СЕВЕРНОРУССКИЙ ЛЕТОПИСНЫЙ СВОД 1472 года 9 страница



 

А князь Василей Юрьевичь поиде со Устюга на Вологду, и ту его наѣхаша княжи Дмитреевы братии дворяне 500 человекъ.

Князь же Василий Юрьевич пошел с Устюга на Вологду, и тут его разыскали князя Дмитрия братни дворяне пятьсот человек.

 

И срѣти его князь велик у святого Покрова на Скорятинѣ в Ростовьской области, а с ним князь Дмитрей Юрьевич Менший,[38] да в ту же пору служил князю великому Иван Баба дрюцьских князей,[39] и зрядив копиа и поидоша вмѣсто и бишась, и побѣже князь Василей.

И встретил его князь великий у монастыря святого Покрова на Скорятине в Ростовской волости, а с ним князь Дмитрий Юрьевич Меньшой, да в ту же пору служил князю великому еще Иван Баба из друцких князей, — изготовив копья, сошлись вместе и бились, и побежал князь Василий.

 

А князя Василья яша и, приведше на Москву, ослепиша его.

И князя Василия схватили и, приведя в Москву, ослепили его.

 

В лѣто 6945. Прииде на Москву Сидоръ митрополитъ[40] <...>.

В год 6945 (1437). Прибыл в Москву Исидор-митрополит (...).

 

В лѣто 6946. <...> Князю великому родися сынъ, князь Юрьи Болшей.[41] Тое же осени князь великы посылалъ братью свою, два князя Дмитреа Юрьевичевъ,[42] и прочихъ князей, и многыхъ воеводъ, с ними же многочисленыя полкы, на царя Махметя на Белеву, а ему же вмале сущу тогда, от иного царя убѣгшу. И убоявся князей русскых, и нача ся давати имъ въ всю волю ихъ, и въ закладѣ дѣти своя давати, и что гдѣ взяли, и не в великого князя отчине, полону, то все отдавали, и по тотъ день не чинити имъ пакости. Наши же, видѣвъше своихъ многое множество, а сихъ худое недостаточьство, и, разгордѣвшеся, поидоша на нихъ, яко пожрети их хотяще. И припустиша к граду месяца декабря 5, и превозношения ради нашего попустил Бог на нас: малое, худое оное безбожных воиньство одолѣша тмочисленым полкомъ нашимъ, неправеднѣ хотящимъ и преже губящимъ. Многое же множество избьено Руси бысть, яко единому агарянину десети или того выше одолѣти, князи же и выводы вси побѣгоша. Тогда же убиша князя Андрѣя Ивановича Лобана Ряполовского, Семена Остафьевича Горстькина, Дмитрея Ивановича Каису, князя Петра Кузминьского,[43] а иных бесчисленое множество побьено бысть и отъ своих хрестьянъ, которыхъ, идучи к бою тому, грабили.

В год 6946 (1438) (...) У князя великого родился сын, князь Юрий Старший. В ту же осень князь великий посылал двоюродных братьев своих, двух князей Дмитриев Юрьевичей, и прочих князей и многих воевод, а с ними и многочисленные полки, на царя Магомета к Белеву — в час, когда тот с малым войском стоял, от другого царя убежав. И, испугавшись князей русских, начал он давать им на волю их все: и в заложники детей своих отдавать, и все, что набрали, даже если и не в пределах великого князя, пленных, — все то отдавали, но только чтоб не чинили им в тот день вреда. Наши же, увидев, что их бесконечное множество, а этих малое число, возгордясь, пошли на них, как бы проглотить их желая. И подошли к городу 5 декабря, и за нашу гордыню Бог попустил, что малое и плохое войско безбожных одолело многотысячные полки наши, неправедно поступающие и своих губящие. И многое множество побито было русских воинов, так что один агарянин десять или более того русских одолел, а все князья и воеводы побежали. Тогда же убили князя Андрея Ивановича Лобана Ряполовского, Семена Астафьевича Горсткина, Дмитрия Ивановича Каису, князя Петра Кузьминского, а иных бесчисленное множество было убито и своими христианами: они, идя на битву, грабили.

 

В лѣто 6947. Приходил царь Магамет[44] к Москве месяца иулиа 3 <...>.

В год 6947 (1439). Подходил царь Магомет к Москве месяца июля третьего (...).

 

Того же лѣта князь великы Григорья Протасьевича поимавъ, и очи вымалъ.[45] Царь же стоа у града десять дни и отъиде, а волости и села повоева <...>.

