ФІЛОСОФІЯ ГРОМАДЯНСЬКОГО СУСПІЛЬСТВА У ХХ СТОЛІТТІ



Тема

Буття і метафізика: між реальністю і дійсністю. Концептуальні особливості пошуків нової соціальності

Переоцінка цінностей і прихід нігілізму. Пастки метафізики і діалектики.

Е. Гусерль про кризу європейського людства і філософію.

Від детермінізму до індетермінізму.

Хосе Ортега-і-Гасет про "бунт мас" і "безхребетну Іспанію".

Сумнівність унітарних та моністичних поглядів на соціальність. Критика діалектичного розуму (Ж. П. Сартр).

Життєвий світ та рутинні і приховані форми влади. Влада і насильство.

Поняття відкритого суспільства К. Поппера. Критика бюрократичних режимів.

Ганна Арендт про джерела імперіалізму і тоталітаризму. Життя як найвища цінність (за Г. Арендт).

 

Питання для самоконтролю:

1. Запропонуйте визначення нігілізму та розкрийте його соціальні і метафізичні витоки, спираючись на погляди Ніцше і А. Камю.

2. Назвіть небезпеки, що загрожують філософії і культурі, з погляду Гусерля. У чому суть "об'єктивістської" кризи ? 

3. Охарактеризуйте філософські принципи соціального детермінізму.

4. Охарактеризуйте світоглядні й ідеологічні витоки фашизму і нацизму .

5. Охарактеризуйте, яке суспільство К. Поппер називає закритим, а яке – відкритим ?

6. Визначте обсяг ознак понять "громадське" і "публічне".

7. Запропонуйте визначення поняття соціальності і поясніть його зв'язок з публічністю і приватністю. Яким чином занепад публічного (громадського) позначається на приватній сфері суспільства?

Література:

Гусерль Е. Криза європейського людства і філософія // Сучасна зарубіжна філософія.Течії і напрями. Хрестоматія. Навч. посібник. – К.: Ваклер,1996. – С. 62-95.

Ортега-і-Гасет Х. Бунт Мас. Безхребетна Іспанія. До питання про фашизм // Ортега-і-Гасет Х. Вибрані твори / Пер. з іспанської. - К.: Основи,1994.- С. 15-140; 140-196; 196-205.

Поппер К. Відкрите суспільство та його вороги. Том І / Пер. з англ. – К.: Основи,1994. - С. 191-226.

РюсЖаклін. Поступ сучасних ідей. Панорама новітньої науки. – К.:Основи, 1998. – С. 11-34; 75-81; 165-186; 227-236.

Додаткова література:

Арендт Г. Джерела тоталітаризму / Пер. з англ.– К.:Дух і літера,2002.– С. 254-275;390-442.

Арендт Г. Становище людини / Пер. з англ. – Львів: Літопис, 1999.- С. 46-73; 241-247.

ЭкоУмберто. Вечный фашизм // ЭкоУмберто. Пятьэссе на темыэтики / Пер. с итальянского. – Санкт-Петербург: Симпозиум, 2000. – С. 49-81.

Краус В. Нігілізм сьогодні або терплячість світової історії.-К.:Основи,1994.-С.7-13;91-103.

Карась А.ПриоритетыЗападнойцивилизации и метафизика„коммунистическойсоциальности”: опытУкраины // Диалогцивилизиций: Восток – Запад. Выпуск 1. Материалы„круглого стола”: „Кризиссовременнойфилософскойкомпаративистики. Логикаистории и будущеесовременнойцивилизации”. – Мо­сква: ИздательствоРосийскогоуниверситетадружбынародов, 2000. – С. 91-120.

 

Тема 12 (семінар)

Концепція ЮргенаГабермаса.

1. Ідейні витоки та еволюція поглядів. Особливості комунікативної філософії Ю. Габермаса. Комунікативна дія і дискурс як дві форми комунікації. Комунікативна реконструкція практичного розуму.

2. Поняття "сфери відкритості". Дуалізм "життєвого світу" і "системи". Соціальні структури відкритості.

3. Традиційно-етична, модерно-економічна і дискурсивно-комунікативна "моделі" громадянського суспільства. Громадянське суспільство як сфера приватної автономії.

4. Громадянство і національна ідентичність.

5. Критика концепції Габермаса з боку М. Фуко і Дж. Кіна.

 

Питання для самоконтролю:

1. У чому полягає комунікативна трансформація філософії ?

2. Охарактеризуйте поняття "репрезентативної" і "громадянської" відкритості. Що є підставою їх розмежування для Ю. Габермаса ?

3. Яку роль у поширенні відкритості відіграють література і мистецтво ?

4. Розкрийте зміст принципу "міжсуб'єктних" відносин і поясніть його відмінність від поняття "міжсуб'єктивних".

5. Визначте місце згоди, консенсусу і мовної гри у понятті дискурсу Габермаса.

6. Охарактеризуйте "п'ять випадків дискурсу" за Габермасом і вкажіть, що є універсальною основою кожного з них.

7. На підставі яких міркувань М. Фуко називає концепцію Габермаса "утопією комунікативної раціональности"

Література:

Габермас Ю. Структурні перетворення у сфері відкритости: дослідження категорії громадянське суспільство / Пер. з німецької. – Львів: Літопис, 2000. – С. 9-42; 44-71;71-89.

Хабармас Ю.Гражданство и национальнаяидентичность // Ха­бармас Ю. Демократия, разум, нравственность. – М.: Acade­mia, 1995. – С. 209 – 245.

Габермас Ю. Комунікативна дія і дискурс – дві форми повсякден­ної комунікації / Пер. з німецької // Ситниченко Л. Першоджерела комунікативної філософії. – К.: Либідь, 1996. – С. 84 - 91.

Габермас Ю. Дії, мовленнєві акти, мовленнєві інтеакції та життєвий світ // Єрмоленко А. М. Комунікативна практична філософія. Підручник. - К.: Лібра, 1999.- С. 287-325.

ФливбьергБент. Хабермас и Фуко:мислители для граждансь­кого общества // Вопросыфилософии. – 2002. – № 2. – С. 137 – 157.

Додаткова література:

Єрмоленко А. М. Комунікативна практична філософія. Підручник. - К.: Лібра, 1999.- С. 19-57; 112-120; 138-156.

Карась А. Філософія громадянського суспільства у класичних теоріях і некласичних інтерпретаціях. – С. 366-373.

Кін Джон. Громадянське суспільство: старі образи, нове бачення / Пер. з англ. – К.:АНОД, 2000. – С. 151-179 (Публічність).

 

Тема 13


Дата добавления: 2018-05-02; просмотров: 236; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!