Подготовка текста, перевод и комментарии В. В. Колесова 4 страница



 

19. КАКО ВСЯКОМУ ЧЕЛОВѢКУ РУКОДѢЛЬНИЧАТИ И ВСЯКОЕ ДѢЛО ДѢЛАТИ БЛАГОСЛОВЯСЯ

19. КАК ВСЯКОМУ ЧЕЛОВЕКУ РУКОДЕЛЬНИЧАТЬ И ВСЯКОЕ ДЕЛО ДЕЛАТЬ, БЛАГОСЛОВЯСЬ

 

В домовитомъ обиходѣ и вездѣ всякому человеку, государю или государыни, или сыну или дщѣри, или служке мужеска полу и женьска, и стару и малу всякое дѣло начати или рукодѣльничати: или ести, или пити, или ества варити, или печи што и всякие приспехи дѣлати, и всякое рукоделие, и всякое мастерьство, и, устроивъ собя, очистивъ от всякия скверны и руки умывъ чисто, преже святымъ покланятися трижды въ землю, а по нужи или до пояса, кто умѣетъ достойно проговорити да, благославясь у настоящаго, да молитву Исусову проговоря да перекрестяся, молвя: «Господи благослови, отче», — тоже начати всякое дѣло, ино тому Божия милость поспѣшесътвуетъ, аггели невидимо помогают, а бѣси отбѣгнут, и то дѣло Богу в честь, а души на пользу. И ести, и пити зъ благодарениемъ, ино сладъко, а што впрокъ здѣлано, ино мило, а дѣлати с молитвою и з доброю бѣседою, или с молчаниемъ, а дѣлаючи што ни буть, начнется слово празное или хулное, или с роптаниемъ, или смѣхи, или кощуны, или скверныя и блудныя речи — от такова дѣла и от таковыя бесѣды Божия милость отступитъ, аггели отидутъ скорбни, и возрадуются нечестивии дѣмони, видя волю свою содѣвающу безумнии християне; и приступятъ ту лукавии, влагающе в мысль всякую злобу и всякую вражду и ненависть, и подвизают помыслы на блудъ и на гнѣвъ и на всякие кощуны и сквернословие,[23] и на всякое зло ино, — то уже дѣло, ества или питие не споро, и всякое мастерство и всякое рукодѣлие не о Бозѣ свершается, Богу на гнѣвъ, а людемъ не благословленое не потребно и не мило, и не прочно, а ества и питие не укусна и не сладка, только врагу и его слугамъ угодно и сладко, и радостно. А къто въ естве и в питии, и во всякомъ рукодѣлии не чисто стряпает, и во всякомъ мастерьствѣ што украдетъ или прилжет, или божитца на криве: не толко здѣлано или не в толке стало, а онъ лжетъ, — и тѣ всѣ дѣла не угодны Богу, бѣси написуютъ, и в томъ во всѣмъ человеку истязану быти в день Страшнаго суда.

В домовитом хозяйстве и всюду всякому человеку, хозяину и хозяйке, или сыну и дочери, или слуге — мужчине или женщине, и старому и малому всякое дело начать или рукодельничать: или есть, или пить, или еду готовить, или печь что, и разные припасы делать, и всякое рукоделье исполнять, и всякое ремесло, и, приготовясь, очистясь от всякой скверны и руки вымыв чисто, прежде всего — святым образам поклониться трижды в землю, а в болезни — только до пояса, а кто может правильно молитву сказать, тот, благословясь у старшего и молитву Иисусову проговоря да, перекрестясь, молвит: «Господи, благослови, отче!» — с тем и начать всякое дело, ибо ему Божья милость сопутствует, ангелы невидимо помогают, а бесы исчезнут, и дело такое Богу в почет, а душе на пользу. А есть и пить с благодарностью будет сладко; что впрок сделано, то мило, делать же с молитвой и с доброй беседой или в молчании, а если во время дела какого раздастся слово праздное, или непристойное, или с ропотом, или со смехом, или с кощунством, или скверные и блудливые речи, — от такого дела и от такой беседы Божья милость отступит, ангелы отойдут в скорби, и возрадуются нечестивые бесы, видя, Что волю их исполняют безумные христиане; и приступят тут лукавые, влагая в помысл всякую злобу и всякую вражду и ненависть, и подвигают мысли на блуд, и на гнев, и на всякое кощунство, и сквернословие, и на всякое прочее зло, — и вот уже дело, еда или питье не спорятся, и всякое ремесло и любое рукоделие не с Богом свершается, а Богу во гнев, ибо и людям неблагословенное не нужно и не мило, да и непрочно оно, а еда и питье не вкусны и не сладки, и только дьяволу да слугам его все то и удобно, и сладко, и радостно. А кто в еде и питии и в каком рукоделье нечисто совершает и в ремесле каком украдет что или соврет, или божится ложно: не настолько сделано или не в столько стало, а он врет, — так и такие дела не угодны Богу, и тогда их запишут на себя бесы, и за это все взыщется с человека в день Страшного суда.

