Блок ІІІ. Прикладні і міждисциплінарні аспекти культурології.



ДЕКИ БАКАЛАВР 2011-2012 н.р.

«6.030201» Кульурологія (організація та управління культурно-екскурсійною діяльністю)

Блок І . Теоретична культурологія

1. Становлення культурології як науки. Статус культурології на Заході, в Росії, Україні та її місце серед гуманітарних наук.

2. Структура культурологічного знання. Фундаментальна культурологія.

3. Екзистенційна парадигма культурології.

4. Соціокультурні передумови становлення ігрової парадигми (праця "Homо ludens" Й. Хейзинга). Ігрова концепція походження культури.

5. Герменевтичний підхід до вивчення культури.

6. Психоаналітичні концепції культури (З.Фрейд, К.Юнг, З.Фромм).

7. Діяльнісний підхід до вивчення культури.

8. Поняття культури та різноманіття її визначень в сучасній культурологічній думці.

9. Теорія моделей культури, культурна динаміка та культурогенез.

10. Теорія «транскультури» як гуманітарний метапроект ХХІ століття.

11. Уявлення про культуру в думці Античності та Західноєвропейського середньовіччя.

12.  Концепції циклічного розвитку культури (Дж.Віко, модифікація ідей циклічного розвитку культури в концепціях Н.Я.Данилевського, О.Шпенглера, А.Тойнбі, соціокультурної динаміки П.Сорокіна).

13.  Проект Просвітництва: концепції лінійного розвитку культури. Позиція М.Хоркхаймера і Т.Адорно з приводу проекту Модерну, що склався в епоху Просвітництва. Робота «Діалектика Просвітництва».

14. Теорія культури Й.Г.Гердера.

15. Система наук у неокантіанстві і «наука про культуру» в цій системі.

16. Культурна антропологія та дослідження первісної культури: їхнє значення для формування теорії культури.

17. Міфологічні ситеми у різних народів: порівняльний аналіз.

18. Морфологія культури за Е.Орловою та А. Флієром. Функції культури.

19. Масова та елітарна культура. Ортега-і-Гассет про кризу культури.

20. Поняття хронотопу та специфіка його культурологічного дослідження

21. Культура, субкультура, контркультура.

22. Сучасний погляд на проблему антропосоціогенезу. Сутність й етапи культурної еволюції та її відмінність від біологічної.

23. Динаміка культури. Кризові ситуації в культурі.

24. Аналітичні концепції кризи західноєвропейської культури (Ф.Ніцше, Г.Зиммель). Франкфуртська школа (В.Беньямин, М.Хоркхаймер, Т.Адорно, Г.Маркузе).

25. Принципи типології культури. Періодизація культурно-історичного процесу.

26. Поняття та функції міфу у різних філософсько-культурологічних школах. Структура міфу за Р.Бартом та М. Еліаде.

27. Техніка як феномен культури. Відношення техніки до життя духу. Технологічні революції та зміна способу життя людства.

28. Функції традиції в культурі. Традиціоналізм, фундаменталізм, модернізм.

29. Аполонівське та діонісійське начала в культурі. Класичні і некласичні культурні епохи.

30. Ментальність як засада культури.

31. Культурна самоідентифікація. Механізми ідентифікації в сучасному суспільстві.

32. Ключові категорії в культурології: «картина світу», «знак», «символ», «текст», «архетипи культури», «універсалії культури» та інші.

33. Поняття і сутність діалогу у філософії та культурології. Проблема «Іншого» в культурфілософській рефлексії (М. Бубер, М. Бахтін, Е. Левінас, Ж. Лакан та ін.).

34. Внутрішня діалогічність культури: культура як форма одночасного буття і спілкування різних культур (В. Біблер).

35. «Семіологічний парадокс» за Р.Бартом. Полісемія і синонімія у кіномистецтві(Р.Барт).