В тот же год князь великий, Григория Протасьева схватив, глаза выколол. Царь же, простояв у города десять дней, отошел, а волости и села пограбил (...).

 

Посады пожже, а христьяньства в полон поведоша много, а граду Москвѣ ничтоже сътвориша.

Посады пожег, а христиан в полон увел многих, но городу Москве ничего не сделал.

 

В лѣто 949. Митрополит Сидор убежал с Москвы.[46] Тое же осени преставися князь Дмитрей Красной.[47] Тое же зимы князь великы ходил на Новгород, и Дѣмон город взял, а мятля убили порховьского.[48] Тогда же преставися князь Юрьи Болшей, а другий князь Юрьи родися, мѣсяца генваря 22, на Тимофѣев день. А дотолѣ за год на тот же день родился князь велик Иван Васильевич,[49] а крестил его игумен Зиновей[50] троецьскый.

В год 949 (1441). Митрополит Исидор бежал из Москвы. В ту же зиму князь великий ходил на Новгород и Демон-городок взял, да метельника порховского тогда убили. Тогда же скончался князь Юрий Старший, а другой князь Юрий родился, месяца января 22, на Тимофеев день. А за год до того в тот же день родился князь великий Иван Васильевич, и крестил его игумен троицкий Зиновий.

 

В лѣто 6950. Князь великы роскынул со княземъ съ Дмитреемъ с Шемякою и поиде на него къ Углечю, онъ же побѣже в Бѣжицкый Верхъ, и князь великы за нимъ; и изгонити было его князю великому, и подалъ ему вѣсть Кулодарь Ирешьскый.[51] Онъ же убеже, а Кулодаря князь великы доличився, да велѣлъ и́ кнутьемъ бити, по станомъ водя, да и дьячьство отнялъ у него. А самъ до Киясова дошедъ, да воротился, веснѣ бо сущи, и пришедъ на Москву, братью и вси люди распусти по домомъ. А со княземъ с Дмитреемъ князь Иванъ Можайскы въ одиначьствѣ былъ на Углечи у него, и князь великы его отзвалъ, а далъ ему Суздаль, а преже был за Черторижьскымъ.[52] А князь Дмитрей, а с нимъ князь Александръ Черторижьской, после князя великого пришли ратью ольны до Сергеева манастыря безвѣстно, и не пусти ихъ игуменъ Зеновей, и ѣха напередъ самъ игуменъ и помири ихъ.

В год 6950 (1442). Князь великий прервал перемирие с Дмитрием Шемякою и пошел на него к Угличу, он же побежал в Бежецкий Верх, а князь великий за ним; и совсем было догнал его князь великий, да известил того Кулодарь Ирежский. Князь убежал, а Кулодаря князь великий, уличив, велел кнутами бить, по округе водя, да и дьячество отнял у него. Сам же, до Киясова дойдя, вернулся, потому что наступила весна, и, прийдя в Москву, родню и всех людей распустил по домам. С князем же с Дмитрием князь Иван Можайский был в согласии в Угличе, и князь великий его отозвал и дал ему Суздаль, что прежде был за князьями Черторыйскими. А князь Дмитрий и с ним князь Александр Черторыйский после ухода князя великого дошли ратью до самого Троице-Сергиева монастыря неожиданно, но не впустил их игумен Зиновий, и поехал сначала сам игумен, и помирил их.

 

В лѣто 6951. Посылалъ князь великы воеводъ своихъ на Рязань, на царевича на Мустофу; они же шедше, и убиша его на рѣчке на Листани. Тогда же убьенъ бысть на томъ бою Василей Ивановичь Жукъ Лыков, коломеньской намѣстникъ, а Григорья Васильева сына Глѣбова застрелили в челюсть,[53] тогда же мужьствова Феодоръ Васильевичь Басенокъ.[54] Того же лѣта князь Иванъ Андрѣевичь поималъ боярина своего Андрѣа Дмитреева и с дѣтьми, а жену его Марью сжеглъ безлепъ.[55] Та же зима была студена, а сѣно дорого.

В год 6951 (1443). Посылал князь великий воевод своих под Рязань, на царевича на Мустафу; те же, дойдя, убили его на речке на Листани. Тогда же убит был в том бою Василий Иванович Жук Лыков, коломенский наместник, а Григория Васильевича сына Глебова ранили в челюсть; тогда же доблестно действовал Федор Васильевич Басенок. В тот же год князь Иван Андреевич схватил боярина своего, Андрея Дмитриева, вместе с детьми, а жену его Марью беспричинно сжег. Зима же та была холодной, а сено дорого.