 

20. ПОХВАЛА ЖЕНАМЪ[24]

20. ПОХВАЛА ЖЕНАМ

 

Аще даруетъ Богъ жену добру, дражайши есть камени многоцѣннаго, таковая от добры корысти не лишится, дѣлаетъ мужу своему все благожитие. Обрѣтши волну и ленъ, сотвори благопотребно рукама своима, бысть яко корабль куплю дѣющи: издалече збираетъ в себѣ богатество и востает из нощи, и дастъ брашно дому и дѣло рабынямъ, от плода руку своею насадит тяжание много; препоясавъше крѣпко чресла своя, утвердит мышца своя на дѣло и чада своя поучаетъ, тако же и рабъ, и не угасаетъ свѣтилникъ ея всю нощь: руцѣ свои простирает на полезная, лакти же своя утвержает на вретено, милость же простирает убогу, плод же подаетъ нищим, — не печется о дому мужь ея: многоразлична одѣяния преукрашена сотвори мужу своему и сѣбе, и чадомъ, и домочадцемъ своимъ. Всегда же мужь бысть в соньмищи с вельможи и сядет знаемымъ вельми честенъ бысть, и благоразумно бесѣдова разумѣетъ, яко добро дѣлати, никто же без труда вѣнчанъ будетъ. Жены ради добры блаженъ мужь, и число днии его сугубо, жена добра веселит мужа своего и лѣта его исполнит миромъ, жена добра часть блага в части боящихся Господа да будет, жена бо мужа своего честнѣ творяще: первие Божию заповѣдь сохранивъ, благословена будет, а второе отъ человекъ хвалима есть. Жена добра и страдолюбива и молчалива венецъ есть мужеви своему, обрѣте мужь жену свою добру износитъ благая из дому своего: блаженъ есть таковыя жены мужь, и лѣта своя исполняют во блазѣ мирѣ; о добрѣ жене хвала мужу и честь.

Если дарует Бог жену добрую, получше то камня драгоценного; такая по корысти добра не лишит, всегда хорошую жизнь устроит своему мужу. Собрав шерсть и лен, сделай что нужно руками своими, будь как корабль торговый: издалека вбирает в себя богатства и возникает из ночи; и даст она пищу дому и дело служанкам, от плодов своих рук увеличит достояние намного; препоясав туго чресла свои, руки свои утвердит на дело и чад своих поучает, как и рабов, и не угаснет светильник ее всю ночь: руки свои протягивает к прялке, а персты ее берутся за веретено, милость обращает на убогого и плоды трудов подает нищим, — не беспокоится о доме муж ее; самые разные одежды расшитые сделает мужу своему, и себе, и детям, и домочадцам своим. И потому всегда ее муж соберется с вельможами и сядет, всеми друзьями почтен, и, мудро беседуя, знает, как делать добро, ибо никто без труда не увенчан. Если доброй женою муж благословен, число дней его жизни удвоится, хорошая жена радует мужа своего и наполнит миром лета его; хорошая жена да будет благою наградой тем, кто боится Бога, ибо жена делает мужа своего добродетельней: во-первых, исполнив Божию заповедь, благословится Богом, а во-вторых, славится и людьми. Жена добрая, и трудолюбивая, и молчаливая — венец своему мужу, коли обрел муж жену свою добрую — только хорошее выносит из дома своего; благословен муж такой жены, и года свои проживут они в добром мире; за хорошую жену похвала мужу и честь.

