РОСІЙСЬКИЙ КЛАСИЦИЗМ І ТВОРЧІСТЬ М. ЛОМОНОСОВА
Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України
Полтавський національний педагогічний університет
імені В.Г.Короленка
Факультет філології та журналістики
Кафедра світової літератури
ПРАКТИЧНІ ЗАНЯТТЯ
САМОСТІЙНА РОБОТА
ІНДИВІДУАЛЬНА РОБОТА
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
З навчальної дисципліни
«Історія зарубіжної літератури XVIIІ століття»
Для студентів 2 курсу
Напряму підготовки : 6.030200. Журналістика
Групи Ж-21
Укладачі : д. філол. н., проф. Ніколенко О.М., асист. Куць О.А.
Полтава − 2012
ТЕМИ ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ
№ з/п | Тема | К-ть год. | Модуль |
1. | Просвітництво як доба в історії світової літератури | 2 |
1-й
|
2. | Ідеї Просвітництва в романі Д. Дефо «Життя і незвичайні та дивовижні пригоди Робінзона Крузо» | 2 | |
3. | Сатира і утопія в романі Дж. Свіфта «Мандри Гуллівера» | 2 | |
4. | Творчість Ф. Шиллера | 2 | |
5. | Творчість Й.-В. Гете | 2 |
2-й |
6. | Російський класицизм і творчість М. Ломоносова | 2 | |
7. | Повість М. Карамзіна «Бідна Ліза» | 2 | |
8. | Підсумковий модульний контроль | 2 |
ПЛАНИ ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ
ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ № 1
ПРОСВІТНИЦТВО ЯК ДОБА В ІСТОРІЇ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ
План
1. Історичні умови розвитку літератури та мистецтва XVIII століття. Просвітництво як доба в історії світової літератури. Провідні ідеї Просвітництва. Роль філософії.
|
|
2. Просвітницький класицизм. Його характерні риси і представники.
3. Просвітницький реалізм. Його характерні риси і представники.
4. Сентименталізм. Його філософське підгрунтя, основні риси, представники.
5. Рококо як художній стиль. Його характерні особливості й представники.
Література
Ніколенко О.М. Бароко. Класицизм. Просвітництво. – Харків, 2003. – С. 121-136.
Ніколенко О.М. Просвітництво як доба в історії світової культури // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2003. - № 1. – С. 53-56.
Наливайко Д.С. Искусство: направления, течения, стили. – Кн. 1. – К., 1981.
Безвершук Ж.О. Історія і теорія світової та вітчизняної культури. – К., 1991.
ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ № 2
ІДЕЇ ПРОСВІТНИЦТВА В РОМАНІ Д. ДЕФО «ЖИТТЯ Й НЕЗВИЧАЙНІ ТА ДИВОВИЖНІ ПРИГОДИ РОБІНЗОНА КРУЗО»
План
1. Специфіка англійського Просвітництва. Етапи його розвитку. Основні жанри англійської літератури даного періоду.
2. Життєвий і творчий шлях Д. Дефо, його місце в історії англійської та світової літератури.
3. Головна тема та особливості розвитку сюжету в романі “Робінзон Крузо”. Своєрідність композиції.
|
|
4. Образ Робінзона. Втілення в ньому просвітницької концепції людини.
5. Художні особливості роману (роль описів природи, точність деталей і подробиць, характер оповіді тощо).
6. Філософське і виховне значення твору. Поняття “робінзонада”. Традиція “робінзонади” у світовій літературі.
Література
Ніколенко О.М. Бароко. Класицизм. Просвітництво. – Харків, 2003. – С. 137-142.
История зарубежной литературы XVIII века / З.И. Плавскин, А.В. Белобратов и др. – М., 1991.
Урнов Д. Дефо. – М., 1990.
Урнов Д. Робинзон и Гулливер. Судьба двух литературных героев. – М., 1975.
Папсуев В.В. Особенности композиции романов Д. Дефо // Вопросы композиции в зарубежной литературе. – М., 1983. – С. 20-30.
Кругла Л.В. Будуть і в нас робінзони… // Відродження. – 1995. - № 9.
ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ № 3
САТИРА І УТОПІЯ В РОМАНІ ДЖ. СВІФТА «МАНДРИ ГУЛЛІВЕРА»
План
1. Дж. Свіфт – видатний представник Просвітництва. Основні етапи його життя і творчості.
2. Особливості композиції та жанру роману “Мандри Гуллівера”.
3. Критика англійської монархуї у 1 частині твору.
4. Поєднання сатири і утопії у 2 частині роману.
5. Соціальна критика різних галузей суспільства у 3 частині роману. Республіканські ідеї Свіфта.
|
|
6. Алегоричний зміст 4 частини твору. Образи гуїгнгнмів та єгу, їх символічність.
7. Аналіз образу Гуллівера, художні засоби його створення.
8. Художня своєрідність роману “Мандри Гуллівера”.
Література
Ніколенко О.М. Бароко. Класицизм. Просвітництво. – Харків, 2003. – С. 142-149.
История зарубежной литературы XVIII века / З.И. Плавскин, А.В. Белобратов и др. – М., 1991.
Левидов М.Ю. Путешествия в некоторые отдаленные страны мысли и чувства Дж. Свфита. – М., 1986.
Муравьев В.С. Путешествие с Гулливером. – М., 1972.
Урнов Д. Робинзон и Гулливер. Судьба двух литературных героев. – М., 1973.
