Класифікація ігрових форм навчання
Класифікація ігрових форм складне і невирішене питання в методиці викладання у вищій школі, воно ускладнюється тим, що між дидактами на існує єдності в розумінні цього педагогічного утворення. Ми навидимо декілька класифікацій.
Класифікація ігровихформяк засобу активізації діяльності студентів:
ü ділові;
ü ситуаційні;
ü організаційно-діяльнісні;
ü пізнавальні;
Класифікація за характером пізнавальної і трудової діяльності студентів:
ü ігри, спрямовані на засвоєння ЗУН, передбачених програмою навчального предмету;
ü ігри, спрямовані на формування загальних способів пізнавальної діяльності, культури праці, досвіду творчої діяльності;
ü ігри, спрямовані на формування досвіду науково-дослідної діяльності з профілю фаху;
ü професійні ігри.
Класифікація за загальною дидактичною метою:
ü ігри типу «Пошук»;
ü ігри типу «Умілець»;
ü ігри типу «Команда-переможець»;
ü ігри типу «Екзаменатор»
ü ігри типу «Що? Де? Коли?»;
ü ігри типу «Брейн-ринг».
Класифікація за дидактичною метою:
ü творчі імітаційні ігри;
ü ігри-змагання;
ü ігри, спрямовані на виконання цікавого завдання;
ü ігри з роздавальним матеріалом;
ü ігри, пов’язанні з загальною комп’ютеризацією.
Класифікація за характером педагогічного процесу:
ü навчальні;
ü тренінгові;
ü контролюючі;
ü узагальнюючі;
ü пізнавальні;
|
|
ü виховні;
ü розвивальні;
ü репродуктивні;
ü продуктивні;
ü творчі;
ü комунікативні;
ü діагностичні;
ü профорієнтаційні;
ü психотехнічні.
Розглянемо приклад організації проведення дидактичної гри в навчальному процесі ВНЗ. «Брейн-ринг» — дидактична гра-конкурс у формі інтелектуального змагання між командами студентів академічної групи відносно першочерговості та правильності надання відповіді з навчальних, наукових і виробничих проблем аграрного менеджменту.
Дидактична гра «Брейн-ринг» є формою заохочення студентів до активізації навчально-творчої діяльності при проведенні проміжного або підсумкового контролю знань за тематикою навчальних модулів. Цю форму проведення проміжного контролю доцільно використовувати в системі модульного навчання з попереднім визначенням мотиваційних умов за модульно-рейтинговою програмою.
При проведенні дидактичної гри «Брейн-ринг», крім вирішення питань дидактичного характеру, великого значення набуває реалізація виховних і творчих компонентів діяльності студентів у процесі одержання знань. Ці аспекти, на думку автора, зумовлюють високу ефективність застосування цієї форми при підготовці управлінських кадрів вищої кваліфікації.
|
|
Методичні рекомендації щодо організації проведення дидактичної гри «Брейн-ринг»
«Брейн-ринг» рекомендується проводити після вивчення студентами декількох тем дисципліни (переважно в середині курсу), а за часом — у другій половині дня (переважно на останній парі). Тривалість гри — дві академічні години (1 пара). Структура витрат часу на окремі елементи: вступне слово викладача — до 5 хв. виступ ведучого «Брейн-рингу» з представленням команд та жеребкуванням черговості їх виступів — до 5 хв.; ігровий час (три тури по 15 хв.) — 45 хв.; творчі тайм-аути для кожної з команд по 5 хв. — до 20 хв.; нагородження призерів та підведення підсумків — до 15 хв.
Для проведення «Брейн-рингу» необхідно підібрати приміщення, в якому можна створити відповідні умови. По центру кімнати повинні стояти два столи, за якими можуть одночасно працювати від 5 до 8 студентів. Аудиторія повинна мати дошку, на якій будуть висвітлюватися поточні результати змагання у формі табло та інші дидактичні і технічні засоби навчання. Відповідно з цим навчальна аудиторія повинна мати загальну площу не менше 40 м2 і має бути розрахована на 30—60 чоловік. Студенти академічної групи поділяються на три команди, кожна з яких обирає свого капітана. «Брейн-рингом» керує журі (голова — ведучий курсу, члени — викладачі та студенти).
|
|
Загальні правила дидактично гри:
1. «Брейн-ринг» проходить у формі змагання команд щодо першочерговості та правильності відповідей на запитання ведучого.