 

21. НАКАЗЪ МУЖУ И ЖЕНѢ, И ЛЮДЕМ, И ДѢТЕМЪ, КАКО ЛѢПО БЫТИ ИМЪ

21. НАКАЗ МУЖУ, И ЖЕНЕ, И РАБОТНИКАМ, И ДЕТЯМ, КАК ПОДОБАЕТ ИМ ЖИТЬ

 

Да самому себѣ государю и жену, и дѣтей, и домочадцов своихъ учити не красти, не блясти, не солгати, не оклеветати, не завидѣти, не обидети, не клепати, чюжаго не прѣтися, не осужатися, не бражничати, не просмѣивати, не помнити зла, не гнѣватися ни на кого, к большимъ быти послушны и покорну, к средънимъ любовну, к меншим и убогимъ привѣтну и милостиву, со всякимъ управа без волокиты, ноипаче наимита наимомъ не изобидѣти, а всякая обида со благодарениемъ терпѣти Бога ради: и поносъ, и укоризна, аще по дѣломъ поносятъ и укаряютъ, сие с любовию приимати, и от таковаго безумия отвращатися, а противъ не мстити. Аще в чемъ не повиненъ, за сие от Бога мзду приимеши. А домочатцѣвъ своихъ учи страху Божию и всякой добродѣтели, и самъ тая же твори, вкупѣ от Бога обрящете милость. Аще ли небрежениемъ и нерадѣниемъ самъ или жена мужнимъ ненаказанием согрѣшит или что злое сотворитъ, и вси домочадцы, мужи и жены, и дѣти господаревым ненаказаниемъ каковъ грѣх или что зло сотворят, или брань, или татбу, или блудъ, всѣ въкупѣ по дѣломъ своимъ приимутъ: зло сотворшии — муку вѣчную, а добро сотворшии, Богоу угодно поживше, — жизнь вѣчную наследят в царствии небеснемъ.

И тебе самому, господину, жену, и детей, и домочадцев своих учить не красть, не блудить, не лгать, не клеветать, не завидовать, не обижать, не наушничать, на чужое не посягать, не осуждать, не бражничать, не высмеивать, не помнить зла, ни на кого не гневаться, к старшим быть послушными да покорными, к средним — дружелюбными, к младшим и убогим — приветливыми и милостивыми, всякое дело править без волокиты и особенно не обижать в оплате работника, всякую же обиду с благодарностью претерпеть ради Бога: и поношение, и укоризну, если поделом поносят и укоряют, с любовию принимать и подобного безрассудства избегать, а в ответ не мстить. Если же ни в чем не повинен, за это от Бога награду получишь. А домочадцев своих учи страху Божию и всякой добродетели, и сам то же делай, и вместе от Бога получите милость. Если же небрежением и нерадением сам или жена, наставлением мужа обделенная, согрешит или что нехорошее сотворит, и все домочадцы, мужчины и женщины и дети, хозяйского наставления не имея, грех какой или зло совершат: или ругань, или воровство, или блуд, — все вместе по делам своим примут; зло сотворившие — муку вечную, а добро сотворившие, угодно Богу прожившие, — жизнь вечную получат в царствии небесном.

 

22. КАКОВЫ ЛЮДИ ДЕРЬЖАТЬ[25] И КАКЪ О НИХ ПРОМЫШЛЯТИ ВО ВСЯКОМЪ УЧЕНИИ И В БОЖЕСТВЕНЫХ ЗАПОВЕДѢЙ, И В ДОМОВНОМЪ СТРОЕНИИ

22. КАКИХ ЛЮДЕЙ ДЕРЖАТЬ И КАК НАСТАВЛЯТЬ ИХ ВО ВСЯКОМ УЧЕНИИ, И В БОЖЕСТВЕННЫХ ЗАПОВЕДЯХ, И В ДОМАШНЕЙ РАБОТЕ

 