36. Тартусько-Московська структурно-семіотична школа (Ю.Лотман, Вяч.Вс.Іванов, В.Н.Топоров, Б.А.Успенський та ін.)

37. Діяльність Празького лінгвістичного гуртка: Р. Якобсон, Я.Мукаржовський.

38. Російська формальна школа: Б. Ейхенбаум, В. Шкловський, Ю.Тинянов, Р. Якобсон. Значення робіт філолога-фольклориста В.Я.Проппа.

39. Культурологічний потенціал концепції «Осьового часу» К.Ясперса.

Блок ІІ. Історична культурологія

1. Культура первісного світу.

2. Загальні особливості культур стародавніх цивілізацій.

3. Культура Стародавнього Єгипту.

4. Культура Шумеру, Аккаду, Вавилонії: космогонічний міф, картина світу, мистецтво.

5. Давньокитайська культура. Конфуціансько-даоський тип культури.

6. Культурні цінності синтоїзму. Специфіка художньої культури традиційної Японії.

7. Культура давньоіндійської цивілізації: Хараппи та Мохенджо-Даро. Індо-буддійський тип культури.

8. Специфіка давньоамериканського мистецтва: культурні досягнення майя, ацтеків, інків.

9. Культура скіфів. «Звіриний стиль».

10. Особливості розвитку культури в цивілізаційних центрах Середньої Азії (Парфія, Маргіана, Хорезм, Сод, Бактрія, Чач, Фергана).

11. Античність як тип культури.

12. Культура Греції. Культ краси і освіченності.

13. Римська цивілізація. Прагматичний геній римлян.

14. Візантія - будівництво християнського світу. Культура і мистецтво.

15. Середньовіччя як тип культури.

16. Романський стиль та готика в культурі середньовічної Європи.

17. Світська культура Середньовіччя: карнавально-сміхова культура, театр, куртуазна література.

18. Культура Київської Русі.

19. Північне Відродження: культура Нідерландів, Німеччини, Франції.

20. Золоте століття іспанського живопису: теми, герої, жанри.

21. Відродження, як тип культури. Італійське Відродження.

22. Архітектура бароко: відображення нового світобачення. Італія – батьківщина барокової культури Європи.

23. Фламандське та голландське мистецтво ХVІІ століття як два полюси барокового світовідчуття. Творчість Рембранта як філософське занурення в сутінки свідомості.

24. Культура епохи Просвітництва.

25. Культура рококо: іронія, скептицизм, вишуканість.

26. Романтизм як художній напрямок в культурі початку ХІХ століття. Виникнення національних шкіл у мистецтві.

27. Критичний реалізм як художній напрямок у культурі Європи, Росії, України середини ХІХ століття.

28. Світосприйняття імпресіоністів та їх художній метод.

29. Постімперсіонізм: творчість П.Сезанна, В.Ван Гога та П.Гогена.

30. Модерн як епоха в культурі. Австрійський «сецессіон» і Сецесія в Україні.

31. «Срібне століття» російської культури.

32. Мистецтво авангарду: нове світосприйняття і нова художня мова.

33. Абстракціонізм – нова форма мистецтва. Різні форми абстакціонізму: кольоровий абстракціонізм В.Кандинського, неопластицизм, орфізм, супрематизм.

34. Концепція конструктивізму та її розвиток у культурній традиції ХХ століття. БАУХАУЗ і ВХУТЕМАС.

35. Живописне формоутворення кубізму, футуризму, кубофутуризму.

36. Фовізм, експресіонізм, сюрреалізм як напрями авангарду.

37. Культура поп-арту.

38. Ідеал людини в культурах Заходу і Сходу: компаративний дискурс.

39. Культура Постмодернізму: сутність, основні напрямки. 

40. «Медіакультура», та нові форми художньої творчості. Творчість українських медіа-артистів.

 

Блок ІІІ. Прикладні і міждисциплінарні аспекти культурології.


Дата добавления: 2020-04-25; просмотров: 110; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!