 

В лѣто 6953. Царь прииде к Мурому отъ Новагорода отъ Нижняго, и князь великы поиде противу ему к Володимерю и посла на него воеводы, они же шедше, и побиша татаръ подъ Муромомъ. Тогда же убиша Александра Иванова сына Костяньтиновича въ Гороховцѣ,[56] под Орѣховцемъ, въ Новѣгородѣ Нижнем, а въ Новомъ затворишася воеводы князя великого, князь Феодоръ Давидовичь[57] да панъ Юшко Драница.[58] А коли князь великы былъ въ Володимери, а тое же зимы пришли литовьскые воеводы: Судивой панъ, Иванъ панъ Гонцевичь, панъ Юрша, Захарья Ивановичь Кошкинъ,[59] а с ними 7000 Литвы, и с Колуги взяли окупъ, а под Козельскомъ стояли недѣлю; а князь Михайло Ондрѣевичь[60] слышавъ то, и посла князя Аньдрѣя Лугвицю,[61] а съ нимъ 300 человѣкъ, а самъ бѣ боленъ тогда, чающе не многыхъ людей. Они же срѣтишася с ними в Суходрови и ударишася на нихъ, и литва побѣгоша, а наши погнаша. И приведоша ихъ на больше полкы, и ту убиша князя Андрѣя Васильевича Лугвицу Суздальского, а Судока изымаша[62] и поведоша къ Литвѣ, а сами с тѣхъ мѣстъ възвратишася въ свояси.

В год 6953 (1445). Царь подошел к Мурому от Новгорода от Нижнего, и князь великий вышел навстречу ему к Владимиру и послал на него воевод; они же, пойдя, побили татар под Муромом. Тогда же убили Александра, сына Ивана Константиновича, в Гороховце, под Ореховцем в Новгороде Нижнем, а в Новом заперлись воеводы князя великого, князь Федор Давыдович да пан Юшко Драница. А когда князь великий был во Владимире, в ту же зиму пришли литовские воеводы: Судивой пан, Иван пан Гонцевич, пан Юрша, Захарий Иванович Кошкин, а с ним 7 тысяч литовцев, и с города Калуги взяли откуп, а под Козельском стояли неделю. А князь Михаил Андреевич, прослышав про то, послал князя Андрея Лугвицу и с ним триста человек; сам же болен тогда был и надеялся на немногих. Те же встретились с литовцами у реки Суходрови и напали на врага, литовцы побежали, а наши пустились в погоню. И навели они наших на основное войско, и тут убили князя Андрея Васильевича Лугвицу суздальского, а Судока схватили и увели в Литву, и сами после того возвратились к себе восвояси.

 

Прииде Маматек царевич изгоном съ братом своим съ Ягупом[63] на великого князя Василья Васильевича. И бысть имъ бой и сѣча зла у града у Суздаля на поли, и битых бысть обоих много, и поимал царевич князя великого да князя Михаила Андреевича, иуля въ 6, на память отца Сисоя, в пятницю. Того же лѣта Москва погорѣла в полночи, город, на съборъ архааггела Гаврила, а в нем осадѣ сущи, и много людей погорѣло, а инии потхлися.

Пришел царевич Мамутяк со своим братом Ягупом на великого князя изгоном воевать. И был у них бой и сеча страшная у города у Суздаля на поле, и убитых было с обеих сторон много, и захватил царевич князя великого да князя Михаила Андреевича июля шестого, в день памяти отца Сысоя, в пятницу. Тем же годом Москва погорела в полуночи — с Кремля, от собора Архангельского, когда в нем скрывались в осаде, и многие люди сгорели, а иные задохнулись.

 

В лѣто 954. Князь велик прииди от царевича ис полону на Дмитриевъ день в Переяславль, и прииде на Москву. И сдумавше князь Дмитрей Шемяка да князь Иван Андреевич Можайски, а с ними коромолил с Москвы Иван Старков, да и от гостей и от троицьских черньцев,[64] и пришли к Москве изгоном, князь Дмитрей да князь Иван, а князь велик у Троици въ Сергѣевѣ монастырѣ. И князь велик сѣл Дмитрей на Москвѣ, а князь Иван скочив, и поимал князя великого у Троици, и приведше на Москву, ослѣпиша его, мѣсяца февраля въ 13 день. Того же лѣта родися князь Андрей на Углечи, августа 14.