А людей у собя добрых дворовыхъ держати, чтобы были рукоделны, кто чему достоинъ и какому рукодѣлию ученъ, не воръ бы, не бражник, не зерьщикъ, не тать, не разбойникъ, не блудникъ, не чародѣй, не корчмитъ, не оманьщикъ; всякой бы человекъ у доброго государя наученъ страху Божию и вѣжьству, и смиренью, и всякимъ добродѣтелемъ, доброму промыслу, не солгалъ, ни розбилъ, никово бы не обиделъ, сыт бы был государевымъ жалованьемъ да одѣнъ, или своимъ рукодѣлиемъ; а чемъ государь пожалует: платьемъ или лошедь и всяким нарядцомъ, или пашенькою, или кокою торговлею, а и сам что замыслитъ своими труды, — ино лучшее платенко верьхнее и нижнее, и рубашка, и сапогь блюсти по праздникомъ и при добрых людех в ведро, а всегды было бы чистенко и не изваляно, и не изгрязнено, и не излито, и не измочено, и не измято. А которой человекъ глуп и грубъ и невѣжда, и небреженъ, а и есть у нево платенко, государьско жалованье или своими труды здѣлано, да беречи не умѣет, ино государю или кому приказано у таких нечювьсьтвениковъ платье берегутъ у собя лучшее, дадутъ, коли во время надѣть да, опять снемше, у собя блюдутъ. А всемъ дворовымъ людемъ наказъ: всегда што дѣлают в ветшаном платье, а какъ пред государемъ и при людех — въ чистомъ во вседневномъ платейцы, а в празники и при добрых людехъ или с государемъ или съ государынею где быти, ино в лучшемъ платьи; а беречи от грязи и от дожжа, и от снегу, и пришед да снявъ платейце, высушить да вымять, и вытерьть, и выпахать хорошенько, укласть и упрятать гдѣ то живет, — ино и себѣ мило, и от людей чесно, и государю споро, и слушкам прочно, и всегда вновѣ. А люди бъ были во чти и в грозѣ, и во всякомъ дозорѣ, промеж бы собя не кралися, чюжево бы отнюдь не хотѣли никоими дѣлы, а государьского бы берегли все за одинъ, а государю бы и государыни не лгали и не клеветали ни на кого ни в чемъ, а государи бы темъ не потакали, обыскивали бы прямо ставя с очей на очи, дурному бы не попущали, а доброго бы жаловали, ино всякъ добру ревнуетъ и государьское жалованья хочет выслужить правдою и прямою своею службою, и государьскимъ наказом и добрымъ наукомъ вѣкъ живетъ и душу спасетъ, и государю служит, и Богу угодит. Да наипаче указывати, которымъ вмѣстно к церкви Божии всегда ходити и по праздникомъ или во дворе пѣтья слушати, и особъ наедине молитися, чистота телесная хранити от всякаго блуда, и пьяньства, и лакомъства, и от безвременного пития и ествы, и обьядения, и пияньства воздержатися, и отцовъ бы духовных и з женами своими имѣти, и на покаяния приходили, а женатые с своими женами законно бы жили по духовнаго отца наказанию, от женъ бы своих не блудили, а жены от мужей; да чему самъ от государя наученъ, тово бы и жены наказывали, всякому страху Божию и вѣжству, и государыни бы слушали и повиновалася во всемъ, и своими труды и рукодельемъ выслуживала, а не крала бы и не лгала, и не бляла, и не бражничала, и з дурными речми к государыни не приходила, и волхвовъ, и с кореньемъ, и з зельемъ, кто тѣмъ промышляетъ, с тѣми бы отнюдь не зналася и государемъ бы про таких людей не сказывали, то бо суть слуги бѣсовския. Служили бы государемъ своимъ вѣрою и правдою, и добрыми дѣлы, и праведными труды, а государи бы и государыни людей своих, мужей и женъ, и робят, и всяких слугъ жаловали, и кормили, и поили, и одѣвали, и въ тепле бы жили и во всякомъ покои, и в благоденьстве всегда, и государи бы себя и свою душу и домъ свой добре строивъ, и домочадцовъ безо всякия скорби, тоже нищих и странных и убогих вдовицъ и сирот покоити достойно от своих праведных трудовъ и к церквамъ Божиимъ и церковникомъ, и в монастыри проносити милостыня, и к себѣ в домы своя призывати, ино то и Богу приятно, и души полезно; а отнюдъ бы не вмещалося в домъ ни от насилия, ни от грабления, ни от всякого мшелоимъсътва, ни от посулу, ни от поклепу, ни от резоимъства, ни от ябедничества, ни от крива суда, — аще от сего зла Богъ соблюдетъ, тотъ домъ будетъ благословенъ отнынѣ и до века.