Гречанюк С. Прозріння і розчарування Дж. Свіфта // Всесвіт. – 1987. - № 3.
Трауберг Л. «Безумие» доктора Свифта (об аллегории в романе «Путешествия Гулливера» // Вопросы литературы. – 1977. - № 2.
Гарин И. Свифт // Гарин И. Пророки и поэты. – М., 1992. – Т. 1.
ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ № 4
ТВОРЧІСТЬ Ф. ШИЛЛЕРА
План
1. Своєрідність німецького Просвітництва. Етапи німецького Просвітництва та їх представники.
2. Життєвий і творчий шлях Ф. Шиллера.
3. Естетичні погляди Ф. Шиллера.
4. Лірика Ф. Шиллера. Розробка жанру балади митцем. Ідейно-естетичні особливості поетичних творів Ф. Шиллера (“Рукавичка”, “Лицар Тогенбург”, “Івікові журавлі”, “Поділ землі”, “До радості” та ін.).
|
|
5. Драматургія Ф. Шиллера штюрмерського періоду:
а) п’єса “Розбійники”: риси романтизму у драмі, антитеза як структуроутворюючий принцип твору, образи головних героїв;
б) п’єса “Підступність і кохання”: основний конфлікт драми, образи
головних героїв, художні особливості твору.
6. Тема національно-визвольної боротьби у драмі Ф. Шиллера “Вільгельм Телль”. Образ Вільгельма Телля. Художня своєрідність твору.
Література
Ніколенко О.М. Бароко. Класицизм. Просвітництво. – Харків, 2003. – С. 156-175.
Ланштейн П. Жизнь Шиллера. – М., 1984.
Либинзон З. Е. Фридрих Шиллер: Книга для учащихся. – М., 1990.
Бояджиев Г. От Софокла до Брехта. – М., 1988.- С. 190-208.
История зарубежной литературы XVIII века / З.И. Плавскин, А.В. Белобратов и др. – М., 1991.
Логвин Г. “Майстерно ти стріляєш з лука, Телль…” (До проведення уроків з вивчення поетичної драми Ф. Шиллера “Вільгельм Телль”) // Зарубіжна література в навчальних закладах. – 1999. - № 9. – С. 21-25.
ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ № 5
ТВОРЧІСТЬ Й. В. ГЕТЕ
План
1. Й.В. Гете – поет, драматург, філософ. Основні етапи творчої еволюції митця.
2. Балада Й.В. Гете “Вільшаний король”: особливості композиції та образної системи, роль міфу у творі. Переклади балади Гете “Вільшаний король”. Зіставлення балад Гете і Шиллера: схожість і відмінність.
3. Історія створення “Фауста” Гете.
4. Тематика і проблематика твору. Особливості композиції “Фауста”. Роль прологів у творі.
5. Образ Фауста.
6. Образ Мефістофеля.
7. Образ Вагнера.
8. Образ Маргарити.
9. Жанрово-стильові особливості “Фауста”. Роль міфології.
10. Образ Фауста у світовій літературі. “Фауст” у світовому мистецтві.
Література
Шалагінов Б.Б. Шлях Гете: Життя, філософія, творчість. – Харків, 2003.
Шалагінов Б. Гете // Вікно в світ. – 1999. - № 1. – С. 52-73.
Шалагінов Б. “Фауст” Гете: людина поміж Богом і дияволом // Всесвітня література та культура в навчальних закладах України. – 2000. - № 12. – С. 45-46.
Шалагінов Б. “Фауст” Гете: Містерія, міф, утопія. – К., 2002.
Ніколенко О.М. Бароко. Класицизм. Просвітництво. – Харків, 2003. – С. 176-208.
Аникст А. Творческий путь Гете. – М., 1986.
Бахтин М. Время и пространство в произведениях Гете // Эстетика словесного творчества. – М., 1979. – С. 204-237.
Конради К.О. Гете: Жизнь и творчество: В 2 т. – М., 1987.
Свасьян К. Иоганн Вольфганг Гете. – М., 1989.
Филина И.А. Философско-этические проблемы в трагедии Гете «Фауст» // Всесвітня література та культура в навчальних закладах України. – 2001. - № 4. – С. 30-32.
Лейтес Н.С. От «Фауста» до наших дней. – М., 1987.
ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ № 6
РОСІЙСЬКИЙ КЛАСИЦИЗМ І ТВОРЧІСТЬ М. ЛОМОНОСОВА
План
1. Історичні умови і своєрідність російського класицизму.
2. Життя і творчість М. Ломоносова, його суспільна, наукова і просвітницька діяльність.
3. Реформа російського віршування, здійснена М. Ломоносовим. Теорія трьох “штилів” та її значення в історії російської літератури.
4. Проблематика та художні особливості од М.В. Ломоносова. Аналіз «Оды на день восшествия на престол государыни императрицы Елизаветы Петровны 1747 года».
5. Тема наукового подвигу людини-творця в поезії «Вечернее размышление о Божием величестве при случае северного сияния».
6. Погляди Ломоносова на роль поета і поезії («Разговор с Анакреонтом»).
Література
Федоров В. История русской литературы XVIII века. – М., 1982.
Орлов П. История русской литературы XVIII века. – М., 1991.
Москвичева Г. Русский классицизм. – М., 1978.
Астафуров В.И. М.В. Ломоносов. – М., 1985.
ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ № 7
Дата добавления: 2018-04-05; просмотров: 486; Мы поможем в написании вашей работы! |
Мы поможем в написании ваших работ!