В год 6954 (1446). Князь великий вернулся от царевича из плена на Дмитриев день в Переяславль и пришел в Москву. И сговорились князь Дмитрий Шемяка да князь Иван Андреевич Можайский, а с ними замышлял зло в Москве и Иван Старков да кое-кто из купцов и из монахов Троицкого монастыря, — и пришли к Москве изгоном князь Дмитрий да князь Иван, а князь великий был в Троице-Сергиевом монастыре. И князем великим сел Дмитрий в Москве, а князь Иван в Троице-Сергиевом монастыре схватил князя великого Василия и, приведя в Москву, ослепил его месяца февраля в тринадцатый день. В тот же год родился князь Андрей в Угличе, августа 14.

 

В лѣто 955. Князь Дмитрей Шемяка собрав епископы со всее земли, и честные игумены, и прозвитеры, и, приѣхав на Углече, и укрѣпив князя великого крестным цѣлованиемь и проклятыми грамотами, и выпусти его ис поиманиа и с дѣтми, септября 15, и дасть ему Вологду въ удѣл. И прииде князь велик на Вологду и оттолѣ в Кирилов монастырь. Игуменъ же Трифон[65] и со всею братьею благослови великого князя Василья Васильевичя и съ его дѣтми на великое княжение, а ркучи так: «Тот грѣх на мнѣ и на моей братии на главах, что еси цѣловал и крѣпость давал князю Дмитрею: а поиди, осподарь, съ Богомъ, и со всею правдою на свою отчину на Москву на великое княжение, а мы за тебя, за осподаря, Бога молим и благословяем». Князь же велики поиде ко Тфѣри и поиде вся сила московьскаа ко Тфѣри со вси страны к великому князю, из Литвы прииде князь Василей Ярославич, князь Семен Оболенской, князь Иван Ряпаловской, Феодор Басенок и иных бояръ и князей и воевод и дѣтей боярьских множество, и царевича два, Трегубъ-Каисим и Ягуп, и наѣхаша князя великого на Углечи. А тогда князь велик на Углечи сватался съ князем великим Борисом Александровичемъ[66] за своего сына Ивана. И прииде на Москву февраля 17, в пяток Сырный.

В год 955 (1447). Князь Дмитрий Шемяка собрал епископов со всей страны, и честных игуменов, и священнослужителей, и, приехав в Углич, заставил князя великого поклясться крестным целованием и клятвенными грамотами, и выпустил его из заточения вместе с детьми пятнадцатого сентября, и дал ему Вологду в удел. И пришел князь великий в Вологду, а оттуда в Кириллов монастырь. Игумен же Трифон со всею братьею благословил великого князя Василия Васильевича вместе с его детьми на великое княжение, говоря так: «Тот грех на мне и на главах моей братии, что ты крест целовал и клятву давал князю Дмитрию: пойди, государь, с Богом и со всею правдою в свою отчину, в Москву, на великое княжение, а мы за тебя, за господина, помолимся Богу и благословим». Князь же великий к Твери пошел, а все войско московское к Твери со всех сторон к великому князю: из Литвы пришел князь Василий Ярославич, князь Семен Оболенский, князь Иван Ряполовский, Федор Басенок и других бояр и князей, и воевод, и детей боярских множество, и царевича два, Трегуб-Кайсым и Ягуп, и нагнали князя великого в Угличе. Тогда же князь великий на Угличе сватал сына своего Ивана у князя великого Бориса Александровича. И пришел князь великий в Москву февраля семнадцатого, в пятницу Сырной недели.

 

В лѣто 956. Благовѣщение было свѣтлыя недѣли в понедѣльникъ. Того же лѣта моръ былъ на кони великъ да и люди мерли.

В год 956 (1448). Благовещение пришлось на понедельник пасхальной недели. И был в тот год мор на коней великий, да и люди мерли.

 

В лѣто 957. Декабря 15 владыка Иона[67] рязанский поставлен бысть на митрополию на Русьскую землю, первой своими епископы, на Москвѣ. Тое же весны князь велик был на Рудинѣ селѣ въ Ярославлѣ, и приидоша на него князь Дмитрей Шемяка да князь Иван Можайскый со многими людми, и вмалѣ не бысть межи ими кропопролитиа. Князь же Иван Андрѣевич доби челом князю великому, и князь велики пожаловал его, дал ему Бѣжицьски Верхъ[68] къ его отчинѣ, Можайску, а Шемяка поиде къ Галичу. Того же лѣта родися Борисъ[69] у великие княгини Марьи, а князь великы был у Троици. Того же лѣта съкорые татарове были, догоняли до Похры,[70] тогды полонили княгиню Марью съ снохою Степанидою, князя Василия Оболенського, да Григорьеву жену Козлову Морозова.[71]