А людей дворовых у себя держать хороших, чтобы знали ремесло, кто какого достоин и какому ремеслу учен, не был бы ни вор, ни бражник, ни игрок, ни грабитель, ни разбойник, ни блудник, ни колдун, ни мошенник, ни обманщик; всякий бы человек у хорошего хозяина научен был страху Божию, и знанию, и смирению, и всем добродетелям, доброй заботе, не солгал, не разбил, никого бы не обидел, сыт бы был да одет господским пожалованием или своим ремеслом; а чем господин пожалует: платьем, или лошадью и всяким снаряжением, или пашенкой, или какою торговлею, да и сам что получит своими трудами, — из этого лучшее платье верхнее и нижнее, и рубашку, и сапоги носить по праздникам и при добрых людях в хорошую погоду, а всегда бы было чистенько и не измято, и не загрязнено, и не облито, и не намочено, и не разорвано. А какой человек глуп, и груб, и невежда, и не бережлив, и есть у него платьишко, господина пожалование или своими трудами добытое, да беречь не умеет, тогда господину или кому он прикажет таковых нерадивых платье беречь у себя, что получше, да давать им на время, когда нужно, и, снова сняв, у себя же хранить. И всем дворовым людям приказ: всегда работать в старой одежде, а как перед господином и на люди — в чистом повседневном платье, а в праздники и при добрых людях, или с господином, или с госпожою куда идти, то в лучшем платье; и беречь его от грязи, и от дождя, и от снега, а воротясь и сняв платьице, высушить да вытряхнуть и вытереть и обмести хорошенько, уложить и спрятать, где что находится, — так и себе мило, и от людей честь, и господину прибыль, и служкам надолго, и всегда как новое. А люди бы были в уважении и в страхе и всегда под присмотром, меж собою бы не воровались, чужого бы никогда не желали ни в каком виде, а господское бы хранили все заодно, и господину бы и госпоже не лгали и не клеветали ни на кого ни в чем, да и господа бы таким не потакали, проводили дознание прямо, делая очную ставку, дурному бы не попускали, а доброго жаловали, чтоб каждый был склонен к добру и господское жалованье хотел бы выслужить правдой и верной службой, и господским приказом и доброй наукой век проживет и душу спасет; и господину служит, и Богу угождает. Но пуще всего следить, кому надлежит в церковь Божью ходить и всегда и по праздникам или в доме молебны слушать и особо молиться наедине; чистоту телесную хранить от всякого блуда, и пьянства, и чревоугодия, и от неурочных питья и еды, и от обжорства, и от пьянства воздерживаться да иметь бы им вместе с женами одних духовных отцов, к которым на исповедь бы приходили; женатые же со своими женами законно бы жили по поучению духовного отца, на стороне от жен своих не блудили, а жены — от мужей; чему и сам господином научен, тому бы и жен учили, всякому страху Божью и уважению, и чтоб госпожу свою слушались, и чтобы повиновались ей во всем, а своими трудами да ремеслом заслужили милость ее, да ни одна не крала бы, и не лгала, и не блудила, и не бражничала, и с дурными речами к госпоже не ходила бы, и с волхвами, и с теми, что промышляют кореньем и зельем, отнюдь бы не зналась и господам про таких людей не сказывала бы, ибо то слуги бесовские. Служили бы господам своим верой и правдой, и добрыми делами, и праведными трудами, а господа бы и госпожи людей своих, мужчин и женщин, и ребят, и всех слуг, жаловали и кормили, и поили, и одевали, и в тепле бы держали и покое, всегда в благополучии, а господа, себя и свою душу и дом свой хорошо устроив, и домочадцев избавили бы от всякой скорби, также нищих и странников, и убогих вдовиц и сирот снабдили бы подобающе от праведных своих трудов, и в церкви Божии, и церковникам, и в монастыри приносили бы милостыню, и к себе в дома свои звали, ибо то и Богу приятно и душе полезно; но отнюдь не входило бы в дом ничего от насилия, ни из грабежа, ни из какой корысти, ни из взятки, ни из навета, ни из ростовщичества, ни из клеветы, ни из неправедного суда, — если от этого зла Бог охранит, будет тот дом благословен отныне и вовеки.

