержав теремной палац, побудований у Кремлю. Зростає число кам'яних житлових будинків. B XVІІ в. вони звичайно будувалися по тричастній схемі (із сіньми посередині), мали підсобні приміщення в нижньому поверсі і зовнішній ґанок. Третій поверх у дерев'яних будинках часто був каркасним, а в кам'яних - з дерев'яною стелею замість зводів. Часом верхні поверхи кам'яних будинків були дерев'яними. У Пскові будинку XVІІ в. майже позбавлені декоративного оздоблення, і лише в рідких випадках вікна обрамлялися лиштвами. Середньоруські цегельні будинки, часто асиметричні, з різними по висоті і формі дахами, мали карнизи, міжетажні пояси, рельєфні лиштви вікон із профільної цегли і прикрашалися розфарбуванням і кахельними вставками. Іноді застосовувалася хрестоподібна схема плану, з'єднання під прямим кутом трихчасих будинків, внутрішні сходи замість зовнішніх.

Палаци в XVІ в. еволюціонували від мальовничої розкиданості до компактності і симетрії. Це видно з порівняння дерев'яного палацу в селі Коломенському з Лефортовским палацом у Москві. Палаци церковних владик уключали церкву, а іноді, складаючись з ряду будинків, оточувалися стіною з вежами і мали вигляд кремля або монастиря. Монастирські келії часто складалися з тричасних секцій, що утворять довгі корпуси. Адміністративні будинки XVІІ в. походили на житлові будинки. Гостинний двір в Архангельську, що мав 2-поверхові корпуси з житлом нагорі і складами внизу, був у той же час і міцністю з вежами, що панувала над навколишньою забудовою. Розширення культурних зв'язків Росії з Заходом сприяло появі на фасадах будинків і палаців ордерних форм і поливних кахлів, у поширенні яких відому роль зіграли білоруські керамісти, що працювали в патріарха Никона на будівлі Зеландско-Ієрусалимського монастиря в Істрі. Оздобленню патріаршого собору стали наслідувати і навіть прагнули перевершити його нарядністю. Наприкінці XVІІ в. ордерні форми виконувалися в білому камені.

У церквах протягом XVІІ в. відбувалася та ж еволюція від складних і асиметричних композицій до ясним і урівноваженим, від мальовничого цегельного "узороччя" фасадів до чітко розміщеного на них ордерному оздобленню. Для першої половини XVІІ в. типові безстовпні з зімкнутим зводом "узорочні" церкви з трапезної, боковими вівтарями і дзвіницею. Вони мають п'ять глав, головкоми над боковими вівтарями, намети над ґанками і дзвіницею, яруси кокошників і навіяні житловою архітектурою карнизи, лиштви, філірувані паски. Своїм дробовим декором, мальовничим силуетом і складністю обсягу ці церкви нагадують багатосрубні багаті хороми, відбиваючи проникнення в церковне зодчество світського початку і втрачаючи монументальну ясність композиції.


Список використаної літератури:

1. Искусство стран и народов мира ( художественная энциклопедия).

2. Грибушина Н. Г., «История мировой художественной культуры».

3. Энциклопедический словарь юного художника.

4. Ильина Т. В., «История искусств».

 


Дата добавления: 2019-07-15; просмотров: 131; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!