В год 957 (1449). Декабря пятнадцатого епископ Иона Рязанский поставлен был на митрополию в Русской земле, первый в Москве митрополит, избранный своими епископами. Той же весною великий князь был в Рудине-селе под Ярославлем, и пришел на него князь Дмитрий Шемяка да князь Иван Можайский со многими людьми, и чуть не случилось между ними кровопролития. Князь же Иван Андреевич бил челом великому князю, и князь великий пожаловал его, добавил ему Бежецкий Верх к вотчине его, к Можайску, а Шемяка пошел к Галичу. В тот же год родился Борис у великой княгини Марии, а князь великий был в Троице-Сергиевом монастыре. В тот же год неожиданно татары напали и доходили до Пахры; тогда полонили княгиню Марию с невесткой Степанидой, князя Василия Оболенского да жену Григория Козлова Морозова.

 

В лѣто 958. Князь велики поиде в Галичь на князя Дмитрея, князь же Дмитрей, собравъ силу многу, и постави у самоѣ стѣны подлѣ города бой, да из города пособляху, бьюще князя великого ратныхъ, но противу Божией силѣ ничтоже не успѣша и князя великого правдѣ: воскорѣ побѣже Шемяка. Мало не изымаша его, а силу его иныхъ биша, а иных поимаша, а град Галичь взяли, поможе Богъ великому князю мѣсяца генваря 28, а князь Дьмитрей побеже к Новугороду к Великому. На томъ бою убьенъ бысть удалый Григорей Семеновичь Горъсткинъ,[72] новогородский боляринъ, а положенъ бысть въ Ярославли у Спаса, в черньцех и в скимѣ нареченный инокъ Герма. Того же лѣта Владимиръ Григорьевичь Ховрин, гость да и боляринъ великого князя,[73] поставилъ предъ своимъ двором церковь кирпичну Возвижение честнаго креста. Того же лѣта бой былъ с татары на Бетюцѣ,[74] тогды и Ромодана[75] убили.

В год 958 (1450). Князь великий пошел к Галичу на князя Дмитрия; князь же Дмитрий, собрав силу большую, вступил у самой стены подле города в бой, да из города ему пособляли, стреляя в ратников великого князя, но против Божьей силы и князя великого правды никак не преуспели: тотчас побежал Шемяка. Чуть не схватили его, а войско его — иных перебили, а иных захватили, город же Галич взяли; помог Бог великому князю месяца января двадцать восьмого, а князь Дмитрий убежал к Новгороду к Великому. В том бою убит был удалой Григорий Семенович Горсткин, новгородский боярин, и похоронен был в Ярославле в храме Спаса, в чернецах и в схиме нареченный иноком Германом. В тот же год Владимир Григорьевич Ховрин, купец и боярин великого князя, поставил перед своим двором церковь кирпичную Воздвижения святого креста. В тот же год бой был с татарами на реке Бетюке, тогда и Ромодана убили.

 

В лѣто 959. Георгиа было в Пяток велик Страстныя недѣли.[76] Того же лѣта приходили татарове отъ Сиди-Ахметовы орды[77] изгономъ, и слышавъ то князь велики и посла воеводу своего, князя Ивана Звенигородскаго, намѣстника коломенскаго,[78] на берегъ к великой рецѣ Окѣ. И видѣ множество татаръ бесчислено, и побѣже отъ берега к великому князю, и повѣда ему силу велику татарьскую, а князь велики не успѣ собрати силы и выйде из града с Москвы, а во осадѣ остави Иону митрополита, да матерь свою, великую княгиню Софью, и свою великую княгиню Марью, а самъ поиде к рубежу ко тверьскому. Мѣсяца июля въ 2 прииде к Москвѣ царевичь, Сиди-Ахметовъ сынъ, а с ним князи великие ординские, и Едегерь[79] со многими силами, и зажгоша дворы вси на посадѣ; и понесе вѣтръ огнь на город со всѣ страны, и бысть страсть велика всѣмъ людем. Святый же Иона митрополитъ повелѣ всѣмъ священикомъ пѣти молебны по всему граду, и множество народа молитися Богу и пречистой его Матери и великимъ чюдотворцемъ Петру и Алексию, и вѣтръ утиша, а татарове тое же нощи побѣгоша от града прочь, слышавьше въ градѣ шум велик, мняще князя великого пришедша со многими силами.


Дата добавления: 2018-11-24; просмотров: 266; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!