 

23. КАКО ВРАЧЕВАТИСЯ ХРИСТИЯНОМЪ ОТ БОЛЕЗНИ И ОТ ВСЯКИХ СКОРБЬ

23. КАК ВРАЧЕВАТЬСЯ ХРИСТИАНАМ ОТ БОЛЕЗНИ И ОТ ВСЯКИХ СТРАДАНИЙ

 

Аще Богъ пошлет на кого болезнь или какую скорбь, ино врачеватися Божиею милостию, да слезами, да молитвою, да постомъ, да милостынею к нищимъ, да истиннымъ покаянием, да благодарение и прощение, и милосердие, и нелицѣмѣрная любовь ко всякому, да отцовъ духовных подьвизати на моление Богу, и молебны пѣти, и вода святити с честных крестов и со святых мощей и с чюдотворных образовъ, и масломъ свящатися, да и по чюдотворнымъ, по святымъ мѣстомъ обещеватися и, приходяще, молитися со всякою чистою совѣстию, тѣм цѣлба всякимъ различнымъ недугомъ от Бога получити, да и от всяких грѣховъ удалятися, и впередь никакова зла не творити; а отцовъ духовных заповѣди хранити и епитемъи исправляти, тѣмъ очиститися от грѣха, и душевная и телесная болезнь исцелити, и Бога милостива сотворити. И всякому християнину целити себѣ от всяких различьных недугъ душевныхъ и телесныхъ, и душетлѣнныхъ и болезненых страстей, жити по заповедемъ Господнимъ и по отеческому преданию, и по християньскому закону, якоже в начале писано книги сея от первыя главы вся пятьнадесят главъ и прочая главы книги сея такоже, 25 глав, внимати и достоит творити, ино и Богу угодит, и душу спасет, и грѣха избудетъ, и здравие получитъ душевное и телесное, и вѣчных благъ наследникъ будетъ. А кто безстрашенъ и бесчиненъ, страху Божию не имѣетъ и воли Божии не творит, и закону християньского и отеческаго предания не хранит, о церкви Божии и о церковномъ пѣнии, и о келейномъ правиле, и о молитве, и о всякомъ славословии Божии не радитъ, естъ и пиетъ без воздержания, и во обьядение и в пияньство, и не в подобно время, и законного жительства не хранит, недѣли, и среды, и пятка, и празниковъ, и Великого поста, и Богородичьна, без воздержания блудитъ и не в подобно врѣмя, и чрезъ естество и чрезъ законъ, или от жены блудятъ, или содомъский грѣхъ содѣвают, и всяко скаредие творятъ и всякие богомѣрзские дѣла:[26] блудъ, нечистоту, сквернословие и срамословие, пѣсни бѣсовские, бубны, трубы, сопѣли, — всяко бѣсовское угодие и всякое бесчиние, и бесстрашие, к сему ж чарование и волхвование, и наузы,[27] звездочетье, рафли, алнамахи, чернокнижье, воронограй, шестокрылъ, стрелки громныя, топорки, усовники, дна камение, кости волшебныя и иныя всякия козьни бесовъския. Или кто чародѣйствомъ и зелиемъ, и корениемъ, и травами на смерть или на потворьство окормляетъ, или бесовскими славами и мечтаньми, и кудесом чаруетъ на всякое зло или на прелюбодейство, или кто кленется именемъ Божиимъ во лжу или клевещетъ на друга, туто ж прочти и 24 главу. В тѣхъ во всѣхъ дѣлехъ и в обычеехъ и нравех востаетъ в человецехъ гордость, ненависть, злопомнение, гнѣвъ, вражда, обида, лжа, татьба, клятъва, срамословие и сквернословие, и чарование, и волхвавание, смѣх, кощуны, обьядение, пияньство безвременное и рано и поздно и всякая злая дѣла, и всякий блудъ, и всякая нечистота. И благий человеколюбецъ Богъ не терпя в человецѣхъ таких злыхъ нравовъ и обычаевъ и всякихъ неподобных дѣлъ, якоже чадолюбивый отецъ скорбьми