2. Перед грою проходить жеребкування черговості виступу команд у формі розіграшу карток з порядковими номерами виступів.
3. Гра складається з трьох турів, у яких будь-яка команда обов’язково зустрічається по одному разу з кожним суперником
4. Кожен ігровий тур забезпечується індивідуальною карткою проблемних питань. Кожна картка має 10 питань, які сформовані за тематикою дисципліни і потребують застосування творчих компонентів у відповіді.
5. На обговорення питань ведучого командам відводиться 30 с.
6. Команда, яка першою відповіла на питання, повинна натиснути на кнопку електронного пристрою і представити відповідь, то команда дає неправильну відповідь, то команда-суперниця має 15 с для відповіді на це ж запитання.
7. За правильну відповідь на запитання команда одержує 2 бали рейтингу. Якщо відповідь неправильна — 0 балів. Результати бальної оцінки заносяться секретарем у відомість та відображуються на табло.
|
|
8. Якщо обидві команди не відповіли на питання, то наступне питання оцінюється на 1 бал вище.
9. Команда, яка в ігровому турі набрала найбільшу кількість балів рейтингу, вважається переможницею туру. Місце команди, яка зазнала поразки, займає наступна за жеребкуванням.
Можливі варіанти
Варіант А
10. Якщо одна й та сама команда перемогла в першому і другому турах, вона автоматично займає перше місце і вважається переможницею «Брейн-рингу». Команди, що їй програли розігрують між собою друге та третє місця в останньому третьому турі. '
Варіант Б
11. Якщо кожна команда виграла по одному разу, журі ранжує команди за кількістю набраних балів (якщо команди набрали однакову кількість балів — за результатами їх виступів у творчих тайм-аутах). Якщо за цими показниками журі не може надати перевагу жодній з команд, їх рейтингові місця розігруються методом додаткових питань до першої правильної відповіді.
12. Після закінчення кожного туру ведучий оголошує творчий тайм-аут, у якому учасникам і глядачам з числа студентів надається можливість заробити додаткові бали рейтингу.
Оцінювання та мотивація навчально-творчої діяльності студентів
За результатами виступів команди нагороджуються балами рейтингу у відповідності з тією кількістю, яку вони отримали в трьох ігрових турах. Додатково студенти можуть одержати до 5 балів рейтингу в тайм-аутах, виконуючи різноманітні види навчально-творчої діяльності (виступ з пропозицією, вірш, сценічна постановка тощо) за тематикою відповідної дисципліни. Отримані студентами бали складаються з їх загальним рейтингом.
Підводячи підсумок можна зазначити, що навчальний процес повинен враховувати тенденції соціально-економічного розвитку суспільства, особливості психології молоді, а методи і форми навчання, реалізовувати на практиці: принципи ініціативи, індивідуалізації, самостійності, змагання; творчого підходу до одержання знань. Студент повинен без примушення прагнути до систематичної, плідної та ретельної навчально-творчої діяльності дослідним шляхом встановлено, що змагання в більшості випадків дає значно більший ефект у підвищенні активності студентів, ніж їх зовнішня мотивація. Тому для реалізації цих вимог значне місце в педагогічній діяльності викладача повинні займати ігрові форми навчання.
Порівняно з іншими формами навчання, ігрові форми мають такі позитивні аспекти:
ü висока результативність у засвоєнні знань і формуванні умінь;
ü формування вміння співпрацювати;
ü формування позитивних мотивів навчання;
ü розвиток гуманних сторін стосунків між студентами;
ü розвиток навчально-творчої діяльності (планування, рефлексія, контроль, самоконтроль);
Лекція № 7
Дата добавления: 2018-05-09; просмотров: 260; Мы поможем в написании вашей работы! |
Мы поможем в написании ваших работ!