спасаетъ,[28] и ко спасению приводит, показуя, и наказуетъ за премногия грѣхи наша, смерти же скорыя не предастъ, не хощет смерти грѣшничи, но ожидает покаяния, еже обратитися и живу быти ему; аще не обратятся и не каются от злыхъ дѣлъ, наводит грѣхъ ради наших, овогда глад, ово моръ, ово пожаръ, ово потопъ, ово пленение, и о посечение от поганых и градомъ разорение, и церквамъ Божиимъ и всякой святыни потребление и всякому стяжанию расхищение, овогда от царска гнѣва разграбление имѣнию и самому казнь без милости и поносная смерть, и от разбойникъ и от татей окрадение и от судей продажа и мучение, ово бездождие, ово безвременные дожди и нестройные лѣта, и зима неугодна, и лютые мразы, и земли бесплодие, и всякому животному — скоту и зверемъ, и птицамъ, и рыбам: и всякому обилию скудость, родителемъ и женѣ, и чадомъ нужными и напрасными, и съкорыми смертьми лишение от многоразличных нужныхъ и тяжкихъ недуговъ страдания и злескончание. И о всех сихъ настоящих бѣдах не уцеломудримся и не накажемся, и в покаяйие и в чювьство, и в страх не внидемъ, видя таково праведного гнѣва Божия наказание за премноги» грѣхи наши? И паки Господь наказуя ны и обращая к покаянию, якоже и долготерпѣливаго Иова искушая,[29] посылая различныя скорби и болѣзьни, и тяжкия недуги, от духов лукавых мучение, тѣлу согнитие, костемъ ломота, отокъ и опухолъ на все уды, проходом обоимъ заклад и камень во удахъ, и глухота, и слѣпота, и нѣмота, в утробѣ терзание, и блевание злое, и на низъ во оба прохода кровь и гной, и сухотная, и кашель, и главоболение, и зубная болезнь, и камчюгъ, и френьчюги,[30] и разслабление, и трясение, и всякие тяшкие различные недуги — наказание гнѣва Божия. И сия вся своя грѣхи презрѣхомъ и в покаяние не внидохомъ, ничто же не уцѣломудри, ни устраши и не накажемъся, о семъ видя Божие наказание на себѣ и болезни тяшкие, оставя Бога, создавшаго ны, и милости и прощение грѣховъ от него не требуя, еже злѣ содѣяхомъ и приступихомъ к нечистымъ бѣсомъ, от них же отрекохомъся во святомъ крещении и всѣхъ дѣлъ их, и призываемъ к себѣ чародѣевъ и кудесниковъ, и волъхвовъ, и всяких мечетниковъ и зелейниковъ, и с кореньемъ, от нихже чаемъ душетлѣнныя и временныя помощи и уготоваемъ собя дияволу во дно адово во вѣки мучитися. О безумнии человеци! Оле неразумия вашего, не разсуждаем своихъ грѣховъ, за што ны Богъ наказуетъ, и не каемся о них, и не престаемъ от злобъ и от всяких неподобныхъ дѣлъ, не помышляемъ вѣчнаго, но желаемъ тлѣннаго и временнаго. Престаните от злобъ и от всяких душетленных дѣлъ и очистимъ себѣ истинным покаяниемъ, яко милостивъ Господь помилуетъ от грѣхъ и подастъ телесемъ здравие и душамъ спасение и вѣчных благъ не лишит, аще кто потрудится в семъ вѣцѣ царства ради небеснаго. Писано бо есть во святомъ Апостоле: «Многими скорбми подобаетъ намъ внити в царство небесное»;[31] во святомъ Еуаггелии речено бысть: «Уский и прискорбный путь[32] вводяй в живот, а широкий и пространный, вводяй в пагубу», и паки рече Господь: «Нужно есть царство небесное,[33] и нужницы восхищаютъ е».


Дата добавления: 2018-11-24; просмотров: 769; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!